Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom cottage cheese super gezond en voedzaam is

146 Views

Waarom cottage cheese super gezond en voedzaam is

Cottage cheese ook wel Hüttekase genoemd is een caloriearme kaas met een milde smaak.

De populariteit is de laatste decennia toegenomen en wordt vaak aanbevolen als onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Cottage cheese biedt niet alleen veel eiwit – het zit ook vol met essentiële voedingsstoffen.

Om deze redenen, wordt het op grote schaal gebruikt door atleten en mensen die gewicht willen verliezen.

Wat is Cottage Cheese?

Cottage cheese is zacht, wit en romig. Het wordt beschouwd als een verse kaas, dus het heeft geen veroudering of rijping ondergaan om smaak te ontwikkelen.

Als gevolg hiervan heeft het een zeer milde smaak in vergelijking met oude kazen.

Cottage cheese wordt gemaakt van het wrongel van gepasteuriseerde koemelk en kan worden gemaakt met verschillende niveaus van melkvet, zoals vetvrije, vetarme of regulier.

Het wordt ook aangeboden in verschillende wrongelgroottes, meestal klein, medium of groot.

Bovendien is het verkrijgbaar in geroomde, lactose-vrij, natriumarm- of natriumvrij variëteiten.

U kunt genieten van deze veelzijdige kaas op zichzelf of als ingrediënt in recepten.

Kortom: Cottage cheese is een zachte, witte kaas met een milde smaak. Het is een verse kaas verkrijgbaar in verschillende melkvet gehaltes en wrongel maten.

Cottage cheese zit boordevol voedingsstoffen

Het voedingsprofiel van cottage cheese varieert afhankelijk van het melkvet gehalte en de toegevoegde hoeveelheid natrium.

Een portie (226 g) magere (1% melkvet) cottage cheese biedt( 1 ):

  • Calorieën: 163.
  • Eiwit: 28 gram.
  • Koolhydraten: 6.1 gram.
  • Vet: 2,3 gram.
  • Fosfor: 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).
  • Natrium: 30% van de ADH.
  • Selenium: 29% van de ADH.
  • Vitamine B12: 24% van de ADH.
  • Riboflavine: 22% van de ADH.
  • Calcium: 14% van de ADH.
  • Foliumzuur: 7% van de ADH.

Het heeft ook behoorlijke hoeveelheden vitamine B1, B3 en B6, en vitamine A, ijzer, magnesium, kalium, zink en koper. Eiwit is goed voor meer dan 70% van de calorieën in cottage cheese.

Kortom:Cottage cheese is een uitstekende eiwitbron met relatief weinig calorieën. Het zit ook boordevol voedingsstoffen zoals B-vitamines, calcium, fosfor en selenium.

Hoe cottage cheese wordt gemaakt

Het maken van cottage cheese is een eenvoudig proces. U kunt het zelf thuis doen.

Het proces begint met het stremmen melk. Dit wordt gedaan door een zure substantie zoals limoensap of azijn toe te voegen aan warme melk.

Wanneer de zuurgraad van de melk toeneemt, scheidt het wrongel of caseïne-eiwit zich af van de wei (er ontstaan al korreltjes), het vloeibare deel van de melk.

Nadat de wrongel is gestold, wordt deze in stukjes gesneden en gekookt totdat er meer vocht vrijkomt. Het wordt vervolgens gewassen om de zuurgraad te verwijderen, waardoor cottage cheese een zoetere smaak krijgt.

Het resultaat is een zoetere wrongel die gemakkelijk kan worden verkruimeld. Tenslotte kunnen er ingrediënten aan worden toegevoegd om de smaak te verhogen, zoals room, zout, kruiden en specerijen.

Kortom:Cottage cheese wordt gemaakt door een zuur toe te voegen aan melk, waardoor de melk gaat schiften. Vervolgens wordt de wrongel gewassen en verkruimeld om het een zoetere smaak te geven.

Cottage Cheese kan u helpen om af te vallen

Gewichtsverlies diëten bevatten vaak cottage cheese.

Dit komt deels door het hoge eiwit- en caloriearm gehalte.

Een studie volgde mensen die een dieet volgden dat eiwitrijke voedingsmiddelen zoals cottage cheese bevatten.

Het toonde aan dat het dieet hielp bij het afvallen met een gemiddelde van 2,8 kg bij vrouwen en 1,4 kg bij mannen ( 2 ).

Bovendien is aangetoond dat hoge innames van eiwitten, zoals de caseïne in cottage cheese, het gevoel van volheid helpt verhogen( 3 , 4 , 5 ).

Cottage cheese lijkt zelfs gevoelens van volheid te stimuleren op een manier die lijkt op die van eieren.

Deze gevoelens van volheid kunnen leiden tot verminderde calorie-inname en gewichtsverlies( 4 , 6 ).

Ook biedt cottage cheese grote hoeveelheden calcium.

Studies hebben calcium en andere componenten van zuivel gekoppeld aan verminderd gewicht en gemakkelijker gewichtsbehoud, vooral in combinatie met lichaamsbeweging ( 7 , 8 , 9 , 10 ).

Bovendien calcium in de voeding wordt geassocieerd met metabolische processen die de vetophoping verminderen en het vetverlies versnellen( 9 ).

Kortom: Cottage cheese bevat veel eiwitten en calcium, die beide zijn geassocieerd met gewichtsverlies.

Cottage cheese en opbouw van spieren

Cottage cheese is populair onder sporters en mensen die aan krachttraining doen.

Vanwege het hoge eiwitgehalte is het een geweldig voedsel om op te nemen in je dieet als je spiermassa wilt opbouwen.

Een dieet inclusief eiwitrijk voedsel kan u helpen de spiermassa te vergroten in combinatie met krachttraining ( 7 ).

Ook de specifieke eiwitten in cottage cheese zijn bijzonder effectief bij het helpen opbouwen van spieren.

Caseïne is goed voor 80% van het eiwitgehalte en wordt beschouwd als een langzaam geabsorbeerd eiwit. Het is net zo effectief als wei-eiwit bij het opbouwen van spieren en is beter in het remmen van spierafbraak vanwege de langzamere absorptie( 11 , 12 ).

Caseïne bevordert ook de verlengde absorptie van het aminozuur leucine, dat in verband is gebracht met toegenomen spieropbouwende capaciteit( 13 , 14 , 15 ).

Veel bodybuilders eten cottage cheese voor het slapengaan.  Dit leidt tot een aanhoudende afgifte van aminozuren in het bloed en spieren gedurende de nacht, wat spierafbraak kan verminderen.

Kortom: Cottage cheese zit boordevol caseïne-eiwit. Caseïne is een langzaam opneembaar eiwit dat spiergroei bevordert en spierafbraak helpt voorkomen.

Andere voordelen van de cottage cheese

Cottage cheese is ook in verband gebracht met andere voordelen voor de gezondheid.

Het kan helpen Insulineresistentie te voorkomen

Insulineresistentie leiden tot de ontwikkeling van diabetes type 2 en hartaandoeningen.Aangenomen wordt dat het calcium in zuivelproducten de insulineresistentie vermindert( (8 , 16 ).

Eén onderzoek suggereert dat het eten van zuivelproducten het risico op het ontwikkelen van insulineresistentie met 21% kan verlagen (17 ).

Cottage cheese kan helpen met botsterkte

Naast calcium is cottage cheese een goede bron van fosfor en eiwit. Deze voedingsstoffen zijn consequent in verband gebracht met een verbeterde gezondheid van de botten18 , 19 , 20 ).”

Het is rijk aan selenium

Een portie (226 gram) cottage cheese bevat bijna 30% van de ADH van selenium. Dit mineraal heeft aangetoond dat het de antioxidantbescherming in het bloed verhoogt ( 1 , 21 , 22 ).

Kortom:Cottage cheese kan het risico op het ontwikkelen van insulineresistentie en hartziekten helpen verminderen. Het kan ook de botgezondheid helpen verbeteren en bescherming tegen oxidatie bieden.

Hoe cottage cheese in uw voeding kunt opnemen

 De zachte smaak en zachte textuur van cottage cheese maken het gemakkelijk om in uw maaltijden en recepten op te nemen.

Hier zijn enkele creatieve manieren om cottage cheese te eten:

  • Pannenkoeken of wafels: Meng het in het beslag als vervanging voor melk.
  • Salades: Voeg het toe aan uw favoriete salades voor extra eiwitten.
  • Fruit: Meng het met vruchten zoals bessen, gesneden bananen, plakjes perzik, mandarijn partjes en meloen stukjes.
  • Granola: Meng het met muesli en besprenkel het met honing.
  • Zure room vervanger: Het werkt goed als een vervanger in recepten.
  • Dipsauzen: Meng het in dipsauzen als vervanger voor melk.
  • Smoothies: Meng het met wat melk en fruit voor in een fruit smoothie.
  • Toast: Maak er een romige, eiwitrijke spread van.
  • Gebakken produkten: Bak het mee in muffins, cakes, brood of diner broodjes.
  • Mayo vervanger: Verspreid het op sandwiches of het gebruiken in recepten.
  • Roerei: Het zal je eieren een extra romige textuur geven.
  • Lasagne: Gebruik het als een substituut voor ricotta.

Kortom:Cottage cheese is een  veelzijdig ingrediënt dat u kunt opnemen in veel verschillende maaltijden en recepten.

Het kan problemen veroorzaken voor mensen die intolerant zijn voor zuivelproducten

Cottage cheese is een zuivelproduct, welke problemen kan veroorzaken bij sommige mensen.

Lactose intolerantie

Het lactosegehalte van kaas neemt af naarmate de kaas ouder wordt.

Omdat cottage cheese een verse, ongerijpte kaas is, bevat deze meer lactose dan oude kazen zoals Parmezaanse kaas, Cheddar of Zwitsers.

Bovendien kan cottage cheese zelfs nog meer lactose bevatten als er extra melk aan de wrongel wordt toegevoegd.

Om deze redenen, cottage cheese is niet een goede keuze als u lactose-intolerant bent.

Wanneer mensen met lactose-intolerantie kwark eten, kunnen ze spijsverteringsproblemen krijgen, zoals een opgeblazen gevoel, gas, diarree en maagpijn.

Zuivel allergie

Naast lactose bevat kwark caseïne en whey , waar sommige mensen allergisch voor zijn.

Als u een allergische reactie heeft gehad met een zuivelproduct, bent u mogelijk niet in staat om cottage cheese te tolereren.

Kortom:Cottage cheese kan spijsverteringsproblemen veroorzaken als u lactose-intolerant bent. Het kan ook allergische reacties veroorzaken bij mensen die allergisch zijn voor zuivel- of melkeiwitten.

Tot slot

Cottage cheese is een verse kaas met een milde smaak en gladde textuur.

Het bevat veel voedingsstoffen, waaronder eiwitten, B-vitamines en mineralen zoals calcium, selenium en fosfor.

Als u op zoek bent om af te vallen of spieren op te bouwen, dan is cottage cheese één van de meest nuttige voedingsmiddelen die u kunt eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − 12 =

It is main inner container footer text