In de afgelopen jaren zijn groentensappen enorm populair geworden bij gezondheidsbewuste personen die op zoek zijn naar een snelle en gemakkelijke manier om hun voedingsinname te verhogen.

Als je echter pas begint met het maken van sap, is het misschien moeilijk om te bepalen welke groenten je moet kiezen.

Hier zijn de 12 beste groenten die kunnen worden geperst om je algehele gezondheid te verbeteren.

1. Boerenkool

Boerenkool is een veelzijdige bladgroente met een milde smaak die goed samengaat met ander fruit en groenten in sappen.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Dit krachtige ingrediënt is een geweldige bron van verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder vitamine A, C en K ( 1 ).

Rauwe boerenkool is ook bijzonder rijk aan antioxidanten, waaronder bèta-caroteen.

Antioxidanten neutraliseren schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd en helpen beschermen tegen aandoeningen zoals hartaandoeningen (2).

Het is aangetoond dat het drinken van boerenkoolsap risicofactoren voor hartziekten verlaagd, waaronder LDL (slechte) cholesterol.

Een studie bij 32 mannen met een hoog cholesterolwaarden vond dat het drinken van 5 ons (150 ml) boerenkool per dag gedurende 3 maanden LDL (slecht) cholesterol met 10% verlaagde en het hartbeschermende HDL-cholesterol met 27% verhoogde (3).

Kortom: Boerenkool is rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder bèta-caroteen en vitamine A, C en K. Bovendien is aangetoond dat het de risicofactoren voor hartziekten verbetert.

2. Wortelen

Vanwege hun licht zoete smaak en indrukwekkende voedingsprofiel zijn wortels een perfecte keuze voor het maken van sap.

Ze bevatten weinig calorieën en bevatten veel vitamine A , biotine en kalium ( 4 ).

Bovendien zitten ze vol met carotenoïden, plantenpigmenten die werken als krachtige antioxidanten in je lichaam. Deze omvatten bèta-caroteen, lycopeen, alfacaroteen en luteïne (5).

Studies tonen aan dat het eten van een voeding dat rijk is aan carotenoïden mogelijk verband houdt met een lager risico op degeneratieve oogziekten , hartaandoeningen en bepaalde soorten kanker, waaronder de prostaat (6789).

De zoetheid van wortelsap combineert goed met andere groenten en fruit die vaak worden geperst, zoals citrusfruit, gember en bieten.

Kortom: Wortelen zijn rijk aan vitamine A, biotine en kalium. 
Ze bevatten ook veel carotenoïden, wat kan worden gekoppeld aan een lager risico op oogaandoeningen, hartaandoeningen en bepaalde soorten kanker.

3. Rode bieten

Naast hun levendige kleur en aardse smaak, voegen rode bieten een aantal gezondheidsvoordelen toe aan je dagelijkse sap.

In termen van voeding bevatten rode bieten veel mangaan, kalium en foliumzuur ( 10 ).

Ze bevatten ook veel nitraten , een type natuurlijke plantaardige stof met krachtige effecten voor de gezondheid.

Studies tonen zelfs aan dat nitraatrijk bietensap de bloeddruk kan verbeteren, evenals atletische en mentale prestaties (111213).

Rode bieten vormen niet alleen een heerlijke aanvulling op sappen, maar ook hun groene bladen zijn zeer voedzaam en kunnen ook worden geperst ( 14 ).

Kortom: Rode bieten zijn een goede bron van mangaan, kalium, foliumzuur en nitraten, die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen en de atletische prestaties en de gezondheid van de hersenen te verbeteren.

4. Kool

Kool lijkt misschien geen voor de hand liggende keuze voor sap, maar het is een voedzaam en heerlijk ingrediënt dat goed werkt in sappen.

Elke portie kool zit boordevol vitamine K en C, samen met andere micronutriënten zoals foliumzuur, mangaan en vitamine B6 ( 15 ).

Het is ook geclassificeerd als een kruisbloemige groente en nauw verwant aan andere groenten zoals broccoli, boerenkool, bloemkool en spruitjes .

Studies tonen aan dat het eten van meer kruisbloemige groenten geassocieerd is met een lager risico op diabetes, hartziekten en ontstekingen (161718).

Kortom: Kool bevat veel vitamine K en C, samen met vele andere voedingsstoffen. Als kruisbloemige groente kan het helpen beschermen tegen diabetes, hartziekten en ontstekingen.

5. Spinazie

Spinazie is een groene bladgroente die een milde, frisse smaak geeft aan smoothies en sappen.

Het bevat veel vitamine A en C en levert een stevige dosis antioxidanten zoals quercetine, kaempferol en luteïne ( 19 ,20).

Spinazie is ook rijk aan nitraten, wat de gezondheid van het hart ten goede kan komen (21).

Een onderzoek onder 27 mensen wees uit dat het gedurende 7 dagen consumeren van spinazie de systolische en diastolische bloeddruk significant verminderde (de bovenste en onderste getallen van een aflezing). Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hartziekten (22).

Bovendien suggereert enig onderzoek dat spinaziesap een significante antacide werking heeft, waardoor het een verstandige keuze is voor mensen met zure reflux (23).

Kortom: Spinazie is rijk aan vitamine A en C, evenals antioxidanten en nitraten. Het kan de bloeddruk verlagen en antacidale effecten hebben.

6. Broccoli

Broccoli is een kruisbloemige groente die is gekoppeld aan verschillende indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het is met name een uitstekende bron van belangrijke micronutriënten, zoals kalium en vitamine A, B6 en C ( 24 ).

Het bevat ook kaempferol, een krachtige verbinding waarvan is aangetoond dat het ziekteverwekkende vrije radicalen neutraliseert, ontstekingen vermindert en de groei van kankercellen in reageerbuisstudies vermindert (25).

Bovendien in een recente studie bij 960 mensen merkte op dat het eten van een portie groene groenten die rijk is aan kaempferol en andere antioxidanten per dag veroudering kan vertragen (26).

Gooi de broccolihoofden en -stengels in uw sapcentrifuge voor een voedzame aanvulling op uw groene saprecept.

Kortom: Broccoli is rijk aan kalium en vitamine A, B6 en C. Het bevat ook verschillende antioxidanten zoals kaempferol, die de groei van kanker, ontstekingen en mentale achteruitgang kunnen verminderen.

7. Peterselie

Vaak afgedaan als niet meer dan een kruid en garnering voor het koken, peterselie is een geweldige groente om te gebruiken voor het maken van sap.

Verse peterselie is vooral rijk aan vitamine A, K en C, die allemaal kunnen bijdragen aan de vele gezondheidsvoordelen ( 27 ).

In één onderzoek gaf het geven van ratten met diabetes peterselie extract een significante verlaging van de bloedsuikerspiegel en verbeterde bloedantioxidanten waarden, vergeleken met een controlegroep (28).

Een andere studie vond dat het toedienen van peterselie extract aan ratten met geneesmiddel-geïnduceerde leverbeschadiging verhoogde antioxidantstatus en een verbeterde leverfunctie (29 ).

Kortom: Peterselie bevat vitamine K, A en C. In dierstudies is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel verlaagt, de antioxidantstatus verbetert en de leverfunctie beschermt.

8. Komkommers

Komkommers hebben een hoog watergehalte , waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn op je volgende sap.

Ze bevatten ook weinig calorieën en bevatten veel kalium, mangaan en vitamine K en C ( 30 ).

Het toevoegen van komkommers aan uw voeding kan u helpen gehydrateerd te blijven, wat cruciaal is voor de spijsvertering, nierfunctie, gewichtsbeheersing en fysieke prestaties (31).

Bovendien laat onderzoek met reageerbuizen zien dat komkommerextract kan helpen om ontstekingen in huidcellen te verminderen. Dit maakt komkommersap een uitstekende keuze na dagen doorgebracht te hebben in de zon (32).

Kortom: Komkommers bevatten veel kalium, mangaan en vitamine K en C. Ze kunnen ook helpen om je gehydrateerd te houden en kunnen de huidontsteking verminderen.

9. Snijbiet

Snijbiet is een groene bladgroente die boordevol essentiële vitamines en mineralen zit.

In feite bevat elke portie veel vitamines A en C, die belangrijke voedingsstoffen zijn die ook dienst doen als antioxidanten om celschade in uw lichaam te bestrijden ( 33 ,34).

Sommige dieronderzoeken suggereren dat snijbiet vooral gunstig kan zijn voor mensen met diabetes (353637).

In een 45-daagse studie verminderde het voederen van snijbietenextract aan ratten met een hoge bloedsuikerspiegel de verhoogde waarden door de antioxidantstatus te verhogen en de activiteit te veranderen van enzymen die insuline reguleren, een bloedsuikerregulerend hormoon (38).

Je kunt snijbiet toevoegen aan zowat elk sap of het gebruiken in plaats van meer gewone bladgroenten , zoals boerenkool en spinazie.

Kortom: Snijbiet is rijk aan vitamine A en C. Dierstudies suggereren dat het de bloedsuikerspiegel kan helpen verlagen en de antioxidantstatus kan verhogen.

10. Tarwegras

Tarwegras is een eetbaar gras dat vaak wordt beschouwd als één van de meest populaire groenten voor sappen.

Het is een ongelooflijk voedzaam ingrediënt en levert een aanzienlijke hoeveelheid ijzer, fosfor, magnesium en koper, samen met 17 verschillende aminozuren – de bouwstenen van eiwitten (39).

Het bevat ook chlorofyl, een natuurlijk plantenpigment met krachtige ontstekingsremmende en kankerbestrijdende eigenschappen (404142).

Bovendien ontdekte één studie bij 59 vrouwen dat toevoeging van tarwegraspoeder gedurende 10 weken significant de triglyceriden- en cholesterolwaarden verlaagde, wat de gezondheid van het hart verbeterde (43).

Tarwegrassap kan op zichzelf worden genuttigd als een shot of aan elk sap worden toegevoegd voor een voedingsstimulans.

Kortom: Tarwegras is een eetbaar gras dat 17 aminozuren bevat, samen met ijzer, fosfor, magnesium, koper en chlorofyl. Een onderzoek toonde aan dat het de gezondheid van het hart kan bevorderen door het triglyceriden- en cholesterolwaarden te verlagen.

11. Selderij

Selderiesap begint grip te krijgen in de gezondheidswereld – en met goede reden.

Naast het hoge watergehalte bevat selderij een goede hoeveelheid vitamine A, K en C, evenals antioxidanten zoals kaempferol, cafeïnezuur en ferulazuur ( 44 ,45).

Uit dier- en reageerbuisonderzoek is gebleken dat extract van selderij de gezondheid van het hart kan verbeteren door verlaging van bloeddruk, triglyceriden en cholesterol (4647).

Eén dierstudie toonde ook aan dat bepaalde verbindingen in selderij krachtige ontstekingsremmende eigenschappen hebben , die kunnen beschermen tegen chronische ziekte (4849).

Veel mensen drinken graag selderijsap, maar het kan ook worden gecombineerd met het sap van citroenen, appels, gember en groene bladgroenten voor een lekker drankje.

Kortom: Selderij bevat vitamine A, K en C, evenals verschillende antioxidanten. Dier- en reageerbuisstudies tonen aan dat extract van selderij de ontsteking kan verminderen en de bloeddruk, triglyceriden en cholesterolwaarden kan verlagen.

12. Tomaten

Tomaten zijn geweldig voor gebruik in uw sapcentrifuge.

Ze bevatten niet alleen weinig calorieën, maar ook veel essentiële voedingsstoffen zoals vitamine C, kalium en foliumzuur ( 50 ).

Tomaten zijn ook rijk aan lycopeen , een stof die is gebonden aan een lager risico op prostaatkanker, een hartaanval en beroerte (515253).

Het drinken van tomatensap heeft ook aangetoond dat het de ontsteking vermindert, het metabolisme verhoogt en de mannelijke vruchtbaarheid verbetert (545556).

Bovendien kan tomatensap de ontsteking verminderen die gepaard gaat met lichaamsbeweging, waardoor het een slimme keuze is voor atleten (5758).

Combineer tomaten met selderij, komkommer en peterselie voor een verfrissend, gezonde sap.

Tomaten hebben krachtige ontstekingsremmende effecten en zijn rijk aan vitamine C, kalium, foliumzuur en lycopeen.

Tot slot

Je kunt een grote verscheidenheid aan groenten voor sap gebruiken , elk met een unieke set voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen.

Probeer groenten te mixen en matchen uit de bovenstaande lijst om verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten in je voeding toe te voegen.

Je kunt deze groenten ook combineren met fruit om de smaak en gezondheidsvoordelen verder in te verhogen.