Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

frambozen 101: 10 gezondheidsvoordelen van dit superfruit

2307 Views

Frambozen 101:10 Gezondheidsvoordelen van dit superfruit

Frambozen zijn heerlijk en mooi ogend fruit en is van het geslacht Rubus, die afkomstig is van de Rozenfamilie. Hij bloeit het hele jaar door en is daardoor het hele jaar verkrijgbaar.

Echter, in vroegere dagen was het een zomer gewas dat inmiddels is gewijzigd door de technologie om het hele jaar te kunnen worden geoogst.

Frambozen worden geteeld in het grootste deel van de gematigde streken in de wereld en Rusland is de grootste producent, gevolgd door Polen.

Vandaag zijn ze verkrijgbaar in vele verschillende vormen en hebben talrijke variëteiten waaronder rode frambozen, paarse frambozen, zwarte frambozen, blauwe frambozen en gouden frambozen.

Er zijn ongeveer 15 soorten van deze vrucht die worden gekweekt in vele landen en continenten in de wereld.

Frambozen zijn erg populair en staan bekend om hun voedzame karakter.

Hieronder een gedetailleerd overzicht van de redenen waarom frambozen worden aanbevolen en een “must” zijn van uw dagelijkse inname van fruit.

 De nummer 2 op de lijst van gezondste fruit

Voedingswaarde frambozen

Frambozen behoren tot de gezondste vruchten en zijn super goed voor uw gezondheid. Het heeft een hoge voedingswaarde die omvat:

Antioxidanten, fytonutriënten, vezels, ijzer, magnesium, kalium, zink, etc.

De volgende tabel geeft een opsomming van de volledige voedingswaarde samenstelling van 100 gram Frambozen.

Energie 53 Kcal
Koolhydraten 11.94 gms
Suiker 4.42 gms
Voedingsvezels 6,5 gms
Vetten 0.65 gms
Eiwit 1.20 gms
Vitamine B1 0,032 mg
Vitamine B2 0,038 mg
Vitamine B3 0,598 mg
 Foliumzuur 21
Vitamine B6 0,055 mg
Vitamine K 7.8
Vitamine C 26,2 mg
Vitamine 0,87 mg
Choline 12,3 mg
Calcium 25 mg
Magnesium 22 mg
Ijzer 0,69 mg
Fosfor 29 mg
Kalium 151 mg
Mangaan 0,67 mg
Zink 0,42 mg

Frambozen heeft het hoogste percentage aan vitamine C op de schaal van de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen die we nodig hebben. Het kan zorgen voor ongeveer 32% van de vitamine C die wij nodig hebben.

Frambozen zijn ook bekend om zijn rijke hoeveelheid voedingsvezels met een redelijke mate van suiker. Mangaan is een ander voedingsstof in de framboos dat ongeveer 32% van onze dagelijkse behoefte vervult.

Naast deze drie overige voedingsstoffen in de vorm van vitamines, sporenelementen en eiwitten wat weinig in deze vrucht voorkomt zo’n 2% tot 4% van de dagelijkse behoefte.

Deze sappige vrucht is samengesteld uit 95% water, en is één van de hoogste in watergehalte.

De gezondheidsvoordelen

Zoals blijkt uit de voedingsgrafiek, frambozen zijn zeer gezond.

Ze zijn nuttig bij het voorkomen van schade aan het DNA van onze cellen tegen vrije radicalen aldus beschermen ze tegen verschillende gezondheidsproblemen, zoals kanker, maculaire degeneratie, cardiovasculaire gezondheid, voortijdige veroudering en veel meer.

Het is ook bekend om zijn positieve effecten op het verbeteren van de oog visie, immuniteit, de vorming van bloed en het bevorderen van een gezond gewichtsverlies.

In deze sectie zullen we de voordelen voor de gezondheid van dit prachtige fruit en waarom het werkt om uw gezondheid te verbeteren.

  1. Kankerbestrijdende eigenschappen: preventie van kanker is een andere groot voordeel voor de gezondheid van frambozen. Frambozen zijn zeer goed bekend om de mogelijkheid om kanker te bestrijden. Ze zijn rijk aan vitamine C en caroteen, die bijdragen tot de schade aan cellen veroorzaakt door vrije radicalen.
  2. Behoudt de cardiovasculaire gezondheid: Het kaliumgehalte in bessen helpt bij het regelen van de hartslag en bloeddruk. Frambozen zijn rijk aan mineralen zoals mangaan, koper en ijzer voor de rode bloedcellen.
  3. Verbetert de vruchtbaarheid :  Men beweert dat de vitamine C en magnesium in frambozen vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen kunnen verbeteren. Een theorie beweert dat de antioxidanten in frambozen beschermen de gezondheid van sperma, het bevorderen van de conceptie, en het risico op een miskraam kan verminderen.
  4. Helpen bij gewichtsverlies: Frambozen zijn een goede bron van vezels en mangaan, deze helpen bij het vertragen van uw spijsvertering en zorgt dat u een langer gevoel van vol behoudt. Ze bevatten ook vetverbranding ketonen, die versnellen de stofwisseling en helpen bij het sneller verbranden van vet.
  5. Gezonde weefsels en bloedvaten: Frambozen zitten vol met vitamine C die helpt huidweefsels in cel regeneratie van de huid, botten, ligamenten en bloedvaten te herstellen.
  6.  Ontstekingsremmende eigenschappen: Frambozen worden ook beschouwd als een natuurlijke pijnstiller, dankzij hun ontstekingsremmende eigenschappen. Het eten van frambozen kan de pijn veroorzaakt door aandoeningen zoals jicht en artritis verminderen.

7. Verhoogt Immuniteit :  Frambozen zijn rijk aan vitamine C, die de algemene immuniteit voor alledaagse ziekten en zeldzame infecties toeneemt. Vitamine C verhoogt de antioxidant niveaus in frambozen en helpt zo om bloedcellen schoon te houden zodat ze ongewenste virale invallen kunnen afwenden.

8. Oog gezondheid : De hoge niveaus van antioxidanten in frambozen is goed voor de ogen, en helpt om te vechten tegen het begin van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie.

9. Goed voor diabetes :  Omdat ze een lage glycemische index hebben, frambozen kunnen nuttig zijn voor iedereen die lijdt aan diabetes. De koolhydraten in frambozen zijn traag waardoor ze makkelijk worden afgebroken in het lichaam en het vrijgekomen suiker goed in het bloed wordt opgenomen.

10. Zij zijn een goede bron van omega-3 vetzuren: Frambozen zaden bevatten verbazingwekkend hoge niveaus van omega-3 en omega-6 vetzuren, die een goede voeding zijn voor het haar, nagels en huid. Ze kunnen ook nuttig zijn bij het behandelen van huidaandoeningen zoals eczeem, rosacea en psoriasis.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text