eiwitrijke voedingingsmiddelen

20 Heerlijke eiwitrijke voedingsmiddelen om te eten

Mensen verschillen van meningen over koolhydraten, vetten, en alles daar tussenin.

Bijna iedereen is het ermee eens dat eiwit belangrijk is.

Het eten van veel eiwit heeft tal van voordelen.

Het kan je helpen om af te vallen(vooral het verliezen van buikvet), en je spiermassa en kracht te vergroten, om er maar een paar te noemen( 1 , 2).

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is 46 gram voor vrouwen en 56 gram voor mannen( 3 ).

Veel gezondheids- en fitnessexperts zijn echter van mening dat we veel meer nodig hebben dan dat.

Hier is een lijst van 20 heerlijke voedingsmiddelen met veel eiwitten.

1. Eieren

Hele eieren behoren tot de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

Ze zitten boordevol vitaminen, mineralen, gezonde vetten, anti-ozonbeschermende middelen en hersenvoedingsstoffen waar de meeste mensen geen genoeg van krijgen.

Eieren bevatten veel eiwitten, maar het wit is bijna zuiver eiwit.

Eiwitgehalte: 35% van de calorieën in een heel ei. 1 groot ei bevat 6 gram eiwit, met 78 calorieën .

2. Amandelen

Amandelen zijn populaire noten.

Rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, vitamine E, mangaan en magnesium.

Eiwitgehalte: 13% van de calorieën. 6 gram per 28 g, met 161 calorieën.

Andere eiwitrijke noten

Pistache(13% calorieën) en cashewnoten (11% calorieën).

3. Kipfilet

Kipfilet is een van de meest populaire eiwitrijke voedingsmiddelen.

Als u het zonder de huid eet, komt het grootste deel van de calorieën uit  eiwit.

Kipfilet is ook heel gemakkelijk om te bakken, en smaakt heerlijk als je het goed doet.

Eiwitgehalte: 80% van de calorieën. 1 geroosterde kipfilet zonder huid bevat 53 gram, met slechts 284 calorieën .

4. Haver

Haver is één van de gezondste granen op aarde.

Rijk aan gezonde vezels, magnesium, mangaan, thiamine (vitamine B1) en diverse andere voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: 15% van de calorieën. Een half portie haver bevat 13 gram, met 303 calorieën.

5. Cottage Cheese

Cottage Cheese is een soort kaas die de neiging heeft om heel weinig vet en calorieën te bevatten.

Het zit vol met calcium, fosfor, selenium, vitamine B12, riboflavine (vitamine B2) en diverse andere voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: 59% van de calorieën. Een portie (226 g) cottage cheese bevat 2% vet en 27 gram eiwit met 194 calorieën.

Andere soorten kaas die veel eiwitten bevatten

Parmezaanse kaas (38% calorieën), Zwitserse kaas (30%), mozzarella (29%) en cheddar (26%).

6. Griekse yoghurt

Griekse yoghurt, ook wel gespannen yoghurt genoemd, is een zeer romige yoghurt.

Het smaakt heerlijk, heeft een romige textuur en bevat veel voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: Vetvrije Griekse yoghurt bevat 48% eiwitten van de calorieën. Een 170 g bevat 17 gram eiwit, slechts 100 calorieën.

Maar zorg ervoor dat je er één kiest zonder toegevoegde suiker. Magere Griekse yoghurt is ook zeer rijk aan eiwitten, maar bevat ook meer calorieën.

Vergelijkbare opties

Volvette yoghurt (24% calorieën) en kefir (40%).

7. Melk

Melk is zeer voedzaam, maar het probleem is dat een groot percentage van de volwassenen in de wereld intolerant ervoor is.

Als u echter melk tolereert en geniet van het drinken, dan kan melk een uitstekende bron van hoogwaardige eiwitten zijn.

Melk bevat een klein beetje van bijna elke voedingsstof die nodig is voor het menselijk lichaam.

Het is bijzonder rijk aan calcium, fosfor en riboflavine (vitamine B2).

Eiwitgehalte: 21% van de calorieën. 1 kopje volle melk bevat 8 gram eiwit met 149 calorieën.

8. Broccoli

Broccoli is een ongelooflijk gezonde groenten, boordevol aan vitamine C, vitamine K, vezels en kalium.

Het bevat ook veel verschillende bioactieve voedingsstoffen waarvan wordt aangenomen dat ze helpen beschermen tegen kanker.

Calorie voor calorie, is het rijk aan eiwitten in vergelijking met de meeste groenten.

Eiwitgehalte: 20% van de calorieën. 1 portie gesneden broccoli (96 g) bevat 3 gram eiwit, slechts 31 calorieën.

9. Mager rundvlees

Mager rundvlees heeft een hoog eiwitgehalte en smaakt ook heerlijk.

Het zit vol met ijzer, vitamine B12 en vele andere voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: 53% van de calorieën. Een 85 g portie gebakken rundvlees met 10% vet bevat 22 gram eiwit met 184 calorieën .

Als je op een koolhydraatarm dieet bent, voel je vrij om vette stukken rundvlees te eten in plaats van mager rundvlees.

10.Tonijn

Tonijn is een zeer populaire vis.

Het bevat weinig vet en calorieën, dus wat overblijft, is meestal alleen maar eiwitten.

Net als andere vissen is tonijn ook zeer rijk aan verschillende voedingsstoffen en bevat het een behoorlijke hoeveelheid omega-3-vetzuren.

Eiwitgehalte: 94% van de calorieën van tonijn in blik. Een portie (154 g) bevat 39 gram eiwit, slechts 179 calorieën.

11. Quinoa

Quinoa is een zaad / graan dat momenteel tot de populairste superfoods ter wereld behoort.

Het is rijk aan vele vitamines, mineralen en vezels, en zit boordevol met antioxidanten.

Quinoa heeft tal van gezondheidsvoordelen .

Eiwitgehalte: 15% van de calorieën. Een portie (185 g) van gekookte quinoa bevat 8 gram, met 222 calorieën.

12. Whey eiwit supplementen

Wanneer u geen tijd hebt of niet in staat bent om te koken, kan een whey-eiwitsupplement van pas komen.

Whey is een soort van hoogwaardige eiwitten uit zuivelproducten,waarvan wordt aangetoond dat het zeer effectief is in het opbouwen van spiermassa en dat kan helpen bij het afvallen.

Eiwitgehalte: varieert tussen de merken, kan zo’n 90% zijn van de calorieën, met 20-50 gram eiwit per portie.

13. Linzen

Linzen zijn een soort van peulvruchten.

Ze bevatten veel vezels, magnesium, kalium, ijzer, folaat, koper, mangaan en verschillende andere voedingsstoffen.

Linzen behoren tot ‘s werelds beste bronnen van plantaardige eiwitten en zijn een uitstekend voedsel voor vegetariërs.

Eiwitgehalte: 27% van de calorieën. 1 portie (198 g) gekookte linzen bevat 18 gram, met 230 calorieën.

Andere eiwitrijke peulvruchten

Sojabonen (33% calorieën), kikkererwten (19%) en bonen (24%).

14. Ezechiël brood

Ezechiël brood is anders dan de meeste andere soorten brood.

Het wordt gemaakt van organische en gekiemde volkoren granen en peulvruchten, zoals gierst, gerst, spelt, tarwe, sojabonen en linzen.

In vergelijking met de meeste soorten brood is ezekielbrood zeer rijk aan eiwitten, vezels en verschillende voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: 20% van de calorieën. 1 sneetje bevat 4 gram, met 80 calorieën.

15. Pompoenpitten

Pompoenen bevatten eetbare zaden die pompoenpitten worden genoemd.

Ze zijn ongelooflijk hoog in veel voedingsstoffen, waaronder ijzer, magnesium en zink.

Eiwitgehalte: 14% van de calorieën. 28 g bevat 5 gram eiwit met 125 calorieën.

Andere eiwitrijke zaden

Lijnzaad (12% van de calorieën), zonnebloempitten (12%) en chia zaden (11%).

16. Kalkoenfilet

Kalkoenfilet is vergelijkbaar met kipfilet op vele manieren.

Het bestaat voornamelijk uit eiwitten, met heel weinig vet en calorieën. Het smaakt ook heerlijk.

Eiwitgehalte: 70% van de calorieën. Een 85 g portie bevat 24 gram, met 146 calorieën.

17. Vis (alle soorten)

Vis is ongelooflijk gezond om verschillende redenen.

Het zit boordevol verschillende belangrijke voedingsstoffen en heeft de neiging om heel veel hart-gezonde omega-3-vetzuren te bevatten.

Eiwitgehalte: Zeer variabel. Zalm bevat 46% eiwit, met 19 gram per 85 g, met 175 calorieën.

18. Garnalen

Garnalen behoren tot het soort zeevruchten.

Het bevat weinig calorieën, maar boordevol met verschillende voedingsstoffen, waaronder selenium en vitamine B12.

Net als vis, bevat garnalen ook veel omega-3-vetzuren.

Eiwitgehalte: 90% van de calorieën. Een 85 g portie bevat 18 gram, met slechts 84 calorieën.

19. Spruitjes

Brusselse spruiten is een ander eiwitrijke groenten, gerelateerd aan broccoli.

Het bevat veel vezels, vitamine C en andere voedingsstoffen.

Eiwitgehalte: 17% van de calorieën. Een half portie (78 g) bevat 2 gram eiwit, met 28 calorieën.

20. Pinda’s

Pinda’s zijn ongelooflijk lekker.

Ze bevatten veel eiwitten, vezels, magnesium en veel onderzoeken tonen aan dat ze je kunnen helpen om af te vallen.

Pindakaas is ook rijk aan eiwitten, maar zorg ervoor dat u niet te veel van eet.

Eiwitgehalte: 16% van de calorieën. E28 g bevat 7 gram, met 159 calorieën.

Tot slot

Het belang van het eten van voldoende eiwitten kan niet worden overschat.

Het is de eenvoudigste, snelste en meest heerlijke manier om gewicht te verliezen voor een beter figuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.