feta kaas

Feta kaas: goed of slecht?

Feta is de meest bekende kaas in Griekenland. Het is een zachte, witte, gezoute kaas die zeer voedzaam is en een uitstekende bron van calcium.

Als onderdeel van de mediterrane keuken, vaak gebruikt in allerlei gerechten, variërend van voorgerechten tot desserts.

Hier is alles wat u moet weten over de feta kaas.

Wat is feta kaas?

Feta kaas komt oorspronkelijk uit Griekenland.

Het is een product met een beschermde productnaam(BOB), wat betekent dat alleen kaas die in sommige delen van Griekenland wordt gemaakt “feta” genoemd mag worden(1).

In deze regio’s maakt men feta van schapen- of geitenmelk die op lokaal gras zijn gefokt. Deze specifieke omgeving geeft de kaas zijn unieke kenmerken.

Feta’s smaak is pittig en scherp als het gemaakt is met schapenmelk, maar milder in combinatie met geitenmelk.

Feta wordt geproduceerd in blokken en voelt stevig aan. Het kan echter afbrokkelen wanneer het wordt gesneden en heeft een romig mondgevoel.

Kortom: Feta kaas is een Griekse kaas gemaakt van schapen- en geitenmelk. Het heeft een pittige, scherpe smaak en een romige textuur in de mond.

Hoe wordt het gemaakt?

Echte Griekse feta is gemaakt van schapenmelk of een mengsel van schapen- en geitenmelk.

Geitenmelk mag echter niet meer dan 30% van het mengsel bevatten(1).

De melk die wordt gebruikt om de kaas te maken, is meestal gepasteuriseerd, maar deze kan ook rauw zijn.

Nadat de melk is gepasteuriseerd, worden melkzuur starterculturen toegevoegd om de wei te scheiden van het wrongel, gemaakt van het eiwit caseïne. Vervolgens wordt stremsel toegevoegd om de caseïne te scheiden.

Zodra dit proces is voltooid, wordt het wrongel gevormd door de wei af te tappen en de wrongel 24 uur in vormen te plaatsen.

Zodra de wrongel stevig is, wordt het in blokjes gesneden, gezout en in houten vaten of metalen mallen geplaatst voor maximaal drie dagen. Vervolgens worden de kaasblokken in een zoutoplossing geplaatst en gedurende twee maanden gekoeld.

Ten slotte, wanneer de kaas klaar is voor de consumenten, wordt deze verpakt in een oplossing (pekel genoemd) om de versheid te behouden.

Kortom: De kaas van feta is een verse kaas die wordt gevormd in blokjes. Het wordt opgeslagen in een zoutoplossing en in slechts twee maanden gerijpt.

Feta kaas zit vol met voedingsstoffen

Feta kaas lijkt een gezonde keuze. Een 28 gram portie biedt(2):

  • Calorieën: 74
  • Vet: 6 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Koolhydraten: 1,1 gram
  • Riboflavine: 14% van de ADH
  • Calcium: 14% van de ADH
  • Natrium: 13% van de ADH
  • Fosfor: 9% van de ADH
  • Vitamine B12: 8% van de ADH
  • Selenium: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 6% van de ADH
  • Zink: 5% van de ADH

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden vitamine A en K, foliumzuur , pantotheenzuur, ijzer en magnesium(2).

Bovendien bevat feta minder vet en calorieën dan oude kazen zoals Cheddar of Parmezaanse kaas.

Een 28 gram Cheddar of Parmezaanse bevat meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl slechts 28 gram feta en 74 calorieën en 6 gram vet bevat(2, 3, 4).

Bovendien bevat het meer calcium- en B-vitaminen dan andere kazen zoals mozzarella, ricotta, cottage cheese of geitenkaas (2, 5, 6, 7, 8).

Kortom: Feta kaas is een caloriearme, magere kaas. Het is ook een goede bron van B-vitaminen, calcium en fosfor.

Houd je botten sterk

Kaas lijkt de primaire bron te zijn van calcium in de westerse voeding(9).

Feta kaas is een goede bron van calcium, fosfor en eiwitten , waarvan is bewezen dat ze de gezondheid van de botten bevorderen(10).

Calcium en eiwit helpen de botdichtheid te behouden en osteoporose te voorkomen, terwijl fosfor een belangrijk onderdeel van het bot is(9, 10, 11, 12).

Elke portie feta biedt bijna twee keer zoveel calcium als fosfor, waarvan is aangetoond dat het een positief effect heeft op de gezondheid van de botten(2, 13, 14).

Bovendien bevat melk van schapen en geiten meer calcium en fosfor dan koemelk. Daarom kan het opnemen van kazen zoals feta in uw voeding u helpen de aanbevolen dagelijkse inname van calcium te bereiken(15, 16, 17).

Kortom: Calcium en fosfor zijn aanwezig in feta kaas in hoeveelheden die de gezondheid van de botten kunnen ondersteunen.

Feta kaas is goed voor je darm

Probiotica zijn levende, vriendelijke bacteriën die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Van feta is aangetoond dat het Lactobacillus plantarum bevat, dat ongeveer 48% van zijn bacteriën uitmaakt(18, 19, 20, 21).

Deze bacteriën kunnen het immuunsysteem en de darmgezondheid helpen bevorderen door het darmkanaal te beschermen tegen ziekteverwekkende bacteriën zoals E. coli en Salmonella(22).

Bovendien lijken ze de productie van verbindingen die de ontstekingsreactie remmen te verhogen, waardoor ontstekingsremmende voordelen ontstaan(22, 23).

Ten slotte hebben reageerbuisstudies aangetoond dat de bacteriën en andere giststammen die in deze kaas worden gevonden, kunnen groeien bij een lage pH, overleven extreme omstandigheden in uw darm, zoals galzuur(18, 22, 24).

Kortom: Feta kaas bevat vriendelijke bacteriën waarvan is aangetoond dat ze de immuun- en darmgezondheid bevorderen, naast hun ontstekingsremmende effecten.

Het bevat heilzame vetzuren

Geconjugeerd linolzuur (CLA) is een vetzuur dat men aantreft in dierlijke producten.

Het is aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van de lichaamssamenstelling, het verminderen van de vetmassa en het vergroten van de vetvrije massa. CLA kan ook helpen bij het voorkomen van diabetes en heeft antikankereffecten(25, 26).

Kaassoorten gemaakt met schapenmelk hebben een hogere CLA concentratie dan kazen gemaakt van melk van koeien of geiten. Feta kaas bevat zelfs maximaal 1,9% CLA, wat 0,8% van het vetgehalte voor haar rekening neemt(27, 28).

Hoewel het CLA gehalte afneemt wanneer verwerkt en opgeslagen, heeft een onderzoek aangetoond dat het gebruik van bacterieculturen bij het maken van de kaas kan helpen de concentratie van CLA te verhogen(1, 29).

Daarom kan het eten van feta kaas bijdragen aan uw inname van CLA en u alle voordelen bieden die het biedt.

Interessant genoeg heeft Griekenland de laagste gevallen van borstkanker en de hoogste consumptie van kaas in de Europese Unie (28).

Kortom: Feta kaas bevat goede hoeveelheden CLA, wat de lichaamssamenstelling kan verbeteren en diabetes en kanker kunnen helpen voorkomen.

Potentiële problemen met feta

Feta kaas is een goede bron van voedingsstoffen. Echter, vanwege de manier waarop het is gemaakt en de soorten melk die worden gebruikt, kan dit enkele nadelen hebben.

Het bevat hoge hoeveelheden natrium

Tijdens het kaas bereidingsproces wordt zout aan de wrongel toegevoegd. Bovendien moet het kaasblok tijdens opslag worden ondergedompeld in een zoutoplossing van maximaal 7% zout.

Het eindproduct is een kaas met veel natrium. Feta kaas bevat zelfs 312 mg natrium in een portie van 28 gram, wat goed is voor 13% van uw ADH(2).

Als u gevoelig bent voor zout, is een eenvoudige manier om het zoutgehalte van deze kaas te verminderen, om de kaas met water te spoelen voordat u het opeet.

Het bevat lactose

Niet gerijpte kazen hebben de neiging om hoger te zijn in lactose dan oude kazen.

Omdat feta kaas een niet gerijpte kaas is, heeft deze een hoger lactosegehalte dan sommige andere kazen.

Mensen die allergisch of intolerant zijn voor lactose, moeten het eten van niet gerijpte kazen, waaronder feta vermijden.

Zwangere vrouwen mogen geen ongepasteuriseerde feta consumeren

Listeria monocytogenes zijn een soort bacteriën gevonden in water- en bodemverontreiniging die gewassen en dieren kan besmetten(30).

Zwangere vrouwen worden meestal geadviseerd om het consumeren van rauwe groenten en vlees, evenals ongepasteuriseerde zuivelproducten te vermijden, omdat ze het potentieel hebben om besmet te zijn met deze bacteriën.

Kaassoorten gemaakt met ongepasteuriseerde melk hebben een groter risico om deze bacteriën te dragen dan kazen gemaakt met gepasteuriseerde melk. Evenzo hebben verse kazen een hoger risico om het te dragen dan oude kazen, vanwege het hogere vochtgehalte(30).

Daarom wordt feta kaas gemaakt van ongepasteuriseerde melk en niet aanbevolen voor zwangere vrouwen.

Kortom: Feta-kaas heeft een hoger natrium- en lactosegehalte dan sommige andere kazen. Ook wanneer gemaakt met ongepasteuriseerde melk, heeft het potentieel om besmet te raken met Listeria bacteriën.

Hoe feta kaas te eten

Feta kan een geweldige aanvulling op uw maaltijden zijn vanwege de smaak en textuur. In feite houden Grieken het traditioneel op tafel voor mensen die tijdens de maaltijd het willen toevoegen.

Hier zijn een paar leuke manieren om dit soort kaas toe te voegen aan je maaltijd:

  • Op brood: Garneer met feta, besprenkel met olijfolie en breng het op smaak met zout en peper.
  • Op salades: Strooi verkruimelde feta over uw salades.
  • Gegrilde: Grill feta, besprenkel met olijfolie en breng het op smaak met peper.
  • Met vruchten: Maak gerechten zoals een salade van watermeloen, feta en munt.
  • Op taco’s: Strooi verkruimelde feta op taco’s.
  • Op pizza: Voeg verkruimelde feta en ingrediënten zoals tomaten, paprika en olijven.
  • In omeletten: Combineer eieren met spinazie, tomaten en feta.
  • In pasta: Gebruik hem samen met artisjokken, tomaten, olijven, kappertjes en peterselie.

Kortom: Vanwege zijn karakteristieke smaak en aroma kan fetakaas een uitstekende aanvulling zijn op maaltijden.

Tot slot

Feta is een frisse, witte kaas met een zachte en romige textuur.

In vergelijking met andere kazen is het laag in calorieën en vet. Het bevat ook veel B-vitamines, fosfor en calcium, wat de gezondheid van de botten ten goede kan komen.

Bovendien bevat feta nuttige bacteriën en vetzuren.

Dit type kaas is echter relatief hoog in natrium. Zwangere vrouwen moeten er ook zeker van zijn om ongepasteuriseerde feta te vermijden.

Maar voor de meeste mensen is feta volkomen veilig om te eten. Bovendien kan het worden gebruikt in verschillende recepten, variërend van voorgerechten tot desserts.

Feta is een heerlijke en gezonde aanvulling op de voeding voor de meeste mensen.