Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoeveel eiwit in een ei?

1578 Views

Hoeveel eiwit in een ei?

De meeste mensen weten dat eieren zeer gezond zijn . Niet alleen dat – ze zijn ook een goede bron van hoogwaardige eiwitten.

Voldoende eiwitten is zeer belangrijk voor de opbouw van botten en spieren, en behoud van een goede algemene gezondheid.

Maar hoeveel eiwit kunt u verwachten in eieren?

Hoeveel eiwit bevat één ei?

Een gemiddeld ei bevat ongeveer 6-7 gram eiwit .

Echter, het eiwitgehalte is wel afhankelijk van de grootte van het ei. Hier onder staat hoeveel eiwit verschillende maten eieren bevatten(1):

  • Kleine ei (38 gram): 4,9 gram eiwit
  • Medium ei (44 gram): 5,7 gram eiwit
  • Groot ei (50 gram): 6,5 gram eiwit
  • Extra groot ei (56 gram): 7,3 gram eiwit
  • Jumbo ei (63 gram): 8,2 gram eiwit

Om deze cijfers in perspectief te plaatsen, de gemiddelde man heeft ongeveer 56 gram eiwit per dag nodig, en de gemiddelde vrouw ongeveer 46 gram.

Samenvatting: Een gemiddeld groot ei bevat ongeveer 6-7 gram eiwit.

Eiwitgehalte van de dooier en eiwit

Zacht gekookt ei

Laten we nu eens kijken naar het eiwitgehalte van de verschillende delen van het ei.

Vaak wordt gedacht dat eiwit alleen wordt aangetroffen in het eiwit van het ei , aangezien ze bestaan uit weinig anders dan eiwitten(2).

De eidooiers waarvan bekend is dat het bijna alle voedingsstoffen en vet zich erin bevindt.

In aanvulling op deze voedingsstoffen, de dooier bevat ook ongeveer de helft van het eiwitgehalte van het ei(3).

In een groot ei dat ongeveer 7 gram eiwit bevat, komt 3 gram uit de dooier en 4 gram van het eiwit.

Daarom is het eten van een heel ei – niet alleen het witte – een manier om de meeste eiwitten en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Samenvatting: Zowel de eierdooiers en eiwit bevatten eiwitten, hoewel het eiwit bevat iets meer.

Heeft het koken invloed op de kwaliteit van het eiwit?

De hoogwaardige eiwitten overvloedig aanwezig in eieren bevatten alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

Maar hoeveel van die eiwitten het lichaam daadwerkelijk kunnen gebruiken lijkt afhankelijk te zijn van hoe ze zijn bereid.

Het eten van rauwe eieren lijkt de minste hoeveelheid eiwitten te verschaffen.

Een studie werd gekeken naar hoeveel eiwit werd geabsorbeerd uit gekookte versus rauwe eieren . Het blijkt dat deelnemers 90% van het eiwit absorbeerden uit gekookte eieren , vergeleken met slechts 50% van het eiwit uit rauwe eieren(4).

Een andere studie verstrekte aan gezonde individuen een maaltijd die hetzij gekookt of rauw ei-eiwit bevatten. Bleek dat 94% van het eiwit van gekookte ei werd geabsorbeerd, in vergelijking met slechts 74% van het rauwe ei-eiwit(5).

Dit betekent dat het koken van eieren helpt het eiwit beter verteerbaar te maken en beter toegankelijk te zijn voor het lichaam.

Bovendien, het eten van rauwe eieren geeft een hoger risico op bacteriële verontreiniging en voedselvergiftiging(6, 7)

Samenvatting: Je lichaam kan het eiwit uit gekookte eieren beter absorberen  dan het eiwit uit rauwe eieren.

Andere gezondheidsvoordelen van eieren

Doorgekookt Fried Egg

Eieren zijn één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt eten.

Ze zijn relatief laag in calorieën, een groot hardgekookt ei bevat slechts ongeveer 77 calorieën(1).

Ondanks het feit dat ze laag in calorieën zijn, ze zijn een evenwichtige bron van bijna elke voedingsstof die je nodig hebt. Een dergelijke voedingsstof als choline, die bij veel mensen in hun voeding aan ontbreekt(8).

Choline is belangrijk voor vele processen in het lichaam. In feite kan een gebrek daaraan hersenen en hart gezondheid beïnvloeden, en is verbonden met een verhoogd risico op neurale buisdefecten tijdens de zwangerschap(9).

Afgezien van hun voedingswaarde, eieren zijn ook in verband gebracht met tal van voordelen voor de gezondheid, met inbegrip met betrekking tot gewichtsverlies en om op gewicht blijven.

Eieren heeft aangetoond dat het bevordert de gevoelens van volheid, die kunnen helpen voorkomen dat u te veel eet(10, 11).

Dit effect is vooral merkbaar wanneer mensen eieren eten voor het ontbijt.

Eieren eten voor het ontbijt heeft aangetoond dat mensen aanzienlijk minder eten voor de komende 24 uur dan andere soorten ontbijt, zonder actief het beperken van calorieën(11, 12).

In een studie, mannen die eieren aten bij het ontbijt aten tot 470 minder calorieën voor lunch en diner dan wanneer ze een graan ontbijt of-croissant gebaseerde ontbijt aten(12).

Naast dit alles, eieren zijn goedkoop en gemakkelijk te bereiden.

Samenvatting: De eieren zijn zeer voedzaam en gewichtsverlies vriendelijk. Het eten van eieren voor het ontbijt kan helpen bij het verminderen van het aantal calorieën die je verbruikt voor de komende 24 uur.

Tot Slot

Een middelgroot ei bevat ongeveer 6-7 gram eiwit.

Om je lichaam in staat te stellen zo veel van dat mogelijk te gebruiken, is het raadzaam om gekookte eieren in plaats van rauwe eieren te eten.

Afgezien van hun indrukwekkende eiwitgehalte, eieren zijn laag in calorieën, rijk aan voedingsstoffen en vooral gewichtsverlies vriendelijk .

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − vijf =

It is main inner container footer text