img

De gezondheidsvoordelen van Paksoi

147 Views

De gezondheidsvoordelen van Paksoi

Paksoi of Chinese witte kool, behoort tot de kruisbloemige familie van groenten. Het werd voor het eerst gecultiveerd in China duizenden jaren geleden. Nu is het beschikbaar over de hele wereld.

Kruisbloemige groenten omvatten boerenkool , broccoli, bloemkool, spruitjes,witte kool, koolraap, en rapen.

Deze groenten bevatten veel voedingsstoffen, en ze zijn laag in calorieën . Ze zijn geschikt voor een gezond dieet.

Voedingswaarde van paksoi

Een 150 gram portie van  rauwe paksoi bevat 9 calorieën, 1 gram eiwit, 1,5 gram koolhydraten , 0,7 gram voedingsvezel, 0 g cholesterol en 0,1 g poly-onverzadigde vetten.

Een 150 gram portie rauwe paksoi biedt 5 procent van de dagelijkse kalium behoeften 62 procent van vitamine A, 7 procent van calcium , 5 procent van de vitamine B-6, 3 procent magnesium , 3 procent ijzer en 52 procent van de vitamine C.

Andere vitaminen en mineralen omvatten fosfor, zink, natrium, koper , mangaan, selenium , niacine, foliumzuur , choline, beta-caroteen en vitamine K.

Paksoi staat op de zesde plaats op de Aggregate Nutrient Density Index (ANDI) voor groenten en fruit. De index rates van voedingsmiddelen zijn niet alleen gebaseerd op hun vitamine en mineralen inhoud, maar ook hun fytochemische samenstelling en anti-oxidant capaciteit.

Voedingsmiddelen met de meeste voedingsstoffen per calorie hebben de hoogste rankings.

Kruisbloemige groenten, zoals paksoi, zijn rijk aan glucosinolaten. Dit zijn de zwavel-bevattende verbindingen. De gezondheid van de mens kan daarvan profiteren in een verscheidenheid van manieren.

Mogelijke voordelen voor de gezondheid van de paksoi

De voedingsstoffen in paksoi bieden bescherming in een aantal omstandigheden.

Bescherming tegen kanker

Paksoi en andere kruisbloemige groenten hebben bepaalde anti-kanker eigenschappen. Studies hebben aangetoond dat mensen die meer kruisbloemige groenten eten hebben een lager risico op het ontwikkelen van long-, prostaat-, darm- en borstkanker .

De glucosinolaten gevonden in deze groenten worden omgezet in isothiocyanaten in het lichaam, en deze verbindingen helpen het lichaam om te vechten tegen kanker .

Paksoi bevat foliumzuur. Foliumzuur speelt een rol in DNA-synthese en herstel, zodat het voorkomt dat kankercellen zich vormen als gevolg van mutaties in het DNA. Vitamine C, vitamine A en beta-caroteen zijn krachtige antioxidanten die cellen helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen.

Selenium is een mineraal dat niet voorkomt in de meeste vruchten en groenten, maar het kan worden gevonden in paksoi. Het speelt een rol bij leverenzym functie en het helpt om enig kankerverwekkende stoffen in het lichaam te ontgiften. Bovendien selenium voorkomt ontsteking en vermindert ook tumor groei.

Kruisbloemige en andere groenten bieden ook bescherming omdat zij vezels bevatten. Dit houdt de darm gezond en vermindert het risico van het ontwikkelen op darmkanker.

Botgezondheid

Het ijzer, fosfor, calcium, magnesium, zink en vitamine K in paksoi dragen bij aan het opbouwen en onderhouden van botstructuur en sterkte.

Ijzer en zink spelen een cruciale rol in de productie en rijping van collageen .

Fosfor en calcium beide belangrijk voor botstructuur. Wel moet deze twee zorgvuldig uitgebalanceerd zijn voor een goede botmineralisatie. Teveel fosfor met te weinig calcium inname kan leiden tot botverlies.

Lage inname van vitamine K is in verband gebracht met een hoger risico op botbreuken . Voldoende vitamine K inname is van belang voor een goede gezondheid, want het verandert botmatrixproteïnen, verbetert de opname van calcium, en het kan uitscheiding van calcium verminderen.

Bloeddruk

Kalium, calcium en magnesium zijn allemaal aanwezig in paksoi.. Ze verlagen van nature de bloeddruk.

Een lage inname van natrium is essentieel voor het verlagen van de bloeddruk. Een grote hoeveelheden kalium is ook gunstig vanwege het verwijden van de bloedvaten (vasodilatatie effecten).

Volgens de National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), minder dan 2 procent van de volwassenen in de Verenigde Staten voldoen aan de dagelijkse behoefte van 4.700 milligram.

Hartgezondheid

Paksoi’s foliumzuur, kalium, vitamine C en vitamine B-6 gehalte, in combinatie met het gebrek aan cholesterol, allemaal helpen om een ​​gezond hart te behouden.

In een studie, die 4069 milligram kalium per dag verbruikten hadden een 49 procent lager risico op overlijden door ischemische hartziekte in vergelijking met degenen die ongeveer 1.000 milligram per dag consumeerden.

Vitamine B6 en foliumzuur voorkomen de opbouw van een verbinding bekend als homocysteïne. Overtollige homocysteïne in het lichaam kan de bloedvatenbeschadigen en leiden tot hartproblemen.

Ontsteking

Choline helpt bij slaap, spierbewegingen, leren en geheugen. Het helpt ook bij het handhaven van de constructie van cellulaire membranen, de transmissie van zenuwimpulsen, de absorptie van vet en het verminderen van chronische ontsteking.

Immuniteit

De selenium gevonden in paksoi zo is gebleken ter verbetering van de immuunrespons tegen infecties door het stimuleren van de productie van killer T-cellen.

Huid

Collageen, de huideigen ondersteuningssysteem, is afhankelijk van vitamine C als een essentiële voedingsstof. Vitamine C werkt als een antioxidant om schade veroorzaakt door de zon te voorkomen, vervuiling en rook in ons lichaam. Vitamine C bevordert ook collageen de mogelijkheid om rimpels te verminderen en het verbeteren van de algehele huid textuur.

Het consumeren van een verscheidenheid aan groenten en fruit wordt in verband gebracht met een verlaagd risico van veel lifestyle-gerelateerde gezondheidsproblemen.

Het verhogen van de consumptie van plantaardig voedsel, met inbegrip van paksoi, heeft aangetoond dat het risico op obesitas , diabetes , hart-en vaatziekten, en de totale sterfte kan verlagen, terwijl het een gezonde huid en haar kan bevorderen, meer energie en de algehele lager lichaamsgewicht.

Sommige studies hebben sterke aanwijzingen dat kruisbloemige groenten kunnen mensen helpen met diabetes om hun bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Toevoegen van paksoi in de maaltijd

Alle delen van paksoi kunnen worden geconsumeerd. Zij worden bereid in een verscheidenheid van manieren. Naast de low-calorie en hoog gehalte aan voedingsstoffen, hebben ze een licht zoete smaak en knapperige textuur dat maakt het een aangename aanvulling bijna bij elk gerecht.

Hier zijn een paar tips:

  • Snij de rauwe paksoi fijn en meng met andere verse groenten om een ​​salade van te maken
  • Voeg gesneden paksoi aan de soep toe.
  • Roerbak paksoi met een verscheidenheid aan groenten, wat sojasaus en sesamolie
  • Bak verse knoflook en gember in olijfolie tot ze glazig zijn, voeg gesneden paksoi en blijven bakken tot de gewenste gaarheid.
  • Mix gesneden paksoi met champignons, bieslook en sojasaus samen met zelfgemaakte dumpling vulling.

Hier zijn een aantal links naar recepten met paksoi:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 + 4 =

It is main inner container footer text