CITROENWATER GEZONDHEIDSVOORDELEN

Citroenwater: Wat zijn de gezondheidsvoordelen daarvan?

Citroenwater daarvan wordt beweerd dat het krachtige gezondheidsvoordelen en gewichtsverlies bevordert.

Sterker nog, veel beroemdheden zweren erbij en er zijn zelfs diëten die volledig op citroenen zijn gebaseerd.

Maar maakt deze hype het waar?

Dit artikel maakt gebruik van wetenschappelijk bewijs om de voordelen en mythen van citroenwater te onderzoeken.

Wat is citroenwater?

Citroenwater is gewoon het sap van citroenen gemengd met water.

De hoeveelheid citroen die u gebruikt, is afhankelijk van uw persoonlijke voorkeur en deze drank kan koud of warm worden genuttigd.

Sommige mensen kiezen er ook voor om de citroenschil, blaadje munt of andere ingrediënten toe te voegen.

Citroenwater is een populaire ochtenddrank geworden, omdat er wordt beweerd dat het je humeur, energieniveau, immuunsysteem en metabolische gezondheid helpt verbeteren.

Kortom: Citroenwater is gewoon water vermengd met vers citroensap. Er kunnen extra ingrediënten worden toegevoegd.

Voedingswaarde citroenwater

Voor de toepassing van dit artikel is de definitie van citroenwater een glas water gemengd met het sap van een halve citroen (1).

Dit is de voedingsstof uitsplitsing voor één glas(1).

  • Calorieën: 9.
  • Suikers: Minder dan 1 gram.
  • Vitamine C: 25% van de ADH.
  • Foliumzuur: 1% van de ADH.
  • Kalium: 1% van de ADH.

Eén glas lijkt niet veel voedingsstoffen te bevatten, maar het drinken van citroenwater is caloriearm en bevat heel weinig suiker die uw vitamine C-inname kan stimuleren.

Ter vergelijking, als u een halve citroen door een halve sinaasappel vervangt, verdubbelt u de calorieën en verlaagt u uw drankje (2).

Vergeet bovendien niet dat de exacte voedingswaarde afhankelijk is van de hoeveelheid citroensap die u toevoegt, evenals van alle andere ingrediënten.

Kortom: Citroenwater bevat veel vitamine C, in verhouding tot het calorie- en suikergehalte. Het bevat ook sporenhoeveelheden van foliumzuur en kalium.

Citroenwater bevat antioxidanten

Citroenwater bevat andere heilzame stoffen en is een bron van plantaardige stoffen die flavonoïden worden genoemd.

Velen bevatten antioxiderende eigenschappen die lijken te helpen uw cellen te beschermen tegen schade.

Flavonoïden uit citrusvruchten gaan vaak gepaard met voordelen voor de bloedsomloop, insulinegevoeligheid en andere aspecten voor een gezonde stofwisseling(3, 4, 5, 6).

Citroen flavonoïden hebben ook het potentieel om oxidatieve stress en schade te verminderen, tenminste bij ratten(789).

Dat gezegd hebbende, er zijn geen menselijke studies om deze bevindingen te ondersteunen,  dus ze zijn misschien niet zo nuttig in het echte leven.

Kortom: Citroenwater bevat stoffen die uw cellen kunnen beschermen en de metabole gezondheid kunnen verbeteren. Er zijn echter menselijke studies nodig.

Citroenwater kan helpen bij de behandeling van nierstenen

Nierstenen zijn vaste minerale formaties die zich in de nieren verzamelen.

Het meest voorkomende type is gemaakt van een stof genaamd calciumoxalaat en wordt meestal behandeld met een verbinding die citraat wordt genoemd.

Er wordt verwacht dat het verhogen van de hoeveelheid citraat in uw urine voorkomt dat calcium zich bindt met andere verbindingen om steenvorming te voorkomen .

Kortom, citraat herstelt het vermogen van de urine om nierstenen te voorkomen.

Citroenwater bevat grote hoeveelheden citraat en tal van studies bij mensen hebben ontdekt dat het met succes kan helpen bij de behandeling van nierstenen(10, 11, 12, 13, 14, 15).

Het lijkt het meest effectief te zijn bij gebruik naast kaliumcitraat, de supplementvorm van citraat. Citroenwater is echter ook een goed alternatief voor diegenen die kaliumcitraat niet tolereren als eerstelijnsbehandeling (1013) .

Kortom: Studies tonen aan dat citroenwater kan helpen bij de behandeling van nierstenen.  Het lijkt het meest effectief naast conventionele therapie, maar kan ook een nuttige alternatieve behandeling zijn.

Citroenwater bevat alle voordelen van drinkwater

Citroenwater is water waaraan een beetje citroen is toegevoegd, wat betekent dat het alle voordelen van gewoon water heeft.

Drinken van veel water is bekend dat het voordelen kan bieden voor:

  • Gewichtsverlies: verhoogt het gevoel van verzadiging en stimuleert de stofwisseling enigszins, wat kan helpen bij het afvallen.
  • Geestelijke gezondheid: optimaliseert stemming en geheugen.
  • Spijsvertering: Hhelpt constipatie te verminderen.
  • Sportprestaties: Verbetert de atletische prestaties.

Kortom: Genoeg water drinken heeft veel voordelen voor de gezondheid. Het kan je helpen om af te vallen, je goed te voelen en je atletische prestaties te verbeteren.

Veelvoorkomende mythen over citroenwater en gezondheid

Er zijn vele extra gezondheidsclaims rond citroenwater, maar de meeste worden niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs.

Sterker nog, sommige zijn zelfs weerlegd. Hieronder staan ​​6 van de meest voorkomende mythen.

Mythe 1: De vezel erin helpt je om af te vallen

Citroenen bevatten een soort vezel genaamd pectine,  wat helpt om je eetlust en calorie-inname te verminderen.

Maar citroenwater is in principe gefilterd, sterk verdund citroensap, die slechts sporen van pectine bevat. Zelfs een hele citroen bevat slechts 2 gram vezels in totaal(1).

Er is geen bewijs dat citroenwater meer voordelen biedt voor gewichtsverlies dan gewoon water.

Mythe 2: Het alkaliseert je lichaam

Volgens voorstanders van het alkalische dieet, laat voedsel een ‘as’ in uw systeem achter die de pH van uw lichaam beïnvloedt – hoe zuur of alkalisch het wordt.

Van citroenwater wordt gezegd dat het alkaliseert. Noch de pH van uw bloed, noch cellen kan echter worden veranderd door wat u eet (16).

Mythe 3: Het bestrijdt kanker

Deze claim kwam voort uit de mythe van het basische dieet en is gebaseerd op het uitgangspunt dat kanker cellen niet kunnen gedijen in een alkalische omgeving.

Hoewel kankercellen er de voorkeur aan geven dat de cellen rondom hen zuur zijn, tonen onderzoeken aan dat ze ook in alkalische omgevingen kunnen groeien. Kankercellen creëren ook hun eigen zure omgeving en het eten van alkaliserend voedsel houdt hier niet mee op (1718).

Mythe 4: Het reinigt en ontgift

Water helpt afval van je lichaam te elimineren door middel van plassen en een gezonde stoelgang. Niets in citroenwater verbetert dit proces echter.

In feite zijn de meeste beweringen dat voedingsmiddelen of dranken uw organen reinigen of ontgiften eenvoudigweg niet waar.

Mythe 5: Het verhoogt je IQ

Het drinken van water – al dan niet met citroensmaak – kan je helpen je ‘s ochtends meer gefocust te voelen, maar het kan de intelligentie niet vergroten.

Mythe 6: Het heeft natuurlijke diuretische effecten

Dit kan in beperkte mate waar zijn, maar het is zo misleidend dat het de moeite van het vermelden waard is.

Elk voedsel dat kalium bevat kan mogelijk de urineproductie verhogen – dat betekent vrijwel alle vruchten, groenten, vlees en zuivel producten.

Bovendien, hoe meer water je drinkt, hoe meer je zal plassen.

Kortom: De meeste gezondheidsclaims zijn speculatief en overdreven. In sommige gevallen is bewezen dat ze vals zijn.

Heeft het geen schadelijke effecten?

Citroenwater is volkomen veilig om te drinken.

Het zuur in citroenen kan echter het tandglazuur in de loop van de tijd beschadigen, waardoor uw tanden vatbaarder worden voor gaatjes.

U kunt dit eenvoudig regelen door zoveel mogelijk citroenwater met een rietje te drinken, om contact met uw tanden te vermijden.

Ook moet u uw mond nadien spoelen met water. Het is echter het beste om een ​​uur te wachten voordat je je tanden poetst. Poetsen terwijl je tandglazuur zuur en zacht is, kan tot schade leiden.

Kortom: citroenwater is veilig om te consumeren. Het kan echter uw tandglazuur beschadigen als je het te vaak drinkt.

Is de temperatuur van citroenwater belangrijk?

De beste temperatuur om citroenwater te drinken is een zeer besproken onderwerp.

Sommigen beweren bijvoorbeeld dat koud water helpt extra calorieën te verbranden. Anderen geloven dat warm water de spijsvertering bevordert.

Er is heel weinig onderzoek om beide kanten te ondersteunen, en het is hoogst onwaarschijnlijk dat de temperatuur enig verschil maakt.

Daarom komt het eenvoudigweg neer op wat je op dat moment voelt.

Kortom: Er is geen sterk bewijs waaruit blijkt dat het water het beste warm of koud geconsumeerd kan worden. Kies de temperatuur waar u het meest van geniet.

Hoe maak je een citroenwater

De meeste recepten suggereren het gebruik van het sap van een halve citroen gemengd met een glas water. U kunt daar de hoeveelheden aanpassen of andere ingrediënten toevoegen.

Tot slot

Citroenwater is een gezonde drank die een goede hoeveelheid vitamine C aan uw eten kan toevoegen.

Het is een fantastisch, smaakvol alternatief voor gewoon water dat een aantal voordelen voor de gezondheid heeft.

Als u echter al veel fruit en groenten eet en veel vocht drinkt, heeft citroenwater geen voedingswaarde.

Je moet het drinken voor de smaak in plaats van de gezondheidsvoordelen.