Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn dadels gezond?

1613 Views

Zijn dadels gezond ?

Zijn dadels gezond voor ons!? Dadels worden al lang gebruikt als zoetstof in een snelle snack of maaltijd, al eeuwen lang. Ze zijn cholesterol-vrij en zeer laag in vet. Plus ze geven een energie boost, ze zijn zoet, voedzaam en heilzaam en het beste alternatief voor koek en snoep als energie-boost. Ze zijn geschikt voor elke leeftijd, passen bijna bij elk eetpatroon en bij elke gelegenheid. Ook  zijn  ze rijk aan vitaminen B1, B2, B3, B5, A1 en C , proteïnen, vezels, ijzer (11 procent), kalium (16 procent), calcium, mangaan, koper en magnesium. De oplosbare en onoplosbare vezels en aminozuren in dadels kan ook helpen om de spijsvertering te verbeteren.

Dadels bevatten veel koolhydraten, vooral glucose en fructose. Ze worden snel door het bloedstroom opgenomen en leveren daarom snel energie op voor onder andere de hersenen. Ook al zitten er veel koolhydraten in dadels, het zijn betere koolhydraten dan die in gewone suiker (Sucrose), en dit zijn uiteraard natuurlijke suikers.

Een rijpe dadel bestaat voor ongeveer 80 procent aan suiker. Israëlische wetenschappers namen een groep mensen, stopte ze vol met dadels vervolgens een maand en gemeten wat gebeurde er: zij stelde vast dat de proefpersonen geen nadelige effecten op hun bloedsuikerspiegel of gewicht had, en ze hadden heilzame verbeteringen van de triglyceriden en antioxidant stress.

Voedingswaarde van tien dadels :

  • Calorieën: 234
  • Vet: <1 g
  • Verzadigd vet: 0
  • Cholesterol : 0 mg
  • Koolhydraten : 61 g
  • Eiwit: 2 g
  • Vezels: 6 g
  • Natrium: 2 mg
  • Niacine: 1 mg
  • Pantotheenzuur: <1 mg
  • Vitamine B6 : <1 mg
  • Calcium: 32 mg
  • Koper: <1 mg
  • Ijzer: <1 mg
  • Magnesium: 36 mg
  • Kalium: 541 mg
  • Vitamine K : 2.2 mcg

Zoals u kunt zien, zitten er 61 gram koolhydraten in een portie en slechts 6 gram vezels die koolhydraten tegen te gaan. Ook al is er niet zo heel veel vezels in, nog steeds, alle van de andere bestanddelen, vitaminen en mineralen hiervan profiteert je lichaam enorm van.Hoe? Welnu, zoals voornoemd, de magnesium in dadels kan de bloeddruk verlagen, en ze hebben anti-inflammatoire voordelen , vermindering van ontsteking in de arteriële vaten en het risico van cardiovasculaire ziekte, artritis, ziekte van Alzheimer en andere ontsteking-gerelateerde gezondheidsproblemen.

Waar zijn dadels goed voor?

  • Gewichtsverlies.
  • Het verlichten van constipatie, het ondersteunen van regelmatige stoelgang.
  • Het bevorderen van gezondheid van het hart.
  • Diarree.
  • Bloedarmoede door ijzertekort.
  • Het verminderen van de bloeddruk.
  • Impotentie.
  • Het bevorderen van de luchtwegen en de spijsvertering.
  • Zwangerschap dadels zijn in het bijzonder gezond bij zwangerschap en borstvoeding, aangezien er Foliumzuur in zit. Dat is onmisbaar als je zwanger wilt raken of zwanger bent. Let op, dadels zijn aanvulling maar geen vervangers voor voedingssupplementen die Foliumzuur!
  • Aambei preventie
  • Chronische aandoeningen zoals arthritis
  • Vermindering risico op colitis
  • Het voorkomen van darmkanker.

Dadels zijn een fantastische snack of traktatie en ze zijn ook heerlijk verwerkt in verschillende gerechten. Ze zijn rijk aan goede energie, voedingsvezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Ze zijn Natriumarm, vetarm en Cholesterolvrij. Dadels passen goed bij een dieet tegen obstipatie, overgewicht, hoog cholesterol, hoge bloeddruk bloedarmoede tijdens zwangerschap. Ook bij het voorkomen van osteoporose, hart- en vaatziekten en kanker wordt er beweert dat ze een rol kunnen spelen.

Samenvating dadels

Dadels kan je zien als een goed alternatief voor de bewerkte, suiker- en vetrijke tussendoortjes. Je kan dadels ook fantastisch verwerken in bij-, hoofd- en nagerechten. Ze kunnen als suikervervanger dienen. Wees matig met het eten van dit gezonde fruit, net als met andere soorten (gedroogd)fruit. Kies voor dadels zonder toevoegingen en zie ze als een verrijking van jouw gezonde voeding, niet als medicijnen of alternatief van een belangrijk voedingssupplement.

 

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

19 − acht =

It is main inner container footer text