Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is het slecht om te eten voor het slapen gaan?

1472 Views

Is het slecht om te eten voor het slapen gaan?

Veel mensen denken dat het een slecht idee is om te eten voor het slapengaan.

Dit komt vaak voort uit de overtuiging dat het eten voordat je gaat slapen leidt tot gewichtstoename.

Sommigen beweren echter dat een snack voor het slapen gaan daadwerkelijk gewichtsverlies kan ondersteunen.

Dus wat moet je geloven?

De waarheid is, dat het antwoord niet voor iedereen hetzelfde is. Het hangt sterk af van het individu.

Eten voor het slapen gaan is controversieel

Of je moet eten voor het slapen — gedefinieerd tussen diner en bedtijd — is uitgegroeid tot een hot topic in de voedingsleer.

De conventionele wijsheid zegt dat het eten voor het slapen gaan de oorzaak van gewichtstoename is, omdat je stofwisseling vertraagt als je in slaap valt. Hierdoor worden elk onverteerde calorieën opgeslagen als vet.

Toch zijn er veel gezondheidsdeskundigen die zeggen dat het eten voor het slapen gaan goed is en kan zelfs slaap of gewichtsverlies bevorderen.

Daarom is het geen verrassing dat veel mensen in de war zijn.

Een deel van het probleem is dat de gegevens hierover daadwerkelijk weerszijden blijkt te ondersteunen.

Hoewel vele mensen geloven dat een tragere stofwisseling tijdens de slaap tot gewichtstoename leidt, uw nachtelijke stofwisseling gemiddelden is hetzelfde als tijdens de dag. Je lichaam heeft nog veel energie nodig terwijl je slaapt(1, 2).

Er is ook geen bewijs ter ondersteuning van het idee dat calorieën meer voor het slapen tellen dan op enig ander tijdstip van de dag.

Maar ondanks het feit dat er geen fysiologische reden lijkt te zijn waarom verschillende studies het eten voor het slapen gaan verbonden zou zijn met gewichtstoename(3, 4, 5).

Dus wat is hier aan de hand? De reden is waarschijnlijk niet wat je verwacht.

Kortom: Het eten voor het slapen gaan is omstreden. Hoewel er geen fysiologische reden waarom het eten voor het slapen gaan gewichtstoename zou veroorzaken, hebben verschillende studies aanwijzingen gevonden dat het zou kunnen.

Het eten voor het slapen gaan kan leiden tot ongezonde gewoonten

De huidige gegevens blijkt geen fysiologische reden waarom het eten voor het slapen gaan moet leiden tot gewichtstoename. Echter, een aantal studies tonen aan dat mensen die voor het slapen gaan eten hebben meer kans om gewicht te winnen(3, 4, 5).

De reden hiervoor is veel eenvoudiger dan je zou verwachten.

Het blijkt dat mensen die voor het slapen gaan eten hebben meer kans op gewichtstoename, omdat een snack voor bedtijd is een extra maaltijd en dus extra calorieën.

Niet alleen dat, maar ‘s avonds is de tijd van de dag waarop veel mensen de neiging hebben om zich hongerig te voelen. Dit maakt het nog waarschijnlijker dat een snack voor bedtijd zal eindigen dat je calorie-inname over je dagelijkse calorie behoeften zal toenemen(5, 6).

Het feit is dat de meeste mensen als ze ‘s nachts snacken tijdens het tv-kijken of werken op hun laptops dat het geen verrassing is dat deze gewoonten kan leiden tot gewichtstoename.

Sommige mensen hebben extreme trek voor het slapen gaan, omdat ze niet genoeg tijdens de dag eten.

Deze extreme trek kan leiden tot een cyclus van teveel eten voor het slapen, dan bent u nog te vol om de volgende ochtend te eten, en steeds weer overdreven trek voor het slapen gaan de volgende avond(7).

Deze cyclus, die gemakkelijk kan leiden tot teveel eten en gewichtstoename, benadrukt het belang ervoor te zorgen dat je genoeg eet overdag.

Voor de meeste mensen is het probleem met het ‘s nachts eten niet dat je stofwisseling overschakelt naar het opslaan van calorieën in vet. In plaats daarvan wordt gewichtstoename veroorzaakt door de ongezonde gewoonten die vaak gepaard gaan met snacken voor het slapen gaan.

Kortom: In de meeste gevallen, het eten voor het slapen veroorzaakt alleen gewichtstoename vanwege gewoonten zoals het eten tijdens het kijken naar tv of te veel extra calorieën eten voor het slapen gaan.

Eten voor het slapen is slecht als je reflux hebt

Zilveren wekker op een Plaat

Gastro-oesofageale_refluxziekte (GERD) is een veel voorkomende aandoening dat maar liefst 20-48% van de westerse bevolking beïnvloedt. Dit gebeurt wanneer maagzuur terugvloeit in de slokdarm(8, 9).

Symptomen zijn onder meer maagzuur, moeite met slikken, een brok in de keel of verergering van astma ‘s in de nacht(3, 10).

Als u één van deze symptomen hebt moet u snacken vermijden voor het slapengaan.

Het eten voor het slapen gaan kan de symptomen verergeren omdat het hebben van een volle maag wanneer je ligt maakt het veel gemakkelijker voor maagzuur om terug te vloeien naar de keel(9).

Daarom, als je reflux hebt, is het een geen goed idee om eten ten minste 3 uur voordat u in bed ligt (11, 12).

Bovendien, is het niet verstandig het drinken van iets met cafeïne, alcohol, thee, chocolade of hete kruiden te eten. Al deze voedingsmiddelen kunnen de symptomen verergeren.

Kortom: Mensen die reflux hebben, is het beste om niets eten voor minstens 3 uur voor het slapen gaan. Zij moeten ook voedingsmiddelen vermijden, die kunnen leiden dat de symptomen verergeren.

Eten voor het slapen kan hebben enkele voordelen hebben

Het eten voor het slapen gaan is vaak niet het beste idee voor sommige mensen, voor anderen kan het nuttig zijn.

Het kan nachtelijke eten beteugelen en gewichtsverlies ondersteunen

Er zijn aanwijzingen dat, in plaats van het veroorzaken van gewichtstoename, het eten van een snack voor bedtijd kan daadwerkelijk voor sommige mensen helpen gewicht te verliezen.

Als je een persoon bent die de neiging heeft om een groot deel van uw calorieën ‘s nachts te eten, een hapje na het diner kan helpen uw verlangen naar nachtelijke tussendoortjes te beperken(13, 14).

In een 4 weken durende studie bij volwassenen die ‘s nachts veel snacken, de deelnemers die waren begonnen met het eten van een kom ontbijtgranen en melk 90 minuten na het diner aten gemiddeld 397 calorieën per dag minder(14).

Uiteindelijk verloren ze gemiddeld 0,84 kg, alleen al met deze kleine verandering(14).

Deze studie suggereert dat het toevoegen van een kleine after-dinner snack nacht-snackers tevreden kan houden. Na verloop van tijd heeft het wellicht ook de mogelijke voordeel voor gewichtsverlies.

Het kan helpen om beter te slapen

Er is nog niet veel onderzoek gedaan over dit onderwerp, maar veel mensen melden dat het eten van iets voor het slapen gaan helpt hen beter te slapen of voorkomt dat ze wakker worden van de honger tijdens de nacht.

Dit is logisch, als snack voor het slapen gaan kan helpen u een verzadigd en tevreden gevoel te geven(6, 15, 16).

Voldoende slaap is uiterst belangrijk, en slaaptekort is zelf gekoppeld aan overeten en gewichtstoename(5, 16, 17).

Er is geen bewijs dat een kleine, gezonde snack voor het slapen leidt tot gewichtstoename.

Daarom, als je het gevoel voor het slapen iets moet snacken en helpt je dat je goed slaapt of in slaap blijft, dan is dat zeker goed om het te doen.

Het kan de bloedsuikerspiegel van de ochtend stabiliseren

In de ochtend, uw lever vraagt om extra glucose (bloedsuiker) om u te voorzien van de energie die je nodig hebt om op te staan en de dag te beginnen.

Dit proces zorgt ervoor dat er nauwelijks een verandering in de bloedsuikerspiegel voor mensen zonder diabetes. Echter, sommige mensen met diabetes kunnen niet genoeg insuline produceren om de extra glucose uit het bloed te verwijderen.

Om deze reden, mensen met diabetes worden vaak wakker in de ochtend met een hoge bloedsuikerspiegel, zelfs als ze in de nacht daarvoor niets hebben gegeten. Dit wordt de Dawn Phenomenon genoemd(18, 19).

Andere mensen kunnen last hebben van nachtelijke hypoglykemie, of lage bloedsuikerspiegel ervaren tijdens de nacht, die kan de slaap verstoren (20).

Als u één van deze verschijnselen ervaart, moet u wellicht met uw arts bespreken over het aanpassen van uw medicatie.

Daarnaast hebben een aantal studies gesuggereerd dat een snack voor het slapengaan kan helpen deze veranderingen in de bloedsuikerspiegel te voorkomen door middel van een extra bron van energie(20, 21, 22).

Echter, het onderzoek is verdeeld, dus dit kan niet voor iedereen worden aanbevolen.

Als u hoge of lage bloedsuikerspiegel ervaart in de ochtend, praten met uw arts of diëtist om te zien of een snack voor bedtijd een goed idee voor je is.

Kortom: Het hebben van een snack voor bedtijd kan een aantal voordelen hebben, zoals het minder eten ‘s nachts of het beter slapen. Het kan ook helpen om uw bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Wat te eten voor het slapen gaan?

Plaat Met Pindakaas en Apple Slices

Voor de meeste mensen, is het goed idee om een hapje voor het slapen te nemen.

Er is geen recept voor de perfecte bedtijd snack, maar er zijn enkele dingen die je in gedachten moet houden.

Vermijd desserts en junkfood

Het eten voor het slapen gaan is niet per se een slechte zaak, het eten van traditionele dessert levensmiddelen of junkfood zoals ijs, taart of chips is geen goed idee.

Deze voedingsmiddelen, die hoog in ongezonde vetten en toegevoegde suikers zijn. Ze maken het zeer eenvoudig om uw dagelijkse calorie behoeften te overtreffen.

Het eten voor het slapen gaan is niet per se nodig, maar vullen van deze calorierijke voedingsmiddelen voor het slapen kan zeker je calorie inname sterk verhogen en deze moet je echt vermijden.

Combineer koolhydraten met eiwit of vet

Niet eten is altijd de “beste” snack voor het slapen gaan. Echter, een koppeling van complexe koolhydraten en eiwitten, of een beetje vet, is waarschijnlijk één van de beste manier om dit te doen(20, 22).

Complexe koolhydraten zoals volkoren granen, fruit en groenten bieden u een constante bron van energie als je in slaap valt.

Koppel die met eiwit of een kleine hoeveelheid vet kan helpen om je vol gevoel te behouden door de nacht heen en houd je bloedsuikerspiegel stabiel.

Echter, deze combinaties heeft ook andere voordelen.

Er zijn aanwijzingen dat het eten van een koolhydraatrijke maaltijd met een hoog glycemische index voor het slapen gaan kan u helpen beter in slaap te vallen(23, 24, 25).

Dit komt omdat koolhydraten het transport van het aminozuur tryptofaan kan verbeteren, die kan worden omgezet in neurotransmitters die helpen de slaap te reguleren(23).

Hetzelfde effect kan gelden voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan op zichzelf, zoals zuivelproducten, vis, gevogelte of rood vlees(23, 24, 25).

Sommige gegevens blijkt ook dat een vetrijke maaltijd de kwaliteit van de slaap kan verbeteren(25).

Goede snack ideeën zijn een appel met pindakaas, volkoren crackers en een stukje kalkoen of kaas en druiven.

Kortom: Het eten van een snack voor het slapen gaan is prima voor de meeste mensen, maar je moet proberen om junkfood en desserts te vermijden. Een combinatie van koolhydraten en eiwit of vet is een goede regel om te volgen.

Moet je eten voor het slapen gaan?

Het antwoord op al dan niet het een slecht idee is om te eten voordat u naar bed gaat hangt af van u en uw gewoonten.

Het is geen goed idee om een gewoonte van het snacken van ongezonde voedingsmiddelen voor het slapen te nuttigen. Het is ook niet verstandig om een groot deel van uw calorieën te eten tijdens de nacht.

Echter, het is prima voor de meeste mensen om een gezonde snack voor het slapen gaan te nemen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − veertien =

It is main inner container footer text