Eieren zijn één van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld.

Ze bevatten tal van belangrijke voedingsstoffen en kunnen je indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden.

Rauwe eieren hebben dezelfde voordelen als gekookte eieren.

Het eten van rauwe eieren of voedsel dat deze bevat, geeft echter aanleiding tot bezorgdheid over het risico van Salmonella-infectie.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €29,99⚡​

NAAR NETFLIX DEAL

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Ook kan de absorptie van sommige voedingsstoffen verminderen of zelfs volledig woden geblokkeerd.

Rauwe eieren zijn voedzaam

Net als gekookte eieren, rauwe eieren zijn zeer voedzaam.

Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten, vitaminen, mineralen, mineralen, oogbeschermende antioxidanten en diverse andere voedingsstoffen.

Eén groot rauw ei (50 g) bevat(1):

  • Calorieën : 72.
  • Eiwit : 6 gram.
  • Vet : 5 gram.
  • Vitamine A : 9% van de ADH.
  • Fosfor : 10% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 13% van de ADH.
  • Foliumzuur : 6% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 8% van de ADH.
  • Vitamine B12 (cobalamine): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.

Bovendien een rauw ei bevat 147 mg choline, een essentiële voedingsstof belangrijk voor gezonde hersenfunctie. Choline kan ook een rol spelen in de gezondheid van het hart(2, 3, 4).

Rauwe eieren bevatten ook veel luteïne en zeaxanthine. Deze belangrijke antioxidanten beschermen uw ogen en kunnen uw risico op ouderdomsgerelateerde oogziekten verminderen(5).

Het is belangrijk op te merken dat bijna alle voedingsstoffen geconcentreerd zijn in de dooier. Het wit bestaat voornamelijk uit eiwitten.

Kortom: Rauwe eieren zijn voedzaam en boordevol met eiwitten, goede vetten, vitamines, mineralen en antioxidanten die uw ogen beschermen. Ze zijn ook een uitstekende bron van choline. De dooiers bevatten de meeste voedingsstoffen.

De eiwitten in hen worden niet zo goed geabsorbeerd

Eieren zijn één van de beste bronnen van eiwitten in uw voeding.

In feite bevatten eieren alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhouding. Om deze reden worden ze vaak aangeduid als een ” volwaardige ” eiwitbron.

Het eten van de eieren rauw kan echter uw opname van deze hoogwaardige eiwitten verminderen.

Een kleine studie vergeleek de absorptie van eiwitten uit zowel gekookte als rauwe eieren bij 5 personen(6).

Uit de studie bleek dat 90% van het eiwit in gekookte eieren werd geabsorbeerd, maar slechts 50% in rauwe eieren. Met andere woorden, het eiwit in gekookte eieren was 80% beter verteerbaar.

Hoewel eiwit beter wordt geabsorbeerd uit gekookte eieren, kunnen sommige andere voedingsstoffen door het koken licht worden verminderd. Deze omvatten vitamine A, vitamine B5, fosfor en kalium.

Kortom: Onderzoek wijst uit dat eiwitten in gekookte eieren veel beter verteerbaar zijn dan eiwitten in rauwe eieren. Als je ze rauw eet, kan het zijn dat je lichaam niet al het eiwit kan opnemen.

Rauwe eiwitten blokkeren mogelijk de biotine absorptie

Biotine is een wateroplosbare vitamine-B, ook bekend als vitamine B7.

Deze vitamine is betrokken bij de productie van glucose en vetzuren in uw lichaam. Het is ook belangrijk tijdens de zwangerschap.(7).

Hoewel eidooiers een goede voedingsbron van biotine vormen, bevatten rauwe eiwitten een eiwit dat avidine wordt genoemd. Avidine bindt aan biotine in de dunne darm, die de absorptie verhindert.(8, 9, 10).

Omdat warmte avidine vernietigt, is dit geen probleem wanneer het ei gekookt is.

In ieder geval, zelfs als je rauwe eieren eet, is het hoogst onwaarschijnlijk dat het zal leiden tot een daadwerkelijk biotine tekort. Om dat te laten gebeuren, zou u rauwe eieren in grote hoeveelheden moeten consumeren – minstens een dozijn per dag voor een lange periode van tijd(11).

Kortom: Rauwe eiwitten bevatten het eiwit avidine, dat de absorptie van biotine, een in water oplosbare B-vitamine, kan blokkeren. Het is echter onwaarschijnlijk dat het een tekort zal veroorzaken, tenzij je veel rauwe eieren eet.

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met bacteriën

Rauw en half gekookte eieren bevatten Salmonella, een soort van schadelijke bacteriën(12).

Deze bacterie aangetroffen op de eierschalen maar ook in de eieren(13).

Het consumeren van besmette eieren kan voedselvergiftiging veroorzaken.

Symptomen van voedselvergiftiging zijn maagkrampen, diarree, misselijkheid, koorts en hoofdpijn. Deze symptomen lijken meestal 6 tot 48 uur na het eten en kunnen 3 tot 7 dagen aanhouden(14).

Gelukkig is het risico dat een ei besmet is erg laag. Eén studie wees uit dat slechts 1 op de 30.000 eieren die in de NL worden geproduceerd is besmet (15).

Vanaf de jaren zeventig tot en met de jaren negentig waren verontreinigde eierschalen echter de meest voorkomende bron van salmonella besmetting(16, 17, 18).

Sindsdien zijn er enkele verbeteringen aangebracht in de verwerking van eieren, waardoor er minder gevallen en uitbraken van salmonella zijn ontstaan.

Deze veranderingen zijn onder andere pasteurisatie. Dit proces gebruikt warmtebehandeling om het aantal bacteriën en andere micro-organismen in levensmiddelen te verminderen(19).

Kortom: Rauwe eieren kunnen een soort ziekteverwekkende bacterie bevatten, Salmonella genaamd, die voedselvergiftiging kan veroorzaken. Het risico van besmetting van een ei is echter vrij laag.

Bacteriële infecties zijn gevaarlijk voor bepaalde mensen

Salmonella infectie is een zorg bij bepaalde populaties. Bij sommige mensen kan dit ernstige of zelfs fatale gevolgen hebben.

Deze omvatten(20):

  • Zuigelingen en peuters: De jongste leeftijdsgroep is meer vatbaar voor infecties als gevolg van onvolgroeide immuunsystemen.
  • Zwangere vrouwen: In zeldzame gevallen kan Salmonella krampen in de baarmoeder van zwangere vrouwen veroorzaken die kunnen leiden tot vroeggeboorte of doodgeboorte(21).
  • Ouderen: Mensen ouder dan 65 jaar zullen vaker sterven aan door voedsel overgedragen infecties. Bijdragende factoren zijn ondervoeding en leeftijdsgebonden veranderingen in het spijsverteringsstelsel(22).
  • Verzwakt immuunsysteem: Het immuunsysteem is zwakker en kwetsbaarder voor infecties bij mensen met een chronische ziekte. Mensen met diabetes, HIV en kwaadaardige tumoren behoren tot degenen die geen rauwe eieren mogen eten(23).

Deze groepen moeten het eten van rauwe eieren en voedingsmiddelen die deze bevatten vermijden. Zelfgemaakte gerechten die het vaak bevatten zijn mayonaise en ijs.

Kortom: Baby’s, zwangere vrouwen, oudere volwassenen en andere risicogroepen moeten het eten van rauwe eieren vermijden. In deze groepen kan Salmonella infectie leiden tot ernstige levensbedreigende complicaties.

Hoe de kans op bacteriële infecties te minimaliseren

Het is niet mogelijk om het risico van infectie door het eten van rauwe eieren volledig uit te sluiten. Er zijn echter manieren om het risico op besmetting door het eten van rauwe eieren te verminderen(24).

Hier zijn een paar effectieve tips:

  • Kopen van gepasteuriseerde eieren en eiproducten, die beschikbaar zijn in sommige supermarkten.
  • Bewaar eieren gekoeld in uw huis. bewaren bij kamertemperatuur kan snelle groei van schadelijke bacteriën bevorderen.
  • Geen eieren kopen of consumeren voorbij hun vervaldatum.
  • Gooi vuile of gebarsten eieren weg.

De enige manier om het risico te elimineren is echter om uw eieren goed te koken.

Kortom: Het kopen van gepasteuriseerde eieren kan het risico op Salmonella-infectie verminderen. Een goede opslag en behandeling na aankoop is ook belangrijk.

Tot slot

Rauwe eieren hebben allemaal dezelfde voordelen als gekookte eieren.

De eiwitopname uit rauwe eieren is echter lager en de opname van biotine kan worden voorkomen.

Het meest verontrustend is het kleine risico dat rauwe eieren die besmet zijn met bacteriën tot Salmonella-infectie leiden. Het kopen van gepasteuriseerde eieren zal uw risico op infectie verlagen.

Of het eten van rauwe eieren het risico waard is, is iets wat je zelf moet beslissen.

Vergeet niet dat zeer jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met een zwak immuunsysteem deze niet moeten eten.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.