Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Collageen – Wat is het en waar is het goed voor?

2089 Views

Collageen – Wat is het en waar is het goed voor?

Collageen is het meest overvloedig eiwit in het lichaam.

Het heeft een belangrijke rol, met inbegrip van de structuur voor uw huid en uw bloedstolsel.

De laatste jaren is collageen populairder geworden als een voedingssupplement en als ingrediënt in shampoos en bodylotions.

Maar wat is collageen? En waar is het goed voor?

Dit artikel geeft u een grondig overzicht van deze belangrijke eiwit.

Wat is collageen?

Collageen is het meest voorkomend eiwit in je lichaam, goed voor ongeveer één derde van de eiwitsamenstelling.

Het is één van de belangrijkste bouwstenen voor botten, huid, spieren, pezen en bindweefsel. Collageen wordt ook gevonden in vele andere delen van het lichaam, met inbegrip van de bloedvaten, hoornvliezen en tanden.

U kunt denken aan een soort ‘lijm’ dat al deze dingen bij elkaar houdt. In feite het woord komt van het Griekse woord “kolla”, wat lijm betekent.

Hieronder ziet u een illustratie van de moleculaire structuur collageen:

collageen

kortom: Collageen is een eiwit dat structuur geeft voor een groot deel van je lichaam, met inbegrip van botten, huid, pezen en bindweefsel.

Wat doet het in je lichaam?

Er zijn minstens 16 soorten collageen. De vier belangrijkste soorten zijn type I, II, III en IV(1).

Hier een kijkje van de vier belangrijkste types van collageen en hun rol in je lichaam:

  • Type I: Dit type is goed voor 90% van het collageen in uw lichaam en is gemaakt van dicht op elkaar gepakte vezels. Het geeft structuur aan de huid, botten, pezen, vezelig kraakbeen, bindweefsel en tanden.
  • Type II: Kraakbeen en de structuur van de ogen.
  • Type III: Dit type ondersteunt de structuur van spieren, organen en aders.
  • Type IV: Dit type is goed voor celoppervlakten, haren en de placenta

Als je ouder wordt, je lichaam produceert minder en lagere kwaliteit collageen.

Een van de zichtbare tekenen daarvan is uw huid, die minder stevig en soepel wordt. Ook kraakbeen verzwakt met de leeftijd.

Kortom: Er zijn minstens 16 soorten collageen. Het is gevonden in uw hele lichaam, structuur en ondersteuning.

Voedingsstoffen die de productie van collageen verhogen

Rode paprika

Al het collageen begint als procollageen.

Je lichaam maakt procollageen door twee aminozuren: glycine en proline. Dit proces maakt gebruik van vitamine C.

U kunt in staat zijn om uw lichaam te helpen produceren van dit belangrijke eiwit door ervoor te zorgen dat je genoeg van de volgende voedingsstoffen binnen krijgt:

  • Vitamine C: Grote hoeveelheden zijn te vinden in citrusvruchten, paprika’s en aardbeien (2).
  • Proline: Grote hoeveelheden worden gevonden in eiwitten, tarwekiemen, zuivelproducten, kool, asperges en champignons(3).
  • Glycine grote hoeveelheden worden gevonden in varkenshuid, kippenvel en gelatine, glycine maar ook in diverse eiwit bevattende voedingsmiddelen(4).
  • Koper: Grote hoeveelheden zijn te vinden in orgaanvlees, sesamzaad, cacaopoeder, cashewnoten en linzen(5, 6).

Bovendien, uw lichaam heeft hoogwaardige eiwitten nodig die aminozuren bevatten om nieuwe eiwitten te maken. Dit zit in o.a. vlees , gevogelte, vis, zuivel, peulvruchten en tofu zijn allemaal uitstekende bronnen van aminozuren.

Kortom: Vier voedingsstoffen die helpen collageen te produceren zijn vitamine C, proline, glycine en koper. Eet ook hoogwaardige eiwitten, die geven je lichaam de aminozuren die het nodig heeft.

Dingen die schade toebrengen aan collageen

Misschien is het nog belangrijker om de volgende collageen vernietigende dingen te voorkomen:

  • Suiker en geraffineerde koolhydraten: Suiker verstoort collageen de mogelijkheid om zelf te repareren. Minimaliseren van uw consumptie van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten(7).
  • Te veel zon: Ultraviolette straling kan de productie van collageen verminderen.Vermijd overmatige blootstelling aan de zon(8).
  • Roken: Roken vermindert de collageenproductie. Dit kan afbreuk doen aan wondgenezing en leiden tot rimpels(9).

Sommige auto-immuunziekten zoals lupus kan ook collageen beschadigen.

Kortom: U kunt helpen uw lichaam te beschermen en behouden van collageen door het vermijden van gedragingen die schadelijk zijn. Deze omvatten eten van grote hoeveelheden suiker, roken en krijgen verbrand.

Natuurlijke voedselbronnen

Kom van Bouillon

Collageen wordt gevonden in de bindweefsel van dierlijk voedsel. Bijvoorbeeld is het in grote hoeveelheden te vinden in kip en varkenshuid.

Een bijzonder rijke bron is bouillon van botten, die wordt gemaakt door het inkoken van botten van kippen en andere dieren.

Gelatine is voornamelijk gekookte collageen, dus het is zeer hoog in de aminozuren die nodig zijn om het te produceren.

Maar er is discussie over de vraag of het consumeren van collageen-rijke voedingsmiddelen daadwerkelijk de niveaus in uw lichaam verhoogt.

Als je eiwitten eet wordt het opgesplitst in aminozuren en vervolgens weer samengevoegd, zodat het collageen die je eet niet rechtstreeks naar hogere niveaus in je lichaam gaat.

Kortom: Dierlijke producten zoals bouillon van botten, gelatine, kippenvel en varkenshuid zijn zeer hoog in collageen.

Voordelen van collageen supplementen

Twee soorten supplementen winnen aan populariteit: collageen hydrolysaat en gelatine. Gelatine wordt gemaakt wanneer collageen wordt gekookt.

Deze hebben de grote eiwit afgebroken tot kleinere peptiden die gemakkelijker geabsorbeerd wordt door het lichaam.

Er zijn niet veel studies over collageen supplementen, maar degenen die er zijn bieden veelbelovende voordelen op de volgende gebieden:

  • Spiermassa: Een onderzoek in 2015 bij oudere mannen toonde dat een combinatie van collageen peptide supplementen en krachttraining verhoogde spiermassa en kracht meer dan een placebo(10).
  • Artritis: Een andere studie gaf supplementen aan mensen die lijden aan artrose. Ze ervaren een behoorlijke verbetering van de pijn over een 70-daagse studie, in vergelijking met degenen die een placebo kregen(11).
  • Elasticiteit van de huid: Vrouwen die een supplement namen toonde een verbeteringen in de elasticiteit van de huid. Collageen wordt ook gebruikt bij lokale behandelingen om het uiterlijk van de huid te verbeteren door het minimaliseren van lijnen en rimpels(12, 13).

Er zijn mensen die alternatieve geneeswijzen hebben gestuurd ook pleiten voor het gebruik van collageen supplementen voor de behandeling van lekkende darm syndroom .

Kortom: Volgens studies, kan extra collageen helpen bij het verbeteren van huidtextuur en spiermassa en het verbeteren van artrose pijn.

Veiligheid en bijwerkingen

Tot nu toe is er weinig betrouwbare informatie over de veiligheid en werkzaamheid van collageen supplementen.

De mogelijke bijwerkingen van gelatine supplementen omvatten een aanhoudende onaangename smaak en sensaties van zwaarte en brandend maagzuur.

kortom: Er zijn geen belangrijke meldingen van bijwerkingen. U kan wel een allergische reactie krijgen als u allergisch voor de bron van de aanvulling bent.

Hoe supplementen te gebruiken

Pil fles met witte capsules

Collageen peptide komt in een poedervorm voor dat gemakkelijk kan worden opgenomen in voedingsmiddelen.

De peptide vorm kunt u mixen in smoothies, soepen of gebakken goederen zonder dat het de structuur verandert.

Bij het overwegen van supplementen kijk dan uit naar hoogwaardige bron.

kortom: U kunt supplementen in pil of poedervorm verkrijgen. Het poeder kan eenvoudig worden toegevoegd aan voedsel.

Andere toepassingen

Collageen heeft vele toepassingen van voedsel tot farmaceutische industrie.

Duizenden jaren geleden werd het gebruikt om er lijm van te maken. Vandaag de dag wordt het nog steeds gebruikt om snaren voor muziekinstrumenten te maken.

In de voedselindustrie, het wordt verwarmd tot gelatine om omhulsels voor worsten van te maken. Op medisch gebied, wordt het gebruikt als vulmiddel in plastische chirurgie en als een verband materiaal voor ernstige brandwonden.

Kortom: Collageen heeft vele toepassingen, waaronder als verband op brandwonden en bij het maken van snaren voor muziekinstrumenten.

Tot slot

Collageen is een eiwit dat de structuur voorziet in vele delen van het lichaam.

Interessant is dat deze voedingsmiddelen en de voedingsstoffen die je eet helpen uw lichaam dit eiwit te maken.

Als alternatief kan collageen supplementen gunstig zijn. Sommige studies laten zien dat ze kwaliteit van de huid en spierfunctie kunnen verbeteren maar ook het verminderen van de pijn geassocieerd met artrose.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text