dopamine

12 Dopamine supplementen om uw stemming te verbeteren

Dopamine is een chemische stof in uw hersenen die een rol speelt bij de regulatie van cognitie, geheugen, motivatie, stemming, aandacht en leren.

Het helpt ook bij de besluitvorming en slaap regulering(12).

Onder normale omstandigheden wordt de dopamine productie effectief beheerd door het zenuwstelsel van uw lichaam. Er zijn echter verschillende leefstijl factoren en medische omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat het dopaminegehalte keldert.

Symptomen van lage dopaminegehalte zijn verlies van genot in dingen die je eens leuk vond, gebrek aan motivatie en apathie(3).

Hier zijn 12 dopamine supplementen om je stemming te verbeteren.

1. Probiotica

Probiotica zijn levende micro-organismen die uw spijsverteringskanaal bekleed. Ze helpen je lichaam goed te laten functioneren.

Ook bekend als de goede darmbacteriën, profiteren probiotica niet alleen van de darmgezondheid, maar kunnen ze ook verschillende gezondheidsproblemen, waaronder stemmingsstoornissen, voorkomen of behandelen(4).

Hoewel is aangetoond dat schadelijke darmbacteriën de productie van dopamine verminderen, hebben probiotica het vermogen om het te verhogen, wat de stemming kan bevorderen(456).

Verschillende ratten studies hebben een verhoogde dopamine productie en verbeterde stemming en angst met probiotische supplementen aangetoond(789).

Bovendien ontdekte één onderzoek bij mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) dat degenen die probiotische supplementen kregen een vermindering van depressieve symptomen hadden, vergeleken met degenen die een placebo kregen(10).

Hoewel probiotisch onderzoek snel evolueert, zijn verdere studies nodig om het effect van probiotica op de humeur- en dopamine productie volledig te begrijpen.

U kunt probiotica aan uw voeding toevoegen door gefermenteerde voedingsproducten, zoals yoghurt of kefir te consumeren of een voedingssupplement te nemen.

Kortom: Probiotica zijn niet alleen belangrijk voor de spijsvertering, maar ook voor veel functies in uw lichaam. Het is aangetoond dat ze de productie van dopamine verhogen en de stemming verbeteren in zowel dierlijke als menselijke studies.

2. Mucuna Pruriens

Mucuna pruriens is een soort tropische boon die inheems is in delen van Afrika, India en Zuid-China (11).

Deze bonen worden vaak verwerkt tot een gedroogde poeder en verkocht als voedingssupplementen.

De meest significante verbinding die wordt gevonden in Mucuna pruriens is een aminozuur dat levodopa (L-dopa) wordt genoemd. L-dopa is nodig voor je hersenen om dopamine te produceren(12).

Onderzoek heeft aangetoond dat Mucuna pruriens helpt de dopamine niveaus te verhogen bij mensen, vooral die met de ziekte van Parkinson, een zenuwstelselaandoening die de beweging beïnvloedt en wordt veroorzaakt door een dopamine tekort(13).

Sterker nog, studies hebben aangetoond dat supplementen van Mucuna pruriens net zo effectief kunnen zijn als bepaalde geneesmiddelen voor Parkinson bij het verhogen van de dopamine niveaus.

Mucuna pruriens kan ook effectief zijn bij het stimuleren van dopamine spiegels bij mensen zonder de ziekte van Parkinson.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat het nemen van 5 gram Mucuna pruriens poeder gedurende drie maanden dopamine niveaus verhoogde bij onvruchtbare mannen(16).

Een andere studie wees uit dat Mucuna pruriens een antidepressivum effect had bij muizen als gevolg van een toename in dopamine productie(17).

Kortom: Het is aangetoond dat Mucuna pruriens effectief is bij het verhogen van de dopamine niveau’s bij zowel mensen als dieren en heeft mogelijk een antidepressivum effect.

3. Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba is een plant afkomstig uit China die al honderden jaren wordt gebruikt als een remedie tegen verschillende gezondheidsproblemen.

Hoewel onderzoek inconsistent is, kunnen ginkgo supplementen de mentale prestaties, hersenfunctie en stemming bij bepaalde mensen verbeteren.

Sommige studies hebben aangetoond dat suppletie met Ginkgo biloba op de lange termijn de dopamine spiegels bij ratten verhoogde, wat de cognitieve functie, het geheugen en de motivatie verbeterde(181920).

Een test-buisonderzoek toonde aan dat Ginkgo biloba extract dopamine secretie leek te verhogen door oxidatieve stress te verminderen(21).

Deze voorlopige dier- en reageerbuisstudies zijn veelbelovend. Er is echter verder onderzoek nodig voordat wetenschappers kunnen bepalen of Ginkgo biloba ook de dopamine niveau’s bij mensen verhoogt.

Kortom: Van Ginkgo biloba supplementen is aangetoond dat het het dopamine niveau’s verhoogt in dier- en reageerbuisstudies. Er is echter verder onderzoek nodig om te concluderen of ginkgo succesvol is in het verhogen van de niveaus bij de mens.

4. Curcumine

Curcumine is het actieve ingrediënt in kurkuma. Curcumine wordt geleverd in capsules, thee, extracten en poedervorm.

Er wordt gedacht dat het antidepressieve effecten heeft, omdat het de afgifte van dopamine verhoogt(22).

Een kleine gecontroleerde studie wees uit dat het nemen van 1 gram curcumine vergelijkbare effecten had als die van Prozac op het verbeteren van de stemming bij mensen met depressieve stoornis (MDD)(23).

Er zijn ook aanwijzingen dat curcumine het dopaminegehalte in muizen verhoogt(2425).

Er is echter meer onderzoek nodig om de rol van curcumine in het verhogen van dopamine niveaus bij de mens en het gebruik ervan in de behandeling van depressie te begrijpen.

Kortom: Curcumine is het actieve ingrediënt in kurkuma. Er is aangetoond dat het de dopaminegehalte in muizen verhoogt en mogelijk antidepressieve effecten heeft.

5. Oregano olie

Oregano olie heeft verschillende antioxiderende en antibacteriële eigenschappen die waarschijnlijk te wijten zijn aan het werkzame bestanddeel carvacrol(26).

Een studie toonde aan dat inname van carvacrol de productie van dopamine bevorderde en daardoor antidepressieve effecten bij muizen veroorzaakte(27).

Een andere studie bij muizen bleek dat supplementen met oregano extract de verslechtering van dopamine en geïnduceerde positieve gedragseffecten remden(28).

Hoewel deze dierstudies bemoedigend zijn, zijn meer menselijke onderzoeken gerechtvaardigd om te bepalen of oregano olie vergelijkbare effecten bij mensen oplevert.

Kortom: Oregano olie supplementen hebben bewezen om het niveau van dopamine te verhogen en antidepressieve effecten bij muizen te produceren. Op mens gerichte onderzoek ontbreekt.

6. Magnesium

Magnesium speelt een essentiële rol bij het gezond houden van uw lichaam en geest.

En zijn anti-depressieve eigenschappen zijn nog steeds niet volledig begrepen, maar er zijn aanwijzingen dat magnesium tekort kan bijdragen aan verlaagde dopaminegehalten en een verhoogd risico op depressie(2930).

Bovendien toonde één onderzoek aan dat suppletie met magnesium dopamine niveaus verhoogde en antidepressieve effecten bij muizen produceerde(31).

Momenteel is onderzoek naar de effecten van magnesium supplementen op dopamine niveaus beperkt tot dierstudies.

Als u echter niet in staat bent om voldoende magnesium uit uw voeding te krijgen, is het misschien een goed idee om een ​​supplement te nemen om ervoor te zorgen dat u aan uw vereisten voldoet.

Kortom: Het meeste onderzoek is beperkt tot dierstudies, maar magnesium tekort kan bijdragen aan lage dopaminegehalten. Het nemen van een magnesiumsupplement kan helpen.

7. Groene thee

Groene thee is al lang geprezen om zijn antioxiderende eigenschappen en voedingswaarde.

Het bevat ook het aminozuur L-theanine, dat uw hersenen direct beïnvloedt(32).

L-theanine kan bepaalde neurotransmitters in uw hersenen verhogen, waaronder dopamine.

Meerdere studies hebben aangetoond dat L-theanine de productie van dopamine verhoogt, waardoor het een antidepressivum veroorzaakt en de cognitieve functie verbetert(323334).

Bovendien suggereren studies dat zowel groene thee extract als frequente consumptie van groene thee als drank de productie van dopamine kan verhogen en geassocieerd zijn met lagere depressieve symptomen(3536).

Kortom: Groene thee bevat het aminozuur L-theanine, waarvan is aangetoond dat het de dopaminegehalte verhoogt.

8. Vitamine D

Vitamine D heeft veel functies in uw lichaam, inclusief de regulatie van bepaalde neurotransmitters zoals dopamine(37).

Eén studie toonde verminderde dopamine niveaus aan bij muizen met een tekort aan vitamine D en verbeterde niveaus bij het aanvullen met vitamine D3(38).

Omdat onderzoek beperkt is, is het moeilijk te zeggen of vitamine D supplementen enig effect zouden hebben op dopamine niveaus zonder een bestaande vitamine D tekort.

Voorlopige dierstudies zijn veelbelovend, maar menselijke studies zijn nodig om de relatie tussen vitamine D en dopamine bij mensen beter te begrijpen.

Kortom: Terwijl dierlijke studies veelbelovend zijn, menselijke studies zijn nodig om te zien of vitamine D supplementen de dopamine niveaus verhogen die met een vitamine D tekort.

9. Visolie

Visolie supplementen bevatten voornamelijk twee soorten omega-3-vetzuren: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Veel studies hebben ontdekt dat visolie supplementen antidepressieve effecten hebben en worden gekoppeld aan een betere geestelijke gezondheid als ze regelmatig worden ingenomen(394041).

Deze voordelen kunnen gedeeltelijk worden toegeschreven aan de invloed van visolie op de regulatie van dopamine.

Een studie met ratten merkte bijvoorbeeld op dat een met visolie verrijkte voeding de dopaminegehaltes in de frontale cortex van de hersenen met 40% verhoogde en verbeterde dopamine bindende eigenschappen(42).

Er is echter meer onderzoek door mensen nodig om een ​​definitieve aanbeveling te doen.

Kortom: Visolie supplementen kunnen het dopamineniveau in de hersenen verhogen en depressieve symptomen voorkomen en behandelen.

10. Cafeïne

Studies hebben aangetoond dat cafeïne de cognitieve prestaties kan verbeteren, onder meer door de afgifte van neurotransmitters te verbeteren, zoals dopamine(434445).

Men denkt dat cafeïne de hersenfunctie verbetert door dopamine-receptor niveaus in je hersenen te verhogen(45).

Uw lichaam kan echter een tolerantie voor cafeïne ontwikkelen, wat betekent dat het leert hoe grotere hoeveelheden moeten worden verwerkt.

Daarom moet u mogelijk meer cafeïne consumeren dan voorheen om dezelfde effecten te ervaren(46).

Kortom: Cafeïne is gekoppeld aan verhoogde dopamineniveau door dopamine receptoren in uw hersenen te verbeteren. In de loop van de tijd kun je een grotere tolerantie voor cafeïne ontwikkelen en moet je misschien je consumptie verhogen om dezelfde effecten te hebben.

11. Ginseng

Ginseng wordt al sinds de oudheid gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

De wortel kan rauw of gestoomd worden gegeten, maar is ook verkrijgbaar in andere vormen, zoals thee, capsules of pillen.

Studies hebben aangetoond dat ginseng de hersenvaardigheden, waaronder stemming, gedrag en geheugen kan verbeteren(4748).

Veel studies met dieren en in het laboratorium geven aan dat deze voordelen mogelijk te wijten zijn aan het vermogen van ginseng om de dopamineniveaus te verhogen(495051).

Er is ook gesuggereerd dat bepaalde componenten in ginseng, zoals ginsenosiden, verantwoordelijk zijn voor de toename van dopamine in de hersenen en voor gunstige effecten op de geestelijke gezondheid, inclusief cognitieve functie en aandacht(52).

Een studie keek naar de effecten van Koreaanse rode ginseng op ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) bij kinderen merkte op dat lagere niveaus van dopamine geassocieerd waren met symptomen van ADHD.

De kinderen die betrokken waren bij het onderzoek ontvingen dagelijks acht dagen lang 2000 mg Koreaanse rode ginseng. Aan het einde van de studie toonden de resultaten aan dat ginseng de aandacht verbeterde bij kinderen met ADHD(53).

Er zijn echter verdere studies nodig om definitieve conclusies te trekken over de mate waarin ginseng de productie van dopamine en de hersenfunctie bij de mens verbetert.

Kortom: Veel dier- en reageerbuisstudies hebben een toename in dopamine niveaus aangetoond na het aanvullen met ginseng. Ginseng kan het dopamine niveau bij mensen verhogen, vooral bij mensen met ADHD, maar er is meer onderzoek nodig.

12. Berberine

Berberine is een actieve component die aanwezig is in sommige kruiden en wordt geëxtraheerd uit bepaalde planten.

Het wordt al jaren in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt en is recent populair geworden als natuurlijk supplement.

Verschillende dierstudies tonen aan dat berberine dopamine niveaus verhoogt en kan helpen bij het bestrijden van depressie en angst(54555657).

Momenteel is er geen onderzoek naar de effecten van berberine supplementen op dopamine bij mensen. Daarom is meer onderzoek nodig voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Veel studies tonen aan dat berberine dopamine niveaus in de hersenen van muizen verhoogt. Er is echter verder onderzoek nodig om de effecten van berberine- en dopamine niveaus bij de mens volledig te begrijpen.

Bijwerkingen

Over het algemeen is het risico dat gepaard gaat met het nemen van de bovengenoemde supplementen relatief laag. Ze hebben allemaal goede veiligheidsprofielen en lage toxiciteitsniveaus in lage tot matige doseringen.

De primaire mogelijke bijwerkingen van sommige van deze supplementen zijn gerelateerd aan spijsverteringsklachten, zoals gas, diarree, misselijkheid of maagpijn.

Hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen zijn ook gemeld met bepaalde supplementen, waaronder ginkgo, ginseng en cafeïne(585960).

Kortom: Het is belangrijk om met uw arts te praten voordat u voedingssupplementen gebruikt en stop met het gebruik ervan als negatieve bijwerkingen of medicamenteuze interacties optreden.

Tot slot

Dopamine is een belangrijke chemische stof in uw lichaam die vele hersengerelateerde functies beïnvloedt , zoals stemming, motivatie en geheugen.

Over het algemeen reguleert uw lichaam de dopamine niveaus goed op zichzelf, maar sommige medische aandoeningen en keuzes voor voeding en levensstijl kunnen uw niveaus verlagen.

Samen met het eten van een uitgebalanceerde voeding kunnen veel mogelijke supplementen helpen om de dopamine niveaus te verhogen, waaronder probiotica, visolie, vitamine D, magnesium, ginkgo en ginseng.

Dit kan op zijn beurt de hersenfunctie en geestelijke gezondheid helpen verbeteren.

Elk van de supplementen op deze lijst heeft een goed veiligheidsprofiel als het op de juiste manier wordt gebruikt. Sommige supplementen kunnen echter bepaalde recept- of vrij verkrijgbare medicijnen verstoren.

Het is altijd het beste om te praten met uw zorgverlener of uw diëtist om te bepalen of bepaalde supplementen geschikt voor u zijn.