Citroenen ( Citrus limon ) behoren tot ‘s werelds populairste citrusvruchten.

Ze groeien op citroenbomen en zijn een hybride van de oorspronkelijke citroen en limoen.

Er zijn veel manieren om van citroenen te genieten, maar ze smaken erg zuur en worden meestal niet alleen of als hele vrucht gegeten.

In plaats daarvan zijn ze vaak gebruikt als een garnering bij maaltijden en wordt hun sap vaak gebruikt om een ​​zure smaak te geven. Ze zijn een belangrijk ingrediënt in limonade.

Een rijke bron van vitamine C en vezels, citroenen bevatten veel plantaardige stoffen, mineralen en essentiële oliën.

Deze gele vruchten hebben ook veel potentiële gezondheidsvoordelen. Het eten van citroenen kan het risico op hartaandoeningen, kanker en nierstenen verlagen.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over citroenen.

Voedingswaarde

Citroenen bevatten zeer weinig vet en eiwit. Ze bestaan hoofdzakelijk uit koolhydraten (10%) en water (88-89%).

Een middelgrote citroen bevat slechts ongeveer 20 calorieën.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle voedingsstoffen in citroenen(1).

Voedingswaarde citroen – per 100 gram

Calorieën29
Water89%
Eiwit1,1 g
Koolhydraten9,3 g
Suiker2,5 g
Vezels2,8 g
Vet0,3 g
Verzadigd0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,09 g
Omega 30,03 g
Omega-60,06 g
Transvet~

Koolhydraten

De koolhydraten in citroenen bestaan hoofdzakelijk uit vezels en eenvoudige suikers zoals glucose, fructose en sucrose(2).

Vezels

De belangrijkste vezels in citroenen is pectine.

Oplosbare vezels zoals pectine kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen door de vertering van suiker en zetmeel te vertragen(3).

Voedingsvezels zijn een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding en gekoppeld aan tal van voordelen voor de gezondheid(3, 4).

Kortom: Citroenen bevatten ongeveer 10% koolhydraten, meestal oplosbare vezels en eenvoudige suikers. Hun belangrijkste vezel is pectine, wat kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Vitaminen en mineralen

Citroenen bevatten verschillende vitamines en mineralen.

  • Vitamine C: Een essentiële vitamine en antioxidant, vitamine C is belangrijk voor de immuunfunctie en de gezondheid van de huid (5,6).
  • Kalium: Een voeding rijk aan kalium kan de bloeddruk verlagen en heeft een positief effect op de gezondheid van het hart (7).
  • Vitamine B6: Een groep verwante vitamines die betrokken zijn bij het omzetten van voedsel in energie.

Kortom: Citroenen zijn erg rijk aan vitamine C en zijn ook een goede bron van kalium en vitamine B6.

Andere plantaardige stoffen

Plantaardige stoffen zijn natuurlijke bioactieve stoffen die in planten worden aangetroffen, waarvan sommige krachtige gezondheidsvoordelen hebben.

De plantaardige stoffen in citroenen en andere citrusvruchten kunnen gunstige effecten hebben op kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen( 8 , 9 , 10 ).

Dit zijn de belangrijkste plantensoorten in citroenen:

  • Citroenzuur: Het meest voorkomende organische zuur in citroenen, citroenzuur kan de vorming van nierstenen helpen voorkomen.
  • Hesperidine: Deze antioxidant kan uw bloedvaten versterken en atherosclerose voorkomen – de opeenhoping van vetafzettingen (plaque) in uw bloedvaten (11, 12).
  • Diosmine: Een antioxidant dat wordt gebruikt in sommige geneesmiddelen die de bloedsomloop beïnvloeden, diosmin verbetert de spiertonus en vermindert chronische ontsteking in uw bloedvaten(13).
  • Eriocitrine: Een antioxidant dat zich bevindt in de citroenschil en sap(13, 14).
  • D-limoneen: Primair gevonden in de schil, is d-limoneen het hoofdbestanddeel van essentiële citroenoliën en het specifieke aroma van verantwoorde citroenen. Op zichzelf kan het maagzuur en maagreflux verlichten (15).

Veel van de plantaardige stoffen in citroenen worden niet in grote hoeveelheden in citroensap aangetroffen, dus het wordt aanbevolen om de hele vrucht – exclusief de schil – te eten voor maximaal voordeel(16, 17).

Kortom: Citroenen bevatten plantaardige stoffen die verschillende gezondheidsvoordelen bieden. Deze verbindingen omvatten citroenzuur, hesperidine, diosmine, eriocitrine en d-limoneen.

Gezondheidsvoordelen van citroenen

Citrusvruchten, waaronder citroenen, worden geassocieerd met tal van voordelen voor de gezondheid.

Hun vitaminen en vezels, evenals hun krachtige plantaardige stoffen, zijn waarschijnlijk verantwoordelijk (18).

Gezond voor het hart

Hartaandoeningen, inclusief hartaanvallen en beroertes, is ‘s werelds meest voorkomende doodsoorzaak.

Inname van fruit met een hoog vitamine C is gekoppeld aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten(19,20).

Lage gehaltes van vitamine C in het bloed gaan ook gepaard met een verhoogd risico op een beroerte, vooral bij mensen met overgewicht of met hoge bloeddruk (22).

Het is aangetoond dat inname van geïsoleerde vezels van citrusvruchten het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt, en de essentiële oliën in citroenen kunnen LDL (slechte) cholesteroldeeltjes beschermen tegen oxidatie(23, 24).

Recente onderzoeken bij ratten tonen aan dat de plantaardige stoffen hesperidine en diosmine gunstige effecten kunnen hebben op enkele belangrijke risicofactoren voor hartziekten(25, 26, 27).

Preventie van nierstenen

Het citroenzuur in citroenen kan het risico op nierstenen verlagen(28, 29).

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat citroensap en limonade effectief kunnen zijn in het voorkomen van nierstenen, maar andere studies hebben geen effect gevonden(32).

Preventie van bloedarmoede

Bloedarmoede wordt vaak veroorzaakt door ijzertekort en komt het meest voor bij pre-menopauzale vrouwen.

Citroenen bevatten kleine hoeveelheden ijzer, maar ze zijn een rijke bron van vitamine C en citroenzuur, waardoor de opname van ijzer uit andere voedingsmiddelen kan toenemen(33, 34).

Omdat citroenen de opname van ijzer uit voedingsmiddelen kunnen verbeteren, kunnen ze helpen bloedarmoede te voorkomen.

Kanker

Citroenen kunnen het risico op vele soorten kanker verminderen, waaronder borstkanker. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door plantaardige stoffen zoals hesperidine en d-limoneen(35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42).

Kortom: Citroenen kunnen helpen beschermen tegen bloedarmoede, voorkomen de vorming van nierstenen en verminderen het risico op hartaandoeningen en kanker.

Citroenwater

Veel mensen drinken een paar keer per dag citroenwater , zowel warm als koud.

Het recept bestaat meestal uit vers geperst sap van 1/2 – 1 citroen in een kopje water.

Het drinken van water met vers geperst citroensap bevat mogelijk een aantal voordelen voor de gezondheid(28).

Citroenwater is een rijke bron van vitamine C en plantenstoffen, die de immuunfunctie kunnen verbeteren, beschermen tegen verschillende ziekten en uw opname van ijzer kunnen verhogen (5203435).

Het citroenzuur in citroenen vermindert het risico op nierstenen door urine te verdunnen en het citraatgehalte te verhogen (28).

Aangezien er wat pulp in de mix terechtkomt, kunnen pectines in de pulp de volheid bevorderen en de vriendelijke bacteriën in uw darm voeden, waardoor een goede gezondheid en een verlaagd ziekterisico wordt bevorderd(3).

Om de zaken een extra dimensie te geven, kan het citroenaroma dat afkomstig is van etherische oliën de stress verminderen en de gemoedstoestand verbeteren (43).

Limonade zou vergelijkbare voordelen voor de gezondheid moeten hebben – behalve de vaak toegevoegde suiker, die ongezond is bij overmatig gebruik.(3).

Kortom: Het drinken van citroenwater kan de stress verminderen, de immuunfunctie verbeteren, bloedarmoede helpen voorkomen, het risico op nierstenen verminderen en bescherming bieden tegen verschillende ziektes.

Schoonmaakmiddel

Citroenen zijn een effectief reinigingsmiddel vanwege hun vermogen om vet op te lossen(15), evenals hun verfrissende aroma.

Bijwerkingen

Citroenen worden over het algemeen goed verdragen, maar citrusvruchten kunnen bij een klein aantal mensen allergische reacties veroorzaken (44).

Ze kunnen ook contactallergie en huidirritatie veroorzaken bij mensen met dermatitis(45).

Citroenen zijn behoorlijk zuur, dus het regelmatig eten ervan kan schadelijk zijn voor de tandgezondheid als je tandglazuur beschadigd raakt (46).

Kortom: Citroenen worden meestal goed verdragen maar kunnen bij sommige mensen allergieën of huidirritatie veroorzaken. Grote hoeveelheden kunnen schadelijk zijn voor de mondgezondheid.

Tot slot

Citroenen zijn een verfrissende vrucht meestal niet geheel gegeten, maar eerder als garnering of smaakstof.

Ze zijn een uitstekende bron van vitamine C, oplosbare vezels en plantaardige stoffen, die allemaal gezondheidsvoordelen kunnen bieden .

Als je geïnteresseerd bent om ze uit te proberen, zullen citroenen je gezondheid zeker een boost geven.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.