Ooit beschouwd als een Noord-Afrikaanse delicatesse, wordt couscous nu over de hele wereld gegeten.

In feite is het te vinden in de schappen van de meeste supermarkten.

Hoewel vaak aangezien voor graan, is het gemaakt van kleine balletjes durumtarwe of griesmeel.

Er zijn drie soorten couscous: Marokkaans, Israëlisch en Libanees. Marokkaanse couscous is de kleinste en meest gemakkelijk verkrijgbare versie.

Israëlische of parelcouscous heeft ongeveer de grootte van peperkorrels en duurt langer om te koken. Het neigt om een ​​meer fijnere smaak en een betere textuur te hebben. Libanese couscous is de grootste van de drie en heeft de langste kooktijd.

Hier zijn de top 7 gezondheids- en voedingsvoordelen van couscous.

1. Rijk aan selenium

Eén van de belangrijkste voedingsstoffen in couscous is selenium.

Slechts een 165 gram couscous bevat meer dan 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH).

Selenium is een essentieel mineraal met veel gezondheidsvoordelen. Het is een krachtige antioxidant die je lichaam helpt beschadigde cellen te herstellen en ontstekingen te verminderen (1).

Het speelt ook een rol bij de gezondheid van de schildklier. Het is essentieel voor een goede schildklierfunctie, beschermt het tegen schade en draagt ​​bij aan de hormoonproductie (234).

Het selenium in couscous kan helpen om het risico op hartaandoeningen te verlagen door ontstekingen en oxidatieve stress in uw lichaam te verminderen. De antioxidantfunctie kan ook bijdragen aan het verminderen van de opbouw van plaque en “slechte” LDL-cholesterol op slagaderen en wanden(15).

Kortom: Selenium is een belangrijke antioxidant die helpt uw ​​lichaam te beschermen. Couscous is een uitzonderlijke bron van deze voedingsstof.

2. Kan helpen bij het verlagen van het risico op kanker

Het selenium in couscous kan ook helpen het risico op kanker te verlagen (6).

Een beoordeling van 69 onderzoeken, waaronder meer dan 350.000 mensen toonde aan dat hoge gehaltes van selenium kunnen beschermen tegen bepaalde kankers. Hoewel het effect geassocieerd was met het eten van seleniumrijk voedsel, in plaats van het nemen van supplementen (7).

Sommige studies hebben specifiek selenium tekort gekoppeld aan een verhoogd risico op prostaatkanker. Daarnaast is aangetoond dat het consumeren van voldoende hoeveelheden selenium in combinatie met vitamine C en E, het risico op longkanker bij rokers vermindert(8910).

Kortom: Het consumeren van selenium via voedingsmiddelen waaronder couscous kan het risico op bepaalde soorten kanker helpen verminderen.

3. Verhoogt uw immuunsysteem

Het selenium in couscous kan je immuunsysteem ook een boost geven.

Deze antioxidant helpt ontstekingen te verminderen en verhoogt de immuniteit door oxidatieve stress in uw lichaam te verminderen(111).

Studies hebben aangetoond dat, hoewel verhoogde bloedspiegels van selenium de immuunrespons versterken, een tekort de immuuncellen en hun functie kan schaden(12).

Selenium speelt ook een rol bij de regeneratie van vitamine C en E, die de functie van uw immuunsysteem helpen vergroten.

Kortom: Door het verlagen van oxidatieve stress kan het selenium in couscous uw immuunsysteem stimuleren.

4. Goede bron van plantaardige eiwitten

Ongeveer 16-20% van je lichaam bestaat uit eiwitten, die zijn gemaakt van aminozuren. Aminozuren zijn betrokken bij bijna elk metabolisch proces in uw lichaam.

Als gevolg hiervan is het belangrijk om eiwitten uit dierlijke en / of plantaardige bronnen te consumeren. Couscous is een goede bron van plantaardig eiwit en levert 6 gram per portie van 157 gram(1314).

Houd er rekening mee dat dierlijke eiwitten alle essentiële aminozuren bevatten die uw lichaam niet kan produceren, waardoor het een compleet eiwit is.

Plantaardige eiwitten bevatten slechts enkele essentiële aminozuren en worden met uitzondering van soja en quinoa, als onvolledig beschouwd.

Plantaardige eiwitten zijn essentieel in vegetarische en veganistische diëten, waardoor couscous een optimale voedingskeuze is. Het moet echter worden gecombineerd met andere plantaardige eiwitten om ervoor te zorgen dat u alle essentiële aminozuren krijgt.

Voedingen met veel plantaardig eiwit zijn in verband gebracht met een lager risico op beroerte, kanker en overlijden door hartaandoeningen (141516).

Kortom: Couscous is een goede bron van plantaardig eiwit, dat kan worden opgenomen in vegetarische en niet-vegetarische diëten.

5. Zeer eenvoudig te bereiden

Couscous wordt vaak beschouwd als een gezond alternatief voor pasta omdat het gemaakt is van volkoren meel. Andere soorten pasta zijn meestal verfijnder .

Goed gekookt, is couscous licht en luchtig. Bovendien heeft het de neiging om de smaak van andere ingrediënten aan te nemen, waardoor het zeer veelzijdig is.

Bovendien is het vrij eenvoudig om te bereiden. De westerse versie die in supermarkten worden verkocht is vooraf gestoomd en gedroogd. Voeg water of bouillon toe, kook en roer het met een vork.

Couscous kan worden toegevoegd aan salades of worden geserveerd als bijgerecht met vlees en groenten.

Het kan ook worden gecombineerd met een ander graan waaronder quinoa , bruine rijst of farro, evenals groenten, om meer voedingsstoffen en aminozuren aan uw maaltijd toe te voegen.

Kortom:Couscous is eenvoudig te bereiden en neemt de smaak van andere ingrediënten over, waardoor het een eenvoudige toevoeging aan maaltijden is.

Gezondheidsoverwegingen voor couscous

Hoewel couscous enkele voedingsstoffen bevat, moet u een paar dingen overwegen voordat u het gebruikt.

Hoog in gluten

Griesmeel wordt gemaakt door het endosperm van durumtarwe te scheiden. Het wordt beschouwd als een hoog gluten product.

Omdat couscous gemaakt is van griesmeel bevat het gluten. Dit maakt het verboden terrein voor mensen met een glutenintolerantie of allergie.

Hoewel slechts ongeveer 1% van de bevolking glutenintolerantie heeft, bekend als coeliakie, denkt men dat 0,5 – 13% van de mensen niet-coeliakie glutengevoelig is . Daarom kan het consumeren van couscous schadelijk zijn voor deze personen(343536).

Kan bloedsuikerspiegel vehogen

Hoewel couscous beperkte hoeveelheden bloedsuiker verlagende eiwitten bevat, is het vrij hoog in koolhydraten, met 36 gram per 157 gram.

Degenen met bloedsuiker problemen of diabetes moeten voorzichtig zijn bij het eten van matige tot koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Deze voedingsmiddelen kunnen een piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, wat een aantal negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hebben (37).

Het consumeren van couscous met andere bronnen van eiwitten of vezels is ideaal om uw bloedsuikerspiegel in balans te houden.

Lager in essentiële voedingsstoffen

Hoewel couscous vezels, kalium en andere voedingsstoffen bevat, wordt het niet als een goede bron beschouwd.

De vezel in volkoren granen en tarwe werkt als een prebioticum om de spijsvertering en de algehele darmgezondheid te helpen verbeteren. Volkoren granen zoals quinoa, bruine rijst en haver zijn echter betere bronnen van vezels dan couscous(383940).

Studies hebben aangetoond dat het consumeren van een dieet rijk aan kalium de doorbloeding kan verbeteren en het risico op een beroerte kan helpen verminderen (41424344).

Hoewel couscous een kleine hoeveelheid kalium levert, zijn fruit en plantaardig voedsel, zoals avocado, bananen of aardappelen, veel betere bronnen van kalium .

Kortom:Couscous heeft veel koolhydraten en is misschien niet de beste keuze voor mensen met bloedsuiker problemen, coeliakie of niet-coeliakie gluten gevoeligheid. Het bevat ook minder essentiële voedingsstoffen dan andere voedingsmiddelen.

Tot slot

Rijk aan selenium, kan couscous helpen je immuunsysteem te stimuleren en het risico op bepaalde ziektes zoals kanker te verminderen.

Desondanks heeft couscous weliswaar voordelen voor de gezondheid en de voedingswaarde, maar het is misschien niet de beste keuze voor mensen die koolhydraten willen beperken.

Het bevat gluten, waardoor het voor sommigen verboden is. Het bevat ook minder voedingsstoffen dan vergelijkbare volkoren granen.

Als u op zoek bent naar een gemakkelijk te bereiden graanproduct en het niet erg vindt om gluten te eten, overweeg dan couscous op uw bord te scheppen.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.