Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Frambozen 101: 10 Gezondheidsvoordelen van dit superfruit

2511 Views

Frambozen 101:10 Gezondheidsvoordelen van dit superfruit

Frambozen zijn heerlijk en mooi ogend fruit en is van het geslacht Rubus, die afkomstig is van de Rozenfamilie. Hij bloeit het hele jaar door en is daardoor het hele jaar verkrijgbaar.

Echter, in vroegere dagen was het een zomer gewas dat inmiddels is gewijzigd door de technologie om het hele jaar te kunnen worden geoogst.

Frambozen worden geteeld in het grootste deel van de gematigde streken in de wereld en Rusland is de grootste producent, gevolgd door Polen.

Vandaag zijn ze verkrijgbaar in vele verschillende vormen en hebben talrijke variëteiten waaronder rode frambozen, paarse frambozen, zwarte frambozen, blauwe frambozen en gouden frambozen.

Er zijn ongeveer 15 soorten van deze vrucht die worden gekweekt in vele landen en continenten in de wereld.

Frambozen zijn erg populair en staan bekend om hun voedzame karakter.

Hieronder een gedetailleerd overzicht van de redenen waarom frambozen worden aanbevolen en een “must” zijn van uw dagelijkse inname van fruit.

 De nummer 2 op de lijst van gezondste fruit

Voedingswaarde frambozen

Frambozen behoren tot de gezondste vruchten en zijn super goed voor uw gezondheid. Het heeft een hoge voedingswaarde die omvat:

Antioxidanten, fytonutriënten, vezels, ijzer, magnesium, kalium, zink, etc.

De volgende tabel geeft een opsomming van de volledige voedingswaarde samenstelling van 100 gram Frambozen.

Energie53 Kcal
Koolhydraten11.94 gms
Suiker4.42 gms
Voedingsvezels6,5 gms
Vetten0.65 gms
Eiwit1.20 gms
Vitamine B10,032 mg
Vitamine B20,038 mg
Vitamine B30,598 mg
 Foliumzuur21
Vitamine B60,055 mg
Vitamine K7.8
Vitamine C26,2 mg
Vitamine0,87 mg
Choline12,3 mg
Calcium25 mg
Magnesium22 mg
Ijzer0,69 mg
Fosfor29 mg
Kalium151 mg
Mangaan0,67 mg
Zink0,42 mg

Frambozen heeft het hoogste percentage aan vitamine C op de schaal van de dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen die we nodig hebben. Het kan zorgen voor ongeveer 32% van de vitamine C die wij nodig hebben.

Frambozen zijn ook bekend om zijn rijke hoeveelheid voedingsvezels met een redelijke mate van suiker. Mangaan is een ander voedingsstof in de framboos dat ongeveer 32% van onze dagelijkse behoefte vervult.

Naast deze drie overige voedingsstoffen in de vorm van vitamines, sporenelementen en eiwitten wat weinig in deze vrucht voorkomt zo’n 2% tot 4% van de dagelijkse behoefte.

Deze sappige vrucht is samengesteld uit 95% water, en is één van de hoogste in watergehalte.

De gezondheidsvoordelen

Zoals blijkt uit de voedingsgrafiek, frambozen zijn zeer gezond.

Ze zijn nuttig bij het voorkomen van schade aan het DNA van onze cellen tegen vrije radicalen aldus beschermen ze tegen verschillende gezondheidsproblemen, zoals kanker, maculaire degeneratie, cardiovasculaire gezondheid, voortijdige veroudering en veel meer.

Het is ook bekend om zijn positieve effecten op het verbeteren van de oog visie, immuniteit, de vorming van bloed en het bevorderen van een gezond gewichtsverlies.

In deze sectie zullen we de voordelen voor de gezondheid van dit prachtige fruit en waarom het werkt om uw gezondheid te verbeteren.

  1. Kankerbestrijdende eigenschappen: preventie van kanker is een andere groot voordeel voor de gezondheid van frambozen. Frambozen zijn zeer goed bekend om de mogelijkheid om kanker te bestrijden. Ze zijn rijk aan vitamine C en caroteen, die bijdragen tot de schade aan cellen veroorzaakt door vrije radicalen.
  2. Cardiovasculaire gezondheid: Het kaliumgehalte in bessen helpt bij het regelen van de hartslag en bloeddruk. Frambozen zijn rijk aan mineralen zoals mangaan, koper en ijzer voor de rode bloedcellen.
  3. Verbetert de vruchtbaarheid :  Men beweert dat de vitamine C en magnesium in frambozen vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen kunnen verbeteren. Een theorie beweert dat de antioxidanten in frambozen beschermen de gezondheid van sperma, het bevorderen van de conceptie, en het risico op een miskraam kan verminderen.
  4. Helpt bij gewichtsverlies: Frambozen zijn een goede bron van vezels en mangaan, deze helpen bij het vertragen van uw spijsvertering en zorgt dat u een langer gevoel van vol behoudt. Ze bevatten ook vetverbranding ketonen, die versnellen de stofwisseling en helpen bij het sneller verbranden van vet.
  5. Gezonde weefsels en bloedvaten: Frambozen zitten vol met vitamine C die helpt huidweefsels in cel regeneratie van de huid, botten, ligamenten en bloedvaten te herstellen.
  6.  Ontstekingsremmende eigenschappen: Frambozen worden ook beschouwd als een natuurlijke pijnstiller, dankzij hun ontstekingsremmende eigenschappen. Het eten van frambozen kan de pijn veroorzaakt door aandoeningen zoals jicht en artritis verminderen.

7. Toename immuniteit :  Frambozen zijn rijk aan vitamine C, die de algemene immuniteit voor alledaagse ziekten en zeldzame infecties toeneemt. Vitamine C verhoogt de antioxidant niveaus in frambozen en helpt zo om bloedcellen schoon te houden zodat ze ongewenste virale invallen kunnen afwenden.

8. Gezondheid van de ogen : De hoge niveaus van antioxidanten in frambozen is goed voor de ogen, en helpt om te vechten tegen het begin van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie.

9. Goed voor diabetes :  Omdat ze een lage glycemische index hebben, frambozen kunnen nuttig zijn voor iedereen die lijdt aan diabetes. De koolhydraten in frambozen zijn traag waardoor ze makkelijk worden afgebroken in het lichaam en het vrijgekomen suiker goed in het bloed wordt opgenomen.

10. Een goede bron van omega-3 vetzuren: Frambozen zaden bevatten verbazingwekkend hoge niveaus van omega-3 en omega-6 vetzuren, die een goede voeding zijn voor het haar, nagels en huid. Ze kunnen ook nuttig zijn bij het behandelen van huidaandoeningen zoals eczeem, rosacea en psoriasis.

Mogelijke gezondheidsrisico’s bij het consumeren van frambozen

Elk jaar produceert de Environmental Working Group een lijst met groenten en fruit met de hoogste niveaus van pesticidenresidu. Frambozen staan ​​op de 23ste plaats op de lijst van producten die volgens hen in zijn organische vorm moeten worden gekocht om een ​​lager risico op pesticiden blootstelling te garanderen.

Maar maak je geen zorgen als je organisch niet kunt vinden; het voedingsvoordeel van het eten van conventioneel geteelde (niet-biologische) producten weegt veel zwaarder dan het risico om de producten helemaal niet te eten.

Merk op dat frambozen in supplementvorm ook worden onderzocht op hun vermogen om te helpen met gewichtsverlies en obesitas te bestrijden. Onderzoek bevindt zich nog in een vroeg stadium en er zijn tot nu toe geen studies bij mensen uitgevoerd om de effectiviteit van supplementen zoals raspberry ketonen en extracten te bewijzen, die vaak stimulerende middelen zoals hoodia en cafeïne bevatten.

Het lijdt geen twijfel dat het opnemen van laagcalorische voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde, zoals frambozen als onderdeel van een algeheel gezond dieet gewichtsverlies zal ondersteunen, maar het vermogen van geconcentreerde formules in de vorm van een supplement om te helpen met gewichtsverlies is onzeker.

Het is het totale dieet of algehele eetpatroon dat het belangrijkst is bij ziektepreventie en het bereiken van een goede gezondheid. Het is beter om een ​​dieet met een variëteit te eten dan je te concentreren op individueel voedingsmiddelen als de sleutel tot een goede gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 3 =

It is main inner container footer text