epsom zout

Epsom zout (bitterzout) wat zijn de voordelen en toepassingen?

Epsom zout ook wel bitterzout genoemd is een populaire geneesmiddel voor vele kwalen.

Mensen gebruiken het om gezondheidsproblemen zoals spierpijn en stress te verlichten. Het is ook betaalbaar, gemakkelijk in gebruik en ongevaarlijk bij correct gebruik.

Wat is Epsom zout?

Epsom-zout is ook bekend als magnesiumsulfaat. Het is een chemische verbinding die bestaat uit magnesium, zwavel en zuurstof.

Het dankt zijn naam aan de stad Epsom in Surrey, Engeland waar het oorspronkelijk vandaan komt.

Ondanks zijn naam, heeft epsom zout eigenlijk een compleet andere samenstelling dan keukenzout . Het werd hoogst waarschijnlijk “zout” genoemd vanwege zijn chemische structuur.

Het heeft een uiterlijk dat lijkt op keukenzout en wordt vaak opgelost in baden, daarom kunt u het ook als “badzout” kennen. Hoewel het lijkt op tafelzout, smaken ze duidelijk anders. Het zout van epsom is behoorlijk bitter en onsmakelijk.

Sommige mensen consumeren het nog steeds door het zout in water op te lossen en het te drinken. Omdat het niet lekker smaakt, zou u het waarschijnlijk niet aan het eten willen toevoegen.

Er zijn veel verschillende manieren om epsom zout te produceren en te verpakken, maar de inhoud is allemaal hetzelfde, chemisch gezien.

Al honderden jaren wordt dit zout gebruikt voor de behandeling van aandoeningen zoals constipatie , slapeloosheid en fibromyalgie. Helaas zijn de effecten op deze aandoeningen niet goed onderzocht.

De meeste gerapporteerde voordelen van epsom zout worden toegeschreven aan magnesium, een mineraal waar veel mensen niet genoeg van krijgen.

Je kunt epsom zout vinden bij de meeste drogisterijen en supermarkten. Het bevindt zich meestal in de apotheek of cosmetica-afdeling.

Kortom: Epsom zout, ook wel bekend als badzout of magnesiumsulfaat, is een mineraalverbinding waarvan wordt aangenomen dat het veel voordelen voor de gezondheid heeft.

Hoe werkt het?

Wanneer je epsom zout in water mengt, lost het op en geeft het magnesium- en sulfaationen vrij.

Het idee is dat deze deeltjes door de huid kunnen worden opgenomen, waardoor het lichaam wordt voorzien van magnesium en sulfaten. Dit zijn mineralen die belangrijke functies in het lichaam hebben.

Het meest voorkomende gebruik van epsom zout is in baden, waar het eenvoudig wordt opgelost in badwater. Het kan echter ook op de huid worden aangebracht als een cosmetisch product of via de mond worden ingenomen als laxeermiddel.

Kortom: Epsom zout lost op in water, dus kan worden toegevoegd aan baden en als cosmetica worden gebruikt. Het kan ook via de mond worden ingenomen als laxeermiddel.

Gerapporteerde gezondheidsvoordelen en gebruik van epsom zout

Veel mensen, waaronder sommige professionals in de gezondheidszorg, beweren dat epsom zout therapeutisch is en het als een alternatieve behandeling voor verschillende aandoeningen te gebruiken.

Betere magnesium opname

Magnesium is het tweede meest voorkomende mineraal in het lichaam, het eerste is calcium.

Het is betrokken bij meer dan 325 biochemische reacties die het hart en het zenuwstelsel ten goede komen.

Veel mensen consumeren niet genoeg magnesium . Zelfs als je dat doet kunnen factoren zoals fytaten en oxalaten interfereren met hoeveel je lichaam absorbeert.

Sommige mensen beweren dat magnesium beter kan worden opgenomen via epsom zoutbaden dan wanneer het via de mond wordt ingenomen.(1).

Deze claim is gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd bij 19 proefpersonen, waarin op drie na alle hogere magnesium concentraties in het bloed vertoonden na het weken in een epsom zoutbad.

Het gemiddelde gehalte aan magnesium in het bloed steeg na het eerste zoutbad met ongeveer 10 ppm. Wanneer proefpersonen gedurende de volgende zeven dagen baden, namen de gemiddelde magnesiumgehalte toe van 105 ppm tot 141 ppm.(2).

Hoewel deze studie veelbelovend is, is het belangrijk om het met een korrel zout te nemen, omdat dit de enige in zijn soort is en verschillende beperkingen kent.

Meer onderzoek is nodig om de effectiviteit van het gebruik van epsom zout te bepalen om het magnesiumgehalte te verhogen.

Bevordert de nachtrust en vermindert stress

Adequate magnesiumgehaltes zijn essentieel voor  slaap- en stress beheersing ,waarschijnlijk omdat magnesium de hersenen helpt neurotransmitters te produceren die slaap induceren en stress verminderen(3).

Magnesium kan het lichaam ook helpen melatonine te produceren, een hormoon dat de slaap bevordert(4).

Lage magnesiumgehaltes kunnen de slaapkwaliteit en stress negatief beïnvloeden. Velen melden dat het nemen van epsom zoutbaden deze problemen kan omkeren door het lichaam in staat te stellen magnesium door de huid te absorberen.

Helaas is er geen formeel onderzoek om te bevestigen of genoeg magnesium kan worden opgenomen door zoutbaden om slaap en stress te beïnvloeden.

Bovendien kunnen de kalmerende effecten van epsom zoutbaden eenvoudig te wijten zijn aan de ontspanning veroorzaakt door het nemen van hete baden.

Helpt bij de spijsvertering

Magnesium vaak gebruikt voor de behandeling van problemen met de spijsvertering, zoals constipatie.

Het lijkt nuttig omdat het water in de dikke darm aantrekt, wat de stoelgang bevordert (5, 6).

Meestal wordt magnesium via de mond ingenomen voor obstipatie verlichting in de vorm van magnesiumcitraat of magnesiumhydroxide.

Van epsom zout wordt echter ook gezegd dat het effectief is, hoewel het niet goed is bestudeerd.

Het kan via de mond worden ingenomen met water, volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Volwassenen krijgen meestal het advies om 2-6 theelepels (10-30 ml) epsom zout per keer in te nemen, opgelost in ten minste 237 ml water en onmiddellijk te consumeren. Je kunt verwachten dat het een laxerend effect heeft in 30 minuten tot zes uur.

U moet ook weten dat het consumeren van epsom zout onaangename bijwerkingen kan veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel en vloeibare ontlasting(6).

Het mag alleen af ​​en toe als laxeermiddel worden gebruikt en niet als een oplossing voor de lange termijn.

Sporten, prestaties en herstel

Sommigen beweren dat het nemen van epsom zoutbaden spierpijn kan verminderen en krampen kan verlichten. Beide belangrijke factoren voor de trainingsprestaties en het herstel.

Net als de spijsverteringseffecten van epsom zout, wordt dit effect ook toegeschreven aan magnesium. Het is bekend dat adequate magnesiumgehalte nuttig zijn voor lichaamsbeweging, omdat magnesium het lichaam helpt glucose en melkzuur te gebruiken(7).

Magnesium tekort komt vaker voor bij sporters, daarom raden gezondheidswerkers vaak aan magnesium supplementen te nemen om optimale niveaus te verzekeren.

Hoewel magnesium duidelijk belangrijk is voor lichaamsbeweging, is het gebruik van epsom zout om de conditie te verbeteren niet goed onderzocht. Op dit moment zijn de voordelen anekdotisch.

Verminderde pijn en zwelling

Een andere veel voorkomende bewering is dat epsom zout helpt pijn en zwelling te verminderen.

Veel mensen melden dat het nemen van epsom zoutbaden de symptomen van fibromyalgie en artritis verbetert.

Nogmaals het magnesium is verantwoordelijk voor deze effecten, omdat veel mensen met fibromyalgie en artritis een tekort hebben aan het mineraal.

Een studie bij 15 vrouwen met fibromyalgie concludeerde dat het aanbrengen van magnesiumchloride op de huid gunstig kan zijn voor het verminderen van de symptomen(8).

De deelnemers paste magnesium toe aan hun onderste ledematen elke dag gedurende vier weken. Na het gebruik van de oplossing rapporteerden vrouwen minder pijn en gevoeligheid, evenals een verhoogde kwaliteit van leven.

Hoewel deze bevinding veelbelovend is voor magnesium soorten die op de huid kunnen worden aangebracht zoals epsomzout, moet deze voorzichtig worden geïnterpreteerd omdat er geen onderzoek meer beschikbaar is over het onderwerp.

Kortom: De meeste voordelen van epsom zout zijn anekdotisch en worden toegeschreven aan het magnesiumgehalte. Het kan gunstig zijn voor slaap, stress, spijsvertering, lichaamsbeweging en pijn.

Veiligheid en bijwerkingen van epsom zout

Hoewel epsom zout over het algemeen veilig is, zijn er enkele negatieve effecten die kunnen optreden als u deze verkeerd gebruikt. Dit is meestal een punt van zorg als u het oraal inneemt.

Allereerst kan magnesiumsulfaat een laxerend effect hebben. Consumeren kan leiden tot diarree, opgeblazen gevoel of maagklachten.

Als u het als laxeermiddel gebruikt, zorg dan dat u veel water drinkt , wat spijsverteringsproblemen kan verminderen. Neem bovendien nooit meer dan de aanbevolen dosering zonder eerst uw arts te raadplegen.

Er zijn enkele gevallen van magnesium overdosis gerapporteerd waarbij mensen teveel epsom zout innamen. Symptomen hiervan zijn misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en roodheid van de huid(1, 9).

In extreme gevallen kan magnesium overdosis leiden tot hartproblemen, coma, verlamming en de dood. Dit is onwaarschijnlijk zolang u het in de juiste hoeveelheden neemt zoals aanbevolen door uw arts of vermeld op de verpakking(1, 9).

Neem contact op met uw arts als u tekenen van een allergische reactie of andere ernstige bijwerkingen ervaart.

Kortom: Het magnesiumsulfaat in epsom zout kan bij oraal inname bijwerkingen veroorzaken. U kunt dit voorkomen door het correct te gebruiken en met uw arts te bespreken voordat u uw dosering verhoogt.

Hoe epsom zout te gebruiken

Hier zijn enkele van de meest gebruikelijke manieren om epsom zout te gebruiken.

Bad

De meest voorkomende gebruik is het nemen van wat epsom zout in bad.

Voeg hiervoor 2 kopjes (ongeveer 475 ml) epsom zout toe aan het water in een bad van standaardformaat en laat uw lichaam gedurende minstens 15 minuten weken.

Schoonheid

Epsom zout is goed te gebruiken als een schoonheidsproduct voor huid en haar. Of om het te gebruiken als een exfoliant. Neem wat in je hand, bevochtig het en masseer het in je huid.

Sommige mensen beweren dat het een nuttige aanvulling is om je gezicht te wassen, omdat het kan helpen de poriën te reinigen.

Slechts een 1/2 theelepel (2,5 ml) zal het lukken. Combineer het eenvoudig met uw eigen reinigingscrème en masseer op de huid.

Het toevoegen aan conditioner kan helpen meer volume te geven aan het haar. Voor dit effect, combineer gelijke delen conditioner en epsom zout. Werk het mengsel door je haar en laat het 20 minuten intrekken en spoel het daarna uit.

Deze toepassingen zijn volledig anekdotisch en niet ondersteund door onderzoekstudies. Bedenk dat het voor iedereen anders werkt en dat u misschien niet alle gemelde voordelen opmerkt.

Als een laxeermiddel

Epsom zout kan via de mond worden ingenomen als een magnesium supplement of als een laxeermiddel.

De meeste merken raden aan om 2-6 theelepels (10-30 ml) per dag te nemen, opgelost in water, maximaal voor volwassenen.

Ongeveer 1-2 theelepels (5-10 ml) zijn over het algemeen genoeg voor kinderen.

Raadpleeg uw arts als u een meer dan aangegeven dosering nodig heeft of als u de dosis wilt verhogen tot meer dan wat op de verpakking staat vermeld.

Tenzij u toestemming hebt van een arts, neem nooit meer in dan de bovengrens van de inname vermeld op de verpakking. Meer nemen dan nodig kan magnesiumsulfaat vergiftiging veroorzaken.

Als u wilt starten met het nemen van epsom zout via de mond, begin dan langzaam. Probeer 1-2 theelepeltjes (5-10 ml) per keer in te nemen en verhoog de dosis geleidelijk als dat nodig is.

Vergeet niet dat de magnesium behoefte van iedereen anders is. U heeft mogelijk meer of minder nodig dan de aanbevolen dosis, afhankelijk van hoe uw lichaam reageert en waarvoor u het precies gebruikt.

Wanneer u epsom zout wilt gebruiken, gebruik puur epsom zout dat geen toegevoegde geuren of kleurstoffen bevat.

Kortom: Epsom zout kan worden opgelost in baden en gebruikt als schoonheidsproduct. Het kan ook worden geconsumeerd met water als magnesium supplement of laxeermiddel.

Tot slot

Epsom zout kan nuttig zijn bij de behandeling van verschillende gezondheidsaandoeningen.Het kan ook als schoonheidsproduct worden gebruikt.

Er is niet veel bewijs om alle gerapporteerde voordelen te ondersteunen. De positieve effecten ervan zijn meestal anekdotisch op dit punt en er is meer onderzoek nodig.

Epsom zout is echter over het algemeen veilig en gemakkelijk te gebruiken, dus het is zeker het proberen waard.