Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Citroenwater: Wat zijn de gezondheidsvoordelen daarvan?

1525 Views

Citroenwater: Wat zijn de gezondheidsvoordelen daarvan?

Citroenwater daarvan wordt beweerd dat het krachtige gezondheidsvoordelen en gewichtsverlies bevordert.

In feite zijn er veel beroemdheden die erbij zweren en er zijn zelfs diëten volledig gebaseerd op citroenen.

Maar maakt deze hype het waar?

Dit artikel maakt gebruik van wetenschappelijk bewijs om de voordelen en mythen van citroenwater te onderzoeken.

Wat is citroenwater?

Citroenwater is gewoon het sap van citroenen gemengd met water.

De hoeveelheid van de citroen dat u gebruikt, hangt af van uw persoonlijke voorkeur, en deze drank kan worden genoten koud of warm.

Sommige mensen kiezen er ook voor om de citroenschil, blaadje munt of andere ingrediënten toe te voegen.

Citroenwater is uitgegroeid tot een populaire ochtend drank, want er wordt beweerd te helpen bij het verbeteren van uw stemming, energie, het immuunsysteem en metabole gezondheid.

Kortom: Citroenwater is gewoon water vermengd met vers citroensap.Extra ingrediënten kunnen worden toegevoegd.

Voedingswaarde citroenwater

Voor toepassing van dit artikel, de definitie van citroenwater is een glas water vermengd met het sap van een halve citroen.

Dit is de voedingsstof uitsplitsing voor één glas(1).

  • Calorieën: 9.
  • Suikers: Minder dan 1 gram.
  • Vitamine C: 25% van de ADH.
  • Foliumzuur: 1% van de ADH.
  • Kalium: 1% van de ADH.

Eén glas lijkt niet veel voedingsstoffen te bevatten, maar het drinken van citroenwater is caloriearm en bevat heel weinig suiker die stimuleren uw inname van vitamine C .

Ter vergelijking, als u halve citroen vervangt door een halve sinaasappel, zou het de dubbele aantal calorieën en suiker in de drank bevatten(2).

Bovendien, vergeet niet dat de exacte voedingswaarde hangt af van hoeveel citroensap u toevoegt, evenals alle andere ingrediënten.

Kortom: Citroenwater is rijk aan vitamine C, ten opzichte van zijn calorieën en suikergehalte. Het bevat ook sporen van foliumzuur en kalium.

Citroenwater bevat antioxidanten

Lang Glas water met citroen Slices

Citroenwater bevat andere nuttige stoffen, en is een bron van plantaardige stoffen genaamd flavonoïden .

Velen bevatten antioxiderende eigenschappen die lijken te helpen uw cellen te beschermen tegen beschadigingen.

Flavonoïden uit citrusvruchten gaan vaak gepaard met voordelen voor de bloedsomloop, insulinegevoeligheid en andere aspecten voor een gezonde stofwisseling(3, 4, 5, 6).

Citroen flavonoïden hebben ook het potentieel om oxidatieve stress en schade te verminderen, althans bij ratten(7, 8, 9).

Dat gezegd hebbende, er zijn geen menselijke studies om deze bevindingen te ondersteunen, zodat ze misschien niet zo handig zijn in het echte leven.

Kortom: Citroenwater bevat stoffen die je cellen kunnen beschermen en verbeteren de metabolische gezondheid. Echter, zijn er menselijke studies nodig om deze te ondersteunen.

Citroenwater kan helpen bij de behandeling van nierstenen

Nierstenen zijn vaste minerale formaties die zich in de nieren verzamelen.

Het meest voorkomende type is gemaakt van een stof genaamd calciumoxalaat en wordt meestal behandeld met een stof genaamd citraat.

Verhogen van de hoeveelheid citraat in uw urine daarvan wordt gedacht dat het calcium binding met andere stoffen en steenvorming te voorkomen .

Kortom, citraat herstelt het vermogen van de urine om nierstenen te voorkomen.

Citroenwater bevat grote hoeveelheden citraat, en tal van menselijke studies hebben aangetoond dat het met succes kan helpen bij de behandeling van nierstenen(10, 11, 12, 13, 14, 15).

Het lijkt het meest effectief wanneer gebruikt samen met kaliumcitraat, het supplement vorm van citraat. Echter, citroenwater is ook een goed alternatief voor degenen die geen kaliumcitraat verdragen als een eerste-lijnsbehandeling(10, 13).

Kortom: Studies tonen aan dat citroenwater kan helpen bij de behandeling van nierstenen. Het lijkt het meest effectief naast de conventionele therapie, maar kan ook een bruikbaar alternatieve behandeling zijn.

Citroenwater bevat alle voordelen van drinkwater

Citroenwater is water met een beetje citroen toegevoegd, wat betekent dat het alle voordelen heeft van drinkwater.

Drinken van veel water is bekend dat het voordelen kan bieden voor:

  • Gewichtsverlies: versterkt het gevoel van volheid en verhoogt de stofwisseling lichtjes, dat kan helpen bij het afvallen .
  • Geestelijke gezondheid: optimaliseert stemming en geheugen.
  • Spijsvertering: Helpt verlichten bij constipatie.
  • Sportprestaties: Verbetert de atletische prestaties.

Kortom: Het drinken van voldoende water heeft vele voordelen voor de gezondheid. Het kan u helpen gewicht te verliezen, u goed voelen en uw sportieve prestaties verbeteren.

Veelvoorkomende mythen over citroenwater en gezondheid

Er zijn vele extra gezondheidsclaims over citroenwater, maar de meeste worden niet ondersteund door enig wetenschappelijk bewijs dan ook.

In feite, sommige zijn zelfs weerlegd. Hieronder zijn 6 van de meest voorkomende mythes.

Mythe 1: de vezels in het helpt je gewicht te verliezen

Citroenen bevatten een soort vezel genaamd pectine, die helpt bij het verminderen van uw eetlust en calorie-inname.

Echter, citroenwater is in principe gefilterd, sterk verdund citroensap, die slechts sporen van pectine bevat. Zelfs een hele citroen bevat slechts 2 gram vezels in totaal(1).

Er is geen bewijs dat citroenwater heeft meer voordelen voor gewichtsverlies dan gewoon water.

Mythe 2: Het maakt je lichaam alkalische

Volgens voorstanders van de alkalische dieet, voedingsmiddelen laten een “as” in uw systeem die de pH van je lichaam beïnvloedt — hoe zuur of alkalisch het wordt.

Citroenwater wordt gezegd dat het alkalische is. Noch de pH van het bloed of de cellen kunnen worden veranderd door wat je eet(16).

Mythe 3: Vecht tegen kanker

Deze claim is voortgekomen uit de alkalisch dieet mythe en is gebouwd op de vooronderstelling dat kankercellen niet kunnen gedijen in een alkalisch milieu.

Hoewel kankercellen de voorkeur heeft voor zuur, tonen studies aan dat ze ook kunnen groeien in een alkalisch omgeving, net zo goed. Ook kankercellen maken hun eigen zure omgeving, en het eten van alkaliserende voedsel stopt het niet(17, 18).

Mythe 4: het reinigt en ontgift

Water helpt bij het elimineren van afval uit je lichaam door het plassen en een gezonde stoelgang. Echter, niets in citroenwater verbetert dit proces.

In feite zijn de meeste beweringen dat voedingsmiddelen of dranken reinigen of ontgiften van je organen gewoon niet waar.

Mythe 5: Het verhoogt uw IQ

Het drinken van water – met citroensmaak of anderszins – zou u helpen zich beter kan focussen in de ochtend, maar het kan niet uw intelligentie verhogen.

Mythe 6: Het heeft natuurlijk diureticum effecten

Dat mag waar zijn voor een klein deel, maar het is zo misleidend dat het vermeldenswaard is.

Elk voedsel dat kalium bevat kan mogelijk de urineproductie verhogen – dat betekent vrijwel alle vruchten, groenten, vlees en zuivel producten.

Bovendien, hoe meer water je drinkt, hoe meer je zal plassen.

Kortom: De meerderheid van de gezondheidsclaims zijn speculatief en overdreven. In sommige gevallen zijn ze onjuist gebleken.

Heeft het geen schadelijke effecten?

Citroenwater is volkomen veilig om te drinken.

Toch kan het zuur in citroenen je tandglazuur na verloop van tijd aantasten, waardoor je tanden meer vatbaar zijn voor gaatjes.

U kunt dit eenvoudig beheren door het drinken van citroenwater met een rietje om zoveel mogelijk contact met je tanden voorkomen.

Ook moet u uw mond met water spoelen en dan je tanden poetsen binnen een redelijke tijd na het drinken van het.

Kortom: citroenwater is veilig om te consumeren. Het kan echter uw tandglazuur beschadigen als je het te vaak drinkt.

Is de temperatuur van citroenwater belangrijk?

Witte theekopje en een schijfje citroen

De beste temperatuur om citroenwater te drinken is een zeer besproken onderwerp.

Bijvoorbeeld, sommigen beweren koud water helpt extra calorieën te verbranden. Anderen geloven warm water helpt bij het verbeteren van de spijsvertering.

Er is zeer weinig onderzoek naar beide kanten die dit ondersteunen, het is zeer onwaarschijnlijk dat de temperatuur een zinvol verschil maakt.

Daarom komt het gewoon op neer wat je gevoel op dat moment zegt.

Kortom: Er is geen sterk bewijs waaruit blijkt dat het water het beste warm of koud geconsumeerd kan worden. Kies de temperatuur waar u het meest van geniet.

Hoe maak je een citroenwater

De meeste recepten suggereren het sap van een halve citroen vermengd met één glas water. U kunt de hoeveelheden regelen of voeg andere ingrediënten toe.

Kort samengevat

Citroenwater is gezond en bevat een goede hoeveelheid vitamine C voor in uw voeding

Het is een fantastisch, smaakvol alternatief voor gewoon water dat een aantal voordelen voor de gezondheid heeft.

Echter, als je al veel groenten eet en fruit en veel vloeistoffen drinkt, dan zal citroenwater geen voedingswaarde voordeel hebben.

Je moet het drinken voor de smaak in plaats van de voordelen voor de gezondheid.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text