eiwitten in eieren

Hoeveel eiwit in een ei?

Hoeveel eiwit in een ei?

De meeste mensen weten dat eieren zeer gezond zijn . Niet alleen dat – ze zijn ook een goede bron van hoogwaardige eiwitten.

Het verkrijgen van voldoende eiwitten is erg belangrijk voor het opbouwen van botten en spieren, en het behouden van een goede algehele gezondheid.

Maar hoeveel eiwitten kun je verwachten van eieren te krijgen?

Hoeveel eiwit bevat één ei?

Een gemiddeld ei bevat ongeveer 6-7 gram eiwit .

Het eiwitgehalte is echter afhankelijk van de grootte van het ei. Hier is hoeveel eiwitten van verschillende grootte eieren bevatten (1):

  • Klein ei (38 gram): 4,9 gram eiwit
  • Middel groot ei (44 gram): 5,7 gram eiwit
  • Groot ei (50 gram): 6,5 gram eiwit
  • Extra groot ei (56 gram): 7,3 gram eiwit
  • Jumbo ei (63 gram): 8,2 gram eiwit

Om deze cijfers in perspectief te plaatsen, de gemiddelde man heeft ongeveer 56 gram eiwit per dag nodig, en de gemiddelde vrouw ongeveer 46 gram.

Kortom: Een ei van gemiddelde grootte bevat ongeveer 6-7 gram eiwit.

Eiwitgehalte van de dooier en eiwit

Laten we nu kijken naar het eiwitgehalte van verschillende delen van het ei.

Vaak wordt gedacht dat eiwit alleen wordt aangetroffen in het eiwit van het ei , aangezien ze bestaan uit weinig anders dan eiwitten(2).

Van de eierdooiers is bekend dat bijna alle voedingsstoffen en vetten worden aangetroffen.

Naast deze voedingsstoffen bevat de eierdooier echter tot ongeveer de helft van het eiwitgehalte van het ei (3).

In een groot ei dat ongeveer 7 gram eiwit bevat, komt 3 gram uit de dooier en 4 gram uit het eiwit.

Daarom is het eten van een heel ei – niet alleen het witte – een manier om de meeste eiwitten en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Kortom: Zowel eierdooiers als eiwitten bevatten eiwitten, hoewel het eiwit iets meer bevat.

Heeft koken invloed op de kwaliteit van het eiwit?

Het hoogwaardige eiwit overvloedig aanwezig in eieren bevatten alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen.

Hoeveel van dat eiwit het lichaam daadwerkelijk kan gebruiken, lijkt echter af te hangen van hoe ze zijn voorbereid.

Het eten van rauwe eieren lijkt de minste hoeveelheid eiwitten te verschaffen.

In één studie werd gekeken hoeveel eiwit werd geabsorbeerd uit gekookt versus rauwe eieren . Het bleek dat deelnemers 90% van het eiwit absorbeerden uit gekookte eieren , vergeleken met slechts 50% van het eiwit uit rauwe eieren(4).

Een ander onderzoek verschafte gezonde personen een maaltijd die gekookt of rauw ei-eiwit bevatten. Het bleek dat 94% van het gekookte ei werd geabsorbeerd, in vergelijking met slechts 74% van het rauwe ei-eiwit(5).

Dit betekent dat het koken van eieren het eiwit beter verteerbaar en beter toegankelijk voor het lichaam maakt.

BBovendien is het eten van rauwe eieren een risico op bacteriële besmetting en voedselvergiftiging (6, 7)

Kortom: Je  lichaam kan het eiwit van gekookte eieren beter opnemen dan het eiwit uit rauwe eieren.

Andere gezondheidsvoordelen van eieren

Eieren zijn één van de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen die u kunt eten.

Ze zijn relatief laag in calorieën, een groot hardgekookt ei bevat slechts ongeveer 77 calorieën(1).

Ondanks dat ze weinig calorieën bevatten, zijn ze een uitgebalanceerde bron van bijna elke voedingsstof die je nodig hebt. Een dergelijke voedingsstof is choline , waaraan veel mensen in hun voeding aan ontbreekt(8).

Choline is belangrijk voor veel processen in het lichaam. In feite kan een gebrek daaraan de gezondheid van de hersenen en het hart beïnvloeden en is het gekoppeld aan een verhoogd risico op neurale buisdefecten tijdens de zwangerschap(9).

Afgezien van hun gehalte aan voedingsstoffen, zijn eieren ook in verband gebracht met tal van voordelen voor de gezondheid, waaronder voordelen met betrekking tot gewichtsverlies en gewichtsbehoud.

Van eieren is aangetoond dat ze gevoelens van volheid bevorderen, die kunnen helpen voorkomen dat u teveel eet(10, 11).

Dit effect is vooral merkbaar als mensen eieren eten voor het ontbijt.

Het eten van eieren bij het ontbijt heeft ertoe geleid dat mensen de komende 24 uur aanzienlijk minder eten dan andere soorten ontbijten, zonder actief calorieën te beperken(11, 12).

In één onderzoek mannen die eieren aten voor het ontbijt, tot 470 calorieën minder tijdens lunch- en dinerbuffetten dan wanneer ze een ontbijt met ontbijtgranen of croissants aten(12).

Naast dit alles zijn eieren goedkoop en heel gemakkelijk te bereiden.

Kortom: Eieren zijn zeer voedzaam en zijn gewichtsverliesvriendelijk. Eieren eten voor het ontbijt kan helpen om het aantal calorieën dat u verbruikt de komende 24 uur te verminderen.

Tot slot

Een ei van gemiddelde grootte bevat ongeveer 6-7 gram eiwit.

Om je lichaam in staat te stellen er zoveel mogelijk van te gebruiken, is het aan te raden eieren te eten die gekookt zijn in plaats van rauw.

Afgezien van hun indrukwekkende eiwitgehalte, eieren bevatten weinig calorieën, veel voedingsstoffen en vooral gewichtsverlies vriendelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.