Ad Clicks :Ad Views :
img

Top 6 voordelen van het gebruik collageen supplementen

27 Views

Top 6 voordelen van het gebruik collageen supplementen

Collageen is het meest voorkomende eiwit in je lichaam.

Het is de belangrijkste component van bindweefsels die verschillende lichaamsdelen vormen, waaronder pezen, ligamenten, huid en spieren( 1 ).

Collageen heeft veel belangrijke functies, waaronder het voorzien van uw huid van structuur en het versterken van uw botten( 1 ).

In de afgelopen jaren zijn collageen supplementen populair geworden. De meeste worden gehydrolyseerd, wat betekent dat het collageen is afgebroken, waardoor het gemakkelijker voor u is om te absorberen.

Er zijn ook verschillende voedingsmiddelen die u kunt eten om uw collageen inname te verhogen.

Het consumeren van collageen kan een aantal gezondheidsvoordelen hebben, van het verlichten van gewrichtspijn tot het verbeteren van de gezondheid van de huid( 2 , 3 ).

Dit artikel bespreekt zes door de wetenschap gestaafde voordelen voor de gezondheid van het nemen van collageen.

1. Kan gezondheid van de huid verbeteren

Collageen is een belangrijk onderdeel van uw huid.

Het speelt een rol bij het versterken van de huid, naast het handhaven van de elasticiteit en hydratatie. Naarmate je ouder wordt produceert je lichaam minder collageen, wat leidt tot een droge huid en de vorming van rimpels( 4 ).

Verschillende onderzoeken hebben echter aangetoond dat het nemen van collageen supplementen kan helpen de veroudering van uw huid te vertragen door het verminderen van rimpels en uitdroging( 5 , 6 , 7 , 8 ).

In één studie ervoeren vrouwen die acht weken lang een supplement innamen met 2,5-5 gram collageen minder huid droogheid en een aanzienlijke toename van huidelasticiteit in vergelijking met degenen die het supplement niet namen( 7 ).

Een andere studie wees uit dat vrouwen die 12 weken lang dagelijks een drankje dronken gemengd met een collageen supplement, een verhoogde huidhydratie ervoeren en een aanzienlijke vermindering van de rimpeldiepte vergeleken met een controlegroep.( 6 ).

De rimpel verminderende effecten van collageen supplementen zijn toegeschreven aan hun vermogen om uw lichaam te stimuleren om op eigen kracht collageen te produceren ( 4 , 5 ).

Bovendien kan het nemen van collageen supplementen de productie van andere eiwitten bevorderen die helpen bij het structureren van je huid, inclusief elastine en fibrilline( 4 , 5 ).

Er zijn ook veel anekdotische beweringen dat collageen supplementen nuttig zijn voor het voorkomen van acne en andere huidaandoeningen, maar deze worden niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs.

Kortom: Het innemen van collageen supplementen kan nuttig zijn om de veroudering van uw huid te vertragen door deze gehydrateerd te houden en rimpels te verminderen.

2. Helpt verlichten gewrichtspijn

Collageen helpt de integriteit van uw kraakbeen te behouden, het rubberachtige weefsel dat uw gewrichten beschermt.

Naarmate de hoeveelheid collageen in uw lichaam afneemt naarmate u ouder wordt, neemt uw risico op het ontwikkelen van degeneratieve gewrichtsaandoeningen zoals artrose neemt toe( 9 ).

Sommige studies hebben aangetoond dat het nemen van collageen supplementen kan helpen bij het verbeteren van de symptomen van artrose en het verminderen van gewrichtspijn in het algemeen( 2 , 9 ).

In één onderzoek ervoeren 73 atleten die dagelijks 24 gram collageen per dag consumeerden een significante afname van gewrichtspijn tijdens het lopen en in rust vergeleken met een groep die het niet nam( 10 ).

In een ander onderzoek namen volwassenen 70 dagen lang dagelijks twee gram collageen. Degenen die collageen namen hadden een significante vermindering van gewrichtspijn en waren beter in staat om deel te nemen aan fysieke activiteit dan degenen die het niet gebruikten( 11 ).

Onderzoekers hebben een theorie dat extra collageen kan zich ophopen in het kraakbeen en het stimuleren van de weefsels om collageen te maken.

Ze hebben gesuggereerd dat dit kan leiden tot lagere ontstekingen, betere ondersteuning van uw gewrichten en minder pijn( 12 ).

Als u wilt collageen supplement wilt proberen vanwege de mogelijke pijnstillende effecten, raden onderzoeken aan dat u moet beginnen met dagelijks een dosering van 8-12 gram( 9 , 13 ).

Kortom: Het is aangetoond dat het innemen van collageen supplementen de ontsteking vermindert en de collageen synthese in het lichaam stimuleert. Dit kan helpen pijnverlichting te bevorderen voor mensen met gewrichtsaandoeningen zoals artrose.

3. Kan botverlies voorkomen

Je botten zijn meestal gemaakt van collageen, waardoor ze de structuur geeft en helpt hen  sterk te houden( 14 ).

Omdat collageen in je lichaam verslechtert naarmate je ouder wordt, doet botmassa dat ook. Dit kan leiden tot aandoeningen zoals osteoporose, die wordt gekenmerkt door een lage botdichtheid en gepaard gaat met een hoger risico op botbreuken( 14 , 15 ).

Studies hebben aangetoond dat het nemen van collageen supplementen bepaalde effecten in het lichaam kan hebben die de botafbraak helpen remmen die leidt tot osteoporose( 9 , 13 ).

In een studie namen vrouwen ofwel een calcium supplement gecombineerd met 5 gram collageen of een calcium supplement en geen collageen per dag gedurende 12 maanden.

Tegen het einde van de studie hadden de vrouwen die het calcium- en collageen supplement innamen aanzienlijk lagere bloedspiegels van eiwitten die de botafbraak bevorderen dan degenen die alleen het calcium namen(16 ).

Een andere studie vond vergelijkbare resultaten bij 66 vrouwen die dagelijks 5 gram collageen innamen gedurende 12 maanden.

De vrouwen die het collageen namen hadden een toename van tot 7% ​​in hun botmineraaldichtheid (BMD), in vergelijking met vrouwen die geen collageen consumeerden( 17 ).

BMD is een maat voor de hoeveelheid mineralen, zoals calcium, in je botten. Lage BMD wordt geassocieerd met zwakke botten en de ontwikkeling van osteoporose ( 18 ).

Deze resultaten zijn veelbelovend, maar er zijn meer menselijke studies nodig voordat de rol van collageen supplementen in de gezondheid van de botten kan worden bevestigd.

Kortom: Het consumeren van collageen supplementen kan het risico op botaandoeningen zoals osteoporose helpen verminderen. Ze hebben het potentieel om de BMD te helpen verhogen en lagere niveaus van eiwitten in het bloed die botafbraak stimuleren.

4. Kan spiermassa stimuleren

Tussen 1-10% van het spierweefsel bestaat uit collageen. Dit eiwit is nodig om je spieren sterk te houden en goed te laten werken( 19 ).

Onderzoeken suggereren dat collageen supplementen de spiermassa verhogen bij mensen met sarcopenie, het verlies van spiermassa die optreedt bij het ouder worden( 20 ).

In één onderzoek namen 27 kwetsbare mannen 15 gram collageen terwijl ze dagelijks 12 weken aan een oefenprogramma deelnamen. In vergelijking met mannen die geen collageen gebruikten was hun spiermassa en spierkracht aanzienlijk hoger( 20 ).

Onderzoekers hebben gesuggereerd dat het nemen van collageen de synthese van spiereiwitten zoals creatine kan bevorderen en ook spiergroei na inspanning kan stimuleren ( 20 ).

Meer onderzoek is nodig om het vermogen van collageen om spiermassa te stimuleren te onderzoeken.

Kortom: Onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van collageen supplementen de spiergroei en -kracht verhoogt bij mensen met leeftijdsgebonden verlies van spiermassa.

5. Bevordert gezondheid van het hart

Onderzoekers hebben getheoretiseerd dat het nemen van collageen supplementen kan helpen het risico op hart-gerelateerde aandoeningen te verminderen.

Collageen biedt structuur aan uw bloedvaten, de bloedvaten die bloed van uw hart naar de rest van uw lichaam vervoeren. Zonder voldoende collageen kunnen de bloedvaten zwak en fragiel worden( 1 ).

Dit kan leiden tot atherosclerose, een ziekte die wordt gekenmerkt door de vernauwing van de bloedvaten. Atherosclerose kan leiden tot een hartaanval en beroerte( 21 ).

In één onderzoek namen 31 gezonde volwassenen gedurende zes maanden 16 gram collageen per dag. Tegen het einde hadden ze een significante vermindering van de maten van slagaderstijfheid ervaren in vergelijking met voordat ze het supplement begonnen te nemen( 22 ).

Bovendien verhoogden ze hun niveaus van hun ‘goede’ HDL-cholesterol met gemiddeld 6%. HDL is een belangrijke factor in het risico van hartaandoeningen waaronder atherosclerose( 22 ).

Niettemin zijn er meer studies nodig over de rol van collageen supplementen voor de gezondheid van het hart.

Kortom:Het gebruik van collageen supplementen kan de risicofactoren die gepaard gaan met hartaandoeningen zoals atherosclerose helpen verminderen.

6. Andere gezondheidsvoordelen

Collageen supplementen kunnen andere gezondheidsvoordelen hebben, maar deze zijn niet uitgebreid bestudeerd.

  • Haar en nagels: Het innemen van collageen kan de sterkte van uw nagels vergroten door broosheid te voorkomen. Bovendien kan het je haar en nagels stimuleren om langer te groeien ( 23 ).
  • Gezondheid van de darm: Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is om deze bewering te ondersteunen, promoten sommige gezondheidsmedewerkers het gebruik van collageensupplementen om de darm permeabiliteit of het lek darmsyndroom te behandelen.
  • Gezondheid van de hersenen: Geen studies hebben de rol van collageen supplementen in de gezondheid van de hersenen onderzocht. Sommige mensen beweren echter dat ze de gemoedstoestand verbeteren en de symptomen van angst verminderen.
  • Gewichtsverlies: Sommigen geloven dat het nemen van collageen supplementen gewichtsverlies en een snellere stofwisseling kan bevorderen. Er zijn geen studies geweest om deze beweringen te ondersteunen.

Hoewel deze potentiële effecten veelbelovend zijn, is onderzoek nodig voordat formele conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Van collageen supplementen is beweerd dat ze de hersenen, het hart en de darmgezondheid bevorderen maar ook helpen om het gewicht onder controle te houden en haar en nagels gezond te houden. Op dit moment is er echter weinig tot geen bewijs voor deze effecten.

Voedingsmiddelen die collageen bevatten

Collageen wordt aangetroffen in de bindweefsels van dieren. Aldus zijn voedingsmiddelen zoals kippenhuid, varkenshuid, rundvlees en vis bronnen van collageen( 8 , 24 , 25 ).

Voedingsmiddelen die gelatine bevatten, zoals bottenbouillon, bieden ook collageen. Gelatine is een eiwit substantie die is afgeleid van collageen nadat het is gekookt( 24 ).

Meer onderzoek is nodig om te bepalen of het eten van collageenrijk voedsel daadwerkelijk helpt het collageen in je lichaam te verhogen. Er zijn geen studies bij mensen geweest over de vraag of collageenrijke voedingsmiddelen dezelfde voordelen hebben als supplementen.

Dit komt omdat uw spijsverteringssysteem de eiwitten in voedingsmiddelen inclusief collageen afbreekt in aminozuren, die uw lichaam gebruikt om zijn eigen eiwitten te produceren.

Het collageen dat je eet, heeft dus mogelijk geen invloed op de hoeveelheid collageen in je lichaam.

Het collageen in supplementen wordt gehydrolyseerd of afgebroken, en daarom denkt men dat het efficiënter wordt opgenomen dan het collageen in voedingsmiddelen.

Kortom: Verschillende voedingsmiddelen bevatten collageen, inclusief dierlijk voedsel en bottenbouillon. Deskundigen weten echter op dit moment niet of het consumeren van collageenrijk voedsel de hoeveelheid collageen in uw lichaam verhoogt.

Bijwerkingen collageen

Er zijn momenteel niet veel bekende risico’s voor het nemen van collageen supplementen.

Sommige supplementen zijn echter gemaakt van veel voorkomende voedselallergenen, zoals vis, schaaldieren en eieren. Mensen met allergieën voor deze voedingsmiddelen dienen collageen supplementen gemaakt met deze ingrediënten te vermijden om allergische reacties te voorkomen.

Sommige mensen hebben ook gemeld dat collageen supplementen een slepende slechte smaak in de mond achterlaten( 13 ).

Bovendien kunnen collageen-supplementen spijsverteringsbijwerkingen veroorzaken, zoals gevoelens van volheid en brandend maagzuur( 13 ).

Hoe dan ook, deze supplementen lijken veilig voor de meeste mensen.

Kortom: Collageen supplementen kunnen leiden tot bijwerkingen zoals een slechte smaak in de mond, maagzuur en volheid. Als u allergieën heeft, zorg dan dat u supplementen koopt die niet zijn gemaakt van collageenbronnen waarvoor u allergisch bent.

Tot slot

Het innemen van collageen is geassocieerd met een aantal gezondheidsvoordelen en zeer weinig bekende risico’s.

Om te beginnen kunnen supplementen de gezondheid van de huid verbeteren door het verminderen van rimpels en uitdroging. Ze kunnen ook helpen de spiermassa te vergroten, botverlies te voorkomen en gewrichtspijn te verlichten.

Mensen hebben vele andere voordelen van collageen supplementen gemeld, maar deze zijn niet veel onderzocht.

Hoewel verschillende voedingsmiddelen collageen bevatten, is het onbekend of het collageen in voedingsmiddelen dezelfde voordelen heeft als supplementen.

Collageen supplementen zijn over het algemeen veilig, vrij eenvoudig te gebruiken en zeker het proberen waard voor hun potentiële voordelen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + 4 =

This div height required for enabling the sticky sidebar