img

Is het eten van rauwe eieren veilig en gezond?

2221 Views

Is het eten van rauwe eieren veilig en gezond?

Eieren zijn één van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld.

Ze bevatten veel belangrijke voedingsstoffen en kunnen u voorzien van indrukwekkende voordelen voor de gezondheid .

Rauwe eieren hebben allemaal dezelfde voordelen als gekookte eieren.

Het eten van rauwe eieren of voedingsmiddelen die deze bevatten, geeft echter aanleiding tot bezorgdheid over het risico van Salmonella- besmetting.

Ook kan uw absorptie van sommige voedingsstoffen worden verminderd of zelfs volledig worden geblokkeerd.

Rauwe eieren zijn voedzaam

Net als gekookte eieren, rauwe eieren zijn zeer voedzaam.

Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten, vitaminen, mineralen, oogbeschermende antioxidanten en verschillende andere voedingsstoffen.

Eén groot rauw ei (50 g) bevat(1):

  • Calorieën : 72.
  • Eiwit : 6 gram.
  • Vet : 5 gram.
  • Vitamine A : 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 13% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 8% van de ADH.
  • Vitamine B12 (cobalamine): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.
  • Fosfor : 10% van de ADH.
  • Foliumzuur : 6% van de ADH.

Bovendien een rauw ei bevat 147 mg choline, een essentiële voedingsstof belangrijk voor gezonde hersenfunctie. Choline kan ook een rol spelen in de gezondheid van het hart(2, 3, 4).

Rauwe eieren bevatten ook veel luteïne en zeaxanthine. Deze belangrijke antioxidanten beschermen uw ogen en kunnen uw risico op leeftijdsgebonden oogziekten verminderen (5).

Het is belangrijk op te merken dat bijna alle voedingsstoffen zijn geconcentreerd in de dooier. Het wit bestaat voornamelijk uit eiwit.

Kortom: Rauwe eieren zijn voedzaam en boordevol met eiwitten, goede vetten, vitaminen, mineralen en antioxidanten die uw ogen beschermen. Ze zijn ook een uitstekende bron van choline. De dooiers bevatten de meeste voedingsstoffen.

Het eiwit in hen wordt niet zo goed geabsorbeerd

Eieren zijn één van de beste bronnen van eiwitten in uw voeding.

In feite bevatten eieren alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen. Om deze reden worden ze vaak een “complete” eiwitbron genoemd.

Het rauw eten van de eieren kan echter uw absorptie van deze kwaliteitseiwitten verminderen.

In een kleine studie werd de opname van eiwitten uit zowel gekookte als rauwe eieren vergeleken bij 5 personen(6).

Uit de studie bleek dat 90% van het eiwit in gekookte eieren werd geabsorbeerd, maar slechts 50% in rauwe eieren. Met andere woorden, eiwit in gekookte eieren was 80% beter verteerbaar.

Hoewel eiwit beter wordt geabsorbeerd uit gekookte eieren, kunnen sommige andere voedingsstoffen enigszins zijn verminderd door koken . Deze omvatten vitamine A, vitamine B5, fosfor en kalium.

Kortom: Onderzoek wijst uit dat eiwitten in gekookte eieren veel beter verteerbaar zijn dan eiwitten in rauwe eieren. Als je ze rauw eet, is het mogelijk dat je lichaam niet alle eiwitten kan opnemen.

Rauwe eiwitten blokkeren mogelijk de biotine absorptie

Biotine is een wateroplosbare vitamine-B, ook bekend als vitamine B7.

Deze vitamine is betrokken bij de productie van glucose en vetzuren in uw lichaam.Het is ook belangrijk tijdens de zwangerschap(7).

Terwijl de eidooiers een  goede voedingsbron voor biotine is, bevatten rauwe eiwitten een eiwit dat avidine wordt genoemd. Avidine bindt zich aan biotine in de dunne darm en voorkomt de opname ervan(8, 9, 10).

Omdat warmte avidine vernietigt, is dit geen probleem wanneer het ei gekookt is.

In elk geval, zelfs als u rauwe eieren eet, is het hoogst onwaarschijnlijk dat dit zal leiden tot daadwerkelijke biotine-deficiëntie. Om dat te laten gebeuren, zou je rauwe eieren in grote hoeveelheden moeten consumeren – minstens een dozijn per dag gedurende een lange periode(11).

Kortom: Rauwe eiwitten bevatten het eiwit avidine, dat de absorptie van biotine, een in water oplosbare B-vitamine, kan blokkeren. Het is echter onwaarschijnlijk dat het een tekort veroorzaakt, tenzij u veel rauwe eieren eet.

Rauwe eieren kunnen worden verontreinigd met bacteriën

Rauw en half gekookte eieren bevatten Salmonella, een soort van schadelijke bacteriën(12).

Deze bacterie kunnen worden gevonden op de eierschalen maar ook in de eieren(13).

Het consumeren van besmette eieren kan voedselvergiftiging veroorzaken.

Symptomen van voedselvergiftiging zijn maagkrampen, diarree, misselijkheid, koorts en hoofdpijn. Deze symptomen verschijnen meestal 6 tot 48 uur na het eten en kunnen 3 tot 7 dagen duren (14).

Gelukkig is het risico dat een ei wordt besmet erg laag. Eén studie wees uit dat slechts 1 op de 30.000 eieren die in de NL worden geproduceerd, is besmet (15).

Echter, vanaf de jaren 1970 tot de jaren 1990 waren besmette eischaaltjes de meest voorkomende bron van Salmonella- infectie(16, 17, 18).

Sindsdien zijn er enkele verbeteringen aangebracht in de verwerking van eieren, wat tot minder heeft geleid Salmonella- gevallen en uitbraken.

Deze veranderingen omvatten pasteurisatie. Dit proces maakt gebruik van warmtebehandeling om het aantal bacteriën en andere micro-organismen in voedingsmiddelen te verminderen (19).

Kortom: Rauwe eieren kunnen een soort van pathogene bacteriën  bevatten genaamd Salmonella , die voedselvergiftiging kan veroorzaken. Het risico dat een ei wordt besmet, is echter vrij laag.

Bacteriële infecties zijn gevaarlijk voor bepaalde mensen

Salmonella infectie is een zorg bij bepaalde populaties. Bij sommige mensen kan dit ernstige of zelfs fatale gevolgen hebben.

Deze omvatten(20):

  • Zuigelingen en peuters: De jongste leeftijdsgroep is meer vatbaar voor infecties als gevolg van onvolgroeide immuunsystemen.
  • Zwangere vrouwen: In zeldzame gevallen, Salmonella kan krampen in de baarmoeder van zwangere vrouwen veroorzaken die kunnen leiden tot vroeggeboorte of doodgeboorte(21).
  • Ouderen: Mensen ouder dan 65 jaar zullen vaker sterven aan door voedsel overgedragen infecties. Bijdragende factoren zijn ondervoeding en leeftijdsgebonden veranderingen in het spijsverteringsstelsel.
  • Immuunsysteemcompromissen: het immuunsysteem is zwakker en kwetsbaarder voor infecties bij mensen met een chronische ziekte. Mensen met diabetes, HIV en kwaadaardige tumoren behoren tot degenen die geen rauwe eieren mogen eten

Deze groepen moeten het eten van rauwe eieren en voedingsmiddelen die deze bevatten, vermijden. Zelfgemaakte voedingsmiddelen die ze vaak bevatten, zijn onder andere mayonaise en ijs.

Kortom: Baby’s, zwangere vrouwen, oudere volwassenen en andere risicogroepen moeten het eten van rauwe eieren vermijden. In deze groepen, Salmonella- infectie kan leiden tot ernstige, levensbedreigende complicaties.

Hoe de kans op bacteriële infecties te minimaliseren

Het is niet mogelijk om het risico van infectie volledig te elimineren door het eten van rauwe eieren. Er zijn echter manieren om het te verminderen(24).

Hier zijn een paar effectieve tips:

  • Kopen van gepasteuriseerde eieren en eiproducten, die beschikbaar zijn in sommige supermarkten.
  • Bewaar eieren gekoeld in uw huis. bewaren bij kamertemperatuur kan snelle groei van schadelijke bacteriën bevorderen.
  • Geen eieren kopen of consumeren voorbij hun vervaldatum.
  • Gooi vuile of gebarsten eieren weg.

De enige zekere manier om het risico te elimineren is echter om je eieren grondig te koken.

Kortom: Het kopen van gepasteuriseerde eieren kan het risico verlagen op een Salmonella -infectie. Een goede opslag en hantering na aanschaf is ook belangrijk.

Tot slot

Rauwe eieren hebben allemaal dezelfde voordelen als gekookte eieren.

De eiwitabsorptie is echter lager uit rauwe eieren en de opname van biotine kan worden voorkomen.

Het meest zorgwekkend is het kleine risico van rauwe eieren besmet met bacteriën die leiden tot Salmonella- infectie. Het kopen van gepasteuriseerde eieren vermindert het risico op infectie.

Of het eten van rauwe eieren het risico waard is, dat is iets wat jezelf moet beslissen.

Bedenk dat zeer jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een zwak immuunsysteem deze niet mogen eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 20 =

It is main inner container footer text