Druivenpitolie

Druivenpitolie – is het een gezonde bakolie?

Druivenpitolie – is het een gezonde bakolie?

Druivenpitolie is de laatste decennia aan populariteit gegroeid.

Het wordt vaak gepromoot als gezond vanwege de grote hoeveelheden meervoudig onverzadigd vet en vitamine E.

Marketeers beweren dat het allerlei gezondheidsvoordelen heeft, waaronder het verlagen van uw cholesterolgehalte in het bloed en het verminderen van uw risico op hartaandoeningen.

Dit artikel bekijkt het beschikbare onderzoek om de feiten van de fictie te scheiden.

Wat is druivenpitolie en hoe wordt het gemaakt?

Druivenpitolie wordt verwerkt uit de zaden van druiven, die een bijproduct zijn van de wijnbereiding.

Vanuit zakelijk oogpunt is het produceren van deze olie een briljant idee. Al duizenden jaren hebben wijnproducenten tonnen van deze nutteloze bijproduct achtergelaten.

Door technologische vooruitgang kunnen fabrikanten nu de olie uit de zaden halen en winst maken.

De oliën worden meestal in fabrieken geëxtraheerd door de zaden te verpletteren en oplosmiddelen te gebruiken, maar de gezondere soorten zaad- en plantaardige oliën worden koud geperst.

Sommige mensen zijn bezorgd dat sporen van giftige oplosmiddelen, zoals hexaan, de gezondheid van mensen nadelig kunnen beïnvloeden.

Vrijwel alle oplosmiddelen worden tijdens het productieproces echter verwijderd uit plantaardige oliën .

Het is op dit moment onbekend of hexaan sporen in plantaardige oliën na verloop van tijd schade toebrengen aan mensen, maar de nadelige milieueffecten van hexaan zijn zorgwekkender. Onderzoek richt zich nu op het ontwikkelen van groenere alternatieven (1).

Als uw olie niet expliciet vermeldt hoe deze wordt verwerkt, moet u ervan uitgaan dat deze is geëxtraheerd met behulp van chemicaliën zoals hexaan.

Kortom:Druivenpitolie wordt gewonnen uit druivenpitten, een bijproduct van de wijnbereiding. Bij dit proces zijn meestal verschillende chemicaliën betrokken, waaronder het giftige oplosmiddel hexaan.

Druivenpitolie is arm aan voedingsstoffen, maar rijk aan omega-6 vetzuren

De gezondheidsclaims voor druivenpitolie zijn gebaseerd op de zogenaamd hoge hoeveelheden voedingsstoffen, antioxidanten en meervoudig onverzadigde vetten (2).

De vetzuursamenstelling van druivenpitolie is het volgende:

  • Verzadigd: 10%
  • Enkelvoudig verzadigd: 16%
  • Meervoudig onverzadigde: 70%

Het bevat veel poly-onverzadigde vetten, voornamelijk omega-6. Wetenschappers hebben gespeculeerd dat een hoge inname van omega-6-vetten ten opzichte van omega-3’sde ontsteking in het lichaam kan vergroten (3).

Deze theorie wordt ondersteund door verschillende observationele onderzoeken die een hoge inname van voedingsmiddelen met omega-6-vetzuren een verhoogd risico op chronische ziekte geassocieerd hebben(45).

Gecontroleerde studies tonen echter aan dat linolzuur – het type omega-6 vetzuur in druivenpitolie – de bloedspiegels van ontstekingsmarkers niet doet stijgen(67).

Of een hoge inname van omega-6-vetzuren de ziekte bevordert, is momenteel onbekend. Hoogwaardige onderzoeken naar de effecten van omega-6-vetzuren op hartaandoeningen zijn nodig (8).

Druivenpitolie bevat ook aanzienlijke hoeveelheden vitamine E. Een eetlepel biedt 3,9 mg vitamine E, ofwel 19% van de ADH (9).

Druivenpitolie is geen indrukwekkende bron van vitamine E. Vrijwel geen andere vitaminen of mineralen worden aangetroffen in druivenpitolie.

Kortom:Druivenpitolie bevat veel vitamine E en fenolische antioxidanten. Het is ook een rijke bron van omega-6 meervoudig onverzadigde vetten. Wetenschappers hebben getheoretiseerd dat het eten van te veel omega-6 schadelijk kan zijn.

Hoe beïnvloedt druivenpitolie uw gezondheid?

Zeer weinig studies hebben de effecten van druivenpitolie op de menselijke gezondheid onderzocht.

Een onderzoek van twee maanden bij 44 vrouwen met overgewicht of obesitas vergeleek de gezondheidseffecten van het dagelijks innemen van druiven- of zonnebloemolie.

In vergelijking met zonnebloemolie verbeterde de olie van druivenpitolie de insulineresistentie en verminderde niveaus van C-reactief proteïne (CRP), een veel voorkomende ontstekingsmarker (10).

Het lijkt ook anti-bloedplaatjes effecten te hebben, wat betekent dat het de bloedklonter neiging vermindert (11).

Sommige oliën van druivenpitolie bevatten mogelijk potentieel schadelijke niveaus van polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) waarvan bekend is dat ze kanker veroorzaken bij dieren (12).

Het is onbekend hoe wijdverbreid dit probleem is en of het een echte reden tot zorg is. Andere plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie, kunnen ook zijn verontreinigd met PAK’s (13).

Hoewel er enkele aanwijzingen zijn dat hoogwaardige druivenpitolie enkele voordelen kan hebben, kunnen op dit moment geen sterke claims worden gedaan.

Kortom:Er is een gebrek aan onderzoek naar de gezondheidseffecten van druivenpitolie bij de mens. Het huidige bewijs suggereert echter dat het de bloedstolling kan verminderen en de ontsteking kan verminderen.

Is het een goede olie om mee te koken?

Druivenpitolie heeft een matig hoog rookpunt.

Om deze reden wordt geadverteerd als een goede keuze voor koken op hoog vuur zoals frituren.

Dit kan echter een slecht advies zijn, omdat druivenpitolie ook veel meervoudig onverzadigde vetzuren bevat. Deze vetten hebben de neiging om te reageren met zuurstof bij hoge temperaturen, waardoor ze schadelijke verbindingen en vrije radicalen vormen (1415).

Omdat druivenpitolie ongelofelijk veel meervoudig onverzadigde vetten bevat, is het echt een van de slechtste oliën die je kunt gebruiken om te braden.

De gezondste bakolie voor frituren met hoog vuur zijn gerechten die overwegend verzadigde vetten of enkelvoudig onverzadigde vetten bevatten, zoals olijfolie, omdat ze minder snel reageren met zuurstof wanneer ze worden verwarmd.

Gebruik daarom geen druivenpitolie om te braden/bakken. In plaats daarvan kunt u het gebruiken als een saladedressing of als ingrediënt in mayonaise en gebakken producten.

Kortom:Druivenpitolie is gevoelig voor hoge temperaturen en mag niet worden gebruikt voor frituren. Het kan echter veilig worden gebruikt als slasaus of in gebakken goederen.

Tot slot

Druivenpitolie wordt verwerkt uit druivenpitten, een overvloedig bijproduct van de wijnbereiding.

Het is relatief veel vitamine E en fenolische antioxidanten, evenals een rijke bron van omega-6-vetzuren. Helaas is er een gebrek aan onderzoek naar druivenpitolie, dus de gevolgen voor de gezondheid worden niet volledig begrepen.

Hoewel er niets mis is met het gebruik van druivenpitolie in saladedressings of gebakken producten, maakt het hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren het ongeschikt voor koken op hoog vuur, zoals frituren.

Als u op zoek bent naar een gezonde frituurolie, kan olijfolie een van uw beste keuzes zijn.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.