Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waarom is cottage cheese super gezond en voedzaam

44 Views

Waarom is cottage cheese super gezond en voedzaam

Cottage cheese ook wel Hüttekase genoemd is een caloriearme kaas met een milde smaak.

Zijn populariteit is gegroeid in de afgelopen decennia, en het wordt vaak aanbevolen als onderdeel van een gezonde voeding.

Cottage cheese biedt niet alleen veel eiwit – het zit ook vol met essentiële voedingsstoffen.

Om deze redenen, wordt het op grote schaal gebruikt door atleten en mensen die gewicht willen verliezen.

Wat is Cottage Cheese?

Cottage cheese is zacht, wit en romig. Het wordt beschouwd als een verse kaas, dus ondergaat geen veroudering of rijpingsproces voor het ontwikkelen van smaak.

Dientengevolge, heeft het een zeer milde smaak vergeleken met oude kazen.

Cottage cheese wordt gemaakt van het wrongel van gepasteuriseerde koemelk en kan worden gemaakt met verschillende niveaus van melkvet, zoals vetvrije, vetarme of regulier.

Het wordt ook aangeboden in verschillende wrongel maten, meestal klein, middelgroot of groot.

Bovendien is het verkrijgbaar in geroomde, lactose-vrij, natriumarm- of natriumvrij variëteiten.

U kunt genieten van deze veelzijdige kaas op zichzelf of als ingrediënt in recepten.

Kortom: Cottage cheese is een zachte, witte kaas met een milde smaak. Het is een verse kaas aangeboden in verschillende melkvet gehaltes en wrongel maten.

Cottage cheese zit boordevol voedingsstoffen

Het voedingsprofiel van cottage cheese varieert afhankelijk van het melkvet gehalte en de toegevoegde hoeveelheid natrium.

Een portie (226 g) magere (1% melkvet) cottage cheese verschaft ( 1 ):

  • Calorieën: 163.
  • Eiwit: 28 gram.
  • Koolhydraten: 6.1 gram.
  • Vet: 2,3 gram.
  • Fosfor: 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).
  • Natrium: 30% van de ADH.
  • Selenium: 29% van de ADH.
  • Vitamine B12: 24% van de ADH.
  • Riboflavine: 22% van de ADH.
  • Calcium: 14% van de ADH.
  • Foliumzuur: 7% van de ADH.

Het heeft ook behoorlijke hoeveelheden vitamine B1, B3 en B6, en vitamine A, ijzer, magnesium, kalium, zink en koper. Eiwit is goed voor meer dan 70% van de calorieën in cottage cheese.

Kortom:Cottage cheese is een uitstekende bron van eiwitten met relatief weinig calorieën. Het zit ook vol met veel voedingsstoffen, zoals B-vitamines, calcium, fosfor en selenium.

Hoe cottage cheese wordt gemaakt

Het maken van cottage cheese is een eenvoudig proces. U kunt het zelf thuis doen.

Het proces begint met het stremmen melk. Dit gebeurt door het toevoegen van een zure stof zoals citroensap of azijn aan warme melk.

Wanneer de zuurgraad van de melk toeneemt, scheidt het wrongel of caseïne-eiwit  van de wei (er ontstaan al korreltjes), het vloeibare deel van de melk.

Zodra de wrongel is gestold, wordt het in stukken gesneden en gekookt tot meer vocht vrijkomt. Vervolgens wordt het gewassen om de resterende zuren te verwijderen, waardoor cottage cheese een zoetere smaak krijgt.

Het resultaat is een zoetere wrongel die gemakkelijk kan worden verkruimeld. Tenslotte kunnen er ingrediënten aan worden toegevoegd om de smaak te verhogen, zoals room, zout, kruiden en specerijen.

Kortom:Cottage cheese wordt gemaakt door toevoeging van een zuur aan melk, waardoor de melk begint te stremmen. Vervolgens wordt de wrongel gewassen en verkruimeld om het een zoetere smaak te geven.

Cottage cheese kan u helpen bij het afvallen

Gewichtsverlies diëten bevatten vaak cottage cheese.

Dit komt deels door zijn hoge gehalte aan eiwit en weinig calorieën.

Een studie volgde mensen die een dieet voor een jaar volgde met eiwitrijke voedingsmiddelen zoals cottage cheese.

Daaruit bleek dat het dieet hielp bij het afvallen met een gemiddelde van 2,8 kg bij vrouwen en 1,4 kg bij mannen ( 2 ).

Bovendien hoge inname van eiwitten, zoals caseïne in cottage cheese bleek het  gevoel van volheid te verhogen( 3 , 4 , 5 ).

In feite, cottage cheese lijkt het gevoel van volheid te stimuleren op een wijze vergelijkbaar met die van eieren.

Dit gevoel van volheid kan leiden tot verminderde calorie-inname en gewichtsverlies ( 4 , 6 ).

Ook, cottage cheese  biedt een hoog gehalte aan calcium.

Studies hebben calcium en andere componenten van zuivel verbonden met gewichtsverlies en gemakkelijker gewichtsbehoud, vooral in combinatie met lichaamsbeweging ( 7 , 8 , 9 , 10 ).

Verder wordt calcium geassocieerd met metabole processen die vetophoping vermindert en versnelt vetverlies ( 9 ).

Kortom: Cottage cheese is rijk aan eiwitten en calcium, die beide zijn geassocieerd met gewichtsverlies.

Cottage cheese en opbouw van spieren

Cottage cheese is populair onder sporters en mensen die aan krachttraining doen.

Vanwege zijn hoge eiwitgehalte, is het een geweldige manier om het op te nemen in de voeding als u op zoek bent om meer spiermassa op te bouwen.

Een dieet met eiwitrijke voedingsmiddelen kan u helpen om spiermassa te vergroten in combinatie met krachttraining ( 7 ).

Ook de specifieke eiwitten in cottage cheese zijn bijzonder effectief om te helpen je spiermassa op te bouwen.

Caseïne is goed voor 80% van het eiwitgehalte en wordt beschouwd als een langzaam geabsorbeerd eiwit. Het is net zo effectief als whey-eiwit bij het opbouwen van spieren en is beter in het remmen van spierafbraak vanwege zijn lagere absorptie ( 11 , 12 ).

Caseïne bevordert ook langdurige absorptie van het aminozuur leucine, die is gekoppeld aan verhoogde spieropbouw capaciteit ( 13 , 14 , 15 ).

Veel bodybuilders eten cottage cheese voor het slapengaan. Dit leidt tot een vertraagde afgifte van aminozuren in het bloed en spieren tijdens de nacht, die spierafbraak kan verminderen.

Kortom: Cottage cheese is verpakt met caseïne-eiwit. Caseïne is een langzaam geabsorbeerd eiwit dat spieraanwinst stimuleert en helpt bij het voorkomen van spierafbraak.

Andere voordelen van de cottage cheese

Cottage cheese is ook in verband gebracht met andere voordelen voor de gezondheid.

Het kan helpen voorkomen dat insulineresistentie

Insulineresistentie kan leiden tot de ontwikkeling van diabetes type 2 en hart-en vaatziekten. Door de aanwezigheid van calcium in zuivelproducten wordt insulineresistentie verlaagd (8 , 16 ).

Een studie suggereert dat het eten van zuivelproducten het risico op insulineresistentie met 21% kan verlagen (17 ).

Cottage cheese kan helpen de botten te versterken

Naast calcium, cottage cheese is een goede bron van fosfor en eiwit. Deze voedingsstoffen zijn in verband gebracht met een betere gezondheid van de botten ( 18 , 19 , 20 ).”

Het is hoog in selenium

Een portie (226 gram) cottage cheese bevat bijna 30% van de ADH van selenium. Dit mineraal heeft aangetoond een antioxidant bescherming in het bloed te verhogen ( 1 , 21 , 22 ).

Kortom:Cottage cheese kan helpen het risico op het ontwikkelen van insulineresistentie en hart-en vaatziekten te verminderen. Het kan ook helpen de gezondheid van de botten te verbeteren en biedt een antioxidant bescherming.

Hoe cottage cheese toepassen in uw voeding.

Cottage cheese heeft een milde smaak en zachte textuur en maken het gemakkelijk om in uw maaltijden en recepten op te nemen.

Hier zijn een aantal creatieve manieren om kwark te eten:

  • Pannenkoeken of wafels: Meng het in het beslag ter vervanging van melk.
  • Salades: Voeg toe aan uw favoriete salades voor extra eiwitten.
  • Fruit: Meng het met vruchten zoals bessen, gesneden bananen, plakjes perzik, mandarijn partjes en meloen stukjes.
  • Granola: Op de top met muesli en besprenkel het met honing.
  • Zure room vervangen door: Het werkt goed als een vervanging in recepten.
  • Dipsauzen: Meng het in dipsauzen als vervanger voor melk.
  • Smoothies: Meng het met wat melk en fruit voor in een fruit smoothie.
  • Toast: Het maakt er een romige, eiwitrijke spread van.
  • Gebakken produkten: Bak het in muffins, cakes, brood of diner broodjes.
  • Mayo vervanger: Verspreid het op sandwiches of het gebruiken in recepten.
  • Roerei: Het zal je eieren een extra romige textuur geven.
  • Lasagne: Gebruik het als een substituut voor ricotta.

Kortom:Cottage cheese is een veelzijdig ingrediënt dat je kunt integreren in veel verschillende gerechten en recepten.

Het kan problemen veroorzaken voor mensen die intolerant zijn voor zuivel

Cottage cheese is een zuivelproduct, welke problemen kan veroorzaken bij sommige mensen.

Lactose intolerantie

Het lactosegehalte in kaas neemt af naarmate de kaas ouder wordt.

Omdat cottage cheese is een frisse, gerijpte kaas, bevat het meer lactose dan oude kazen zoals Parmezaanse kaas, cheddar of Goudse.

Bovendien kan cottage cheese nog meer lactose bevatten als er extra melk wordt toegevoegd aan het wrongel.

Om deze redenen, cottage cheese is niet een goede keuze als je lactose-intolerant bent.

Bij mensen met een lactose-intolerantie die cottage cheese eten , kunnen problemen met de spijsvertering krijgen, zoals een opgeblazen gevoel, gas, diarree en maagpijn.

Zuivel allergie

Naast lactose, cottage cheese bevat caseïne en whey , waar sommige mensen allergisch voor zijn.

Als u een allergische reactie heeft ervaren met elk zuivelproduct, dan kunt u ook cottage cheese niet tolereren.

Kortom:Cottage cheese kan leiden tot problemen met de spijsvertering als je lactose-intolerant bent. Het kan ook een allergische reacties veroorzaken bij diegene die allergisch zijn voor melk of melk eiwitten.

Tot slot

Cottage cheese is een verse kaas met een milde smaak en gladde textuur.

Het is rijk aan veel voedingsstoffen, waaronder eiwitten, B-vitamines en mineralen zoals calcium, selenium en fosfor.

Als u op zoek bent om gewicht te verliezen of spieren op te bouwen, dan is cottage cheese één van de meest gunstige voedingsmiddelen die u kunt eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text