Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Het eten van teveel chia zaden veroorzaakt dat bijwerkingen?

42 Views

Het eten van teveel chia zaden veroorzaakt dat bijwerkingen?

Chia zaden, zijn afkomstig van de Chia plant, zijn super voedzaam en lekker om te eten.

Ze worden gebruikt in een verscheidenheid van recepten, met inbegrip van puddingen, pannenkoeken en parfaits.

Chia zaden bevatten de unieke mogelijkheid om vloeistof te absorberen en zo een gelatine-achtige consistentie te vormen. Om deze reden, worden ze vaak gebruikt als een verdikkingsmiddel en kan zelfs gebruikt worden als een veganistisch vervanger voor eieren in sommige gebakken produkten ( 1 ).

Naast hun gelatine en indikking eigenschappen, staan chia zaden bekend om hun indrukwekkende scala aan voedingsstoffen en potentiële voordelen voor de gezondheid.

Hoewel chia zaden een voedzame aanvulling in de voeding kan zijn voor de meeste mensen, het teveel eten daarvan kan sommige bijwerkingen veroorzaken.

In dit artikel wordt ingegaan op de bijwerkingen van het eten teveel van chia zaden.

Chia zaden bevatten vele voordelen

Een belangrijke reden waarom mensen chia zaden eten is omdat ze zeer voedzaam zijn. Ze bieden een goede hoeveelheid vezels, eiwitten, gezonde vetten en micronutriënten.

In feite, slechts 28 gram van chia zaden biedt tot 42% van de aanbevolen dagelijkse  hoeveelheid aan vezels, naast een behoorlijke doses fosfor, magnesium, calcium en omega 3-vetzuren ( 2 ).

Chia zaden zijn ook rijk aan antioxidanten, welke verbindingen die bescherming tegen oxidatieve stress te verschaffen en de kans op chronische ziekten (te verminderen 3 ).

Dankzij hun uitstekende nutriëntenprofiel, zijn chia zaden in verband gebracht met een groot aantal voordelen voor de gezondheid .

In een studie, een dieet met inbegrip van cactus Opuntia, soja-eiwit, haver en chia zaden bleek lichaamsgewicht, bloed triglyceriden en ontsteking te verminderen ( 4 ).

Bovendien, chia zaden zijn één van de beste plantaardige bronnen van omega-3 vetzuren , waarvan is gebleken om te helpen het “goede” HDL-cholesterol te verhogen, het “slechte” LDL-cholesterol en triglyceriden verlagen en het verlichten van ontstekingen ( 5 , 6 ).

Wanneer met mate geconsumeerd, kan chia zaden voordelen voor uw gezondheid bieden.

Samenvatting: Chia zaden zijn rijk aan vezels, eiwitten, omega-3 vetzuren, antioxidanten en micronutriënten. Zij kunnen de helpen bij gewichtsverlies. verlichten van ontstekingen en cholesterolgehalte en triglyceriden verlagen.

Eten van teveel chia zaden kan leiden tot spijsverteringsproblemen

Chia zaden zijn een goede bron van vezels, het bevat 11 gram vezels per 28 gram portie ( 2).

Vezels zijn essentieel voor uw gezondheid, het bevordert een regelmatige stoelgang en ondersteunen de gunstige bacteriën in je darmen. Echter, te veel vezels kunnen problemen voor sommige mensen veroorzaken( 7 , 8 ).

Overmatige inname van vezels kan problemen veroorzaken zoals buikpijn, constipatie, diarree, opgeblazen gevoel en gas ( 9 ).

Dit kan ook gebeuren wanneer een vezelrijk inname is gekoppeld met onvoldoende vocht, omdat water essentieel is voor het helpen passeren van vezels door het spijsverteringsstelsel.

Bovendien, mensen met een inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn kan het nodig zijn om hun inname van vezels te controleren en chia zaden te beperken tijdens een flare-ups.

Deze chronische ziekten veroorzaken ontstekingen en een vernauwing van het maag-darmkanaal, die tot symptomen zoals buikpijn kan leiden, bloedingen, diarree en gewichtsverlies( 10 , 11 ).

Studies tonen aan dat een hoge inname van vezels kan helpen beschermen tegen ontstekingsziekten van de darm op de lange termijn. Dat gezegd hebbende, zij die flare-ups ervaren moeten hun inname van vezels beperken voor een korte periode om de symptomen te verminderen ( 12 ).

Echter voor de meeste mensen, kunnen negatieve symptomen van hoge inname van vezels worden voorkomen door het langzaam verhogen van vezel inname en het drinken van veel water voor een betere stoelgang.

Samenvatting:Een hoge inname van vezels kan gepaard gaan met negatieve digestieve symptomen zoals buikpijn,gas en een opgeblazen gevoel. Degenen met inflammatoire darmziekten kan het nodig zijn om hun vezel inname te beperken tijdens flare-ups.

Het eten van chia zaden een verhoogd risico op verstikkingsgevaar

Hoewel ze veilig zijn voor de meeste mensen, kan chia zaden een verhoogd risico op verstikking veroorzaken. Dus zorg ervoor dat u het zorgvuldig consumeert, vooral als je moeite hebt met slikken.

Dit verhoogde risico is omdat droge chia zaden opzwellen en ongeveer 10-12 maal hun gewicht in vloeistof absorberen wanneer ze worden blootgesteld aan water ( 13 ).

Deze gelatine eigenschappen kunnen nuttig zijn als het gaat om het koken of bakken, maar ze hebben het potentieel onveilig te zijn, omdat chia zaden gemakkelijk kunnen opzwellen kunnen ze blijven steken in de keel.

Een case studie was er een 39-jarige man, die een gevaarlijk incident had met chia zaden toen hij een eetlepel droge zaden at en vervolgens een glas water dronk.

De zaden zetten zich uit in zijn slokdarm en veroorzaakte een verstopping, een bezoek aan de eerste hulp was nodig om deze te laten verwijderen ( 14 ).

Zorg ervoor dat u de chia zaden gedurende ten minste 5-10 minuten laat inweken voordat je ze eet. Degenen die moeite heeft met slikken kan het nodig zijn om extra voorzichtig te zijn bij het eten van hen.

Samenvatting:Chia zaden zijn in staat tot 10-12 keer hun gewicht aan vloeistof te absorberen. Als ze niet laat weken voordat je ze eet, kunnen ze uitzetten en leiden tot een blokkade, dat kan uw risico op verstikking verhogen.

Sommige studies hebben aangetoond dat ALA inname kan worden geassocieerd met prostaatkanker

Chia zaden bevatten een goede hoeveelheid alfa-linoleenzuur (ALA), een type omega 3-vetzuren die vooral in plantaardig voedsel wordt gevonden ( 2 ).

Omega-3 vetzuren zijn een essentieel onderdeel van een dieet en hebben aangetoond dat het vele aspecten van de gezondheid ondersteund, met inbegrip van de cognitieve functie en hartgezondheid( 15 ).

ALA vetzuren zijn vooral belangrijk voor degenen die geen vis eten, omdat ze kunnen worden omgezet in docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA) in kleine hoeveelheden ( 16 ).

Dit zijn de twee actieve vormen van omega-3 vetzuren, en ze kunnen worden gevonden in zeevruchten.

Hoewel omega-3 vetzuren in het algemeen worden erkend als gunstig voor de gezondheid, sommige studies hebben een verband tussen ALA inname en prostaatkanker gevonden.

In feite is een grote observationele studie bij 288.268 mannen toonde aan dat ALA inname werd geassocieerd met een verhoogd risico op gevorderde prostaatkanker ( 17 ).

Andere observationele studie toonde aan dat die met de hoogste bloedconcentraties van omega-3 vetzuren hadden een hoger risico van prostaatkanker in vergelijking met die met lagere bloedconcentraties ( 18 ).

Echter, studies over dit zijn tegenstrijdig. Ander onderzoek heeft ook geconstateerd dat ALA vetzuren kan bescherming bieden tegen prostaatkanker.

Een overzicht van de vijf studies bleek dat mensen die ten minste 1,5 gram per dag van ALA aten hadden een verminderd risico op prostaatkanker, in vergelijking met degenen die minder dan 1,5 gram per dag aten( 19 ).

Op dezelfde manier, een andere grote studie bij 840.242 mensen toonde aan dat een hogere ALA inname werd geassocieerd met een lager risico op prostaatkanker ( 20 ).

Het is belangrijk te onthouden dat deze studies alleen gekeken naar het verband tussen ALA inname en prostaatkanker. Ze hadden geen rekening gehouden met andere factoren die een rol zouden kunnen spelen.

Verdere studies zijn nodig om de mogelijke relatie tussen ALA inname en prostaatkanker te onderzoeken.

Samenvatting:Sommige studies hebben aangetoond dat een verhoogde ALA inname kan worden geassocieerd met een verhoogd risico op prostaatkanker, terwijl anderen aantonen dat ALA kan bescherming bieden. Verder onderzoek is nodig.

Sommige mensen kunnen allergisch zijn voor chia zaden

Sommige mensen kunnen een allergische reactie na het eten van chia zaden krijgen, maar dit is zeldzaam.

Voedselallergie symptomen zijn braken, diarree en jeuk van de lippen of de tong.

In ernstige gevallen kan voedselallergieën zelfs leiden tot anafylaxie, een levensbedreigende aandoening die ademhalingsproblemen en benauwdheid veroorzaakt in de keel en de borst ( 21 ).

Chia zaad allergieën zijn zeldzaam, maar zijn gedocumenteerd.

In één geval, een 54-jarige man begon chia zaden te eten om te helpen zijn cholesterol te verlagen. Echter, slechts een paar dagen later, begon hij duizeligheid, kortademigheid, netelroos en zwelling te ervaren( 22 ).

Als je chia zaden voor de eerste keer probeert en symptomen van een voedselallergie ervaart, direct stoppen en raadpleeg uw arts.

Samenvatting:Sommige mensen zijn allergisch voor chia zaden en kunnen verschijnselen zoals gastro-intestinale klachten, jeuk, netelroos en zwelling ervaren na het eten van hen.

Eten van teveel chia zaden kan interacties met sommige medicijnen veroorzaken

Hoewel chia zaden veilig zijn voor de meeste mensen, wellicht moet u  uw inname verminderen als je bloedsuiker of bloeddruk medicatie neemt.

Dat komt omdat het eten van teveel chia zaden zouden kunnen interageren met de effecten van sommige van deze medicijnen.

Diabetes medicijnen

Sommige studies hebben aangetoond dat chia zaden kunnen aanzienlijk de bloedsuikerspiegel verlagen ( 23 ).

Dit is waarschijnlijk te wijten aan de grote hoeveelheid vezels in chia zaden, die de absorptie van suiker in het bloed vertraagt en kan daardoor de bloedsuikerspiegel verlagen ( 24 ).

In de meeste gevallen kan het eten van matige hoeveelheden chia zaden mensen helpen met diabetes om hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Echter, doseringen voor insuline zijn gepersonaliseerd en zorgvuldig afgestemd om dips en pieken in de bloedsuikerspiegel te voorkomen ( 25 ).

Het eten van een overmatige hoeveelheid chia zaden kan de bloedsuikerspiegel verlagen en aanpassingen in de dosering van uw diabetes medicijnen vereisen.

Bloeddruk medicijnen

Naast het verlagen van de bloedsuikerspiegel, chia zaden zijn effectief in het verlagen van de bloeddruk.

In een studie, het eten van chia zaden gedurende 12 weken verlaagde de bloeddruk, samen met markers van de bloedsuikerspiegel en ontsteking ( 26 ).

Dit komt omdat chia zaden zijn rijk aan omega-3 vetzuren, waarvan is aangetoond dat het werkt als een bloedverdunner en kan de bloeddruk verlagen.

Een studie bij 90 mensen met hoge bloeddruk bleek dat het nemen van omega-3 vetzuren supplementen gedurende acht weken daalde de systolische bloeddruk gemiddeld met 22,2 mm Hg en diastolische bloeddruk van 11,95 mm Hg.

De mensen in deze studie waren echter ook op dialyse, zodat deze resultaten mogelijk niet van toepassing op de algemene bevolking( 27 ).

Samenvatting: Chia zaden kan de bloedsuikerspiegel en bloeddruk verlagen. Mensen die medicijnen voor een hoge bloeddruk of diabetes gebruiken moeten hun portiegroottes matigen om interacties te voorkomen.

Tot slot

Chia zaden zijn zeer voedzaam,  en bevatten lange lijst van voordelen voor de gezondheid en kan een gezonde aanvulling zijn voor de meeste mensen.

Echter, gematigdheid is de sleutel, het eten van teveel kan bijwerkingen veroorzaken.

Om dit te voorkomen, te beginnen met 28 gram per dag om uw tolerantie te bepalen voordat uw inname langzaam kan verhogen.

Ook gehydrateerd blijven wanneer u uw vezelinname verhoogd, en de chia zaden inweken voor 5-10 minuten voordat ze worden geeten.

Als je ze eet met mate, kan chia zaden een uitstekende aanvulling zijn op een gezonde en evenwichtige voeding.

Echter, als u negatieve symptomen ervaart na het eten van chia zaden, stop met eten en raadpleeg een arts of verpleegkundige.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text