Dranken

Ceylon thee: voeding, voordelen en potentiële nadelen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Ceylon thee is populair onder theeliefhebbers vanwege de rijke smaak en het geurige aroma.

Hoewel de smaak en antioxidantgehalte verschillen, komt het van dezelfde plant als andere soorten thee en heeft het een vergelijkbare hoeveelheid voedingsstoffen.

Bepaalde soorten Ceylon thee zijn in verband gebracht met indrukwekkende gezondheidsvoordelen – gaande van verhoogde vetverbranding tot een betere controle van de bloedsuikerspiegel en een verlaagd cholesterolgehalte.

Dit artikel bespreekt het voedingsprofiel, de voordelen en mogelijke nadelen van Ceylon thee, plus hoe je het thuis kunt maken.

Wat is Ceylon thee?

Ceylon thee verwijst naar thee geproduceerd in de hooglanden van Sri Lanka – voorheen bekend als Ceylon.

Net als andere soorten thee, is het gemaakt van de gedroogde en bewerkte bladeren van de theeplant, Camellia sinensis .

Het kan echter een hogere concentratie van verschillende antioxidanten bevatten, waaronder myricetin, quercetine en kaempferol ( 1 ).

Het is algemeen verkrijgbaar in oolong, groene, zwarte en witte Ceylon-variëteiten – die verschillen op basis van specifieke verwerkings- en productiemethoden.

Kortom: Ceylon thee is een thee geproduceerd in Sri Lanka met een uitgesproken smaak en een hoog antioxidantgehalte.

Indrukwekkend voedingsprofiel

Ceylon thee is een uitstekende bron van antioxidanten – verbindingen die oxidatieve celbeschadiging tegengaan.

Onderzoek wijst uit dat antioxidanten een centrale rol spelen in de gezondheid en kunnen beschermen tegen chronische aandoeningen, waaronder kanker, diabetes en hartziekten ( 2 ).

In het bijzonder is Ceylon thee rijk aan de antioxidanten myricetin, quercetine en kaempferol ( 1).

Groene Ceylon thee bevat epigallocatechine-3-gallate (EGCG), een verbinding die krachtige gezondheidsbevorderende eigenschappen heeft in studies met mensen en reageerbuisjes ( 3).

Alle Ceylon theesoorten leveren een kleine hoeveelheid cafeïne en verschillende sporen mineralen, waaronder mangaan , kobalt, chroom en magnesium ( 4 , 5 ).

Kortom: Ceylon thee bevat veel antioxidanten en bevat een kleine hoeveelheid cafeïne en verschillende sporen mineralen.


Kan helpen bij het afvallen

Sommige studies hebben aangetoond dat het toevoegen van thee aan uw dagelijkse maaltijdsplan vetkan verbranden en gewichtsverlies kan bevorderen .

Eén review meldde dat zwarte thee helpt het lichaamsgewicht te verminderen door de spijsvertering en de absorptie van vet te blokkeren om de calorie-inname te verminderen ( 6 ).

Bepaalde verbindingen in thee kunnen ook helpen bij het activeren van een specifiek enzym dat betrokken is bij het afbreken van vetcellen dat vetophoping voorkomt ( 6 ).

Een onderzoek onder 240 mensen toonde aan dat het verbruik van groene thee extract gedurende 12 weken leidde tot aanzienlijke verminderingen in lichaamsgewicht, middelomtrek en vetmassa ( 7 ).

Een andere studie bij 6.472 mensen bleek dat hete theeconsumptie werd geassocieerd met een lagere tailleomtrek en een lagere body mass index ( 8 ).

Kortom: Van verschillende stoffen in thee is bewezen dat ze de vetverbranding stimuleren en de vetabsorptie verminderen. Het drinken van hete thee of het consumeren van groene thee extract is in verband gebracht met toegenomen gewichtsverlies en verminderd lichaamsvet.

Kan helpen bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel

Een hoge bloedsuikerspiegel kan verschillende nadelige effecten hebben op de gezondheid, waaronder gewichtsverlies, vermoeidheid en vertraagde wondgenezing ( 9 ).

Onderzoek wijst uit dat het toevoegen van bepaalde soorten Ceylon thee aan uw dagelijkse routine kan helpen de bloedsuikerspiegels stabiel te houden en nadelige bijwerkingen te voorkomen.

Een klein onderzoek bij 24 mensen toonde bijvoorbeeld aan dat het drinken van zwarte theede bloedsuikerspiegel bij mensen met en zonder prediabetes aanzienlijk kon verlagen ( 10 ).

Evenzo merkte een groot overzicht van 17 studies op dat het drinken van groene thee effectief was in het verlagen van de bloedsuikerspiegel en insuline – een hormoon dat de bloedsuikerspiegel reguleert ( 11 ).

Sterker nog, andere studies stelden vast dat regelmatige thee consumptie gepaard kan gaan met een lager risico op diabetes type 2 ( 12 , 13 ).

Kortom: Het drinken van thee kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en is gekoppeld aan een verlaagd risico op diabetes type 2.

Kan de gezondheid van het hart ondersteunen

Hartziekten zijn een groot probleem, goed voor naar schatting 31,5% van de sterfgevallen wereldwijd ( 14 ).

Bepaalde soorten Ceylon thee kunnen helpen de risicofactoren voor hartziekten te verlagen en de gezondheid van het hart te verbeteren .

Sterker nog, verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat groene thee en bestanddelen ervan totale en LDL (slechte) cholesterol kunnen verlagen, evenals triglyceriden – een soort vet dat in uw bloed wordt aangetroffen ( 15 , 16 ).

Evenzo toonde één onderzoek aan dat zwarte thee de waardes van zowel het totale als het LDL-gehalte (slechte cholesterol) bij mensen met verhoogde waardes kon verlagen ( 17 ).

Toch is meer onderzoek nodig, omdat andere onderzoeken geen significante invloed van zwarte thee op het cholesterolgehalte hebben waargenomen ( 18 , 19 ).

Kortom: Studies tonen aan dat bepaalde soorten Ceylon thee de waardes van totaal- en LDL (slecht) cholesterol kunnen verlagen, evenals triglyceriden, hoewel ander onderzoek gemengde resultaten heeft opgeleverd.

Mogelijke bijwerkingen

Ceylon thee kan een veilige en gezonde aanvulling in uw voeding zijn als u deze met mate gebruikt.

Het bevat echter ongeveer 14-61 mg cafeïne per portie – afhankelijk van het soort thee ( 4 ).

Cafeïne kan niet alleen verslavend zijn, maar houdt ook verband met bijwerkingen zoals angst, slapeloosheid, hoge bloeddruk en problemen met de spijsvertering ( 20 ).

Voor zwangere vrouwen wordt het aanbevolen de cafeïne consumptie te beperken tot minder dan 200 mg per dag, omdat de substantie de placenta kan oversteken en het risico op een miskraam of een laag geboortegewicht kan toenemen ( 21 , 22 ).

Cafeïne kan ook een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen, waaronder die voor hartaandoeningen en astma, evenals stimulerende middelen en bepaalde antibiotica ( 23 ).

Ceylon thee is nog steeds veel lager in cafeïne dan dranken zoals koffie, waardoor het een geweldig alternatief is voor mensen die willen bezuinigen op cafeïne.

Toch is het het beste om slechts een paar glazen per dag te drinken om het risico op bijwerkingen te verminderen. Raadpleeg uw arts als u zich zorgen maakt.

Kortom: Ceylon thee bevat cafeïne, wat nadelige bijwerkingen kan veroorzaken en mogelijk gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Hoe het te maken

Een kopje Ceylon thee thuis zetten is een gemakkelijke en heerlijke manier om te genieten van de gezondheidsvoordelen van deze drank.

Begin met het vullen van zowel een gefilterde theepot als de kopjes die je wilt gebruiken halverwege met heet water om ze voor te verwarmen, wat de afkoeling van de thee vertraagt.

Voeg vervolgens het water toe aan de Ceylon theebladeren in de theepot.

Het wordt over het algemeen aanbevolen om ongeveer 1 theelepel (2,5 gram) theeblaadjes per 8 ons (237 ml) water te gebruiken.

Vul de theepot met water dat rond 90-96ºC en sluit het met de deksel af.

Laat de theebladeren ten slotte ongeveer drie minuten trekken voordat u ze in kopje giet en serveert.

Houd er rekening mee dat als je de theebladeren langer laat trekken, het cafeïnegehalte en de smaak worden verhoogd , dus voel je vrij om aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren.

Kortom: Ceylon thee is gemakkelijk thuis te maken. Meng heet water met theebladeren en laat het ongeveer drie minuten trekken.

Tot slot

Ceylon thee verwijst naar thee geproduceerd in de hooglanden van Sri Lanka. Het is verkrijgbaar in oolong, groene , witte en zwarte theesoorten.

Afgezien van het feit dat het rijk is aan antioxidanten, is Ceylon thee ook gekoppeld aan gezondheidsvoordelen zoals een verbeterde gezondheid van het hart en controle van de bloedsuikerspiegel evenals gewichtsverlies.

Het is ook gemakkelijk om thuis te maken en heeft een unieke smaak die zich onderscheidt van andere theesoorten.