Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Durian fruit – Stinkend, maar ook ongelooflijk voedzaam

1652 Views

Durian fruit – Stinkend, maar ook ongelooflijk voedzaam

Durian is een uniek tropische vrucht.

Het is populair in Zuidoost-Azië, waar het de bijnaam “de koning van vruchten” heeft.

Durian is eigenlijk heel rijk in voedingsstoffen, veel meer dan de meeste andere vruchten.

Het is echter ook zeer controversieel vanwege de sterke geur.

Wat is durian fruit?

Durian is een tropische vrucht en onderscheidt zich door zijn grote omvang en stekelig, harde buitenschaal.

Het heeft een stinkende, vla-achtige vruchtvlees met grote zaden.

Er zijn verschillende soorten, maar de meest voorkomende is de Durio zibethinus .

Het vruchtvlees van het fruit kan variëren in kleur. Het is meestal geel, wit of goud, maar kan ook rood of groen zijn.

Durian groeit in tropische gebieden over de hele wereld, met name in de Zuidoost-Aziatische landen van Maleisië, Indonesië en Thailand.

De vrucht kan tot een 30 cm lang en 15 cm breed groot worden. De vrucht bevat ongeveer 473 ml eetbaar vruchtvlees.

Samenvatting: Durian is een tropische vrucht die groeit in landen in Zuidoost-Azië. Het heeft een stekelige buitenste schil en stinkend vruchtvlees, dat kan variëren in kleur.

Hoe wordt het gebruikt?

Durian wordt gebruikt in zoete en hartige gerechten. Zowel het romige vruchtvlees en zaden zijn eetbaar, hoewel de zaden moeten worden gekookt.

De smaak wordt omschreven als kaas, amandelen, knoflook en caramel, allemaal tegelijk.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende bereidingen van durian fruit:

  • Sap.
  • Angkak, een gefermenteerd rijstgerecht.
  • Zaden, gekookt of geroosterd.
  • Sayur, een Indonesische vissoep.
  • Snoep, ijs en andere desserts.
  • Als een groente als bijgerecht.

Het wordt ook gebruikt in de traditionele geneeskunde en heeft een aantal geneeskrachtige eigenschappen die momenteel worden onderzocht.

Samenvatting: Durian wordt gebruikt in veel Zuidoost-Aziatische gerechten, zowel zoet als hartig. Het wordt ook gebruikt in de traditionele geneeskunde.

Durian is een van de meest voedzame vruchten dat je kan eten

Whole Durian en een plak van Durian

Durian is zeer rijk aan voedingsstoffen in vergelijking met de meeste andere vruchten.

Hier is het gehalte aan voedingsstoffen in een portie (243 gram) vuchtvlees(1):

  • Calorieën: 357.
  • Vet: 13 gram.
  • Koolhydraten: 66 gram.
  • Vezels: 9 gram.
  • Eiwit: 4 gram.
  • Vitamine C: 80% van de ADH.
  • Thiamine: 61% van de ADH.
  • Mangaan: 39% van de ADH.
  • Vitamine B6: 38% van de ADH.
  • Kalium: 30% van de ADH.
  • Riboflavine: 29% van de ADH.
  • Koper: 25% van de ADH.
  • Foliumzuur: 22% van de ADH.
  • Magnesium: 18% van de ADH.
  • Niacine: 13% van de ADH.

Dit voedingsprofiel is eigenlijk zeer indrukwekkend vergeleken met andere vruchten. Daardoor maakt het dat durian één van de meest voedzame vruchten op aarde is.

Het is ook rijk aan gezonde plantaardige stoffen, zoals anthocyanen, carotenoïden, polyfenolen en flavonoïden. Veel van deze hebben de functie als antioxidanten.

Samenvatting: Durian is een zeer voedzaam fruit rijk aan vezels, B-vitamines, vitamine C en diverse gezonde plantaardige stoffen.

Gezondheidsvoordelen van durian

Alle onderdelen van de durian plant – bladeren, schil, wortels en fruit – worden gebruikt in traditionele Maleisische geneeskunde om een verscheidenheid van ziekten te behandelen, met inbegrip van hoge koorts, geelzucht en huidaandoeningen(2).

Studies hebben aangetoond dat durian de volgende voordelen voor de gezondheid kan bieden(2, 3):

  • Vermindert het risico op kanker.Zijn antioxidanten kunnen kanker-bevordering van vrije radicalen neutraliseren.In een studie, durian extract verhinderden een stam van borstkanker cellen zich verder te verspreiden.
  • Het voorkomen van hart-en vaatziekten.Diverse verbindingen in durian kunnen helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte en het verminderen risico van atherosclerose, of de verharding van de slagaders.
  • Bestrijden van infecties. De schil bevat antibacteriële en anti-gist eigenschappen.
  • Verlagen van de bloedsuikerspiegel. Durian heeft een lagere glycemische index dan andere tropische vruchten, wat betekent dat het kan leiden tot een lagere bloedsuikerspiegel pieken. Het kan ook voorkomen dat sommige glucose worden geabsorbeerd en stimuleert de insuline die moet worden vrijgegeven.

Hoewel deze studies veelbelovend zijn, velen zijn gedaan bij dieren of in het laboratorium. De gezondheidsvoordelen van durian moeten nog worden bestudeerd bij de mens.

Samenvatting: Durian bevat voedingsstoffen en plantaardige stoffen die verschillende voordelen kan bieden voor de gezondheid, met inbegrip van kanker, gezondheid van het hart, infecties en bloedsuikerspiegel.

Potentieel toxische combinatie met alcohol

Durian consumeren op hetzelfde moment als alcohol kan leiden tot problemen(2).

Men denkt dat de zwavel-achtige verbindingen in durian kunnen voorkomen dat bepaalde enzymen uit alcohol afbreken, waardoor verhoogde alcoholpromillage in het bloed.

Dit kan leiden tot symptomen zoals misselijkheid, braken en hartkloppingen, volgens sommige studies(2).

Voor de veiligheid, vermijd het eten van durian en het drinken van alcohol op hetzelfde moment.

Samenvatting: Durian bevat stoffen die kunnen voorkomen dat alcohol volledig wordt afgebroken, veroorzaakt symptomen zoals misselijkheid en braken.

Hoe durian te eten!

Het openen van harde, stekelige schil van een durian’s vereist vaak handschoenen of wanten om je handen te beschermen. Deze video laat zien hoe u deze vrucht open maakt en zo het vruchtvlees van binnen kan gebruiken.

In wezen, moet je de shil met een mes en vervolgens hem open wrikken met je handen. Verwijder dan voorzichtig de secties van durian vruchtvlees.

U kunt hen dan zo vers eten of in combinatie met kleverige rijst of in een recept.

Het vlees wordt ook bevroren verkocht, die de structuur iets verandert, waardoor het losser en vezeliger is geworden.

U vindt ook durian in bereide voedingsmiddelen, zoals snoep. Terwijl dat de smaak van durian zou kunnen geven, geeft het niet de voordelen voor u gezondheid.

Samenvatting: U kunt verse of diepgevroren durian  kopen en het direct eten of in combinatie met andere ingrediënten in recepten gebruiken.

Waarom ruikt het zo slecht?

Durian op een houten plaat

Meningen zijn verdeeld over geur van durian. Sommige mensen vinden het geweldig, anderen haten het.

De geur is zeer sterk en is beschreven als een combinatie van geroosterde en rotte ui, zwavel, riolering, fruit en honing.

Een studie analyseerde de aromatische verbindingen in durian en vonden 44 actieve bestanddelen, met inbegrip voor degenen die de geuren vinden reuken als van een stinkdier, karamel, rotte eieren, fruit en soepkruiden(4).

Zo hevig is de geur van het fruit dat het verboden is in vele hotels het openbaar vervoer in Zuidoost-Azië.

Uw indruk van de vrucht is afhankelijk van of je de sterke welriekende of stinkende verbindingen ruikt.

Samenvatting: Durian bevat aromatische verbindingen die geven een sterke geur. Sommige mensen genieten van de geur, anderen haten het.

Tot Slot

Durian fruit is ongelooflijk rijk aan gezonde voedingsstoffen. Deze omvatten B-vitamines, vitamine C, mineralen, plantaardige stoffen, gezonde vetten en vezels.

Echter, de geur en smaak vindt zeker niet iedereen geweldig. 🙂

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text