img

Zijn eieren, slecht voor je, of goed?

1533 Views

Zijn eieren, slecht voor je, of goed?

Afhankelijk van wie je het vraagt, eieren zijn ofwel gezond of ongezond.

Aan de ene kant worden ze beschouwd als een uitstekende en goedkope bron van eiwitten en verschillende voedingsstoffen.

Anderzijds, veel mensen denken dat de dooiers het risico op hartkwaal kan verhogen.

Zijn eieren goed of slecht voor je gezondheid? Dit artikel onderzoekt beide kanten van het argument.

Waarom eieren soms beschouwd worden als ongezond

Eieren hebben twee hoofdcomponenten:

  • Eiwit: Het witte deel, genaamd eiwit.
  • Eigeel: Het geel/oranje deel, waarin allerlei voedingsstoffen zitten.

De belangrijkste reden waarom eieren werden beschouwd als ongezond in het verleden, omdat de dooiers veel cholesterol bevatten.

Cholesterol is een vetachtige stof in voedsel, en het wordt ook gemaakt door je lichaam.Een paar decennia geleden, grote studies linken hoog cholesterolgehalte aan hart-en vaatziekten.

In 1961 had de American Heart Association aanbevolen cholesterol te beperken. Vele andere internationale gezondheidsorganisaties deden hetzelfde.

In de komende decennia, wereldwijde consumptie van eieren daalde aanzienlijk .Veel mensen vervangen eieren door cholesterol-vrij ei vervangers die werden gepromoot als een gezondere optie.

Kortom: Voor decennia, werden eieren verondersteld het risico op hart-en vaatziekten te verhogen wegens hun hoge cholesterol gehalte.

Is het waar dat eieren hoog zijn in cholesterol?

Twee gebakken eieren op een pan

Hele eieren (met de dooiers) zijn onmiskenbaar hoog in cholesterol. In feite zijn ze de belangrijkste bron van cholesterol in de voeding voor de meeste mensen.

Twee grote hele eieren (100 g) bevat ongeveer 422 mg cholesterol(1).

Daarentegen 100 gram rundergehakt bevat slechts ongeveer 88 mg cholesterol(2).

Tot voor kort, de aanbevolen maximale dagelijkse inname van cholesterol was 300 mg per dag. Het was zelfs lager voor mensen met hart-en vaatziekten.

Nochtans, gebaseerd op de meest recente onderzoeken, gezondheidsorganisaties in veel landen adviseren niet langer cholesterol-inname te beperken.

Ondanks deze verandering, veel mensen blijven zich toch zorgen maken over de consumptie van eieren.

Dit is omdat zij hebben geconditioneerd om te hoge cholesterol inname te koppelen aan een hoog cholesterolgehalte en hart-en vaatziekten.

Dat gezegd zijnde, alleen maar omdat een levensmiddel rijk is aan cholesterol, maar niet noodzakelijkerwijs het cholesterolgehalte in het bloed verhoogd.

Kortom: Twee grote hele eieren bevatten 422 mg cholesterol, waarvan de maximale dagelijkse limiet voor vele decennia was overschreden. Deze beperking op cholesterol is nu verwijderd.

Hoe het eten van eieren invloed heeft op bloedcholesterol

Hoewel het logisch lijkt dat cholesterol het cholesterolgehalte in het bloed zou verhogen,werkt het meestal niet op die manier.

Lever produceert daadwerkelijk cholesterol in grote hoeveelheden, omdat cholesterol een noodzakelijke voedingsstof is voor cellen.

Als je grotere hoeveelheden van hoog-cholesterol voedingsmiddelen zoals eieren eet, begint uw lever gewoon minder cholesterol te produceren(34).

Omgekeerd, als je weinig cholesterol via je voedsel krijgt, je lever produceert dan meer cholesterol.

Vanwege dit veranderen bloed cholesterolniveaus niet aanzienlijk bij de meeste mensen wanneer zij meer cholesterol uit voedingsmiddelen eten(5).

Ook, laten we in gedachten houden dat cholesterol is niet een “slechte” substantie.Het is eigenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam, zoals:

  • Gebruikt voor de productie van vitamine D .
  • Produceert steroïde hormonen zoals oestrogeen, progesteron en testosteron .
  • Produceert galzuren, die helpen vet te verteren.

Last but not least, cholesterol is te vinden in elke cel membraan in je lichaam. Zonder deze zou er geen mensen bestaan.

Kortom: Als je eieren of andere cholesterol-rijk voedingsmiddelen eet, je lever produceert minder cholesterol. Hierdoor blijft uw bloedcholesterolgehalte waarschijnlijk ongeveer gelijk of  verhoogd het slechts lichtjes.

Doen eieren het risico op hart-en vaatziekten verhogen?

drie Eieren

Verschillende gecontroleerde studies hebben onderzocht hoe eieren invloed heeft op hart en vaatziekten risicofactoren. De bevindingen zijn meestal positief of neutraal.

Studies tonen aan dat het eten van 1-2 hele eieren per dag lijkt het cholesterolgehalte of hart-en vaatziekten risicofactoren niet te veranderen(678).

Wat meer, het consumeren van eieren als onderdeel van een koolhydraatarm dieet verbetert de markers van hart-en vaatziekten bij mensen met insulineresistentie of diabetes type 2 . Dit omvat de afmeting en vorm van LDL deeltjes(91011).

Een studie volgde pre-diabetici die op een koolhydraat-dieet waren. Degenen die hele eieren aten ervaren beter insulinegevoeligheid en grotere verbeteringen in de gezondheid van het hart markers dan degenen die eiwitten aten(10).

In een ander onderzoek, pre-diabetische mensen met een koolhydraatarm dieet aten 3 eieren per dag gedurende 12 weken. Zij hadden minder ontstekingsfactoren dan degenen die een ei substituut verbruikt op een verder identieke voeding(11).

Hoewel LDL ( “slechte” cholesterol) algemeen hetzelfde blijven of slechts lichtjes toenemen bij het eten van eieren, het HDL ( “goede”) cholesterol verhoogde zelfs(101213).

Bovendien het eten van omega-3 verrijkte eieren kan helpen de triglyceriden niveaus te verlagen(1415).

Onderzoek suggereert ook dat het eten van eieren op een regelmatige basis veilig is voor mensen die al hart-en vaatziekten hebben.

Een studie volgde 32 mensen met hart-en vaatziekten. Ze ervaren geen negatieve effecten voor de gezondheid van het hart na het eten van 2 hele eieren per dag gedurende 12 weken(16).

Een herziening van de 17 observationele studies met een totaal van 263.938 mensen bleek er geen verband te zijn tussen de consumptie van eieren en hart-en vaatziekten of een beroerte(17).

Kortom: Studies hebben aangetoond dat de consumptie van eieren in het algemeen een gunstig of neutraal effect heeft op het risico hart-en vaatziekten.

Verhogen eieren het risico op diabetes?

Gefrituurd ei

Gecontroleerde studies tonen aan dat eieren gevoeligheid voor insuline kan verbeteren en hart-en vaatziekten risicofactoren bij mensen met pre-diabetes verlagen.

Er is echter tegenstrijdig onderzoek over ei consumptie en het risico op diabetes type 2.

Een overzicht van twee studies waarbij meer dan 50.000 volwassenen aan mee deden bleek dat degenen die ten minste één ei per dag consumeren het meer waarschijnlijk is diabetes type 2 te ontwikkelen dan mensen die minder dan één ei per week eten (18).

Een tweede studie bij vrouwen bleek een verband tussen een hoog cholesterol-inname en een verhoogd risico op diabetes, maar niet specifiek voor eieren(19).

De grote observationele studie hier bovengenoemd bleek geen verband tussen hartaanvallen en beroertes wel degelijk een 54% verhoogd risico op een hartaanval als ze alleen gekeken naar mensen met diabetes(17).

Op basis van deze studies, kan eieren problematisch zijn voor mensen die diabetes of pre-diabetes hebben.

Echter, het is belangrijk om in gedachten te houden dat deze observationele studies op basis van zelf-gerapporteerde voedselinname.

Ze tonen alleen een associatie tussen ei consumptie en een verhoogde kans op het ontwikkelen van diabetes, dit soort studies kunnen niet bewijzen dat eieren iets veroorzaken.

Daarnaast hebben deze studies ons niet vertelt wat de mensen die diabetes ontwikkelden zaten te eten, hoeveel ze bewegen of welke andere risicofactoren ze hadden.

In feite, uit gecontroleerde onderzoeken is gebleken dat eieren samen met een gezonde voeding mensen met diabetes kunnen profiteren.

In een studie, mensen met diabetes die een eiwitrijk aten , hoog cholesterol dieet met 2 eieren per dag ervaren reducties in nuchtere bloedsuikerspiegel en insuline en bloeddruk, samen met een toename van het HDL cholesterol(20).

Andere studies verwijzen de consumptie van eieren met verbeteringen in de gevoeligheid voor insuline en een vermindering in ontsteking bij mensen met pre-diabetes en diabetes(1021).

Kortom: Studies bij mensen met diabetes hebben verschillende resultaten laten zien. Verscheidene observationele studies tonen een verhoogd risico op diabetes type 2 , terwijl gecontroleerde studies tonen een verbetering van verschillende gezondheidsproblemen.

Uw genen kunnen invloed hebben op hoe u reageert op de consumptie van eieren.

Hoewel eieren vormen geen risico voor de gezondheid bij de meeste mensen, is er gesuggereerd dat mensen met bepaalde genetische eigenschappen kunnen afwijken.

Echter, er is niet veel onderzoek op dit punt.

De ApoE4 gen

Mensen die een gen bekend als ApoE4 dragen hebben een verhoogd risico op hoge cholesterol waarde, hartziekten, diabetes type 2 en de ziekte van Alzheimer(2223).

Een observationele studie bij meer dan 1000 mensen bleek er geen verband tussen de hoge ei of cholesterol inname en het risico hart-en vaatziekten in ApoE4 dragers(24).

Een gecontroleerde studie volgden mensen met een normaal cholesterolgehalte. Een hoge inname van ei of 750 mg cholesterol per dag, verhoogde het totale en LDL cholesterol in ApoE4 dragers meer dan tweemaal als bij mensen zonder het gen(25).

Echter, deze mensen aten ongeveer 3,5 eieren elke dag gedurende drie weken. Het is mogelijk dat het eten van 1 of 2 eieren kan minder dramatische veranderingen veroorzaken.

Het is ook mogelijk dat de verhoogde cholesterolgehalte in reactie op de hoge ei inname tijdelijk zijn.

In één studie bleek dat wanneer ApoE4 dragers met een normale cholesterol ervaren hogere bloedcholesterol niveaus als reactie op een hoog cholesterol dieet, begonnen hun lichamen minder cholesterol te compenseren (26).

Familiaire hypercholesterolemie

Een genetische aandoening bekend als familiaire hypercholesterolemie wordt gekenmerkt door een zeer hoog cholesterolgehalte in het bloed en een verhoogd risico op hartaandoeningen(27).

Volgens deskundigen, verlaging van het cholesterolgehalte is erg belangrijk voor mensen met deze aandoening. Het vereist vaak een combinatie van voeding en medicatie.

Mensen met een familiale hypercholesterolemie moeten wellicht eieren vermijden.

Dieet cholesterol Hyper-Responders

Een aantal mensen beschouwd het als “hyper-responders” op cholesterol. Dit betekent dat hun cholesterolgehalte in het bloed verhogen wanneer ze meer cholesterol eten.

Vaak zowel HDL en LDL-cholesterol verhogen in deze groep mensen als ze eieren of andere hoog-cholesterol voedingsmiddelen eten(2829).

Sommige studies rapporteren dat LDL en totale cholesterol steeg aanzienlijk bij hyper-responders toen hun ei inname toenam, maar HDL bleef stabiel(3031).

Anderzijds, een groep van hyper-responders namen 3 eieren per dag gedurende 30 dagen en hadden vooral een grote toename van LDL-deeltjes, die niet zo schadelijk worden beschouwd als de kleine LDL-deeltjes(32).

Bovendien kan hyper-responders meer antioxidanten in het gele pigment van eidooier absorberen. Deze kunnen profiteren voor oog en hart gezondheid(33).

Kortom: Mensen met een bepaalde genetische eigenschappen kunnen een grotere stijging van hun cholesterol laten zien na het eten van eieren.

Eieren zitten vol met voedingsstoffen

Zacht gekookt ei en een theelepel

Eieren hebben ook een ton aan voedingsstoffen en voordelen voor de gezondheid die moeten worden vermeld bij het overwegen van de gevolgen voor de gezondheid van de eieren.

Ze zijn een rijke bron van hoogwaardige eiwitten , evenals verscheidene belangrijke vitaminen en mineralen.

Een grote heel ei bevat(1):

  • Calorieën: 72.
  • Eiwit: 6 gram.
  • Vitamine A: 5% van de ADH.
  • Riboflavine: 14% van de ADH.
  • Vitamine B12: 11% van de ADH.
  • Foliumzuur: 6% van de ADH.
  • Ijzer: 5% van de ADH.
  • Selenium: 23% van de ADH.

Dan zijn er nog vele andere voedingsstoffen in kleinere hoeveelheden. In feite, eieren bevatten een beetje van bijna alles wat het menselijk lichaam nodig heeft.

Kortom: Eieren zijn rijk aan een aantal belangrijke vitaminen en mineralen, samen met hoogwaardige eiwitten.

Eieren bieden veel gezondheidsvoordelen

Studies tonen aan dat het eten van eieren verschillende voordelen voor de gezondheid kan bieden. Deze omvatten:

  • Helpen je verzadigd gevoel te geven: Verschillende studies tonen aan dat eieren bevorderen volheid en helpen de honger te beheersen, zodat je minder bij uw volgende zal maaltijd eten(343536).
  • Het bevorderen van gewichtsverlies: De hoogwaardige eiwitten in eieren verhoogt de stofwisseling en kan u helpen gewicht te verliezen(373839).
  • Beschermt hersenengezondheid: Eieren zijn een uitstekende bron van choline , wat belangrijk is voor de hersenen(4041).
  • Risico op oogziekte: De luteïne en zeaxanthine in eieren helpen bij de bescherming tegen de oogziekte staar en maculadegeneratie(134243).
  • Vermindert ontsteking: eieren kunnen ontsteking verminderen, die is gekoppeld aan verschillende ziekten(1120).

Kortom: Eieren helpen om een verzadigd gevoel te geven voor langere tijd, kan gewichtsverlies bevorderen en helpen bij de bescherming van uw hersenen en de ogen.Zij kunnen ook ontsteking verminderen.

Eieren zijn super gezond (voor de meeste mensen)

In het algemeen, eieren zijn één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt eten .

In de meeste gevallen doen ze niet het cholesterolgehalte verhogen. Zelfs wanneer ze dat doen, ze vaak ook het HDL (het “goede”) cholesterol verhogen en wijzigen de vorm en grootte van LDL op een manier die ziekterisico vermindert.

Echter, zoals met de meeste dingen in de voeding, kan dit niet van toepassing zijn voor iedereen en sommige mensen is het nodig om hun ei-inname te beperken.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 + 19 =

It is main inner container footer text