Collageen

Collageen – Wat is het en waar is het goed voor?

Collageen is het meest overvloedig eiwit in het lichaam.

Het heeft belangrijke rollen, waaronder het bieden van structuur aan uw huid en het helpen van uw bloedstolsel.

In de afgelopen jaren is het populair geworden als voedingssupplement en ingrediënt in shampoos en bodylotions.

Maar wat is collageen? En waar is het goed voor? Dit artikel geeft u een grondig overzicht van dit belangrijke eiwit.

Wat is collageen?

Collageen is het meest voorkomend eiwit in je lichaam, goed voor ongeveer één derde van de eiwitsamenstelling.

Het is één van de belangrijkste bouwstenen van botten, huid, spieren, pezen en ligamenten. Collageen ook te vinden in veel andere lichaamsdelen, waaronder bloedvaten, hoornvliezen en tanden.

Je kunt het beschouwen als de “lijm” die al deze dingen bij elkaar houdt. In feite komt het woord van het Griekse woord “kólla”, wat lijm betekent.

Hieronder ziet u een illustratie van de moleculaire structuur collageen:

collageen

Kortom: Collageen is een eiwit dat een groot deel van uw lichaam in structuur brengt, waaronder botten, huid, pezen en gewrichtsbanden.

Wat doet het in je lichaam?

Er zijn minstens 16 soorten collageen. De vier hoofdtypen zijn type I, II, III en IV (1).

Hier zijn de vier belangrijkste soorten collageen en hun rol in uw lichaam van dichterbij:

  • Type I: Dit type is goed voor 90% van het collageen van je lichaam en is gemaakt van dicht opeen gepakte vezels. Het biedt structuur aan de huid, botten, pezen, fibreus kraakbeen, bindweefsel en tanden.
  • Type II: Dit type is gemaakt van meer los gepakte vezels en te vinden in elastisch kraakbeen, dat gewrichten dempt.
  • Type III: Ondersteunt de structuur van spieren, organen en slagaders.
  • Type IV: Helpt bij filtratie en aanwezig in lagen van je huid.

Naarmate je ouder wordt, produceert je lichaam minder en minder kwaliteit collageen.

Een van de zichtbare tekenen hiervan is in je huid, die minder stevig en soepel wordt. Kraakbeen verzwakt ook met de leeftijd.

Kortom: Er zijn minstens 16 soorten collageen. Aangetroffen in uw hele lichaam en biedt structuur en ondersteuning.

Voedingsstoffen die de collageen productie verhogen

Al het collageen begint als procollageen.

Je lichaam maakt procollageen door twee aminozuren te combineren: glycine en proline. Dit proces gebruikt vitamine C.

U kunt mogelijk uw lichaam helpen om dit belangrijke eiwit te produceren door ervoor te zorgen dat u voldoende van de volgende voedingsstoffen binnenkrijgt:

  • Vitamine C: Grote  hoeveelheden aanwezig in citrusvruchten, paprika’s en aardbeien  (2).
  • Proline: Grote hoeveelheden zijn te vinden in eiwitten, tarwekiemen, zuivelproducten, kool, asperges en champignons(3).
  • Glycine: Grote hoeveelheden aanwezig in varkenshuid, kippenvel en gelatine, maar glycine is ook aanwezig in verschillende eiwit bevattende voedingsmiddelen (4).
  • Koper: Grote hoeveelheden te vinden in orgaanvlees, sesamzaad, cacaopoeder, cashewnoten en linzen (5, 6).

Bovendien heeft uw lichaam hoogwaardige eiwitten nodig die de aminozuren bevatten die nodig zijn om nieuwe eiwitten te maken. Vlees , gevogelte, vis, zuivel, peulvruchten en tofu zijn allemaal uitstekende bronnen van aminozuren.

Kortom: Vier van de voedingsstoffen die helpen bij de productie van collageen zijn vitamine C, proline, glycine en koper. Ook het eten van hoogwaardige eiwitten geeft je lichaam de aminozuren die het nodig heeft.

Dingen die collageen beschadigen

Misschien is het nog belangrijker om het volgende collageen vernietigende dingen te vermijden:

  • Suiker en geraffineerde koolhydraten: Suiker verstoort het vermogen van collageen om zichzelf te herstellen. Minimaliseer uw consumptie van toegevoegde suiker en geraffineerde koolhydraten (7).
  • Te veel zon: Ultraviolette straling kan de productie van collageen verminderen.Vermijd overmatige blootstelling aan de zon(8).
  • Roken: Roken vermindert de collageen ;;productie. Dit kan afbreuk doen aan wondgenezing en leiden tot rimpels(9).

Sommige auto-immuunziekten, zoals lupus, kunnen ook collageen beschadigen.

Kortom: U kunt uw lichaam helpen collageen te behouden en beschermen door gedrag te vermijden dat schade aan het collageen toebrengt. Deze omvatten het eten van overmatige hoeveelheden suiker, roken en verbranden.

Natuurlijke voedselbronnen

Collageen aanwezig in het bindweefsels van dierlijk voedsel. Het wordt bijvoorbeeld in grote hoeveelheden aangetroffen in kippen- en varkenshuid.

Een bijzonder rijke bron is bouillon van botten, deze is gemaakt door de botten van kippen en andere dieren te laten koken.

Gelatine is in principe gekookt collageen, dus het is erg hoog in de aminozuren die nodig zijn om het te produceren.

Maar er is discussie over of consumeren van collageenrijke voedingsmiddelen eigenlijk de niveaus in je lichaam verhoogt.

Wanneer je eiwitten eet, wordt het afgebroken tot aminozuren en vervolgens weer in elkaar gezet, dus het collageen dat je eet, vertaalt zich niet direct in hogere niveaus in je lichaam.

Kortom: Dierlijke producten zoals bouillon van botten, gelatine, kippenvel en varkenshuid zijn zeer hoog in collageen.

Voordelen van collageen supplementen

Twee soorten supplementen winnen aan populariteit: gehydrolyseerd collageen (collageenhydrolysaat) en gelatine. Gelatine wordt aangemaakt wanneer collageen wordt gekookt.

Deze hebben het grote eiwit al in kleinere peptiden afgebroken, die gemakkelijker door het lichaam kan worden opgenomen.

Er zijn niet veel onderzoeken naar collageen supplementen, maar de bestaande zijn veelbelovend voor voordelen op de volgende gebieden:

  • Spiermassa: Een onderzoek uit 2015 onder oudere mannen toonde aan dat een combinatie van supplementen met collageen peptide en krachttraining meer spiermassa en kracht verhoogde dan een placebo(10).
  • Artritis: Een studie gaf supplementen aan mensen die leden aan artrose. Ze ervoeren een significante afname van pijn gedurende de 70 dagen durende studie, vergeleken met degenen die een placebo namen(11).
  • Huidelasticiteit: Vrouwen  die een supplement namen, vertoonden een verbetering van de elasticiteit van de huid. Collageen ook gebruikt voor plaatselijke behandelingen om het uiterlijk van de huid te verbeteren door lijnen en rimpels te minimaliseren(12, 13).

Sommige beoefenaars van alternatieve geneeskunde pleiten ook voor het gebruik van collageen supplementen voor de behandeling van lekkende darm syndroom .

Kortom: Volgens studies kan supplementair collageen de huidtextuur en spiermassa helpen verbeteren en pijn in de artrose verminderen.

Veiligheid en bijwerkingen

Tot nu toe is er niet erg betrouwbare informatie over de veiligheid of werkzaamheid van collageen supplementen.

De mogelijke bijwerkingen van gelatine supplementen zijn een aanhoudende onaangename smaak en zwaar gevoel en maagzuur.

Ook als u allergisch bent voor de bron van het supplement, kunt u een allergische reactie krijgen.

Kortom: Er zijn geen substantiële meldingen van bijwerkingen. U kunt echter een allergische reactie krijgen als u allergisch bent voor de bron van het supplement.

Hoe supplementen te gebruiken

Collageen peptide verkrijgbaar in een poedervorm dat gemakkelijk in voedingsmiddelen kan worden verwerkt.

De peptide vorm kunt u mixen in smoothies, soepen of gebakken produkten zonder dat het de structuur verandert.

Wanneer u supplementen overweegt, moet u op zoek naar een bron van hoge kwaliteit.

Kortom: U kunt supplementen in pil- of poedervorm vinden. Het poeder kan eenvoudig aan voedingsmiddelen worden toegevoegd.

Andere toepassingen

Collageen heeft vele toepassingen van voedsel tot farmaceutische industrie.

Duizenden jaren lang werd het gebruikt om lijm van te maken. Tegenwoordig wordt het nog steeds gebruikt om snaren voor muziekinstrumenten te maken.

In de voedselindustrie wordt het verwarmd om gelatine te maken en gebruikt om omhulsels voor worsten te maken. Op medisch gebied gebruikt als een vulmiddel in plastische chirurgie en als een verband voor ernstige brandwonden.

Kortom: Collageen heeft veel toepassingen, waaronder als verband op brandwonden en bij het maken van snaren voor muziekinstrumenten.

Tot slot

Collageen is een belangrijk eiwit dat structuur biedt voor vele delen van het lichaam.

Interessant is dat deze voedingsmiddelen en de voedingsstoffen die je eet, je lichaam helpen om dit eiwit te maken.

Als alternatief kunnen supplementen van collageen ook nuttig zijn. Sommige voorlopige onderzoeken tonen aan dat ze de kwaliteit van de huid, de spierfunctie en de pijn geassocieerd met artrose kunnen verbeteren.