Overige

Epsom zout (bitterzout) wat zijn de voordelen en toepassingen?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Epsom zout ook wel bitterzout genoemd is een populaire remedie voor vele aandoeningen.

Mensen gebruiken het om gezondheidsproblemen te verlichten, zoals spierpijn en stress. Het is ook betaalbaar, gemakkelijk in gebruik en onschadelijk bij gebruik op de juiste manier.

Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van Epsom zout, waaronder de voordelen, het gebruik en de bijwerkingen.

Wat is Epsom zout?

Epsom zout is ook bekend als magnesiumsulfaat. Het is een chemische verbinding die bestaat uit magnesium, zwavel en zuurstof.

Het dankt zijn naam aan de stad Epsom in Surrey, Engeland waar het oorspronkelijk vandaan komt.

Ondanks zijn naam is Epsom zout een compleet andere samenstelling dan keukenzout . Het werd zeer waarschijnlijk “zout” genoemd vanwege zijn chemische structuur.

Het heeft een uiterlijk dat lijkt op keukenzout en wordt vaak opgelost in baden, daarom kunt u het ook als “badzout” kennen. Hoewel het lijkt op tafelzout, is de smaak duidelijk anders. Het zout van Epsom is behoorlijk bitter en onverteerbaar.

Sommige mensen consumeren het nog steeds door het zout in water op te lossen en het te drinken. Vanwege de smaak wil je het waarschijnlijk niet aan eten toevoegen.

Al honderden jaren wordt dit zout gebruikt voor de behandeling van kwalen, zoals obstipatie, slapeloosheid en fibromyalgie. Helaas zijn de effecten op deze omstandigheden niet goed onderzocht.

De meeste gerapporteerde voordelen van Epsom-zout worden toegeschreven aan magnesium, een mineraal waar veel mensen geen genoeg van krijgen.

Je kunt epsom zout vinden bij de meeste drogisterijen
en supermarkten.
 Het bevindt zich meestal in de apotheek of cosmetica-afdeling.

Kortom: Epsom zout, ook wel bekend als bitterzout, badzout of magnesiumsulfaat, is een mineraalsubstantie waarvan wordt aangenomen dat het veel voordelen voor de gezondheid heeft.

Hoe werkt het?

Wanneer Epsom zout in water wordt opgelost, geeft het magnesium- en sulfaationen vrij.

Het idee is dat deze deeltjes door je huid kunnen worden opgenomen, waardoor je magnesium en sulfaten krijgt – die belangrijke lichaamsfuncties dienen.

Ondanks claims van het tegendeel, is er geen goed bewijs dat magnesium of sulfaten via de huid in uw lichaam worden opgenomen (1).

Toch is het meest gebruikelijke gebruik van Epsom zout in baden, waar het eenvoudig wordt opgelost in badwater.

Het kan echter ook op uw huid worden aangebracht als een cosmetisch middel of via de mond worden ingenomen als een magnesium supplement of als een laxeermiddel .

Kortom: Epsom zout lost op in water en kan dus worden toegevoegd aan baden en als cosmetica worden gebruikt. Er is echter geen bewijs dat uw lichaam zijn mineralen via de huid kan opnemen.

Gerapporteerde gezondheidsvoordelen en gebruik van epsom zout

Veel mensen, waaronder sommige gezondheidswerkers, beweren dat Epsom-zout therapeutisch is en het als een alternatieve behandeling voor verschillende aandoeningen gebruiken.

Betere magnesium opname

Magnesium is het vierde meest voorkomende mineraal in het lichaam, de eerste is calcium

Het is betrokken bij meer dan 325 biochemische reacties die uw hart en zenuwstelsel ten goede komen.

Veel mensen consumeren niet genoeg magnesium . Zelfs als je dat doet kunnen factoren zoals fytaten en oxalaten interfereren met hoeveel je lichaam absorbeert.

Sommige mensen beweren dat magnesium beter kan worden opgenomen via epsom zoutbaden dan wanneer het via de mond wordt ingenomen.(1).

Deze claim is niet gebaseerd op beschikbaar bewijsmateriaal.

Voorstanders van de theorie wijzen op een ongepubliceerde studie bij 19 gezonde mensen. De onderzoekers beweerden dat op drie na alle deelnemers hogere magnesiumgehaltes in het bloed vertoonden na het weken in een zoutbad van Epsom.

Er werden echter geen statistische tests uitgevoerd en de studie miste een controlegroep ( 3 )

Als gevolg hiervan waren de conclusies ongegrond en zeer twijfelachtig.

Onderzoekers zijn het erover eens dat magnesium niet door de huid van mensen wordt opgenomen – althans niet in wetenschappelijk relevante hoeveelheden (1).

Bevordert de nachtrust en vermindert stress

Adequate magnesium gehaltes zijn essentieel voor  slaap- en stress beheersing, waarschijnlijk omdat magnesium je hersenen helpt neurotransmitters te produceren die slaap veroorzaken en stress verminderen(3).

Magnesium kan ook helpen bij het produceren van melatonine, een hormoon dat slaap bevordert (4).

Lage magnesium gehaltes kunnen de slaapkwaliteit en stress negatief beïnvloeden. Sommige mensen beweren dat het nemen van Epsom zoutbaden deze problemen kan omkeren door uw lichaam in staat te stellen magnesium door de huid te absorberen.

Het is waarschijnlijker dat de kalmerende effecten van Epsom zoutbaden eenvoudig te wijten zijn aan de ontspanning veroorzaakt door het nemen van warme baden.

Helpt bij constipatie

Magnesium wordt vaak gebruikt om constipatie te behandelen.

Het lijkt nuttig omdat het water in je dikke darm trekt, wat de stoelgang bevordert(5, 6).

Meestal wordt magnesium via de mond ingenomen voor obstipatie in de vorm van magnesiumcitraat of magnesiumhydroxide.

Van epsom zout wordt echter ook gezegd dat het effectief is, hoewel het niet goed is bestudeerd.

Het kan via de mond worden ingenomen met water, volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Volwassenen worden meestal geadviseerd om 2-6 theelepels (10-30 gram) Epsom zout per keer in te nemen, opgelost in ten minste 237 ml water en onmiddellijk te consumeren. U kunt een laxerend effect verwachten in 30 minuten tot 6 uur.

U moet ook weten dat het consumeren van Epsom zout onaangename bijwerkingen kan veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel en vloeibare ontlasting(6).

Het mag alleen af ​​en toe worden gebruikt als laxeermiddel, niet als hulpmiddel voor de lange termijn.

Trainingsprestaties en herstel

Sommige mensen beweren dat het nemen van Epsom zoutbaden de spierpijn kan verminderen en krampen kan verlichten, beide belangrijke factoren voor de trainingsprestaties en het herstel.

Het is bekend dat adequate magnesiumgehaltes nuttig zijn voor lichaamsbeweging, omdat magnesium uw lichaam helpt glucose en melkzuur te gebruiken.

Terwijl ontspannen in een warm bad kan helpen pijnlijke spieren te kalmeren, is er geen bewijs dat mensen badwater magnesium via hun huid absorberen.

Aan de andere kant kunnen orale supplementen effectief magnesiuminsufficiëntie of -deficiëntie voorkomen.

Atleten zijn gevoelig voor lage magnesiumgehaltes, daarom raden gezondheidswerkers vaak aan magnesiumsupplementen te nemen om optimale niveaus te verzekeren.

Hoewel magnesium duidelijk belangrijk is voor lichaamsbeweging, is het gebruik van badzout om de conditie te verbeteren niet goed onderzocht. Op dit moment zijn de veronderstelde voordelen puur anekdotisch.

Verminderde pijn en zwelling

Een andere veel voorkomende bewering is dat epsom zout helpt pijn en zwelling te verminderen.

Veel mensen melden dat het nemen van epsom zoutbaden de symptomen van fibromyalgie en artritis verbetert.

Nogmaals, het magnesium wordt verantwoordelijk geacht voor deze effecten, omdat veel mensen met fibromyalgie en artritis een tekort hebben aan dit mineraal.

Een studie bij 15 vrouwen met fibromyalgie concludeerde dat het aanbrengen van magnesiumchloride op de huid gunstig kan zijn voor het verminderen van de symptomen (9).

Deze studie was echter gebaseerd op vragenlijsten en miste een controlegroep. De resultaten moeten met een korrel zout worden genomen.

Kortom: De meeste beweerde voordelen van Epsom badzout zijn anekdotisch. Aan de andere kant kunnen orale magnesium supplementen gunstig zijn voor slaap, stress, spijsvertering, lichaamsbeweging en pijn bij mensen die een tekort hebben.

Veiligheid en bijwerkingen

Hoewel Epsom zout over het algemeen veilig is, zijn er enkele negatieve effecten die kunnen optreden als u deze verkeerd gebruikt. Dit is alleen een zorg als u het oraal inneemt.

Ten eerste kan magnesiumsulfaat een laxerend effect hebben. Consumeren kan leiden tot diarree, opgeblazen gevoel of maagklachten.

Als u het als laxeermiddel gebruikt, zorg dan dat u veel water drinkt , wat spijsverteringsproblemen kan verminderen. Neem bovendien nooit meer dan de aanbevolen dosering zonder eerst uw arts te raadplegen.

Er zijn enkele gevallen van magnesiumoverdosis gemeld, waarbij mensen te veel Epsom zout innamen. Symptomen zijn misselijkheid , hoofdpijn, duizeligheid en een rode huid(1, 9).

In extreme gevallen kan magnesiumoverdosis leiden tot hartproblemen, coma, verlamming en de dood. Dit is onwaarschijnlijk zolang u het in de juiste hoeveelheden neemt zoals aanbevolen door uw arts of vermeld op de verpakking(1, 9).

Neem contact op met uw arts als u tekenen van een allergische reactie of andere ernstige bijwerkingen ervaart.

Kortom: Het magnesiumsulfaat in epsom zout kan bij oraal inname bijwerkingen veroorzaken. U kunt dit voorkomen door het correct te gebruiken en met uw arts te bespreken voordat u uw dosering verhoogt.

Hoe epsom zout te gebruiken

Hier zijn enkele van de meest gebruikelijke manieren om epsom zout te gebruiken.

Bad

Het meest voorkomende gebruik is het nemen van wat een Epsom zoutbad wordt genoemd.

Voeg hiervoor 2 kopjes (ongeveer 475 gram) Epsom zout toe aan het water in een standaardbad en laat het lichaam gedurende minstens 15 minuten weken.

U kunt het Epsom zout ook onder stromend water plaatsen als u wilt dat het sneller oplost.

Hoewel warme baden ontspannend kunnen zijn, is er momenteel geen goed bewijs voor de voordelen van een Epsom zoutbad op zich.

Schoonheid

Epsom zout is goed te gebruiken als een schoonheidsproduct voor huid en haar. Of om het te gebruiken als een exfoliant. Neem wat in je hand, bevochtig het en masseer het in je huid.

Sommige mensen beweren dat het een nuttige toevoeging is voor het wassen van het gezicht, omdat het de poriën kan helpen reinigen.

Slechts een 1/2 theelepel (2,5 ml) zal het lukken. Combineer het eenvoudig met uw eigen reinigingscrème en masseer op de huid.

Het kan ook worden toegevoegd aan conditioner en kan helpen om meer volume aan uw haar te geven. Combineer voor dit effect equal-parts-conditioner en Epsom zout. Werk het mengsel door je haar en laat het 20 minuten intrekken en spoel het daarna uit.

Deze toepassingen zijn volledig anekdotisch en worden niet ondersteund door studies.Bedenk dat het voor iedereen anders werkt en dat u de gerapporteerde voordelen mogelijk niet zult ervaren.

Als een laxeermiddel

Epsom zout kan via de mond worden ingenomen als een magnesium supplement of als een laxeermiddel.

De meeste merken raden aan om 2-6 theelepels (10-30 ml) per dag te nemen, opgelost in water, maximaal voor volwassenen.

Ongeveer 1-2 theelepels (5-10 ml) zijn over het algemeen genoeg voor kinderen.

Raadpleeg uw arts als u een meer dan aangegeven dosering nodig heeft of als u de dosis wilt verhogen tot meer dan wat op de verpakking staat vermeld.

Tenzij u de toestemming van een arts hebt, neem nooit meer in dan de bovengrens van de inname vermeld op de verpakking. Meer nemen dan nodig kan magnesiumsulfaat vergiftiging veroorzaken.

Als u wilt starten met het nemen van epsom zout via de mond, begin dan langzaam. Probeer 1-2 theelepeltjes (5-10 ml) per keer in te nemen en verhoog de dosis geleidelijk als dat nodig is.

Vergeet niet dat de magnesiumbehoefte van iedereen anders is. U heeft mogelijk meer of minder nodig dan de aanbevolen dosis, afhankelijk van hoe uw lichaam reageert en waarvoor u het precies gebruikt.

Wanneer u epsom zout wilt gebruiken, gebruik puur epsom zout dat geen toegevoegde geuren of kleurstoffen bevat.

Kortom: Epsom zout kan worden opgelost in baden en gebruikt als schoonheidsproduct. Het kan ook worden geconsumeerd met water als magnesium supplement of laxeermiddel.

Tot slot

Epsom-zout kan nuttig zijn bij de behandeling van magnesiumtekort of constipatie wanneer het als supplement wordt ingenomen. Het kan ook worden gebruikt als een schoonheidsproduct of badzout.

Er is niet veel bewijsmateriaal om alle gerapporteerde voordelen te ondersteunen. De positieve effecten ervan zijn meestal anekdotisch op dit punt en er is meer onderzoek nodig naar de functies ervan.

Epsom zout is echter over het algemeen veilig en gemakkelijk te gebruiken, dus het is zeker het proberen waard.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.