Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Cranberry 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1860 Views

Cranberry 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Cranberry’s worden niet alleen meer gebruikt als saus voor wildgerechten, maar ook als sap, in gedroogde vorm als snack en als ingrediënt in bepaalde gebakken producten.

De cranberry’s is familie van de bosbessen, maar is in tegenstelling tot die bes te wrang van smaak om ze op te eten. Zelfs wanneer ze gezoet zijn hebben cranberry’s nog een frisse zurige smaak die goed combineert kan worden met gevogelte en varkensvlees.

De cranberry’s is een inheemse Noord- Amerikaanse plant. Wilt u verse cranberry’s kopen, zoek dan de stevige, helderrode bessen uit. Een goede cranberry stuitert wanneer u die laat vallen; de bessen die niet stuiteren zijn waarschijnlijk te zacht en zijn niet zo goed meer.

Voedingsfeiten

Verse cranberry’s bevatten bijna 90% water, terwijl het droge gewicht voornamelijk bestaat uit koolhydraten en vezels.

De onderstaande tabel geeft informatie over alle voedingsstoffen in cranberry’s(1).

Voedingswaarde cranberry – per 100 gram

hoeveelheid
Calorieën46
Water87 %
Eiwit0,4 g
Koolhydraten12,2 g
Suiker4 g
Vezel4,6 g
Vet0,1 g
Verzadigd0,01 g
Enkelvoudig onverzadigde0,02 g
Meervoudig onverzadigde0,06 g
Omega 30,02 g
Omega-60,03 g
Transvet

 

De nummer 5 op de lijst van gezondste fruit

Koolhydraten en vezels

Cranberry bestaan ​​voornamelijk uit koolhydraten en vezels (90% droge bessen) (2).

Deze zijn voornamelijk eenvoudige suikers, zoals sucrose, glucose en fructose (3).

De rest bestaat uit oplosbare vezels zoals pectine, cellulose en hemicellulose.

Cranberry’s bevatten ook oplosbare vezels. Om deze reden kan overmatige consumptie van cranberry’s  darmsymptomen veroorzaken zoals diarree.

Rauwe cranberry smaakt erg bitter en zuur. Ze worden meestal geconsumeerd als cranberrysap die vrijwel geen vezels bevat, en wordt gewoonlijk verdund met andere vruchtensappen en gezoet met toegevoegde suiker(4).

Kortom: Koolhydraten en vezels zijn de belangrijkste voedingscomponenten in cranberry’s.

Vitaminen en mineralen

Cranberry’s zijn een rijke bron van verschillende vitamines en mineralen, vooral vitamine C.

  • Vitamine C: Ook bekend als ascorbinezuur, vitamine C is één van de belangrijkste antioxidanten in cranberry’s. Het is essentieel voor het behoud van de huid, spieren en botten.
  • Mangaan: Gevonden in de meeste voedingsmiddelen, mangaan is essentieel voor de groei, de stofwisseling en antioxidant van het lichaam.
  • Vitamine E: Een essentiële vetoplosbare antioxidanten.
  • Vitamine K1: Ook bekend als phylloquinone, vitamine K1 is van essentieel belang voor de bloedstolling.
  • Koper: Een spoorelement, vaak laag in de westerse voeding. Onvoldoende koper inname kunnen nadelige effecten op de gezondheid van het hart hebben(5).

    Kortom: Cranberry’s zijn een rijke bron van verschillende vitaminen en mineralen, met inbegrip van vitamine C, E, en K1, mangaan en koper.

    Andere plantaardige stoffen

    Rijpe Cranberries met BladerenCranberry’s zijn zeer hoog bioactieve plantenstoffen en antioxidanten, vooral flavonol polyfenolen(3, 6, 8).

    Veel van deze plantaardige stoffen zijn geconcentreerd in de schil en worden sterk gereduceerd in cranberrysap(4).

    • Quercetine: De meest voorkomende antioxidant polyfenol in cranberry. In feite behoren granberry’s tot de belangrijkste fruitbronnen van quercetine(7, 9, 10).
    • Myricetine: Een belangrijke antioxidant polyfenol in cranberry kan myricetine een aantal gunstige effecten op de gezondheid hebben(7, 9, 10).
    • Peonidine: Een type anthocyaan antioxidant die samen met cyanidine verantwoordelijk zijn voor de rijke rode kleur van cranberry’s en sommige van hun effecten op de gezondheid. Cranberry’s zijn een van de rijkste voedingsbronnen van peonidine (7, 9).
    • Ursolzuur: geconcentreerd in de schil, Ursolzuur is een triterpene in hoge hoeveelheden in granberry’s. Het is een ingrediënt in vele traditionele kruidengeneesmiddelen en heeft een sterke ontstekingsremmende effecten(12, 13).
    • A-type proanthocyanidinen: Een klasse van antioxidant polyfenolen, ook wel gecondenseerde tannines genoemd, zou werkzaam zijn tegen infecties aan de urinewegen(9, 14, 15).

    Kortom: Cranberry’s zijn een rijke bron van diverse bioactieve plantenstoffen. Sommige daarvan, zoals de A-type proanthocyanidine zijn nuttig als preventie tegen urineweginfecties.

    Preventie van urineweginfecties

    Verse Cranberry Juice

    Urineweginfecties zijn de meest voorkomende bacteriële infecties, vooral bij vrouwen(16).

    Ze worden meestal veroorzaakt door de darmbacterie Escherichia coli, die zich aan de binnenkant van de blaas en urinewegen zitten.

    Cranberry’s bevatten unieke fytonutriënten bekend als A-type proanthocyanidinen (gecondenseerde tannines).

    A-type proanthocyanidinen voorkomen dat E. coli zich hecht aan de binnenkant van de blaas en urinewegen, waardoor cranberry’s de preventieve maatregel tegen urineweginfecties is(14, 17, 18, 19, 20).

    In feite behoren cranberry’s tot de rijkste fruitbronnen van proanthocyanidinen, met name het A-type(15, 21).

    Een aantal menselijke studies tonen aan dat het drinken cranberrysap of het nemen van cranberry supplementen kan het risico van urineweginfecties bij zowel kinderen(22, 23, 24) en volwassenen verminderen(25, 26, 27, 28).

    Dit wordt ondersteund door systematische rapport en meta-analyses, vooral bij vrouwen met herhaaldelijke urineweginfecties(29, 30, 31).

    In tegenstelling, een paar studies vonden geen significant gunstige effecten(32, 33, 34).

    Niet alle cranberry producten zijn effectief tegen infecties van de urinewegen. In feite kan proanthocyanidine tijdens de verwerking verloren gaan waardoor ze niet meer terug zijn te vinden in veel producten(35).

    Aan de andere kant, het nemen van cranberry supplementen die voldoende hoeveelheden van A-type proanthocyanidine bevat kan een nuttige preventieve strategie bevatten.

    Als u vermoedt dat u een urineweginfectie heeft, overleg dan eerst met uw arts.

    Houdt in gedachten dat cranberry’s zijn niet effectief voor de behandeling van infecties, ze verminderen alleen het risico op het krijgen van hen in de eerste plaats.

    Kortom: Cranberry supplementen kan het risico op het krijgen van infecties van de urinewegen verminderen.

    Andere gezondheidsvoordelen van cranberry’s

    Het consumeren van cranberry’s kan een aantal gunstige effecten op de gezondheid hebben.

    Preventie van maagkanker en zweren

    Maagkanker is een veel voorkomende oorzaak van kanker-gerelateerde sterfgevallen wereldwijd(36).

    Infectie door de bacterie Helicobacter pylori wordt beschouwd als een belangrijke oorzaak van maagkanker, maagontsteking en zweren (37, 38, 39, 40).

    Cranberry’s bevatten unieke plantenstoffen bekend als A-type proanthocyanidine, die het risico op maagkanker kan verminderen door het voorkomen dat H. pylori zich hecht aan de binnenkant van de maag (41, 42, 43, 44).

    Een studie bij 189 mannen en vrouwen suggereert dat het drinken van een halve liter cranberrysap per dag kan aanzienlijk  H. pylori infecties verminderen(45).

    Een andere studie bij 295 kinderen bleek dat de dagelijkse consumptie van cranberrysap voor 3 weken onderdrukt de groei van H. pylori in ongeveer 17% van de gevallen degenen die besmet waren(41).

    Kortom: Cranberry of cranberrysap kan het risico op maagkanker verkleinen, indien regelmatig geconsumeerd.

    Cardiovasculaire gezondheid

    Cardiovasculaire aandoeningen (hart-en vaatziekten) is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak.

    Cranberry’s bevatten verschillende antioxidanten die gunstig zijn voor de gezondheid van het hart. Deze omvatten anthocyaninen, proanthocyanidine en quercetine(46, 47, 48, 49).

    Bij menselijke proeven, cranberrysap of extracten is gebleken dat verschillende heilzame effecten op risicofactoren voor hart-en vaatziekten:

    • Het verhogen van de niveaus van HDL, het “goede” cholesterol(50).
    • Het verlagen van LDL, het “slechte” cholesterol, bij diabetici(51).
    • Bescherming LDL-cholesterol tegen oxidatie(52, 53, 54).
    • Afnemende stijfheid in de bloedvaten (arteriële stijfheid) bij mensen met hart-en vaatziekten(55).
    • Verlagen van de bloeddruk (52).
    • Afnemende bloedspiegels van homocysteïne, verminderen van het risico op ontstekingen in bloedvaten(54).

    Echter niet alle studies vonden vergelijkbare resultaten.

    Toch zijn er sterke aanwijzingen dat regelmatige consumptie van cranberry’s gunstige effecten op de gezondheid van het hart kan hebben.

    Kortom: Cranberrysap en cranberry-extract heeft aangetoond dat het gunstige effecten op verschillende risicofactoren voor hart-en vaatziekten heeft, met inbegrip van het cholesterolgehalte en de bloeddruk.

    Bijwerkingen en individuele zorgen

    In matige hoeveelheden worden cranberry’s gewoonlijk als veilig beschouwd voor de meeste mensen.

    Echter, overmatige consumptie kan leiden tot maagklachten en diarree, en ze kunnen ook het risico van nierstenen verhogen voor mensen die gevoelig daarvoor zijn.

    Nierstenen

    Nierstenen vormen wanneer mineralen in de urine bereiken te hoge concentraties. Het is vaak een pijnlijke aandoening.

    De kans op nierstenen kunnen worden geminimaliseerd door wijzigingen aan te brengen aan uw voeding.

    De meeste nierstenen bestaan ​​uit calciumoxalaat en overmatige hoeveelheid oxalaat in de urine is een van de belangrijkste risicofactoren(56).

    Cranberry’s, vooral geconcentreerde cranberry extracten kunnen hoge niveaus van oxalaat bevatten. Daarom worden ze beschouwd als een risicofactor voor nierstenen wanneer het wordt gebruikt in grote hoeveelheden(57, 58, 59).

    Ze bevatten ook veel vitamine C, dat wordt omgezet in oxalaat bij sommige mensen(60).

    Echter menselijke proeven hebben tegenstrijdige resultaten opgeleverd en het probleem vereist verdere studie(57, 59).

    Vatbaarheid voor nierstenen varieert tussen individuen. Bij de meeste mensen zal de consumptie van cranberry’s waarschijnlijk geen significante invloed op niersteenvorming hebben.

    Echter, als je vatbaar bent voor het krijgen van nierstenen, kan het verstandig zijn om de consumptie van cranberry’s en andere hoog oxalaat gehalte voedingsmiddelen beperken.

    Kortom: Consumptie van veel cranberry’s kan het risico op nierstenen bij vatbare individuen verhogen.

    Overzicht

    Cranberry’s worden op grote schaal gedroogd geconsumeerd, als een sap of in supplementen.

    Ze zijn een rijke bron van een aantal vitaminen en mineralen en zijn uitzonderlijk rijk in een aantal unieke plantaardige stoffen.

    Sommige van deze kunnen nuttig zijn als een preventie van urineweginfecties, maagkanker en hartziekte.

    Simpel gezegd, cranberry’s zijn een van de gezondste vruchten die je kunt eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + 1 =

It is main inner container footer text