Vijgen en dadels lijken misschien erg op elkaar, omdat ze allebei makkelijk te eten zijn en vaak gedroogd worden gegeten.

Hoewel ze enkele eigenschappen delen, hebben deze vruchten ook zeer unieke verschillen.

Dit artikel onderzoekt de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen vijgen en dadels.

Twee afzonderlijke vruchten

Hoewel vijgen en dadels zoet en vezelig kunnen zijn, zijn het twee totaal verschillende planten.

18 Maanden Spotify Premium

Nu eenmalig slechts €14,99

Meer informatie

Dadels zijn de vruchten van de dadelpalmboom (Phoenix dactylifera), terwijl vijgen worden geoogst van de vijgenboom (Ficus carica). (12).

Traditioneel geteeld in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, worden dadels tegenwoordig in veel tropische gebieden over de hele wereld geteeld. Hoewel er talloze soorten bestaan, zijn populaire soorten zoals Medjool en Deglet Nour(34).

Vijgen komen oorspronkelijk uit het Midden-Oosten, maar werden van oudsher ook geteeld in West-Azië en het Middellandse Zeegebied.

Vijgen zijn technisch gezien inverse bloemen die een speciaal bestuivingsproces van vijgenwespen vereisen(5).

Beide vruchten kunnen vers of gedroogd worden gegeten, maar de meeste dadels en vijgen die in Nederland worden verkocht, zijn gedroogd vanwege hun beperkte seizoensgebondenheid.

Kortom: Hoewel vijgen en dadels met elkaar verwant lijken te zijn, zijn het twee verschillende soorten vruchten met verschillende botanische eigenschappen.

Beide zijn erg voedzaam

Hoewel vijgen en dadels afkomstig zijn van verschillende planten, zijn ze hetzelfde in hun voedingsprofielen.

Een portie van 100 gram van beide vruchten, gedroogd, levert de volgende voedingsstoffen op ( 5 , 6 ):

vijgendadels
calorieën249282
Koolhydraten64 gram75 gram
Suiker48 gram63 gram
Vezel10 gram8 gram
Vet1 gram0,4 gram
Eiwit3 gram2,5 gram
Kalium14% van de ADH14% van de ADH
Magnesium16% van de ADH14% van de ADH
Calcium20% van de ADH3% van de ADH

Zoals u kunt zien, hebben deze vruchten zeer gelijkaardige calorie-inhoud. Per portie van 100 gram zorgen dadels voor iets meer koolhydraten en minder vet dan vijgen.

Beide zijn een uitstekende bron van voedingsvezels en andere belangrijke voedingsstoffen, zoals kalium en magnesium. Een portie vijgen van 100 gram biedt een indrukwekkende 20% van uw dagelijkse calciumbehoefte.

Evenzo zijn ze een goede bron van antioxidanten , die schadelijke vrije radicalen in je lichaam bestrijden en kunnen bijdragen aan veel van de erkende gezondheidsvoordelen van deze vruchten (789,10).

Kortom: Dadels en vijgen zijn vergelijkbaar in hun voedingswaarde. Ze hebben een vergelijkbaar koolhydraat- en caloriegehalte en zijn een uitstekende bron van vezels, kalium en magnesium.

Verschillen in kleur en textuur

Dadels en vijgen lijken op het eerste gezicht op elkaar, maar bij nadere beschouwing worden verschillen in uiterlijk en textuur zichtbaar.

Afhankelijk van de variëteit kunnen verse vijgen goudgeel tot dieppaars van kleur zijn, terwijl gedroogde dadels meestal diepbruin van kleur zijn met een roodachtige ondertoon.

De dadels zijn ovaal en gerimpeld en lijken enigszins op een grote rozijn, terwijl de vijgen ronder en voller zijn. Gedroogde dadels zijn ook veel plakkeriger dan gedroogde vijgen.

Een ander groot verschil is hun mondgevoel. Vijgen hebben honderden kleine zaadjes aan de binnenzijde, die een knapperige textuur toevoegen, in tegenstelling tot het pitloze en gladde vruchtvlees van dadels.

Kortom: De vele zaden in de vijgen zorgen voor een knapperige textuur, terwijl de dadels kleverig zijn. Deze vruchten verschillen ook in hun kleur.

Dadels smaken veel zoeter dan vijgen

Hoewel beide vruchten zoet zijn, zijn de dadels duidelijk zoeter dan vijgen – dat meer dan 30% suiker bevat.

In feite hebben sommige dadels, zoals Medjool, een bijna karamelachtige smaak.

Ondertussen kun je merken dat vijgen een smaak hebben die lijkt op die van bessen (11).

Niettemin vormen beide vruchten een heerlijke snack die barst van de zoetheid.

Kortom: Dadels zijn merkbaar zoeter dan vijgen. Terwijl de vijgen beschreven worden als een besachtige smaak, kunnen bepaalde soorten dadels dichter bij karamel smaken.

Tot slot

Dadels en vijgen zijn smakelijke vruchten met soortgelijke voedingsprofielen.

Hoewel ze allebei veel magnesium, kalium en vezels bevatten, bevatten de vijgen over het algemeen meer calcium. De dadels zijn hoger in suiker maar lager in vet.

Bovendien zijn de dadels kleverig, terwijl de vijgen licht knapperig zijn door hun vele zaden.

Beide voedingsmiddelen worden meestal gedroogd gegeten en vormen een goede aanvulling op een gezonde voeding.