Ad Clicks :Ad Views :
img

Citroenen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

2351 Views

Citroenen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Wetenschappelijk bekend als Citrus limon, citroenen behoren tot ‘s werelds meest populaire citrusvruchten.

Ze groeien aan de citroenbomen, en zijn een kruising van de oorspronkelijke citroen en limoen.

Er zijn vele manieren om te genieten van citroenen, maar ze smaken erg zuur en worden meestal niet als geheel gegeten.

In plaats daarvan worden ze in kleine plakjes gegeten, als garnering bij maaltijden, en hun sap wordt vaak gebruikt om een ​​zure smaak te geven. Ze zijn ook een belangrijk ingrediënt in limonade.

Citroenen zijn een geweldige bron van vitamine C en vezels, en bevatten veel plantaardige stoffen, mineralen en essentiële oliën.

Het eten van citroenen kan helpen het risico op hartaandoeningen, kanker en nierstenen te verlagen.

Voedingsfeiten

Citroenen bevatten zeer weinig vet en eiwit. Zij bestaan hoofdzakelijk uit koolhydraten (10%) en water (88-89%).

Een middelgrote citroen bevat slechts ongeveer 20 calorieën.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle voedingsstoffen in citroenen(1).

Voedingswaarde citroen – per 100 gram

Calorieën29
Water89%
Eiwit1,1 g
Koolhydraten9,3 g
Suiker2,5 g
Vezels2,8 g
Vet0,3 g
Verzadigd0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,09 g
Omega 30,03 g
Omega-60,06 g
Transvet~

Koolhydraten

De koolhydraten in citroenen bestaan hoofdzakelijk uit vezels en eenvoudige suikers zoals glucose, fructose en sucrose(2).

Vezels

De belangrijkste vezels in citroenen is pectine.

Oplosbare vezels zoals pectine kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen door de vertering van suiker en zetmeel te vertragen(3).

Voedingsvezels vormen een belangrijk onderdeel van een gezond dieet en zijn gekoppeld aan tal van gezondheidsvoordelen (3, 4).

Kortom: Citroenen bevatten ongeveer 10% koolhydraten, voornamelijk bestaande uit oplosbare vezels en eenvoudige suikers.

Vitaminen en mineralen

Citroenen bevatten verschillende vitamines en mineralen.

  • Vitamine C: Een essentiële vitamine en antioxidant. Het is belangrijk voor het immuunsysteem en de gezondheid van de huid(5, 6).
  • Kalium: Een voeding met veel kalium kan het bloeddrukniveau verlagen en heeft een positief effect op de cardiovasculaire gezondheid(7).
  • Vitamine B6: Een groep verwante vitamines die betrokken zijn bij het omzetten van voedsel in energie.

Kortom: Citroenen zijn erg rijk aan vitamine C en zijn ook een goede bron van kalium en vitamine B6.

Andere plantaardige stoffen

Plantaardige stoffen zijn natuurlijke bioactieve stoffen die in planten worden aangetroffen, waarvan sommige krachtige gezondheidsvoordelen hebben.

De plantaardige stoffen in citroenen en andere citrusvruchten kunnen gunstige effecten hebben op kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen( 8 , 9 , 10 ).

Dit zijn de belangrijkste plantaardige stoffen die in citroenen worden gevonden:

  • Citroenzuur: Het meest voorkomende organische zuur in citroenen en kan de vorming van nierstenen helpen voorkomen.
  • Hesperidin: Een antioxidant die onze bloedvaten kunnen versterken en atherosclerose voorkomen(11, 12).
  • Diosmine: Een antioxidant die wordt gebruikt in sommige medicijnen die de bloedsomloop beïnvloeden. Het verbetert de vasculaire spiertonus en vermindert chronische ontsteking in bloedvaten (13).
  • Eriocitrin: Een antioxidant dat zich bevindt in de citroenschil en sap(13, 14).
  • D-limoneen: voornamelijk te vinden in citroenschil. Het is het hoofdbestanddeel van essentiële citroenoliën en verantwoordelijk voor de uitgesproken geur van citroenen. Op zichzelf kan het helpen om maagzuur en maagreflux te verlichten(15).

Veel van deze plantaardige stoffen in citroenen zijn niet in grote hoeveelheden aanwezig in citroensap. Daarom is het aan te raden de hele vrucht te eten voor maximaal voordeel(16, 17).

Kortom: Citroenen bevatten plantaardige stoffen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden. Deze omvatten citroenzuur, hesperidin, diosmine, eriocitrin en D-limoneen.

Gezondheidsvoordelen van citroenen

Citrusvruchten, waaronder citroenen zijn in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

Dit wordt toegeschreven aan de vitamines en vezelinhoud, evenals hun krachtige plantaardige stoffen(18).

Cardiovasculair gezondheid

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaanvallen en beroertes zijn wereldwijd de meest voorkomende doodsoorzaak.

De inname van fruit met een hoog vitamine C is gekoppeld aan een verminderde cardiovasculaire ziekte(19, 20).

Lage niveaus van vitamine C in het bloed zijn ook gekoppeld aan een verhoogd risico op een beroerte(21), vooral bij mensen met overgewicht of met hoge bloeddruk(22).

Het is aangetoond dat inname van vezels uit citrusvruchten het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt, en de essentiële oliën in citroenen kunnen LDL-cholesteroldeeltjes beschermen tegen oxidatie(23, 24).

Recente studies bij ratten tonen aan dat de plantaardige stoffen hesperidin en diosmin kunnen gunstige effecten op een aantal belangrijke risicofactoren voor hart-en vaatziekten hebben(25, 26, 27).

Preventie van nierstenen

Het citroenzuur in citroenen kan het urinevolume verhogen, wat de vorming van nierstenen kan helpen voorkomen(28, 29).

Sommige studies hebben aangetoond dat citroensap en limonade effectief kunnen zijn in het voorkomen van nierstenen(30, 31), maar andere studies hebben geen effect gevonden(32).

Preventie van bloedarmoede

Bloedarmoede wordt vaak veroorzaakt door ijzertekort en komt het meest voor bij pre-menopauzale vrouwen.

Citroenen bevatten kleine hoeveelheden ijzer, maar ze zijn een rijke bron van vitamine C en citroenzuur, waardoor de opname van ijzer uit ander voedingsmiddelen kan toenemen(33, 34).

Omdat citroenen de opname van ijzer uit voedingsmiddelen kunnen verbeteren, kunnen ze helpen bloedarmoede te voorkomen.

Kanker

Citroenen kunnen het risico op vele soorten kanker verminderen, waaronder borstkanker. Dit komt voornamelijk door plantaardige stoffen zoals hesperidin en d-limoneen(35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42).

Kortom: Citroenen kunnen het risico op hartaandoeningen en kanker verminderen, helpen beschermen tegen bloedarmoede en voorkomen de vorming van nierstenen.

Citroenwater

Veel mensen drinken een paar keer per dag citroenwater , zowel warm als koud.

Het recept bestaat meestal uit vers geperst sap van 1/2 – 1 citroen in een kopje water.

Het drinken van water met vers geperst citroensap bevat mogelijk een aantal voordelen voor de gezondheid(28).

Citroenwater is een rijke bron van vitamine C en plantaardige stoffen die de immuunfunctie kunnen versterken(5), beschermt tegen verschillende ziekten(20, 35) en verhoog de absorptie van ijzer (34).

Het citroenzuur in citroenen vermindert het risico op nierstenen door urine te verdunnen en de urineproductie te verhogen(28).

Aangezien er wat vruchtvlees in de mix terechtkomt, kunnen de pectines in het vruchtvlees verzadiging bevorderen en de vriendelijke bacteriën in de darmen voeden, waardoor een goede gezondheid en een verminderd ziekterisico wordt bevorderd (3).

Om het helemaal af te maken, kan het citroenaroma van de etherische oliën de stress verminderen en de stemming verbeteren(43).

Limonade zou vergelijkbare gezondheidsvoordelen moeten hebben, behalve de toegevoegde suiker die vaak wordt toegevoegd. Toegevoegde suiker kan zeer schadelijk zijn bij overmatig gebruik.(3).

Kortom: Het drinken van citroenwater kan stress verminderen, het immuunsysteem verbeteren, bloedarmoede helpen voorkomen, het risico op nierstenen verminderen en helpen beschermen tegen verschillende ziektes.

Schoonmaakmiddel

Citroenen zijn een effectief reinigingsmiddel vanwege hun vermogen om vet op te lossen(15), evenals hun verfrissende aroma.

Bijwerkingen

Citroenen worden over het algemeen goed verdragen, maar citrusvruchten kunnen bij een minderheid van de mensen allergische reacties veroorzaken(44).

Ze kunnen ook contactallergie en huidirritatie veroorzaken bij mensen met dermatitis(45).

Citroenen zijn vrij zuur, dus het regelmatig eten ervan kan schadelijk zijn voor de tandgezondheid als het tandglazuur beschadigd raakt(46).

Kortom: Citroenen worden meestal goed verdragen, maar bij sommige mensen kunnen ze allergieën of huidirritatie veroorzaken. Grote hoeveelheden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van de tanden.

Tot slot

Citroenen zijn een verfrissende vrucht die meestal niet geheel wordt gegeten maar eerder in plakjes wordt gegeten, of aan eten en drinken wordt toegevoegd vanwege hun onderscheidende smaak.

Ze zijn een uitstekende bron van vitamine C, oplosbare vezels en plantaardige stoffen, die allemaal gezondheidsvoordelen kunnen bieden.

Tot besluit, citroenen zijn gezond en een uitstekende manier om smaak en aroma toe te voegen aan maaltijden.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht + 3 =

This div height required for enabling the sticky sidebar