Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom cholesterolgehalte niet ter zake doet (voor de meeste mensen)

1388 Views

Waarom cholesterolgehalte niet ter zake doet (voor de meeste mensen)

Een hoog cholesterolgehalte in het bloed is een bekende risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Al tientallen jaren, hebben de mensen te horen gekregen dat het cholesterolgehalte in de voeding verhoogt het bloed cholesterol en veroorzaakt hart- en vaatziekten.

Dit idee is mogelijk een rationele conclusie gebaseerd op de beschikbare wetenschappelijke techniek van 50 jaar geleden, maar meer recent bewijsmateriaal gegevens ondersteunt dit niet meer.

Dit artikel werpt een blik op de huidige onderzoek inzake cholesterolgehalte en de rol die zij speelt in het bloedcholesterol en hart- en vaatziekten.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een wasachtige, vetachtige stof die van nature in het menselijk lichaam voorkomt.

Veel mensen denken dat cholesterol schadelijk is, maar de waarheid is dat het essentieel is voor uw lichaam om goed te kunnen functioneren.

Cholesterol draagt bij aan het membraan structuur van elke cel in uw lichaam.

Je lichaam moet ook hormonen en vitamine D aanmaken, om diverse andere belangrijke functies te vervullen. Simpel gezegd, kan je niet overleven zonder het.

Je lichaam maakt alle cholesterol die het nodig heeft, maar het absorbeert ook een relatief kleine hoeveelheid cholesterol van bepaalde voedingsmiddelen, zoals vlees, eieren en volvette zuivelproducten.

Kortom: Cholesterol is een wasachtige, vetachtige stof die mensen nodig hebben om te overleven. Je lichaam maakt cholesterol en absorbeert het uit voedsel dat je eet.

Cholesterol en lipoproteïne

Drie Stukken van het vlees op een tweeledige Fork

Als mensen praten over cholesterol in relatie tot gezondheid van het hart, praten ze meestal niet over het cholesterol zelf.

Ze daadwerkelijk verwijzen naar structuren die cholesterol vervoeren in de bloedbaan. Dit zijn zogenaamde lipoproteïne.

Lipoproteïne zijn gemaakt van vet (lipide) van binnen- en eiwitten aan de buitenkant.

Er zijn verschillende soorten lipoproteïne, maar de twee meest relevante voor de gezondheid van het hart zijn low-density lipoprotein (LDL) en high-density lipoproteïne (HDL).

Low-density lipoproteïne (LDL)

LDL maakt 60-70% van de totale bloed lipoproteïne en is verantwoordelijk voor de uitvoering van cholesterol deeltjes door je hele lichaam.

Het wordt vaak aangeduid als het “slechte” cholesterol, omdat het is verbonden met atherosclerose , of de opbouw van plaque in de slagaders.

Veel cholesterol van LDL-lipoproteïne die worden geassocieerd met een verhoogd risico op hart-en vaatziekten. In feite, hoe hoger het niveau, hoe groter het risico(1, 2).

Er zijn verschillende soorten van LDL, onderverdeeld per grootte. Ze worden vaak geclassificeerd als kleine, dense LDL of grote LDL.

Studies tonen aan dat mensen die veelal kleine deeltjes hebben een groter risico op het ontwikkelen van hart-en vaatziekten dan mensen met veelal grote deeltjes(3).

Toch is de belangrijkste risicofactor is niet de grootte van LDL deeltjes. Het is het nummer. Deze meting wordt LDL aantal deeltjes, of LDL-P genoemd.

In het algemeen, het hogere aantal LDL deeltjes u hebt, hoe groter uw risico op het ontwikkelen van een hartziekte.

High-density lipoproteïne (HDL)

HDL vangt overtollige cholesterol door je hele lichaam en brengt het terug naar de lever, waar het kan worden gebruikt of uitgescheiden.

Enkele aanwijzingen zegt dat HDL beschermt tegen de ophoping van plaque in de slagaders(4, 5).

Het wordt vaak aangeduid als het “goede” cholesterol omdat cholesterol HDL-deeltjes geassocieerd worden met een verminderd risico op hart-en vaatziekten(6, 7, 8).

Kortom: Lipoproteïne zijn deeltjes cholesterol in het lichaam. Een hoog niveau van LDL-lipoproteïne is geassocieerd met een hoger risico op hart- en vaatziekten, terwijl hogere niveaus van HDL lipoproteïne verlaagt uw risico.

Hoe werkt cholesterol op het bloed Cholesterol?

Stukje kaas

De hoeveelheid cholesterol in de voeding en de hoeveelheid cholesterol in het bloed zijn verschillende dingen.

Hoewel het logisch lijkt dat het eten van cholesterol het cholesterolgehalte in het bloed zou verhogen, werkt het meestal niet op die manier.

Het lichaam regelt strak de hoeveelheid cholesterol in het bloed door het beheersen van de productie van cholesterol.

Wanneer uw inname van cholesterol naar beneden gaat, je lichaam maakt meer aan. Wanneer u grotere hoeveelheden cholesterol eet, je lichaam maakt minder aan(9, 10).

Hierdoor hebben voedingsmiddelen met een hoog cholesterol weinig effect op bloedcholesterol niveaus bij de meeste mensen (11, 12).

Echter, bij sommige mensen, hoog-cholesterol voedingsmiddelen veroorzaken een stijging van de bloedcholesterol. Deze mensen maken ongeveer 25% van de bevolking en worden vaak aangeduid als “hyperresponders.” Deze tendens wordt beschouwd als genetische(13, 14).

Hoewel cholesterol LDL bij deze personen niet verhoogt, lijkt het niet hun risico op hart-en vaatziekten te verhogen(15, 16).

Dit komt doordat de algemene verhoging van LDL-deeltjes meestal weerspiegelt de stijging in grote LDL deeltjes, niet de kleine, dichte LDL. Mensen die voornamelijk grote LDL-deeltjes bevatten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten(3).

Hyperresponders ervaren ook een toename van HDL-deeltjes, die de stijging van de LDL compenseert door het vervoeren van overtollig cholesterol terug naar de lever om te worden verwijdert uit het lichaam(17).

Dus ook al ervaren hyperresponders een verhoogd cholesterolgehalte als ze hun dieet cholesterol verhogen, de verhouding van LDL aan HDL-cholesterol bij deze individuen blijft hetzelfde en hun risico op hart-en vaatziekten lijkt niet om omhoog te gaan.

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen in de voeding, en het is mogelijk dat sommige mensen zien nadelige effecten van het eten van meer cholesterolrijke voedingsmiddelen.

Kortom: De meeste mensen kunnen effectief een hogere inname van cholesterol aanpassen. Hierdoor heeft het cholesterolgehalte weinig invloed op de cholesterol in het bloed.

Cholesterol en hart-en vaatziekten

Drie gebakken eieren op een Plaat

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hart-en vaatziekten wordt niet alleen veroorzaakt door cholesterol.

Vele factoren zijn betrokken bij deze ziekte, waaronder ontstekingen, oxidatieve stress, hoge bloeddruk en roken.

Hoewel hartziekten wordt vaak veroorzaakt door de lipoproteïne die cholesterol bevatten, heeft cholesterolgehalte weinig tot geen invloed op deze.

De Mythen over cholesterol zijn gebaseerd op slecht onderzoek

De oorspronkelijke studies die een verband tussen cholesterol en hart-en vaatziekten vonden waren gebrekkig.

Een van de oorspronkelijke experimenten ontdekte deze link na het voederen van cholesterol aan konijnen, want herbivoren consumeren geen cholesterol uit de natuur.

Hoewel deze resultaten niet relevant zijn voor ziekten bij de mens de studie leidde tot een toename in klinische studies die gericht zijn om aan te tonen dat het dezelfde relatie heeft bij mensen.

Kwalitatief onderzoek vond geen link met hart-en vaatziekten

Recentere, kwaliteit studies hebben aangetoond dat cholesterol in de voeding is niet geassocieerd met een verhoogd risico op hartziekten(18, 19).

Er is veel onderzoek gedaan naar eieren in het bijzonder. Eieren zijn een belangrijke bron van cholesterol, maar een aantal studies hebben aangetoond dat het eten van hen wordt niet geassocieerd met een verhoogd risico op hartziekten(20, 21, 22, 23, 24).

Wat meer, eieren kunnen zelfs helpen bij het verbeteren van uw lipoproteïne profielen, die het risico zou kunnen verlagen.

Eén onderzoek keek met name naar de effecten van hele eieren en eigeel-vrije ei substituut op cholesterol.

Personen die drie hele eieren per dag aten kende een sterkere stijging van de HDL-deeltjes en een grotere afname in LDL deeltjes dan degenen die een equivalente hoeveelheid ei plaatsvervanger aten(25).

Het is echter belangrijk om op te merken dat het eten van eieren een risico voor diabetici kunnen opleveren, althans in de context van een normale westerse voeding. Sommige studies tonen een verhoogd risico op hart-en vaatziekten bij diabetici die eieren eten(26).

Kortom: Cholesterolgehalte heeft geen link met het risico op hart- en vaatziekten. Hoog cholesterol voedingsmiddelen zoals eieren zijn veilig en gezond gebleken.

Moet u hoog-Cholesterol voedingsmiddelen vermijden?

Groenlipmossel

Jarenlang hebben mensen te horen gekregen dat hoog-cholesterol voedingsmiddelen hart-en vaatziekten kan veroorzaken.

De bovengenoemde studies hebben duidelijk gemaakt dat dit niet het geval is(9).

Het is nu zo dat veel levensmiddelen met een hoog cholesterolgehalte ook tot de gezondste voedingsmiddelen op de planeet behoren.

Deze omvatten rundvlees, hele eieren, volvette zuivelproducten, visolie , schaaldieren, sardines en lever.

Deze voedingsmiddelen zijn ongelooflijk voedzaam, dus vermijd ze niet alleen vanwege hun cholesterolgehalte.

Kortom: De meeste voedingsmiddelen die rijk zijn aan cholesterol zijn ook super gezond en voedzaam. Dit omvat hele eieren, visolie, sardines en lever.

Manieren om een hoog cholesterolgehalte te verlagen

Avocado

Als u een hoog cholesterolgehalte heeft, kun je het vaak verlagen door eenvoudige veranderingen in levensstijl.

Bijvoorbeeld, het verliezen van extra gewicht kan helpen omkeren van een te hoog cholesterol.

Verschillende studies tonen aan dat een bescheiden gewichtsverlies van 5-10% kan het cholesterol en het risico op hart- en vaatziekten verlagen bij mensen met overgewicht(27, 28, 29, 30, 31).

Er zijn ook veel voedingsmiddelen die kunnen helpen bij het verlagen van cholesterol. Deze omvatten avocado’s, peulvruchten, noten, sojaproducten, groenten en fruit(32, 33, 34, 35).

Het toevoegen van deze voedingsmiddelen aan uw voeding kan helpen het cholesterolgehalte en het risico op hart-en vaatziekten te verminderen.

Fysiek actief zijn is ook belangrijk. Studies hebben aangetoond dat lichaamsbeweging heeft een positief effect op het cholesterolgehalte en de gezondheid van het hart(36, 37, 38).

Kortom: Hoog cholesterol kan worden verlaagd in veel gevallen door eenvoudige veranderingen in levensstijl. Het verliezen van extra gewicht, het verhogen van lichamelijk activiteit en het eten van een gezonde voeding kunnen allemaal helpen bij het verlagen van cholesterol en het verbeteren van de gezondheid van het hart.

Tot Slot

Hoog cholesterolgehalte in het bloed is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Echter, cholesterol heeft weinig tot geen effect op bloedcholesterol bij de meeste mensen.

Wat nog belangrijker is, er geen significant verband tussen het cholesterol dat je eet en uw risico op hart-en vaatziekten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 − 1 =

It is main inner container footer text