Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Citroenen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1811 Views

Citroenen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Wetenschappelijk bekend als Citrus limon, citroenen behoren tot ‘s werelds meest populaire citrusvruchten.

Ze groeien aan de citroenbomen, en zijn een kruising van de oorspronkelijke citroen en limoen.

Er zijn vele manieren om te genieten van citroenen, maar ze smaken erg zuur en worden meestal niet als geheel gegeten.

In plaats daarvan worden zij gegeten in kleine plakjes, als garnering bij de maaltijd en het sap wordt vaak gebruikt om een zure smaak te geven. Ze zijn ook een belangrijk ingrediënt in limonade.

Citroenen zijn een rijke bron van vitamine C en vezels, en bevatten veel plantaardige stoffen, mineralen en essentiële oliën.

Het eten van citroenen kan helpen verlagen van het risico op hart-en vaatziekten, kanker en nierstenen.

Voedingsfeiten

Citroenen bevatten zeer weinig vet en eiwit. Zij bestaat hoofdzakelijk uit koolhydraten (10%) en water (88-89%).

Een middelgrote citroen bevat slechts ongeveer 20 calorieën.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle voedingsstoffen in citroenen(1).

Voedingswaarde citroen – per 100 gram

Calorieën 29
Water 89%
Eiwit 1,1 g
Koolhydraten 9,3 g
Suiker 2,5 g
Vezels 2,8 g
Vet 0,3 g
Verzadigd 0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde 0,01 g
Meervoudig onverzadigde 0,09 g
Omega 3 0,03 g
Omega-6 0,06 g
Transvet ~

Koolhydraten

De koolhydraten in citroenen bestaat hoofdzakelijk uit vezels en eenvoudige suikers zoals glucose, fructose en sucrose(2).

Vezels

De belangrijkste vezels in citroenen is pectine.

Oplosbare vezels zoals pectine kan de bloedsuikerspiegel verlagen door het vertragen van de vertering van suiker en zetmeel(3).

Voedingsvezels vormen een belangrijk onderdeel voor een gezonde voeding, en zijn gekoppeld aan talrijke gezondheidsvoordelen(3, 4).

Kortom: Citroenen bevatten ongeveer 10% koolhydraten, hoofdzakelijk bestaande uit oplosbare vezels en eenvoudige suikers.

Vitaminen en mineralen

Citroenen bevatten verschillende vitaminen en mineralen.

Citroen Rijpe

  • Vitamine C: Een essentiële vitamine en antioxidant. Het is belangrijk voor het immuunsysteem en de gezondheid van de huid(5, 6).
  • Kalium: Een voeding rijk aan kalium kan de bloeddruk verlagen en heeft een positief effect op de cardiovasculaire gezondheid (7).
  • Vitamine B6: Een groep gerelateerde vitaminen die betrokken zijn bij het omzetten van voedsel in energie.

Kortom: Citroenen zijn zeer rijk aan vitamine C, en zijn ook een fatsoenlijke bron van kalium en vitamine B6.

Andere plantaardige stoffen

Stapel van Citroenen

Plantenstoffen en natuurlijke stoffen gevonden in planten waarvan sommige krachtige gezondheidsvoordelen bezitten.

De plantenstoffen in citroenen en andere citrusvruchten kunnen gunstige effecten op kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen hebben(8, 9, 10).

Dit zijn de belangrijkste plantaardige stoffen gevonden in citroenen:

  • Citroenzuur: De meest voorkomende organisch zuur in citroenen, en kan helpen voorkomen van de vorming van nierstenen.
  • Hesperidine: Een antioxidant die onze bloedvaten kunnen versterken en atherosclerose voorkomen(11, 12).
  • Diosmine: Een antioxidant die wordt gebruikt in sommige geneesmiddelen die de bloedsomloop beïnvloeden. Het verbetert de vasculaire tonus en vermindert de chronische ontsteking van de bloedvaten(13).
  • Eriocitrine: Een antioxidant dat zich bevindt in de citroenschil en sap(13, 14).
  • D-Limonene: Bevindt zich voornamelijk in de citroenschil. Het is het belangrijkste component van citroen essentiële oliën en verantwoordelijk voor de bijzondere geur van citroenen. Het kan helpen verlichten van brandend maagzuur en maag reflux(15).

Veel van deze plantaardige stoffen in citroenen zijn niet in grote hoeveelheden aanwezig in citroensap, dus wordt er aangeraden om de hele vrucht te eten voor een maximaal voordeel(16, 17).

Kortom: Citroenen bevatten plantaardige stoffen die verschillende voordelen voor de gezondheid bieden. Deze omvatten citroenzuur, hesperidine, diosmine, eriocitrine en D-limoneen.

Gezondheidsvoordelen van citroenen

Geperst Citroenen

Citrusvruchten, zoals citroenen zijn geassocieerd met talrijke gezondheidsvoordelen.

Deze worden toegeschreven aan vitaminen en het vezelgehalte, evenals hun krachtige plantenstoffen(18).

Cardiovasculair gezondheid

Hart- en vaatziekten, waaronder hartaanvallen en beroertes zijn wereldwijd de meest voorkomende doodsoorzaak.

Inname van vruchten die veel vitamine C bevat, zijn gekoppeld aan een verkleint de kans op cardiovasculair ziekte(19, 20).

Lage niveaus van vitamine C in het bloed zijn ook gekoppeld aan een verhoogd risico op een beroerte(21), vooral onder degenen die met overgewicht of een hoge bloeddruk kampen(22).

Inname van vezels uit citrusvruchten heeft aangetoond dat het bloedcholesterol verlaagt en de essentiële oliën in citroenen kan LDL-cholesterol deeltjes beschermen(23, 24).

Recent onderzoek bij ratten blijkt dat de plantverbindingen hesperidine en diosmine kunnen gunstige effecten op een aantal belangrijke risicofactoren voor hart-en vaatziekten hebben(25, 26, 27).

Preventie van nierstenen

Het citroenzuur in citroenen kan urine volume verhogen, wat kan helpen voorkomen de vorming van nierstenen(28, 29).

Sommige studies hebben aangetoond dat citroensap effectief is in het voorkomen van nierstenen(30, 31), maar andere studies tonen geen effecten(32).

Preventie van bloedarmoede

Bloedarmoede wordt vaak veroorzaakt door ijzertekort en komt het meest voor bij pre-menopauzale vrouwen.

Citroenen bevatten kleine hoeveelheden ijzer, maar ze zijn een rijke bron van vitamine C en citroenzuur, dat de absorptie van ijzer uit andere voedingsmiddelen kan verhogen(33, 34).

Omdat citroenen de absorptie van ijzer uit voedsel kan verbeteren, kunnen zij helpen voorkomen van bloedarmoede.

Kanker

Citroen kan het risico op vele soorten kanker, zoals borstkanker verkleinen. Dit is vooral te danken aan plantenstoffen zoals hesperidine en d-limoneen(35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42).

Kortom: Citroenen kan het risico op hart-en vaatziekten en kanker verlagen, helpen beschermen tegen bloedarmoede en voorkomen vorming van nierstenen.

Citroenwater

Veel mensen drinken citroenwater, warm of koud, een paar keer per dag.

Het recept wordt meestal vers geperst sap van 1/2 – 1 citroen in een kopje water.

Het drinken van water met vers geperst citroensap bevat mogelijk een aantal voordelen voor de gezondheid(28).

Citroenwater is een rijke bron van vitamine C en plantaardige stoffen die immuunfunctie(5), kunnen verbeteren tegen verschillende ziekten(20, 35)  en de absorptie van ijzer(34).

Het citroenzuur in citroenen verkleint de kans op nierstenen door het verdunnen van urine zodat er meer urine wordt uitgescheiden(28).

Limonade heeft vergelijkbare gezondheidsvoordelen, met uitzondering van de toegevoegde suiker die vaak worden toegevoegd. Toegevoegde suiker kan zeer schadelijk zijn(3).

Kortom: Het drinken van citroenwater kan stress verminderen, versterkt het immuunsysteem, helpt bloedarmoede te voorkomen, het risico op nierstenen te verminderen en helpen beschermen tegen verschillende ziekten.

Schoonmaakmiddel

Citroenen zijn een effectief reinigingsmiddel vanwege hun vermogen om vet op te lossen, evenals hun frisse geur (44).

Bijwerkingen

Citroenen worden over het algemeen goed verdragen, maar citrusvruchten kunnen allergische reacties bij een minderheid van de mensen veroorzaken (44).

Zij kunnen ook lijden tot contactallergie en huidirritatie bij mensen met dermatitis(45).

Het regelmatig eten kan schadelijk zijn voor tanden indien het tandglazuur beschadigd is(46).

Kortom: Citroenen worden meestal goed verdragen, maar ze kunnen allergieën of huidirritatie veroorzaken bij sommige mensen. Grote hoeveelheden kan schadelijk zijn voor de tanden.

Overzicht

Citroen is verfrissend dat meestal niet in zijn geheel wordt gegeten, maar eerder in plakjes of toegevoegd aan voedingsmiddelen en dranken voor hun onderscheidende smaak.

Ze zijn een uitstekende bron van vitamine C, oplosbare vezels en plantaardige stoffen die allemaal gezondheidsvoordelen bieden.

Tot besluit, citroenen zijn gezond en een uitstekende manier om smaak en aroma toe te voegen aan maaltijden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text