diabetes kruiden supplementen

11 Kruiden en supplementen voor diabetes

11 Kruiden en supplementen voor diabetes

Een gezond dieet, lichaamsbeweging en bepaalde medicijnen zijn de hoekstenen van diabetes preventie en behandeling.

Sommige kruiden en supplementen kunnen echter ook potentiële voordelen hebben.

Interessant is dat veel van hen anti-diabetische eigenschappen hebben, waaronder het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het verbeteren van bloedlipiden en insulinegevoeligheid.

Dit is een lijst van de meest veelbelovende kruiden en supplementen voor diabetes.

1. Kurkuma

Kurkuma is een kruid dat de kerrie zijn gele kleur geeft. Het bevat een samenstelling genaamd curcumine, die verschillende geneeskrachtige eigenschappen heeft, waaronder anti-diabetische effecten.

Studies hebben aangetoond dat curcumine heeft de mogelijkheid om  bloedsuikerspiegel te verlagen .  Een recente studie toonde aan dat het nemen van slechts 300 mg per dag van sterk gezuiverde curcuminoïden de bloedsuikerspiegel met bijna 18% verminderde(1, 2).

Uit een andere studie met meer dan 200 prediabetica bleek dat het nemen van 1,5 gram curcumine gedurende 9 maanden de bètacelfunctie verbeterde en de ontwikkeling van diabetes type 2 tijdens de studie verhinderde(3).

Andere studies hebben aanwijzingen gevonden dat de ontstekingsremmende en antioxiderende effecten van curcumine het risico op hartaandoeningen en andere complicaties door diabetes kunnen verlagen(4, 5, 6, 7, 8).

Kortom: Kurkuma is het kruid dat de kerrie zijn gele kleur geeft. Het bevat een actieve stof genaamd curcumine, die de bloedsuikerspiegel kan verlagen en het risico op het ontwikkelen van diabetes kan verminderen.

2. Gember

Gember is een populair specerij die wordt gebruikt in kook- en huismiddeltjes.

Het kan ook sommige diabetes symptomen verbeteren.

Een onderzoek onder 88 deelnemers wees uit dat het nemen van 3 gram gember per dag gedurende acht weken de bloedsuikerspiegels en de HbA1c-niveaus verlaagde, wat een maat is voor de gemiddelde bloedsuikerspiegel in de afgelopen 2-3 maanden(9).

Verschillende andere onderzoeken met doses variërend van 2-3 gram hebben vergelijkbare effecten gevonden (10, 11, 12).

Gember heeft ook ontstekingsremmende en antioxiderende effecten, die mogelijk de gezondheid van het hart en de ogen verbeteren (10, 13, 14, 15).

Ten slotte suggereert het bewijs ook dat de werkzame stoffen in gember kunnen helpen bij het voorkomen van veranderingen in eiwitten die worden veroorzaakt door een hoge bloedsuikerspiegel. Deze veranderingen kunnen cellen, zenuwen en bloedvaten beschadigen(16, 17).

Kortom: Gember is een medicinale en culinaire plant die kan helpen de bloedsuikerspiegel te matigen, ontstekingen te bestrijden en sommige negatieve gevolgen van diabetes te voorkomen.

3. Kaneel

Kaneel is een bekend supplement voor diabetes. Het bewijs voor het gebruik ervan is echter tegenstrijdig.

Veel laboratoriumstudies hebben aangetoond dat kaneel de insulineresistentie  kan helpen verbeteren, de opname van glucose na een maaltijd kan verminderen en ontstekingen kan bestrijden. Veel grote beoordelingen van studies bij mensen hebben echter geen consistente resultaten gevonden(18, 19, 20, 21).

Sommige studies tonen geen significante effecten, terwijl anderen verbeteringen vinden in het vasten van bloedsuiker, totaal cholesterol, “slecht” LDL-cholesterol en “goed” HDL-cholesterol.

Toch hebben de meeste onderzoeken verbeteringen aangetoond in nuchtere en de gemiddelde bloedsuikerspiegel(19, 20, 22, 23, 24, 25).

Een ander probleem met het aanbevelen van kaneel als een supplement voor diabetes is dat de twee belangrijkste soorten kaneel – Ceylon en Cassia – hebben verschillende effecten.Bovendien is geen van beide goed bestudeerd.

Er zijn aanwijzingen dat Cassia-kaneel effectiever is in het verlagen van de bloedsuikerspiegel, en de meeste onderzoeken bij mensen hebben Cassia-kaneel gebruikt of niet gespecificeerd welk type werd gebruikt (26).

Cassia-kaneel heeft echter een hoog gehalte aan coumarine, dat mogelijk leverbeschadiging kan veroorzaken als het teveel wordt ingenomen. Hoewel de huidige studies dit effect niet hebben gevonden, waren ze te klein en te kort om zeker te zeggen (27).

Daarom, als kaneel wordt gebruikt als een supplement, Ceylon kaneel is de veiligere keuze.

Kortom: Kaneel kan de bloedsuikerspiegel en bloedlipide niveaus verbeteren. Het bewijsmateriaal is echter tegenstrijdig. Het is ook belangrijk om de juiste vorm van kaneel te kiezen.

4. Uien

Het vermogen van uien om de bloedsuikerspiegel te verlagen is goed bestudeerd bij dieren en in het laboratorium(28, 29, 30).

Helaas hebben slechts enkele studies deze effecten bij mensen onderzocht. Niettemin zijn de resultaten bemoedigend.

Een onderzoek bij type 1 en type 2 diabetici wees uit dat het nuttigen van 100 gram rauwe, rode ui bij beide soorten patiënten een aanzienlijke afname in hoge bloedsuikerspiegels veroorzaakte bij consumptie van een suikerhoudende maaltijd(31).

Andere, minder recente onderzoeken hebben ook aangetoond dat het nuttigen van ui bij maaltijden kan bijdragen tot een verlaging van de bloedsuikerspiegel na een maaltijd (32, 33, 34).

Terwijl het bewijs slechts voorlopig is, het toevoegen van ui aan uw voeding lijkt een eenvoudige manier om uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Kortom: Het gebruik van ui om diabetes te behandelen is niet uitgebreid bestudeerd bij mensen. Er zijn echter aanwijzingen dat het toevoegen van ui aan uw dieet kan helpen uw bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

5. Zwarte komijn

Zwarte komijn (Nigella sativa), is het zaad van een bloem die een geschiedenis van gebruik heeft in de traditionele geneeskunde.

Veel reageerbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat zwarte komijn de mogelijkheid heeft om ontstekingen te bestrijden ,  bloedlipiden verlagen, bacteriën bestrijden en het hart en de lever tegen ziekten beschermen(35, 36, 37).

Vergelijkbare studies hebben ook aangetoond dat zwarte komijn kan beschermen tegen bepaalde complicaties van diabetes (38, 39, 40, 41).

Een recent overzicht van 23 studies bij mensen waaronder meer dan 1500 deelnemers, toonde aan dat zwarte komijn de nuchtere bloedsuikerspiegel en HbA1c in meer dan de helft van de onderzochte onderzoeken significant verlaagde ((42).

Andere studies hebben geconstateerd dat zwarte komijn het vermogen heeft om een ​​hoge bloedsuikerspiegel te verlagen en bloedlipiden te verbeteren bij patiënten met diabetes(43, 44, 45, 46).

Er is echter meer onderzoek nodig om deze effecten te bevestigen en de juiste dosering te bepalen.

Kortom: Zwarte komijn is een zaad dat veelbelovend is in het verbeteren van de bloedsuikerspiegel en bloedlipideniveaus, en het hart en de lever beschermt tegen ziekten.

6. Fenegriek

Fenegriek is een kruid dat vaak wordt gebruikt in kook- en huismiddeltjes voor vele aandoeningen.

Onderzoek naar het gebruik van fenegriek bij diabetici was niet consistent, maar uit een groot onderzoek bleek dat fenegriek de nuchtere bloedsuikerspiegel, bloedsuikerspiegel na de maaltijd, gemiddelde bloedsuikerspiegel gedurende 2-3 maanden (HbA1c) en cholesterol(47).

Andere onderzoeken hebben ook aangetoond dat fenegriek de bloedsuikerspiegel hielp verlagen, maar hoeveel effect het heeft, is niet duidelijk. Eén onderzoek wees uit dat fenegriek de bloedsuikerspiegel hielp met gemiddeld 17 mg / dl, wat relatief klein is (48, 49, 50).

Interessant is dat fenegriek in de eerste plaats kan helpen diabetes te voorkomen. Een andere recente studie toonde aan dat dagelijkse suppletie van fenegriek gedurende drie jaar het aantal mensen dat diabetes ontwikkelde tijdens het onderzoek aanzienlijk verminderde(51).

Wel kunnen maagklachten echter een bijwerking zijn.

Kortom: De resultaten waren inconsistent, maar fenegriek kan verschillende bloedglucosemetingen verbeteren of zelfs het risico op het ontwikkelen van diabetes verlagen. Bijwerkingen kunnen echter een punt van zorg zijn.

7. Aloë Vera

Aloë vera is een veel voorkomende huis- en tuinplant die ook bekend staat om zijn voordelen voor de gezondheid, misschien wel het meest beroemd om het verzachten van de pijn van een zonnebrand.

Het wordt momenteel echter ook uitgebreid bestudeerd voor andere toepassingen, waaronder als een oraal supplement om de symptomen van diabetes te verbeteren.

Recensies van recente studies hebben aangetoond dat aloë vera de nuchtere bloedsuikerspiegel aanzienlijk kan verlagen.

Eén studie toonde aan dat aloë vera HbA1c, een maat voor de gemiddelde bloedsuikerspiegel in de afgelopen maanden, met 1,05% verminderde, wat veelbelovend is (52).

Andere studies hebben dezelfde effecten gevonden(53, 54).

Niettemin zijn grotere studies nodig om deze potentiële gezondheidsvoordelen te bevestigen, en enkele ongemakkelijke en potentieel gevaarlijke bijwerkingen van het consumeren van aloë vera zijn gemeld(55, 56).

Kortom: Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Aloë vera kan helpen een te lage bloedsuikerspiegel te verlagen. Er zijn echter meer studies nodig om de effectiviteit en veiligheid ervan te bevestigen.

8. Berberine

Berberine is een supplement afgeleid van planten. Het is lang bestudeerd vanwege zijn anti-diabetische effecten.

Via verschillende mechanismen kan berberine de bloedlipideniveaus helpen verbeteren, ontsteking verminderen en de bloedsuikerspiegel verlagen(57, 58, 59, 60).

In een onderzoek van drie maanden met 36 patiënten waren berberinesupplementen waren bijna net zo effectief als metformine, een medicijn tegen diabetes dat de bloedsuikerspiegel onder controle houdt.

Berberine verlaagde HbA1c zelfs van 9,47% naar 7,48%. Interessant is dat minder dan 7,0% goed onder controle is voor diabetici en minder dan 6,0% als normaal wordt beschouwd. Het verminderde ook de bloedsuikerspiegel met nuchterheid met 36% en de bloedsuikerspiegel na de maaltijd met 44%(61).

Helaas wordt berberine zeer slecht geabsorbeerd, wat betekent dat de dosering gewoonlijk vrij hoog is. In één onderzoek had tot 34,5% van de patiënten last van bijwerkingen, waaronder diarree, winderigheid en maagpijn (57).

Berberine lijkt echter effectief te zijn en wetenschappers blijven zoeken naar manieren om het vermogen om te worden geabsorbeerd te verbeteren.

Kortom: Berberine is een supplement dat effectief lijkt in het verlagen van hoge bloedsuikerspiegel, bloedlipideniveaus en ontstekingen. Het wordt echter slecht opgenomen en bijwerkingen kunnen vaak voorkomen.

9. Blauwe bosbessen

Verschillende bessen uit de Vaccinium familie, zoals bosbessen kunnen helpen symptomen van diabetes te bestrijden.

Grote observationele studies hebben aangetoond dat de consumptie van bessen wordt geassocieerd met een lager risico op het ontwikkelen van diabetes type 2(62).

Veel laboratorium- en dierstudies hebben aangetoond dat bessen in de Vaccinium- familie en hun bladeren bezitten eigenschappen die de bloedsuikerspiegel helpen verlagen en ontstekingen en oxidatieve schade bestrijden (62, 63, 64).

Een paar studies bij mensen hebben ook veelbelovende resultaten gevonden.

Een onderzoek toonde aan dat het drie weken per dag nemen van het extract van rode bosbes gedurende twee maanden de nuchtere bloedsuikerspiegel verminderde met 16,3%, de bloedsuikerspiegel na de maaltijd met 13,5% en HbA1c met 7,3% (65).

Uit een andere studie bleek dat bosbessupplementen de bloedsuikerspiegel na de maaltijd aanzienlijk verminderden(66).

Ook bleek het drinken van een blueberry-smoothie gedurende zes weken de insulinegevoeligheid te verbeteren bij mensen met prediabetes(67).

Hoewel het bewijs over bessen en diabetes nog steeds erg voorlopig is, lijkt het veelbelovend.

Kortom: Een paar kleine studies hebben geconstateerd dat bessen van de Vaccinium-families kunnen helpen bij het verlagen van verschillende bloedglucosemetingen. Er zijn echter meer studies nodig.

10. Chroom

Chroom supplementen voor diabetes zijn controversieel.

Hoewel sommige onderzoeken geen effect hebben aangetoond, hebben verschillende studies aangetoond dat ze de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen(48, 68, 69, 70).

Helaas waren de meeste studies bij mensen klein, waardoor hun resultaten onbetrouwbaar waren(48).

Chroom kan helpen bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes, maar er zijn meer studies van hoge kwaliteit nodig om de effectiviteit ervan te bevestigen en de juiste vorm en dosering te bepalen.

Kortom: Enig bewijs toont aan dat chroom effectief is in het verlagen van de bloedsuikerspiegel. Helaas waren veel van deze onderzoeken klein en hadden ontwerpfouten, dus er is sterker bewijs nodig.

11. Magnesium

Onderzoekers hebben onlangs geleerd dat magnesium een rol bij diabetes kan spelen.

Hoewel bekend is dat hoge niveaus van insuline het magnesiumgehalte in het bloed kunnen doen dalen, betekent dit niet dat supplementen met magnesium gunstig zijn.

Echter, een studie met meer dan 600.000 deelnemers vond dat mensen die de hoogste hoeveelheden magnesium uit hun voeding gebruikten een 17% lager risico hadden om diabetes te ontwikkelen dan degenen die het minste magnesium consumeerden(71).

Uit dezelfde studie bleek dat voor elke 100 mg verhoging van de inname van magnesium via het dieet per dag het risico op diabetes met 13% afnam.

Dit bewijs is alleen observatie, dus alleen kan het niet bewijzen dat supplementen of het verhogen van de inname van magnesium gunstig is. Maar het toont wel aan hoe belangrijk het is om voldoende magnesium uit je dieet te halen.

Verder hebben verschillende studies ook de effecten van magnesiumsupplementen onderzocht.

Ze ontdekten dat magnesium de nuchtere bloedsuikerspiegels kan verlagen bij mensen met diabetes risico, en het kan ook helpen de gemiddelde bloedsuikermarker HbA1c te verlagen bij mensen met diabetes(72, 73).

Het is echter niet duidelijk of magnesiumsupplementen gunstig zijn voor alle mensen die diabetes hebben of dit risico lopen. Het kan alleen maar gunstig zijn voor diegenen die in de eerste plaats onvoldoende magnesium uit hun dieet krijgen(72).

Kortom: Voldoende magnesium krijgen is belangrijk voor het regelen van de bloedsuikerspiegel bij diabetici. Magnesiumsupplementen kunnen echter alleen gunstig zijn voor mensen met een laag magnesiumgehalte in het bloed.

Andere kruiden en supplementen

Talloze kruiden en supplementen zijn onderzocht op hun mogelijke voordelen voor diabetes, maar de meesten hebben alleen voorlopig bewijs achter de rug.

  • Vitamine C: Vitamine C is een antioxidant die ontstekingen kan bestrijden en de insulinegevoeligheid kan verbeteren. Het bewijsmateriaal is echter zeer tegenstrijdig en het is onduidelijk of het enig reëel voordeel heeft(74, 75, 76, 77).
  • Co-enzym Q10: Co-enzym Q10 of ubiquinone, is een enzym dat betrokken is bij de productie van energie. Sommige voorlopige gegevens suggereren dat het oxidatieve schade kan bestrijden en de nier- en zenuwfunctie bij diabetici kan beschermen(78, 79, 80).
  • Koriander: Koriander, is een veelvoorkomend kruid. In het laboratorium heeft koriander-extract enzymen geremd die helpen complexe koolhydraten in suikers af te breken. Het kan ook antioxiderende en lipidenverlagende effecten hebben(81, 82, 83).
  • Rozemarijn: Rozemarijn is een populaire culinair kruid met een breed scala aan gezondheidskenmerken. Het kan diabetici ten goede komen, maar alle studies tot nu toe zijn uitgevoerd in reageerbuizen of dieren(84, 85, 86).
  • Knoflook: Knoflook heeft goed gedocumenteerde anti-diabetische effecten, waaronder verlaging van hoge bloedsuikerspiegel en bestrijding van ontstekingen. De meeste van deze effecten zijn echter alleen bij dieren onderzocht (87, 88, 89, 90).

Kortom: Veel meer kruiden en supplementen, waaronder knoflook, koriander en vitamine C, hebben eigenschappen die nuttig kunnen zijn voor diabetici. Ze zijn echter nog niet genoeg bestudeerd bij mensen.

Tot slot

Veel kruiden en supplementen kunnen ten goede komen aan diegenen met of risico op diabetes. De meeste moeten echter beter worden bestudeerd met betrekking tot veiligheid, werkzaamheid en dosering.

Hoewel geen van deze opties moet worden gebruikt om veranderingen in dieet en levensstijl of medicijnen te vervangen, kunnen ze sommige symptomen of risicofactoren voor diabetici helpen verbeteren.

Als u overweegt kruiden of supplementen te proberen, neem dan contact op met uw arts om te bepalen hoe deze in uw behandelplan kunnen passen. Dit is vooral belangrijk als u momenteel medicijnen gebruikt, die mogelijk moeten worden aangepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.