drakenfruit eten

7 Goede redenen om drakenfruit aan uw voeding toe te voegen

Drakenfruit, ook bekend als Pitahaya of Dragon fruit, is een tropische vrucht bekend om zijn levendige rode huid en zoete, zaad-gespikkelde vruchtvlees.

De unieke look en de veelgeprezen superfood-krachten hebben het populair gemaakt bij fijnproevers en het gezondheidsbewustzijn.

Gelukkig hoef je niet in de tropen te leven om te genieten van de vele voordelen van drakenfruit. Sterker nog, je kunt het vers of bevroren vinden in supermarkten over de hele wereld.

Hier zijn 7 gezondheidsvoordelen van drakenvruchten, allemaal gebaseerd op bewijs.

1. Rijk aan voedingsstoffen

Drakenfruit bevat weinig calorieën, maar zit boordevol essentiële vitamines en mineralen. Het bevat ook een aanzienlijke hoeveelheid voedingsvezels.

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste voedingsstoffen in een portie van één kopje (227 gram) (12):

  • Calorieën: 136
  • Eiwit: 3 gram
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 29 gram
  • Vezels: 7 gram
  • IJzer: 8% van de ADH
  • Magnesium: 18% van de ADH
  • Vitamine C: 9% van de ADH
  • Vitamine E: 4% van de ADH

Naast essentiële voedingsstoffen levert drakenfruit ook heilzame plantaardige stoffen zoals polyfenolen, carotenoïden en betacyaninen (3).

Kortom:Drakenfruit bevat weinig calorieën, maar is rijk aan vitaminen, mineralen en heilzame plantaardige stoffen, zoals polyfenolen, carotenoïden en betacyaninen.

2. Kan helpen bij het bestrijden van chronische ziekten

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die celbeschadiging veroorzaken, wat kan leiden tot ontsteking en ziekte.

Een manier om dit te bestrijden is door voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten te eten, zoals drakenfruit.

Antioxidanten werken door vrije radicalen te neutraliseren en zo celbeschadiging en -ontsteking te voorkomen.

Studies suggereren dat diëten met veel antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van chronische ziekten zoals hartaandoeningen, kanker, diabetes en artritis (4).

Drakenfruit bevat verschillende soorten krachtige antioxidanten, waaronder (5):

  • Vitamine C: Observatiestudies hebben correlaties gevonden tussen de inname van vitamine C en het risico op kanker. Een studie bij 120.852 mensen bracht bijvoorbeeld hogere inname van vitamine C met lagere percentages hoofd-halskanker met zich mee (6).
  • Betalainen: Reageerbuisonderzoek wijst uit dat betalainen oxidatieve stress kunnen bestrijden en mogelijk kankercellen kunnen onderdrukken (7).
  • Carotenoïden: Beta-caroteen en lycopeen zijn plantpigmenten die dragonfruit zijn levendige kleur geven. Voedsel rijk aan carotenoïden zijn gekoppeld aan een verminderd risico op kanker en hartaandoeningen (8910) .

Belangrijk is dat antioxidanten het best werken als ze van nature in voedsel worden gegeten, in plaats van in pilvorm of als supplement. Supplementen met antioxidanten kunnen zelfs schadelijke effecten hebben en het gebruik zonder medische supervisie wordt afgeraden (1112).

Aan de andere kant wordt drakenfruit sterk aanbevolen.

Kortom:Drakenfruit bevat de antioxidanten vitamine C, bèta-caroteen, lycopeen en betalainen. Studies hebben voedsel met veel antioxidanten gekoppeld aan een verminderd risico op chronische ziekten.

3. Vol met voedingsvezels

Voedingsvezels zijn niet-verteerbare koolhydraten met een uitgebreide lijst met potentiële gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsautoriteiten adviseren 25 gram vezels per dag voor vrouwen en 38 gram voor mannen. Net zoals antioxidanten hebben vezelsupplementen niet dezelfde gezondheidsvoordelen als vezels uit voedingsmiddelen (1314).

Met 7 gram per portie (227 gram) is drakenfruit een uitstekende bron van voedingsvezels (1).

Hoewel vezel waarschijnlijk het meest bekend is vanwege zijn rol in de spijsvertering, heeft onderzoek aangetoond dat het ook een rol kan spelen bij de bescherming tegen hartziekten, het beheersen van diabetes type 2 en het handhaven van een gezond lichaamsgewicht (131516).

Hoewel meer onderzoek nodig is, suggereren sommige observationele studies dat voedsel met een hoog vezelgehalte kunnen beschermen tegen darmkanker (171819).

Hoewel er geen studies zijn die verband houden met drakenfruit aan een van deze aandoeningen, kan de vezelrijke inhoud helpen om aan de aanbevolen dagelijkse waarden te voldoen.

Het is echter belangrijk op te merken dat vezelrijke voedingsmiddelen nadelen kunnen hebben, vooral als u gewend bent aan een vezelarm dieet. Om maag ongemakken te voorkomen, verhoogt u uw inname van voedingsvezels geleidelijk en drinkt u veel vocht.

Kortom:Drakenfruit biedt 7 gram vezels per portie, waardoor het een uitstekende keuze is om aan uw dagelijkse voedingsvezel behoeften te voldoen.

4. Bevordert een gezonde darm

In uw darm leven ongeveer 100 biljoen verschillende micro-organismen, waaronder meer dan 400 soorten bacteriën (20).

Veel onderzoekers geloven dat deze gemeenschap van micro-organismen van invloed kan zijn op uw gezondheid. Zowel onderzoeken met mensen als dieren hebben onevenwichtigheden in uw onderbuik gekoppeld aan aandoeningen zoals astma en hartaandoeningen (21).

Aangezien Drakenfruit prebiotica bevat, kan het de balans van goede bacteriën in uw darm mogelijk verbeteren (22).

Prebiotica zijn een specifiek type vezels dat de groei van gezonde bacteriën in uw darm bevordert.

Zoals alle vezels kan je onderbuik ze niet afbreken. De bacteriën in uw darm kunnen ze echter verteren. Ze gebruiken de vezels als brandstof voor groei en je plukt daar de vruchten van.

Drakenfruit stimuleert vooral de groei van twee soorten gezonde bacteriën – lactobacilli en Bifidobacteria (222324).

Regelmatig eten van prebiotica kan het risico op infectie in uw spijsverteringskanaal en diarree verminderen. Dit komt omdat prebiotica de groei van goede bacteriën bevorderen, waarvan onderzoekers denken dat ze de slechte kunnen overtreffen (1325).

Een onderzoek bij reizigers toonde bijvoorbeeld aan dat degenen die vóór en tijdens de reis prebiotica gebruikten minder ernstige bijwerkingen van reizigersdiarree ondervonden (13).

Sommige studies suggereren ook dat prebiotica de symptomen van inflammatoire darmaandoeningen en darmkanker kunnen verlichten. Helaas zijn deze bevindingen niet consistent (1325).

Hoewel veel van het onderzoek naar prebiotica gunstig is, is het onderzoek naar de prebiotische activiteit van drakenfruit beperkt tot reageerbuisstudies. Meer studies zijn nodig om het werkelijke effect op de darm van de mens te bepalen.

Kortom:Drakenfruit kan de groei bevorderen van gezonde bacteriën in de darmen, die worden geassocieerd met een gezond maag-darmkanaal.

5. Versterkt uw immuunsysteem

Het vermogen van uw lichaam om infecties te bestrijden, wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder de kwaliteit van uw voeding.

De vitamine C en carotenoïden in drakenvruchten kunnen uw immuunsysteem stimuleren en infectie voorkomen door uw witte bloedcellen te beschermen tegen beschadiging(2627).

De witte bloedcellen in uw immuunsysteem vallen schadelijke stoffen aan en vernietigen ze. Ze zijn echter uiterst gevoelig voor schade door vrije radicalen (2627).

Als krachtige antioxidanten kunnen vitamine C en carotenoïden vrije radicalen neutraliseren en uw witte bloedcellen beschermen tegen schade.

Kortom:Het hoge aanbod aan vitamine C en carotenoïden van Drakenfruit kan immuunverhogende eigenschappen bieden.

6. Kan lagere ijzerniveaus stimuleren

Drakenfruit is een van de weinige verse vruchten die ijzer bevatten.

IJzer speelt een cruciale rol bij het transport van zuurstof door uw hele lichaam. Het speelt ook een belangrijke rol bij het afbreken van voedsel in energie (28).

Helaas krijgen veel mensen niet genoeg ijzer. Naar schatting 30% van de wereldbevolking heeft een tekort aan ijzer, waardoor dit het meest voorkomende tekort aan voedingsstoffen is wereldwijd (29).

Om een ​​laag ijzerniveau te bestrijden, is het belangrijk om een ​​verscheidenheid aan ijzerrijke voedingsmiddelen te consumeren. Rijke bronnen van ijzer zijn onder meer vlees, vis, peulvruchten, noten en granen.

Drakenfruit is misschien een andere geweldige optie, aangezien een portie 8% van uw aanbevolen dagelijkse inname (ADH) bevat. Het bevat ook vitamine C, waardoor uw lichaam ijzer absorbeert (28).

Kortom:Drakenfruit levert ijzer samen met vitamine C, een combinatie die de opname van dit belangrijke mineraal door je lichaam kan verbeteren.

7. Goede bron van magnesium

Drakenfruit biedt meer magnesium dan de meeste vruchten, met 18% van uw ADH in slechts 227 gram.

Gemiddeld bevat uw lichaam 24 g magnesium, of ongeveer één ons (30).

Ondanks deze schijnbaar kleine hoeveelheid is het mineraal aanwezig in elk van uw cellen en neemt het deel aan meer dan 600 belangrijke chemische reacties in uw lichaam (31).

Het neemt bijvoorbeeld deel aan reacties die nodig zijn voor de afbraak van voedsel in energie, spiercontractie, botvorming en zelfs de aanmaak van DNA (30).

Meer studies zijn nodig, maar sommige geven aan dat hogere inname van magnesium het risico op hartaandoeningen en beroerte kan verminderen (32).

Studies tonen ook aan dat voedsel die voldoende zijn in magnesium de gezondheid van de botten ondersteunen (3334).

Kortom:Drakenfruit is een geweldige bron van magnesium, een voedingsstof die nodig is voor meer dan 600 biochemische reacties in je lichaam.

Drakenfruit eten

Hoewel de dikke, leerachtige huid van drakenfruit intimiderend kan zijn, is het eten van deze vrucht vrij eenvoudig.

De kunst is er één te vinden die perfect rijp is.

Een onrijp drakenfruit zal groen zijn. Zoek er een die felrood is. Sommige vlekken zijn normaal, maar te veel blauwe plekken kunnen erop duiden dat het overrijp is. Net als avocado en kiwi, moet een rijpe drakenfruit zacht maar niet papperig zijn.

Zo eet je een verse drakenfruit:

Snijd het met een scherp mes in de lengte doormidden.

  1. Schep het fruit uit met een lepel of snijd het in blokjes door verticale en horizontale lijnen in het vruchtvlees te snijden zonder in de schil te snijden. Druk op de achterkant van de huid om de kubussen bloot te leggen en verwijder ze met een lepel of met uw vingers.
  2. Om ervan te genieten, voeg je het toe aan salades, smoothies en yoghurt, of eet je het gewoon zelf.

Je kunt ook drakenfruit vinden in het bevroren gedeelte van sommige supermarkten, vooraf gepeld en in blokjes snijden. Dit is een handige optie voor een smakelijke snack met een voedzame punch.

Kortom:Drakenfruit is verrassend eenvoudig te bereiden en kan alleen worden gegeten of worden toegevoegd aan salades, smoothies en yoghurt.

Tot slot

Drakenfruit is een heerlijke tropische vrucht die zeker het proberen waard is.

Het smaakt geweldig, biedt een vleugje kleur op je bord en levert essentiële voedingsstoffen, prebiotische vezels en nuttige plantaardige stoffen  allemaal in een caloriearme portie.

Als u op zoek bent naar een manier om wat variatie aan uw fruitinname toe te voegen, is Drakenfruit een heerlijke optie met veel potentiële gezondheidsvoordelen.