Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Feta Kaas: goed of slecht?

1652 Views

Feta Kaas: goed of slecht?

Feta is de meest bekende kaas in Griekenland. Het is een zachte, witte, gepekelde kaas die zeer voedzaam is en een uitstekende bron van calcium.

Als onderdeel van de mediterrane keuken, wordt deze kaas gebruikt in allerlei gerechten – van voorgerechten tot desserts – omdat het de smaak van voedingsmiddelen kan verbeteren.

Hier is alles wat u moet weten over de feta kaas.

Wat Is Feta kaas?

Feta kaas komt oorspronkelijk uit Griekenland.

Het is een Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) product, wat betekent dat alleen kaas die in bepaalde gebieden van Griekenland “feta” kan worden genoemd(1).

In deze regio’s, wordt feta gemaakt met melk van schapen en geiten gefokt op lokaal gras. Deze bijzondere omgeving is wat de kaas zijn unieke eigenschappen geeft.

Feta de smaak is pittig en scherp als het gemaakt is met schapenmelk, maar milder in combinatie met geitenmelk.

Het wordt beschouwd als een verse kaas omdat het niet verouderd of gedroogd is. Feta wordt in blokken en voelt stevig aan.

Toch kan het verkruimelen bij het snijden en het heeft een romig mondgevoel.

Kortom: De kaas van feta is een Griekse kaas van schapen- en geitenmelk. Het heeft een pittige, scherpe smaak en een romige textuur in de mond.

Hoe wordt het gemaakt?

Kom van feta kaas

Echte Griekse feta wordt gemaakt van schapenmelk of een mengsel van schapen- en geitenmelk.

Echter, mag geitenmelk niet meer dan 30% van het mengsel bevatten(1).

De melk die gebruikt wordt voor het maken van de kaas is meestal gepasteuriseerd, maar het kan ook rauw.

Nadat de melk is gepasteuriseerd, worden melkzuur starterculturen toegevoegd aan de wei van het wrongel, die zijn vervaardigd van de caseïne eiwit. Stremsel wordt vervolgens toegevoegd aan het instellen van de caseïne.

Zodra dit proces voltooid is, wordt het wrongel gevormd door het aftappen van de wei en plaatsen van het wrongel in mallen voor 24 uur.

Nadat de wrongel stevig is, wordt deze in blokjes gesneden, gezout en in houten vaten of metalen mallen voor maximaal drie dagen. Vervolgens worden de blokken kaas in een zout oplossing gebracht en gekoeld voor twee maanden.

Tot slot, wanneer de kaas gereed is voor de consument wordt het verpakt in deze oplossing (pekel genoemd) om de versheid te behouden.

kortom: De kaas van feta is een verse kaas die wordt gevormd in blokjes. Het wordt ingepekeld, gezout en gerijpt gedurende twee maanden.

Feta Kaas zit vol met voedingsstoffen

Feta kaas lijkt een gezonde keuze. Een 28 gram portie biedt(2):

  • Calorieën: 74
  • Vet: 6 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Koolhydraten: 1,1 gram
  • Riboflavine: 14% van de ADH
  • Calcium: 14% van de ADH
  • Natrium: 13% van de ADH
  • Fosfor: 9% van de ADH
  • Vitamine B12: 8% van de ADH
  • Selenium: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 6% van de ADH
  • Zink: 5% van de ADH

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden vitamine A en K, foliumzuur , pantotheenzuur, ijzer en magnesium(2).

Wat meer, feta bevat minder vet en calorieën dan oude kazen zoals Cheddar of Parmezaanse kaas.

Een 28 g Cheddar of Parmezaanse bevat meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl slechts 28 gram feta en 74 calorieën en 6 gram vet telt(2, 3, 4).

Bovendien, bevat het meer calcium en vitamine B dan andere verse kazen zoals mozzarella, ricotta, kwark of geitenkaas (2, 5, 6, 7, 8).

Kortom: De kaas van feta is een low-calorie, magere kaas. Het is ook een goede bron van vitamine B, calcium en fosfor.

Het kan botgezondheid ondersteunen

Kaas lijkt de primaire bron te zijn van calcium in de westerse voeding(9).

Feta kaas is een rijke bron van calcium, fosfor en eiwitten , die bewezen hebben de gezondheid van bot te bevorderen(10).

Calcium en eiwitten helpen het handhaven van botdichtheid en osteoporose te voorkomen, terwijl fosfor helpt dat uw botten calcium opnemen(9, 10, 11, 12).

Elke portie feta biedt bijna twee keer zoveel calcium als fosfor, en heeft aangetoond dat het positieve effecten op de gezondheid van het bot heeft(2, 13, 14).

Bovendien, melk van schapen en geiten bevatten meer calcium en fosfor dan koemelk. Daarom is het opnemen van kazen, zoals feta in uw voeding u kan helpen om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van calcium te voldoen (15, 16, 17).

Kortom: Calcium en fosfor zijn aanwezig in feta kaas in hoeveelheden die kunnen helpen de gezondheid van het bot te ondersteunen.

Feta kaas is goed voor je darm

Probiotica zijn levende, vriendelijke bacteriën waar uw gezondheid van kan profiteren.

Feta heeft aangetoond Lactobacillus plantarum te bevatten , dat is goed voor 48% van de bacteriën(18, 19, 20, 21).

Deze bacteriën kunnen helpen het immuunsysteem en darmgezondheid te bevorderen door het maagdarmkanaal te beschermen tegen ziekteverwekkende bacteriën zoals E. coli en Salmonella(22).

Bovendien lijken ze de productie van verbindingen die de ontstekingsreactie remmen te verhogen, waardoor ontstekingsremmende voordelen ontstaan(22, 23).

Ten slotte hebben laboratorium studies aangetoond dat deze veerkrachtige bacteriën en andere gist stammen gevonden in deze kaas bij een lage pH kunnen groeien, overleven extreme omstandigheden in je darmen, zoals galzuur(18, 22, 24).

Conclusie: feta kaas bevat vriendelijke bacteriën heeft aangetoond dat het immuunsysteem en intestinale gezondheid bevordert, naast hun anti-inflammatoire effecten.

Het bevat gunstige vetzuren

Salade met feta kaas, tomaten en olijven

Geconjugeerd linolzuur (CLA) is een vetzuur in dierlijke producten.

Het heeft aangetoond dat het helpt verbeteren van de lichaamssamenstelling, afnemende vetmassa en toenemende spiermassa. CLA kan ook helpen voorkomen van diabetes en heeft aangetoond anti-kanker effecten te bevatten(25, 26).

Kazen gemaakt met schapenmelk hebben een hogere concentratie CLA dan kazen gemaakt met melk van koeien of geiten. In feite, feta kaas bevat tot 1,9% CLA, goed voor 0,8% van het vetgehalte(27, 28).

Hoewel dit CLA-gehalte afneemt na de rijping en tijdens opslag werd in een studie aangetoond dat het gebruik van bacteriële culturen in de bereiding van de kaas kan helpen om de concentratie van CLA te verhogen(1, 29).

Daarom kan het eten van fetakaas bijdragen aan uw inname van CLA en u voorzien van al de voordelen die zij biedt.

Interessant genoeg is, dat Griekenland heeft de laagste gevallen van borstkanker en de hoogste consumptie van kaas in de Europese Unie(28).

Kortom: Feta kaas bevat goede hoeveelheden CLA, die lichaamssamenstelling kunnen verbeteren en kan diabetes en kanker voorkomen.

Mogelijke problemen met feta

Fetakaas is een goede zuivelbron van voedingsstoffen. Echter, als gevolg van hoe het is gemaakt en de soorten melk wat wordt gebruikt, kan het enkele nadelen bevatten.

Het bevat hoge hoeveelheden natrium

Tijdens het maken van het kaas proces, zout wordt toegevoegd aan het wrongel. Bovendien, tijdens de opslag, het kaasblok moet worden ondergedompeld in een zoutoplossing van 7% zout.

Het eindproduct is een kaas die rijk is in natrium . In feite, feta kaas bevat 312 mg natrium in een 28 gram portie, die kan oplopen tot 13% van het ADH(2).

Als u gevoelig bent voor zout, een eenvoudige manier om het zoutgehalte van de kaas te verminderen is om de kaas met water te spoelen voordat u het gaat eten.

Het heeft een hoog gehalte aan lactose

Verse kazen en kazen gemaakt met een hoge mate van melkvet hebben de neiging om hoger te zijn lactose dan oude kazen.

Omdat feta kaas is een verse kaas gemaakt van volle melk, heeft het een hoger gehalte aan lactose dan kazen, zoals Goudse, Parmezaanse kaas of ricotta.

Mensen die allergisch of intolerant zijn voor lactose moeten het eten van verse kazen voorkomen, met inbegrip van feta.

Zwangere vrouwen moeten geen ongepasteuriseerde Feta kaas consumeren.

Listeria monocytogenes zijn een soort bacteriën gevonden in water- en bodemverontreiniging die gewassen en dieren kan besmetten(30).

Zwangere vrouwen worden gewoonlijk aangeraden om rauwe groente en vlees te vermijden, alsmede gepasteuriseerde zuivelproducten omdat zij potentieel mogelijk besmet zijn met deze bacteriën.

Kazen gemaakt met ongepasteuriseerde melk hebben een hoger risico van het dragen van de bacteriën dan kazen gemaakt van gepasteuriseerde melk. Ook hebben verse kazen een hoger risico dan oude kazen, als gevolg van een hoger vochtgehalte(30).

Daarom wordt feta kaas gemaakt van ongepasteuriseerde melk en niet aanbevolen voor zwangere vrouwen.

Kortom: feta kaas heeft een hogere natrium en lactose gehalte dan andere kazen. Ook gemaakt met ongepasteuriseerde melk, heeft het de mogelijkheid om te worden besmet met Listeria bacteriën.

Hoe feta kaas te eten

Feta kan een geweldige aanvulling op uw maaltijden zijn vanwege de smaak en textuur. In feite, houden Grieken het traditioneel op de tafel voor mensen die tijdens de maaltijden het willen toevoegen.

Hier zijn een paar leuke manieren om dit soort kaas toe te voegen aan je eten:

  • Op brood: Top met feta, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met zout en peper.
  • Op salades: Strooi verkruimelde feta op uw salades.
  • Gegrilde: Grill feta, besprenkel met olijfolie en breng op smaak met peper.
  • Met vruchten: Maak gerechten zoals een salade van watermeloen, feta en munt.
  • Op tacos: Strooi verkruimelde feta op tacos.
  • Op pizza: Voeg verkruimelde feta en ingrediënten zoals tomaten, paprika en olijven.
  • In omeletten: Combineer eieren met spinazie, tomaten en feta.
  • In pasta: Gebruik hem samen met artisjokken, tomaten, olijven, kappertjes en peterselie.

Kortom: Door zijn karakteristieke smaak en aroma, kan feta kaas een uitstekende aanvulling zijn op maaltijden.

Tot Slot

Feta is een frisse, witte kaas met een zachte en romige textuur.

In vergelijking met andere kazen, het bevat weinig calorieën en vet. Het bevat ook een hoog gehalte aan vitamine B, fosfor en calcium, dat bot gezondheid ten goede kan komen.

Bovendien feta bevat heilzame bacteriën en vetzuren.

Dit type kaas is rijk aan natrium en lactose. Zwangere vrouwen moeten zeker ongepasteuriseerde feta vermijden.

Maar voor de meeste mensen, feta is volkomen veilig om te eten. Bovendien kan het worden gebruikt in verschillende recepten, van voorgerechten tot desserts.

Feta is een heerlijke en gezonde aanvulling op de voeding voor de meeste mensen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 − 6 =

It is main inner container footer text