Ad Clicks :Ad Views :
img

De 10 beste voedingsmiddelen te eten als u artritis heeft

102 Views

De 10 beste voedingsmiddelen te eten als u artritis heeft

Als u artritis hebt, weet je hoe verwoestend deze kan zijn.

Artritis is een term voor een groep van ziekten die pijn, zwelling en stijfheid in de gewrichten veroorzaakt. Het kan invloed hebben op mensen van alle leeftijden, geslachten en etnische achtergronden.

Er zijn veel verschillende vormen van artritis. Osteoartritis is een type die zich ontwikkelt in de gewrichten bij overbelasting. Een ander type is reumatoïde artritis, een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem de gewrichten aanvalt ( 1 , 2 ).

Gelukkig, er zijn veel voedingsmiddelen die ontstekingen kunnen verminderen en kunnen helpen de pijn te verlichten in de gewrichten geassocieerd met artritis.

In een enquête bleek dat 24% van de mensen met reumatoïde artritis meldde dat hun voeding van invloed was op de ernst van hun symptomen (3 ).

In dit artikel zal worden gekeken naar 10 van de beste voedingsmiddelen te eten als u artritis hebt.

1. Vette vis

Vette vissoorten zoals zalm , makreel, sardines en forel zijn rijk aan omega-3 vetzuren, waarvan is aangetoond dat zij krachtige ontstekingsremmende effecten bevatten.

In een kleine studie werd aan 33 deelnemers vette vis, magere vis of mager vlees vier keer per week gegeven. Na acht weken was in de vette vis groep niveaus van specifieke verbindingen met betrekking tot ontsteking verlaagd (4 ).

Een analyse van 17 studies bleek dat het nemen van supplementen van omega-3 vetzuur de intensiteit van de pijn in de gewrichten, ochtendstijfheid, het aantal pijnlijke gewrichten en het gebruik van pijnstillers bij patiënten met reumatoïde artritis daalde ( 5 ).

Ook in  een reageerbuisstudie bleek dat omega-3 vetzuren verminderd het aantal ontstekingsmarkers die betrokken zijn bij osteoartritis ( 6 ).

Vis is ook een goede bron van vitamine D, die kunnen helpen een tekort te voorkomen. Meerdere studies hebben geconstateerd dat reumatoïde artritis kan worden geassocieerd met lage niveaus van vitamine D, die tot symptomen kunnen bijdragen ( 7 , 8 ).

Het voedingscentrum beveelt aan minstens elke week twee porties vette vis te eten om te profiteren van de gunstige ontstekingsremmende eigenschappen ( 9 ).

Kortom:Vette vis is hoog in omega-3 vetzuren en vitamine D, die beide gunstig kunnen zijn voor het verminderen van ontsteking en de ernst van artritis symptomen.

2. Knoflook

Knoflook zit boordevol met voordelen voor de gezondheid.

In sommige reageerbuis studies is er aangetoond dat knoflook en de componenten ervan kankerbestrijdende eigenschappen te hebben. Ze bevatten ook stoffen die het risico op hartaandoeningen en dementie kunnen verlagen (10 , 11 ).

Daarnaast heeft knoflook aangetoond dat het een ontstekingsremmende werking heeft die helpen kan de symptomen van artritis te verminderen.

In feite, heeft sommige onderzoek aangetoond dat knoflook de functie van bepaalde immuuncellen kan helpen verbeteren en het immuunsysteem versterken( 12 ).

In een studie, onderzoekers analyseerden de diëten van 1.082 tweelingen. Zo bleek dat degenen die meer knoflook aten een verminderd risico op heup artrose hadden, waarschijnlijk dankzij de sterke ontstekingsremmende eigenschappen van knoflook( 13 ).

Andere reageerbuisstudie toonde aan dat een specifieke component in knoflook enkele ontstekingsfactoren bij artritis kan afnemen( 14 ).

Knoflook toevoegen aan uw voeding kan ten goede komen voor zowel symptomen van artritis als de algehele gezondheid.

Kortom:Menselijke en reageerbuis studies hebben geconstateerd dat knoflook ontstekingsremmende eigenschappen bevat, en dat het eten daarvan kan worden geassocieerd met een verminderd risico op artrose.

3. Gember

Naast het toevoegen van een explosie van smaak aan thee, soep en snoep, gember kan ook helpen de van symptomen van artritis te verlichten.

Een studie uit 2001 onderzocht de effecten van gember extract bij 261 patiënten met artrose van de knie. Na zes weken, 63% van de deelnemers ervaren verbeteringen van pijn in de knie( 15).

In een reageerbuisstudie bleek ook dat gember blokkeerde de productie van stoffen die ontstekingen in het lichaam bevorderen ( 16 ).

In een andere studie bleek dat de behandeling bij ratten met gemberextract verlaagde niveaus van specifieke ontstekingsmarkers die betrokken zijn bij artritis ( 17 ).

Het nuttigen van verse gember, poeder of gedroogde vorm kan ontsteking doen afnemen en helpen bij het verminderen van symptomen van artritis.

Kortom:Gember daarvan is aangetoond dat het de symptomen van artritis kan verbeteren. In Laboratorium en dierlijke studies bleek het ook ontstekingen te kunnen verminderen, maar meer onderzoek bij de mens is nodig.

4. Broccoli

Het is geen geheim dat broccoli één van de gezondste voedingsmiddelen die er zijn. In feite kan het zelfs worden geassocieerd met een afname van de ontsteking.

Een onderzoek dat keek naar de diëten van 1005 vrouwen bleek dat de inname van kruisbloemige groenten zoals broccoli werd geassocieerd met een verlaagd niveaus van ontstekingsmarkers ( 18 ).

Broccoli bevat ook belangrijke componenten die kunnen helpen bij het verminderen van de symptomen van artritis.

Bijvoorbeeld sulforafaan is een verbinding die voorkomt in broccoli. Reageerbuisstudies hebben aangetoond dat het de vorming van een type cel betrokken is bij reuma blokkeert ( 19 ).

In een dierstudie bleek ook dat sulforafaan de productie van bepaalde ontstekingsmarkers die bijdragen aan reumatoïde artritis kunnen verminderen( 20 ).

Terwijl meer studies bij de mens nodig zijn, tonen deze reageerbuis en dierlijke studieresultaten aan dat de verbindingen in broccoli kunnen helpen de symptomen van artritis te verminderen.

Kortom:Broccoli is in verband gebracht met een afname van ontsteking. Ook bevat het sulforafaan, die ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Meer onderzoek is nodig om te kijken naar de effecten van broccoli bij de mens.

5. Walnoten

Walnoten zijn rijk aan voedingsstoffen. die kunnen bijdragen tot het verminderen van de ontsteking geassocieerd met gewrichtsaandoening.

Een analyse van 13 studies toonden aan dat het eten van walnoten werd geassocieerd met een verminderde markers van ontsteking ( 21 ).

Walnoten zijn bijzonder hoog in omega-3 vetzuren , waarvan is aangetoond dat het de symptomen van artritis kan verminderen( 5 ).

In één studie bij 90 patiënten met reumatoïde artritis kregen supplementen van omega-3 vetzuren ofwel olijfolie.

Vergeleken met de groep van olijfolie, diegenen die omega-3 vetzuren kregen ervaren lagere niveaus van pijn en waren in staat om hun gebruik van artritis medicijnen te verminderen( 22 ).

Echter, het meest recente onderzoek richt zich specifiek op de effecten van omega-3 vetzuren op artritis. Verdere studies zijn nodig om meer te leren over de effecten van walnoten.

Kortom: Walnoten zijn rijk aan omega-3 vetzuren, die symptomen van artritis en ontsteking kunnen verminderen.

6. Bessen

Tal van antioxidanten, vitaminen en mineralen worden gepropt in een portie van bessen die gedeeltelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor hun unieke vermogen om de ontsteking te verminderen.

In een studie bij 38,176 vrouwen waren degenen die ten minste twee porties van aardbeien per week aten 14% minder risico op een verhoogd niveau van ontstekingsmarkers in het bloed( 23 ).

Bovendien, bessen zijn rijk aan quercetine en rutine, twee plantaardige stoffen die een groot aantal voordelen bieden voor uw gezondheid.

In een laboratoriumstudie, quercetine bleek enkele van de ontstekingsprocessen geassocieerd met artritis te blokkeren( 24 ).

Een andere studie gaf ratten quercetine en rutine supplementen, die beide verlaagde artritis gerelateerde ontsteking ( 25 ).

Gelukkig, als u wilt profiteren van deze indrukwekkende voordelen voor de gezondheid, is er een breed scala van bessen om uit te kiezen. Aardbeien, bramen en bosbessen zijn slechts een paar opties die u kunt eten en en zorgen voor voldoende voedingsstoffen om artritis te bestrijden.

Kortom:Bessen bevatten antioxidanten die hebben aangetoond dat het artritis gerelateerde ontstekingsmarkers in laboratorium en dierlijke studies kan verminderen.

7. Spinazie

Bladgroenten zoals spinazie zitten vol voedingsstoffen, en sommige van hun kunnen effectief bijdragen aan het verminderen van ontsteking veroorzaakt door artritis.

Verschillende studies hebben aangetoond dat een hogere inname van groenten en fruit zijn gekoppeld aan lagere niveaus van ontsteking ( 26 , 27 ).

Spinazie bevat in het bijzonder veel antioxidanten, alsmede plantaardige stoffen die de ontsteking kan verlichten en helpen bij het bestrijden van ziekte( 28 ).

Spinazie bijzonder hoog in het antioxidant kaempferol, waarvan is aangetoond dat het effect van de ontstekingsmiddelen geassocieerd met reumatoïde artritis kan verminderen(29 ).

Een in 2017 reageerbuisstudie behandelde artritische kraakbeencellen met kaempferol en er bleek dat het reduceerde ontsteking en verhinderde de progressie van artrose ( 30 ).

Meer onderzoek is echter nodig om de effecten van spinazie op mensen te bestuderen met een reumatische aandoening.

Kortom:Spinazie is rijk aan antioxidanten, waaronder kaempferol. Reageerbuisstudies hebben aangetoond dat kaempferol de ontsteking kan verminderen en vertraagt de progressie van artrose.

8. Druiven

Druiven zijn voedzaam, rijk aan antioxidanten en bezit anti-ontstekingsremmende eigenschappen.

In één studie werd aan 24 mannen een geconcentreerde druivenpoeder geven dat overeenkomt met ongeveer 252 gram verse druiven, of een placebo iedere dag gedurende drie weken. Het druivenpoeder verlaagde effectief de niveaus van ontstekingsmarkers in het bloed ( 31 ).

Daarnaast bevatten druiven verschillende verbindingen, die hebben aangetoond dat zij heilzaam zijn bij de behandeling van artritis. Bijvoorbeeld, resveratrol is een antioxidant aanwezig in de schil van druiven.

In één reageerbuisstudie, resveratrol bleek potentieel te helpen voorkomen van de verdikking van de gewrichten geassocieerd met artritis door het blokkeren van de vorming van reumatoïde artritis cellen( 32 ).

Druiven bevatten ook een plantenstof genaamd proanthocyanidine, die veelbelovende effecten op artritis kan hebben. Bijvoorbeeld, in een reageerbuisstudie was gebleken dat druivenpitten proanthocyanidine-extract verlaagd ontsteking van de ziekte( 33 ).

Houd in gedachten dat deze reageerbuisstudies met behulp van geconcentreerde doses antioxidanten veel groter is dan de hoeveelheid dat u zou consumeren in een normaal portie.

Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze resultaten kunnen worden vertalen naar de mens.

Kortom: Druiven bevatten ontstekingsremmende eigenschappen en verbindingen die kunnen helpen om de ontsteking te verminderen. Echter, aanvullende studies bij de mens is nodig.

9. Olijfolie

Bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen, olijfolie kan een gunstig effect op artritis symptomen hebben.

In één studie kregen muizen extra vergine olijfolie gedurende zes weken. Dit hielp het stoppen met de ontwikkeling van artritis, verminderen van zwelling van de gewrichten, langzame vernietiging van kraakbeen  en vermindering van ontstekingen (34 ).

In een andere studie, 49 deelnemers met reumatoïde artritis consumeerden elke dag visolie ofwel olijfolie capsule gedurende 24 weken.

Aan het einde van de studie, de niveaus van een bepaalde ontstekingsmarkers waren gedaald in beide groepen — met 38,5% in de groep van olijfolie en tussen 40-55% in de visolie groep (35 ).

Een andere studie onderzocht de voeding van 333 deelnemers met en zonder reumatoïde artritis, vastgesteld was dat het consumeren van olijfolie werd geassocieerd met een lager risico van de ziekte ( 36 ).

Hoewel meer onderzoek nodig is naar de effecten van olijfolie op artritis, met inbegrip van olijfolie en andere gezonde vetten in uw voeding kunt uw gezondheid er zeker van profiteren, en kan het ook de symptomen van artritis verminderen.

Kortom:Olijfolie heeft aangetoond dat het ontstekingen kan verminderen die geassocieerd worden met een lagere kans op artritis. Een dierstudie wees uit dat het de progressie van artritis en de symptomen kan vertragen.

10. Kersensap

Kersensap is een steeds populairder drank aan het worden verkregen uit de vrucht van de zure kersboom.

Deze krachtige sap biedt een breed scala aan voedingsstoffen en voordelen voor de gezondheid en kan zelfs helpen de symptomen van artritis te verminderen.

In één studie kregen 58 deelnemers ofwel 237 ml kersensap of een placebo elke dag voor zes weken.

In vergelijking met het placebo, de symptomen van osteoartritis waren aanzienlijk afgenomen en verlaagde ook de ontstekingswaarde ( 37 ).

In een andere studie, het drinken van kersensap drie weken verminderde de niveaus van ontstekingsmarkers bij 20 vrouwen met artrose( 38 ).

Wees er zeker van om ongezoete kersensap te kopen om ervoor te zorgen dat u niet teveel toegevoegde suiker eet.

In combinatie met een gezonde voeding en andere anti-artritis voedingsmiddelen, kan een portie van ongezoet kersensap per dag helpen om enkele symptomen van artritis verminderen.

Kortom:Studies tonen aan dat kersensap zou ontsteking verminderen en verlichting kunnen geven van sommige symptomen van artritis.

Tot slot

Het is duidelijk dat voeding een belangrijke rol speelt bij artritis en de ernst en symptomen.

Gelukkig kan een verscheidenheid van voedingsmiddelen met krachtige componenten kunnen ontstekingen verminderen en verlichting bieden voor mensen met artritis – terwijl het ook de algehele gezondheid bevordert.

Samen met conventionele behandelingen, het eten van een voedzaam dieet met gezonde vetten, kan een paar porties vette vis en tal van producten helpen een aantal symptomen van artritis te verminderen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 1 =

It is main inner container footer text