DINGEN DIE VEGANISTEN NIET ETEN

37 Voedingsmiddelen en ingrediënten die u moet vermijden op een veganistisch dieet.

Veganisten vermijden het eten van voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Er zijn verschillende redenen om een ​​veganistisch dieet te volgen, inclusief ethisch,gezondheids- of milieu kwesties.

Sommige van de voedingsmiddelen die veganisten moeten vermijden, zijn overduidelijk, maar anderen zullen je misschien verrassen. Bovendien zijn niet alle veganistische voedingsmiddelen voedzaam en sommige zijn het best om te vermijden.

In dit artikel worden 37 voedingsmiddelen en ingrediënten die je moet vermijden bij een veganistisch dieet.

1-6: Dierlijk voedsel

Veganisme is een manier van leven die alle vormen van uitbuiting en wreedheid van dieren probeert uit te sluiten, zij het voor voedsel of een ander doel.

Daarom vegetariërs voorkomen het eten van dierlijke voedingsmiddelen, zoals:

  1. Vlees: rundvlees, lamsvlees, varkensvlees, kalfsvlees, paard, orgaanvlees, wild vlees, enz.
  2. Pluimvee: Kippen, kalkoenen, ganzen, eenden, kwartels, enz.
  3. Vis en schelpdieren: Alle soorten vis, ansjovis, garnalen, inktvis, sint-jakobsschelpen, calamares, mosselen, krab, kreeft en vissaus.
  4. Zuivel: melk, yoghurt, kaas, boter, room, ijs, enz.
  5. Eieren: Van kippen, kwartels, struisvogels en vis.
  6. Bijenproducten: honing, stuifmeel, koninginnegelei, enz.

Kortom: Veganisten vermijden het eten van dierlijk vlees en dierlijke bijproducten.Deze omvatten vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten, eieren en voedsel gemaakt door bijen.

7-15: Ingrediënten of additieven die zijn afgeleid van dieren

Veel voedingsmiddelen bevatten van dieren afkomstige ingrediënten of additieven waarvan de meeste mensen niet weten. Om deze reden vermijden veganisten ook voedingsmiddelen die het volgende bevatten:

  1. Bepaalde additieven: Verschillende additieven kunnen worden verkregen uit dierlijke producten. Voorbeelden hiervan zijn E120, E322, E422, E 471, E542, E631, E901 en E904.
  2. Cochenille of carmine: Schildluizen worden gebruikt om karmijn te maken, een natuurlijke kleurstof gebruikt om een rode kleur aan veel voedingsproducten toe te voegen.
  3. Gelatine: Dit verdikkingsmiddel komt uit de huid, botten en bindweefsel van koeien en varkens.
  4. Vislijm: Deze gelatine-achtige stof is afkomstig van vis blazen. Het wordt vaak gebruikt bij het maken van bier of wijn.
  5. Natuurlijke aroma’s: Sommige van deze ingrediënten zijn dierlijk. Een voorbeeld is bevergeil , een levensmiddel aroma dat afkomstig is van de afscheidingen van bevers ‘anale geurklieren (2, 3, 4, 5).
  6. Omega-3 vetzuren: Veel producten die zijn verrijkt met omega-3 vetzuren zijn niet veganistisch, aangezien de meeste omega-3 vetzuren uit vis komen. Omega-3 vetzuren afkomstig uit algen zijn veganistisch alternatieven.
  7. Schellak: Dit is een stof dat door het vrouwelijke lac insect. Het wordt soms gebruikt om een levensmiddel glazuur voor snoep of een wax coating voor verse producten te maken.
  8. Vitamine D3: De meeste vitamine D3 is afgeleid van visolie of lanoline in schapenwol. Vitamine D2 en D3 van korstmossen zijn veganistisch alternatieven.
  9. Zuivel ingrediënten: Wei, caseïne en lactose zijn allemaal afgeleid van zuivel.

Deze ingrediënten en additieven kunnen worden gevonden in een breed scala van verschillende bewerkte voedingsmiddelen. Het is erg belangrijk dat u ingrediëntenlijsten zorgvuldig controleert.

Kortom: Veganisten moeten de etiketten van het voedingsmiddelen controleren om er zeker van te zijn dat producten niet de hierboven vermelde ingrediënten bevatten.

16-32: Voedingsmiddelen die soms (maar niet altijd) dierlijke ingrediënten bevatten 

Sommige voedingsmiddelen waarvan je zou verwachten dat ze 100% veganistisch zijn, bevatten soms één of meer van dieren afkomstige ingrediënten.

Om deze reden moeten veganisten die alle producten van dierlijke oorsprong proberen te vermijden een kritisch blik gebruiken bij hun beslissing om de volgende voedingsmiddelen te consumeren of te vermijden:

  1. Broodproducten: Sommige bakkerijproducten, zoals bagels en brood bevatten L-cysteïne . Dit aminozuur wordt gebruikt als weekmaker en vaak afkomstig van pluimvee veren.
  2. Bier en wijn: Sommige fabrikanten gebruiken eiwit albumine , gelatine of caseïne voor het brouwen van bier of wijn. Anderen gebruiken soms vislijm, een stof verzameld uit vis blazen, om hun eindproduct te verduidelijken.
  3. Caesar dressing: Bepaalde varianten van Caesar dressing gebruiken ansjovis als een van hun ingrediënten.
  4. Snoep: Sommige soorten van Jell-O, marshmallows, gummy bears en kauwgom bevatten gelatine. Anderen zijn bedekt met schellak of bevatten een rode kleurstof genaamd karmijn, die is gemaakt van cochenille insecten.
  5. Frieten: Sommige soorten zijn gebakken in dierlijk vet.
  6. Olijf tapenade: Vele soorten olijf tapenade bevatten ansjovis.
  7. Gefrituurde voedingsmiddelen: Het beslag wordt gebruikt om gefrituurde voedingsmiddelen, zoals uienringen of plantaardige tempura te maken bevat soms eieren.
  8. Pesto: Vele soorten die u in de winkel koopt bevatten Parmezaanse kaas.
  9. Sommige boon producten: De meeste gebakken bonen recepten bevatten spek of ham.
  10. Creamer: Veel van deze “niet-zuivel” creamers bevatten eigenlijk caseïne, een eiwit afkomstig uit melk.
  11. Pasta: Sommige soorten pasta, vooral verse pasta bevatten eieren.
  12. Chips: Sommige chips zijn op smaak gebracht met gepoederd kaas of bevatten andere zuivelingrediënten zoals caseïne, wei of dieren afkomstige enzymen.
  13. Geraffineerde suiker: Fabrikanten verlichten soms suiker met Beenderkool (vaak aangeduid als natuurlijke koolstof), die uit de beenderen van runderen bestaat. Biologische suiker of verdampte suikerriet SAP zijn veganistische alternatieven.
  14. Geroosterde pinda’s: Gelatine wordt soms gebruikt bij de productie van geroosterde pinda’s te zorgen dat zout en specerijen beter hecht aan de pinda’s.
  15. Pure chocolade: Pure chocolade is meestal veganistisch. Echter, sommige soorten bevatten dierlijke producten zoals wei, melkvet, melkbestanddelen, geklaarde boter en magere melkpoeder.
  16. Sommige produceren: soms is vers fruit en groenten bedekt met wax. De wax kan aardolie of-palm gebaseerd zijn, maar kan ook worden gemaakt met behulp van bijenwas of schellak.
  17. Worcestersaus : Vele soorten bevatten ansjovis.

Kortom: Ingrediënten op basis van dieren zijn te vinden in voedingsmiddelen waarvan je niet zou verwachten dat ze erin zouden komen. Zorg ervoor dat je je labels nakijkt om verrassingen te voorkomen.

33-37: Veganistisch levensmiddelen om te beperken

Alleen maar omdat een levensmiddel veganistisch is betekent niet dat het gezond of voedzaam is.

Daarom moeten veganisten die hun gezondheid willen verbeteren zich houden aan minimaal verwerkt plantaardig levensmiddelen en hun gebruik van de volgende producten beperken:

  1. Veganistisch junkfood: Veganistisch ijs, snoep, koekjes, chips en sauzen bevatten over het algemeen net zoveel toegevoegde suikers en vet als hun niet-veganistische tegenhangers. Bovendien bevatten ze bijna geen vitaminen, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.
  2. Veganistische zoetstoffen: veganistisch of niet, melasse, agave siroop, dadel siroop en ahornsiroop zijn nog steeds toegevoegde suikers . Te veel eten van hen kan uw risico op het ontwikkelen van medische problemen zoals hartaandoeningen en obesitas vergroten (2, 3, 4, 5).
  3. Vleesvervangers en kazen: Deze bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen veel additieven. Ze bevatten ook veel minder vitaminen en mineralen dan onbewerkte eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen zoals bonen, linzen, erwten, noten en zaden.
  4. Sommige zuivelvrije melk: gezoete zuivelvrije melk bevat over het algemeen een goede hoeveelheid toegevoegde suikers. Kies in plaats daarvan voor de ongezoete versies.
  5. Veganistische eiwitrepen: De meeste veganistische eiwitrepen bevatten grote hoeveelheden geraffineerde suiker. Wat meer is, ze bevatten meestal een geïsoleerde vorm van eiwitten, die de voedingsstoffen mist die je zou vinden in de plant waar het uit is geëxtraheerd.

Kortom: Veganisten die hun gezondheid willen optimaliseren, moeten bewerkte voedingsmiddelen beperken. Kies in plaats daarvan voedingsmiddelen die zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke vorm kunnen worden geconsumeerd.

Tot slot

Veganisten proberen alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong te vermijden.

Dit omvat dierlijke en vleesproducten, evenals voedingsmiddelen die elk ingrediënt bevatten dat is afgeleid van een dier.

Dat gezegd hebbende, niet alle voedingsmiddelen gemaakt van plantaardige ingrediënten zijn gezond en voedzaam. Veganistisch junkfood is nog steeds junkfood.