img

Is het eten van rauwe eieren veilig en gezond?

2075 Views

Is het eten van rauwe eieren veilig en gezond?

Eieren zijn een van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld.

Ze bevatten veel belangrijke voedingsstoffen en kunnen u voorzien van indrukwekkende voordelen voor de gezondheid .

Rauwe eieren hebben allemaal dezelfde voordelen als gekookte eieren.

Echter, het eten van rauwe eieren en voedingsmiddelen die deze bevatten wordt vaak bezorgdheid geuit over het risico van salmonella besmetting.

Ook kan uw opname van bepaalde voedingsmiddelen worden verminderd of zelfs volledig geblokkeerd.

Rauwe eieren zijn voedzaam

Net als gekookte eieren, rauwe eieren zijn zeer voedzaam.

Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten, vitaminen, mineralen, oog bescherming, antioxidanten en diverse andere voedingsstoffen.

Eén groot rauw ei (50 g) bevat(1):

  • Calorieën : 72.
  • Eiwit : 6 gram.
  • Vet : 5 gram.
  • Vitamine A : 9% van de ADH.
  • Vitamine B2 (riboflavine): 13% van de ADH.
  • Vitamine B5 (Pantotheenzuur): 8% van de ADH.
  • Vitamine B12 (cobalamine): 7% van de ADH.
  • Selenium : 22% van de ADH.
  • Fosfor : 10% van de ADH.
  • Foliumzuur : 6% van de ADH.

Bovendien een rauw ei bevat 147 mg choline, een essentiële voedingsstof belangrijk voor gezonde hersenfunctie. Choline zou ook een rol spelen voor de gezondheid van het hart(2, 3, 4).

Rauwe eieren zijn ook rijk aan luteïne en zeaxanthine. Deze belangrijke antioxidanten beschermen uw ogen en kan uw risico van aan leeftijd gerelateerde oogziekten verminderen(5).

Het is belangrijk op te merken dat bijna alle voedingsstoffen zijn geconcentreerd in de dooier. Het wit bestaat voornamelijk uit eiwit.

Kortom: Rauwe eieren zijn voedzaam en boordevol met eiwitten, goede vetten, vitaminen, mineralen en antioxidanten die uw ogen beschermen. Ze zijn ook een uitstekende bron van choline. De dooiers bevatten de meeste voedingsstoffen.

Het eiwit in hen wordt niet zo goed geabsorbeerd

Raw Egg Half Open

Eieren zijn één van de beste bronnen van eiwitten in uw voeding.

In feite, eieren bevatten alle 9 essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen. Daarom worden ze vaak aangeduid als “De” eiwitbron.

Echter, het eten van eieren die rauw zijn kan de absorptie van deze kwaliteit eiwitten verlagen.

Een kleine studie vergeleek de absorptie van eiwit uit zowel gekookte en rauwe eieren bij 5 personen(6).

De studie wees uit dat 90% eiwit in gekookte eieren werd geabsorbeerd, maar slechts 50% in rauwe eieren. Met andere woorden het eiwit in gekookte eieren zijn tot 80% verteerbaar.

Hoewel eiwit beter wordt geabsorbeerd uit gekookte eieren, sommige andere voedingsstoffen worden enigszins verminderd door te koken . Deze omvatten vitamine A, vitamine B5, fosfor en kalium.

Kortom: Onderzoek toont aan dat eiwit in gekookte eieren veel beter verteerbaar zijn dan eiwitten van rauwe eieren. Als je ze rauw eet dan is je lichaam niet in staat om alle eiwitten op te nemen.

Rauwe eiwitten blokkeren mogelijk de biotine absorptie

Biotine is een wateroplosbare vitamine-B, ook bekend als vitamine B7.

Deze vitamine is betrokken bij de productie van glucose en vetzuren in uw lichaam.Het is ook belangrijk tijdens de zwangerschap(7).

Terwijl de eidooiers een goede voedingsbron van biotine is, rauwe eiwitten bevatten een eiwit genaamd avidine . Avidine bindt biotine in de dunne darm, waardoor de absorptie wordt verhindert(8, 9, 10).

Omdat warmte avidine vernietigt, dit geen probleem is als het ei gekookt wordt.

In ieder geval, zelfs als je rauwe eieren eet, is het hoogst onwaarschijnlijk dat dit zal leiden tot werkelijke biotinidase deficiëntie. Om dat te realiseren zou u rauwe eieren in grote hoeveelheden moeten consumeren-op zijn minst een dozijn per dag gedurende een lange periode van tijd(11).

Kortom: rauwe eiwitten bevatten het eiwit avidine, die de absorptie van biotine een in water oplosbare B-vitamine kan blokkeren. Echter, het is onwaarschijnlijk dat er een tekort wordt veroorzaakt, tenzij je een heleboel rauwe eieren zal eten.

Rauwe eieren kunnen besmet zijn met bacteriën

Rauw ei gekraakt open, geïsoleerd

Rauw en half gekookte eieren bevatten Salmonella, een soort van schadelijke bacteriën(12).

Deze bacterie kunnen worden gevonden op de eierschalen maar ook binnen in de eieren(13).

Het consumeren van besmette eieren kan voedselvergiftiging veroorzaken.

De symptomen van voedselvergiftiging omvatten maagkrampen, diarree, misselijkheid, koorts en hoofdpijn. Deze symptomen verschijnen meestal 6-48 uur na het eten en kunnen 3-7 dagen duren(14).

Gelukkig is het risico van een besmet ei zeer laag. Een studie vond slechts 1 op de 30.000 eieren geproduceerd in NL die besmet was(15).

Echter, in de jaren 1970 tot de jaren 1990, verontreinigde eierschalen waren de meest voorkomende bron van Salmonella infectie (16, 17, 18).

Sindsdien zijn een aantal verbeteringen aangebracht in de verwerking van eieren, wat leidt tot minder Salmonella gevallen en uitbraken.

Deze wijzigingen omvatten pasteurisatie. Dit proces maakt gebruik van warmtebehandeling om het aantal bacteriën en andere micro-organismen in voedingsmiddelen te verminderen(19).

Kortom: Rauwe eieren kunnen een soort van pathogene bacteriën  bevatten genaamd  Salmonella , die voedselvergiftiging kan veroorzaken.Het risico dat een ei besmet is, is laag.

Bacteriële infectie zijn gevaarlijk voor bepaalde mensen

Salmonella infectie is een zorg bij bepaalde populaties. Bij sommige mensen kan dit ernstige of zelfs fatale gevolgen hebben.

Deze omvatten(20):

  • Zuigelingen en peuters: De jongste leeftijdsgroep is meer vatbaar voor infecties als gevolg van het nog onrijpe immuunsysteem.
  • Zwangere vrouwen: In zeldzame gevallen, Salmonella kan krampen in de baarmoeder van zwangere vrouwen veroorzaken die kunnen leiden tot vroeggeboorte of doodgeboorte(21).
  • Ouderen: Mensen ouder dan 65 jaar hebben meer kans op voedsel overgedragen infecties te sterven. Belangrijke factoren zijn onder meer ondervoeding en leeftijd-gerelateerde veranderingen in het spijsverteringsstelsel.
  • Immuun-zwakkere individuen: Het immuunsysteem wordt zwakker en gevoeliger voor infecties bij mensen met chronische ziekten. Mensen met diabetes, HIV en kwaadaardige tumoren zijn onder degenen die rauwe eieren niet zouden mogen eten.

Deze groepen moeten voorkomen dat het eten van rauwe eieren en levensmiddelen die ze bevatten. Zoals zelfgemaakte mayonaise , cake en ijs.

Kortom: Baby’s, zwangere vrouwen, ouderen en andere risicogroepen moeten het eten van rauwe eieren vermijden. In deze groepen,Salmonella kan tot infectie leiden en ernstige levensbedreigende complicaties.

Hoe de kans op bacteriële infectie te minimaliseren

Twee Rauwe eieren in een glazen

Het is niet mogelijk om het risico op infectie door het eten van rauwe eieren volledig te elimineren. Echter er zijn manieren om het te beperken(24).

Hier zijn een paar effectieve tips:

  • Kopen van gepasteuriseerde eieren en eiproducten, die beschikbaar zijn in sommige supermarkten.
  • Bewaar eieren gekoeld in uw huis. bewaren bij kamertemperatuur kan snelle groei van schadelijke bacteriën bevorderen.
  • Geen eieren kopen of consumeren voorbij hun vervaldatum.
  • Gooi vuile of gebarsten eieren weg.

Echter, de enige zekere manier om het risico te elimineren is om je eieren goed te koken.

Kortom: Het kopen van gepasteuriseerde eieren kan het risico verlagen op een Salmonella -infectie. Correct bewaren en handelen nadat u ze hebt aangeschaft is ook belangrijk..

Tot Slot

Rauwe eieren hebben allemaal dezelfde voordelen als gekookte eieren.

Echter, eiwit absorptie is lager van rauwe eieren, en de opname van biotine kan worden voorkomen.

Meest zorgwekkend is een kleine risico dat rauwe eieren besmet zijn met bacteriën dat leidt tot Salmonella -infectie. Het kopen van gepasteuriseerde eieren zal uw risico op infectie verlagen.

Of het eten van rauwe eieren het risico waard is, dat is iets wat jezelf moet beslissen.

Vergeet niet dat zeer jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een zwak immuunsysteem ze beter kunnen vermijden.

 

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text