Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

37 dingen te vermijden als je veganist bent

1369 Views

37 dingen te vermijden als je veganist bent

Veganisten vermijden het eten van voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Er zijn een aantal redenen voor het volgen van een veganistisch dieet, met inbegrip van ethische, gezondheid of milieu-overwegingen.

Sommige van de voedingsmiddelen moeten veganisten vermijden liggen voor de hand, maar anderen kunnen u verrassen. Wat meer, niet alle veganistisch voedingsmiddelen zijn voedzaam en sommige zijn best te vermijden.

In dit artikel worden 37 voedingsmiddelen en ingrediënten die je moet vermijden bij een veganistisch dieet.

1-6: Dierlijk voedsel

Veganisme is een manier van leven dat poogt om  alle vormen van dierlijke uitbuiting en wreedheid, zij het voor voedsel of enig ander doel uit te sluiten.

Daarom vegetariërs voorkomen het eten van dierlijke voedingsmiddelen, zoals:

  1. Vlees: rundvlees, lamsvlees, varkensvlees, kalfsvlees, paard, orgaanvlees, wild vlees, enz.
  2. Pluimvee: Kippen, kalkoenen, ganzen, eenden, kwartels, enz.
  3. Vis en schelpdieren: Alle soorten vis, ansjovis, garnalen, inktvis, sint-jakobsschelpen, calamares, mosselen, krab, kreeft en vissaus.
  4. Zuivel: melk, yoghurt, kaas, boter, room, ijs, enz.
  5. Eieren: Van kippen, kwartels, struisvogels en vis.
  6. Bijenproducten: honing, stuifmeel, koninginnegelei, enz.

Kortom: Veganisten vermijden het eten van dierlijk vlees en dierlijke bijproducten. Deze omvatten vlees, gevogelte, vis, zuivel, eieren en levensmiddelen gemaakt door bijen.

7-15: Ingrediënten of additieven die zijn afgeleid van dieren

Veel voedingsmiddelen bevatten dierlijke ingrediënten of additieven dat de meeste mensen niet weten. Om deze reden, veganisten voorkomen ook de consumptie van voedingsmiddelen met:

  1. Bepaalde additieven: Verschillende additieven kunnen worden verkregen uit dierlijke producten. Voorbeelden hiervan zijn E120, E322, E422, E 471, E542, E631, E901 en E904.
  2. Karmijn of carmine: Schildluizen worden gebruikt om karmijn te maken, een natuurlijke kleurstof gebruikt om een rode kleur aan veel voedingsproducten toe te voegen.
  3. Gelatine: Dit verdikkingsmiddel komt uit de huid, botten en bindweefsel van koeien en varkens.
  4. Vislijm: Deze gelatine-achtige stof is afkomstig van vis blazen. Het wordt vaak gebruikt bij het maken van bier of wijn.
  5. Natuurlijke aroma’s: Sommige van deze ingrediënten zijn dierlijk. Een voorbeeld is bevergeil , een levensmiddel aroma dat afkomstig is van de afscheidingen van bevers ‘anale geurklieren (2, 3, 4, 5).
  6. Omega-3 vetzuren: Veel producten die zijn verrijkt met omega-3 vetzuren zijn niet veganistisch, aangezien de meeste omega-3 vetzuren uit vis komen. Omega-3 vetzuren afkomstig uit algen zijn veganistisch alternatieven.
  7. Schellak: Dit is een stof dat door het vrouwelijke lac insect. Het wordt soms gebruikt om een levensmiddel glazuur voor snoep of een wax coating voor verse producten te maken.
  8. Vitamine D3: De meeste vitamine D3 is afgeleid van visolie of lanoline in schapenwol. Vitamine D2 en D3 van korstmossen zijn veganistisch alternatieven.
  9. Zuivel ingrediënten: Wei, caseïne en lactose zijn allemaal afgeleid van zuivel.

Deze ingrediënten en additieven kunnen worden gevonden in een grote verscheidenheid van verschillende verwerkte voedingsmiddelen. Het is zeer belangrijk dat u zorgvuldig de ingrediënten lijsten controleert.

Kortom: Veganisten moeten voedseletiketten controleren om ervoor te zorgen dat producten niet aan de hierboven genoemde ingrediënten bevatten.

16-32: Voedingsmiddelen die soms (maar niet altijd) dierlijke ingrediënten bevatten 

Sommige voedingsmiddelen waar je zou verwachten dat het 100% veganistisch is maar sommige bevatten één of meer dierlijke ingrediënten.

Om deze reden, vegetariërs vermijden alle producten van dierlijke oorsprong en moeten een kritische blik werpen wanneer u erover denkt het consumeren van de volgende voedingsmiddelen:

  1. Broodproducten: Sommige bakkerijproducten, zoals bagels en brood bevatten L-cysteïne . Dit aminozuur wordt gebruikt als weekmaker en vaak afkomstig van pluimvee veren.
  2. Bier en wijn: Sommige fabrikanten gebruiken eiwit albumine , gelatine of caseïne voor het brouwen van bier of wijn. Anderen gebruiken soms vislijm, een stof verzameld uit vis blazen, om hun eindproduct te verduidelijken.
  3. Caesar dressing: Bepaalde varianten van Caesar dressing gebruiken ansjovis als een van hun ingrediënten.
  4. Snoep: Sommige soorten van Jell-O, marshmallows, gummy bears en kauwgom bevatten gelatine. Anderen zijn bedekt met schellak of bevatten een rode kleurstof genaamd karmijn, die is gemaakt van cochenille insecten.
  5. Frieten: Sommige soorten zijn gebakken in dierlijk vet.
  6. Olijventapenade: Vele soorten olijventapenade bevatten ansjovis.
  7. Gefrituurde voedingsmiddelen: Het beslag wordt gebruikt om gefrituurde voedingsmiddelen, zoals uienringen of plantaardige tempura te maken bevat soms eieren.
  8. Pesto: Vele soorten die u in de winkel koopt bevatten Parmezaanse kaas.
  9. Sommige boon producten: De meeste gebakken bonen recepten bevatten spek of ham.
  10. Creamer: Veel van deze “niet-zuivel” creamers bevatten eigenlijk caseïne, een eiwit afkomstig uit melk.
  11. Pasta: Sommige soorten pasta, vooral verse pasta bevatten eieren.
  12. Chips: Sommige chips zijn op smaak gebracht met gepoederd kaas of bevatten andere zuivelingrediënten zoals caseïne, wei of dieren afkomstige enzymen.
  13. Geraffineerde suiker: Fabrikanten verlichten soms suiker met Beenderkool (vaak aangeduid als natuurlijke koolstof), die uit de beenderen van runderen bestaat. Biologische suiker of verdampte suikerriet SAP zijn veganistische alternatieven.
  14. Geroosterde pinda’s: Gelatine wordt soms gebruikt bij de productie van geroosterde pinda’s te zorgen dat zout en specerijen beter hecht aan de pinda’s.
  15. Pure chocolade: Pure chocolade is meestal veganistisch. Echter, sommige soorten bevatten dierlijke producten zoals wei, melkvet, melkbestanddelen, geklaarde boter en magere melkpoeder.
  16. Sommige produceren: soms is vers fruit en groenten bedekt met wax. De wax kan aardolie of-palm gebaseerd zijn, maar kan ook worden gemaakt met behulp van bijenwas of schellak.
  17. Worcestersaus : Vele soorten bevatten ansjovis.

Kortom: Dierlijke ingrediënten zijn te vinden in voedingsmiddelen waar je het niet van verwacht. Zorg ervoor dat uw voedsellabels  leest om eventuele verrassingen te voorkomen.

33-37: Veganistisch voedsel om te beperken

Alleen maar omdat een levensmiddel veganistisch is betekent niet dat het gezond of voedzaam is.

Daarom moet veganisten die hun gezondheid willen verbeteren vasthouden aan minimaal verwerkte plantaardige voedingsmiddelen en het gebruik van de volgende producten te beperken:

  1. Vegan junkfood: Vegan ijs, snoep, koekjes, chips en sauzen bevatten over het algemeen net zo veel toegevoegde suikers en vet als hun niet-veganistisch tegenhangers. Bovendien bevatten ze nauwelijks vitaminen, mineralen en nuttige plantaardige stoffen.
  2. Vegan zoetstoffen: Vegan of niet, melasse, agave siroop, dadel siroop en ahornsiroop bevatten nog steeds toegevoegde suikers . Het eten van te veel van hen kan uw risico op het ontwikkelen van medische problemen zoals hart-en vaatziekten en obesitas verhogen (2, 3, 4, 5).
  3. Mock vleeswaren en kazen: Deze bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel additieven. Ze bevatten ook veel minder vitaminen en mineralen dan onbewerkte eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen zoals bonen, linzen, erwten, noten en zaden.
  4. Sommige zuivel-vrije melk: gezoete zuivel-vrije melk bevatten over het algemeen een grote hoeveelheid toegevoegde suikers. Kies voor de ongezoete versies.
  5. Vegan eiwit repen: De meeste vegan eiwit repen bevatten hoge hoeveelheden van geraffineerde suiker. Wat meer, ze bevatten meestal een geïsoleerde vorm van eiwit, die mist de voedingsstoffen die u zou vinden in de plant waar het uit is onttrokken.

Kortom: Veganisten die hun gezondheid wil optimaliseren moeten verwerkte voedingsmiddelen beperken. Kies in plaats daarvan zoveel mogelijk voedingsmiddelen in hun oorspronkelijke vorm.

Tot Slot

Veganisten proberen om alle levensmiddelen van dierlijke oorsprong te voorkomen.

Het gaat hierbij om dier en vleesproducten, alsmede levensmiddelen die met elk type ingrediënt is afgeleid van een dier.

Dat gezegd hebbende, niet alle voedingsmiddelen gemaakt van plantaardige ingrediënten zijn gezond en voedzaam. Vegan junkfood is nog steeds junkfood.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text