Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is het frituren met een Airfryer gezonder?

76 Views

Is het frituren met een Airfryer gezonder?

Geadverteerd als een gezonde, schuldvrije manier om te genieten van je favoriete gefrituurde gerechten, hebben airfryers een recente golf van populariteit gekend.

Er wordt beweerd dat ze het vetgehalte van populaire voedingsmiddelen zoals friet, kippenvleugels, kroketten en vissticks helpen verlagen.

Maar hoe gezond is het frituren met een airfryer?

In dit artikel wordt het bewijsmateriaal bekeken en wordt bepaald of de voordelen van het gebruik van een airfryer echt opwegen tegen de risico’s.

Wat is een airfryer en hoe werkt het?

Een airfryer is een populair keukenapparaat dat wordt gebruikt voor het maken van gefrituurd voedsel zoals vis, kroketten en friet.

Het werkt door circulerende hete lucht. Maar omdat deze zo compact is, wordt de lucht in zeer korte tijd heel heet. Zo heet, dat voedsel gelijk dicht schroeit. En dat geeft dat lekkere knapperige korstje aan je voedsel.

Dit resulteert ook in een chemische reactie die bekend staat als het Maillard-effect, dat optreedt tussen een aminozuur en een reducerende suiker in de aanwezigheid van warmte.Het leidt tot veranderingen in de kleur en smaak van voedingsmiddelen(1).

Airfryer voedingsmiddelen worden aangeprezen als een gezond alternatief voor gefrituurd voedsel , dankzij hun lagere gehalte aan vet en calorieën.

In plaats van het voedsel volledig in olie onder te dompelen, heeft airfryer slechts een eetlepel olie nodig (of helemaal niets) om een ​​vergelijkbare smaak en textuur te bereiken als gefrituurd voedsel.

Kortom: Airfryer is een keukenapparaat die voedsel frituurt door hete lucht rond het voedsel te laten circuleren. Van airfryer wordt aangenomen dat het gezonder is dan gefrituurd voedsel, omdat ze minder olie nodig hebben om een ​​vergelijkbare smaak en textuur te produceren. 

Het gebruik van een airfryer kan helpen om de vetinhoud te verminderen

Gefrituurde voedingsmiddelen bevatten over het algemeen meer vet dan voedsel dat is bereid met andere kookmethodes.

Een gebakken kipfilet bevat bijvoorbeeld ongeveer 30% meer vet dan een gelijke hoeveelheid geroosterde kip (23).

Sommige fabrikanten beweren dat het gebruik van een airfryer het vetgehalte van gefrituurd voedsel met maximaal 75% kan verminderen.

Dit komt omdat airfryer aanzienlijk minder vet nodig heeft dan traditioneel frituren. Terwijl veel recepten voor gefrituurde gerechten tot 750 ml olie vragen, met airfryer heeft uw slechts ongeveer 15 ml nodig.

Dit betekent dat traditioneel frituren tot 50 keer meer olie gebruiken dan airfryer en hoewel niet al die olie door het voedsel wordt opgenomen, kan het gebruik van een airfryer het totale vetgehalte van uw voedsel aanzienlijk verminderen.

Eén studie vergeleek de kenmerken van traditioneel gefrituurd en in de airfryer gebakken frieten en vond dat het frituren met hete lucht resulteerde in een eindproduct met aanzienlijk minder vet maar een vergelijkbare kleur en vochtgehalte(4).

Dit kan een grote impact hebben op uw gezondheid, omdat er meer vet wordt opgenomen van plantaardige oliën en zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op aandoeningen zoals hartaandoeningen en ontstekingen(56).

Kortom: Airfryer gebruiken minder olie dan traditioneel frituren en kunnen voedingsmiddelen produceren met een aanzienlijk lager vetgehalte.

Overschakelen naar een airfryer kan gewichtsverlies bevorderen

Gefrituurd voedsel bevat niet alleen meer vet, maar ook calorieën en kan bijdragen aan gewichtstoename.

Een studie bij 33.542 Spaanse volwassenen vond dat een hogere inname van gefrituurd voedsel geassocieerd was met een groter risico op obesitas (7).

Als u uw taille wilt verkleinen, kunt u uw gefrituurde voedsel vervangen door airfryer voedsel.

Omdat airfryer voedsel lager in vet is dan gefrituurde producten, kan het overschakelen naar een airfryer een eenvoudige manier zijn om calorieën te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen .

Kortom: Airfryer voedingsmiddelen bevatten minder vet dan gefrituurd voedsel, wat kan helpen de calorie-inname te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen.

Airfryer kunnen de vorming van schadelijke verbindingen verminderen

Naast het feit dat traditioneel gefrituurd hoger is in vet en calorieën, kan dit potentieel gevaarlijke verbindingen zoals acrylamide creëren.

Acrylamide is een verbinding gevormd in koolhydraatrijke voedingsmiddelen tijdens hoog-vuur kookmethoden zoals frituren (8).

Volgens het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek is acrylamide geclassificeerd als een “waarschijnlijk carcinogeen”, wat betekent dat sommige onderzoeken aantonen dat acrylamide mogelijk verband houdt met de ontwikkeling van kanker(9).

Hoewel de resultaten verdeeld zijn, hebben sommige studies een verband gevonden tussen acrylamide via de voeding en een verhoogd risico op nier-, endometrium- en ovariumkanker (10).

Airfryer gebruiken in plaats van een het traditioneel frituren kan het acrylamidegehalte van uw gefrituurd voedsel helpen verlagen.

In feite is uit één onderzoek gebleken dat met airfryer acrylamide met 90% is verminderd in vergelijking met traditioneel frituren(11).

Het is echter belangrijk op te merken dat er nog andere schadelijke verbindingen kunnen worden gevormd tijdens het proces van het airfryer.

Aldehyden, heterocyclische amine en polycyclische aromatische koolwaterstoffen zijn allemaal andere potentieel gevaarlijke chemicaliën die worden gevormd bij het frituren op hoge temperatuur en die mogelijk gepaard gaan met een hoger risico op kanker(12).

Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe airfryer de vorming van deze verbindingen kan beïnvloeden.

Kortom: Het gebruik van een airfryer kan het acrylamide in de voeding verminderen, een stof die mogelijk met bepaalde soorten kanker wordt geassocieerd, in vergelijking met frituren.

Airfryer kan gezonder zijn dan frituren

Airfryer voedsel is op verschillende manieren gezonder dan gefrituurd voedsel.

Ze bevatten minder vet, calorieën en zelfs sommige potentieel schadelijke stoffen die worden aangetroffen in traditioneel gefrituurd voedsel.

Als u wilt afvallen of uw vetinname verlagen zonder gefrituurd voedsel te moeten verminderen of vermijden, kan overschakelen naar een airfryer een goede keuze zijn.

Houd er echter rekening mee dat het, omdat het misschien een betere optie is dan frituren betekent het niet dat het een geweldige optie is als het gaat om uw algehele gezondheid.

Kortom: Airfryer voedingsmiddelen bevatten minder vet, calorieën en acrylamide dan gefrituurd voedsel, waardoor ze gezonder zijn. Toch is dit nog steeds gefrituurd voedsel.

Airfryer is nog steeds gefrituurd voedsel

Hoewel airfryer gezonder is dan gefrituurd voedsel, is het belangrijk om te onthouden dat het nog steeds gefrituurd voedsel is.

Een groot aantal onderzoeken hebben aangetoond dat eten van gefrituurd voedsel kan worden geassocieerd met talrijke nadelige effecten op de gezondheid.

Een onderzoek onder 15.362 mensen vond bijvoorbeeld dat het eten van meer gefrituurd voedsel geassocieerd was met een groter risico op hartfalen(13).

Ander onderzoek heeft aangetoond dat het regelmatig eten van gefrituurd voedsel geassocieerd kan zijn met een hoger risico op bepaalde soorten kanker, waaronder prostaat-, long- en mondkanker(141516).

Vaak is het eten van gefrituurd voedsel ook in verband gebracht met andere aandoeningen, zoals diabetes type 2 en hoge bloeddruk (1718).

Hoewel onderzoek naar de effecten van gefrituurd voedsel in het bijzonder beperkt is, wordt aangeraden om uw inname van alle gefrituurde voedingsmiddelen te beperken om een ​​betere gezondheid te bevorderen.

Kies in plaats daarvan voor gezondere kookmethodes, zoals bakken, braden, stomen of sauteren, om de smaak te stimuleren en de negatieve gezondheidseffecten van gefrituurd voedsel te voorkomen.

Kortom: Hoewel airfryer misschien gezonder is dan frituren, worden gefrituurde voedingsmiddelen nog steeds geassocieerd met veel negatieve gezondheidseffecten, waaronder hartfalen, hoge bloeddruk, diabetes en bepaalde soorten kanker.

 Tot slot

In vergelijking met frituren, kan het gebruik van een airfryer de hoeveelheid vet, calorieën en mogelijk schadelijke stoffen in uw voedsel verminderen.

Airfryer voedsel is echter nog steeds gefrituurd voedsel en als u het regelmatig eet, kan dit in verband worden gebracht met ongunstige gezondheidsomstandigheden.

Hoewel airfryer een beter alternatief is voor traditioneel frituren, is het beperken van uw inname van gefrituurd voedsel helemaal de beste optie als het gaat om uw gezondheid.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − 8 =

It is main inner container footer text