img

Frozen Yoghurt: Een gezond dessert dat laag is in calorieën

1532 Views

Frozen yoghurt: Een gezond dessert dat laag is in calorieën.

Frozen yoghurt is een dessert dat vaak wordt gepromoot als een gezond alternatief voor ijs. 

In feite kan het enorm verschillen in voedingsprofiel dan gewone yoghurt.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht van frozen yoghurt, verkennen van de voedingswaarde en gezondheidseffecten en de gevolgen voor de gezondheid, vooral als vervanger voor ijs.

Wat is frozen yoghurt en hoe wordt het gemaakt?

Frozen yoghurt ook wel yoghurtijs genoemd is een populaire dessert gemaakt met yoghurt . Het heeft een romige textuur en een zoete, pittige smaak.

Frozen yoghurt is vrij gelijkwaardig aan ijs, maar het belangrijkste verschil is dat het gemaakt is met melk in plaats van room.

Bovendien, zoals ijs, wordt het vaak verkocht in bekers met een breed scala van opties, zoals fruit , koekjes en chocoladeschilfers.

U kunt frozen yoghurt kopen in de winkel of thuis zelf maken. Het wordt ook soms gebruikt als ingrediënt in dranken, zoals smoothies, desserts of als een substituut voor ijs.

Ingrediënten kunnen verschillen tussen de merken, maar de belangrijkste zijn:

  • Melk: Dit kan vloeibare melk of melkpoeder zijn. Melkpoeder wordt ook aangeduid als “melkbestanddelen” op de lijst van ingrediënten.
  • Yoghurt culturen: Dit zijn ‘goede’ bacteriën zoals Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus .
  • Suiker: De meeste bedrijven maken gebruik van gewoon tafelsuiker, maar sommige merken maken gebruik van alternatieve zoetstoffen zoals agavesiroop.

Veel frozen yoghurt (yoghurtijs) bevatten ook ingrediënten zoals smaakstoffen en stabilisatoren om hun smaak en textuur te verbeteren.

Om frozen yoghurt te maken, fabrikanten mengen melk en suiker. Zij pasteuriseren het mengsel om het te verwarmen tot een hoge temperatuur om schadelijke bacteriën te doden.

De yoghurt culturen worden vervolgens toegevoegd en laten het mengsel rusten tot zo’n vier uur voordat het wordt ingevroren.

Samenvatting: Frozen yoghurt is een bevroren dessert gemaakt met melk, yoghurt culturen en suiker. Het heeft een romige textuur en een scherpe smaak.

Voedingsstoffen in frozen yoghurt

De voedingsgehalte in frozen yoghurt kan variëren afhankelijk van het soort melk , zoetstoffen en smaakstoffen die in het yoghurt mengsel zitten.

Bijvoorbeeld, frozen yoghurt gemaakt met magere melk heeft een lager vetgehalte dan variëteiten met volle melk(1).

Daarnaast kan de toppings die u toevoegt extra calorieën bevatten.

Hieronder staan de voedingsstoffen van 100 gram met volle melk frozen yoghurt en 100 gram van magere frozen yoghurt, zonder toppings en smaakstoffen(2, 3):

Volle Frozen YoghurtMagere Frozen Yoghurt
calorieën127112
Vet4 gram0 gram
Eiwit3 g4 gram
Koolhydraten22 gram23 gram
Vezel0 gram0 gram
Calcium10% van de ADH10% van de ADH
vitamine A6% van de ADH0% van de ADH
Ijzer3% van de ADH0% van de ADH
Vitamine C1% van de ADH0% van de ADH

Vanwege de variaties in recepten, altijd controleren van de ingrediënten lijst op het etiket om er zeker van te zijn wat er in frozen yoghurt zit.

Samenvatting: Frozen yoghurt is laag in vet en eiwit, maar kan zeer hoog in suiker zijn. De vet- en suikergehalte is afhankelijk van de hoeveelheid vet in de melk.

Gezondheidsvoordelen van frozen yoghurt

Frozen Yoghurt en Fruit

Frozen yoghurt kan een aantal voordelen voor de gezondheid hebben in vergelijking met andere bevroren desserts.

Het kan heilzame voedingsstoffen en bacteriën bevatten, lagere niveaus van lactose en minder calorieën dan desserts zoals ijs.

Het kan goede bacteriën bevatten

Net als gewone yoghurt, een aantal frozen yoghurt bevatten probiotica .

Probiotica zijn levende bacteriën die ook wel bekend staan als ‘goede bacteriën’. Wanneer gegeten, kunnen ze een gunstig effect op uw gezondheid hebben(4, 5).

De voordelen van bacteriën in frozen yoghurt is afhankelijk of de goede bacteriën het productieproces overleven.

Als je frozen yoghurt word gepasteuriseerd nadat de goede bacteriën werden toegevoegd, dan zullen ze zijn gedood.

Ook wordt er gesuggereerd dat het vriesproces het aantal goede bacteriën kunnen verminderen. Echter, sommige studies suggereren dat dit niet het geval is, zodat bevriezing geen probleem kan zijn(6, 7, 8).

Om te zien of frozen yoghurt probiotica bevat, controleer op het etiket of er “levende culturen” op staat vermeld.

Het kan lagere niveaus van Lactose bevatten

Als u intolerant bent voor lactose , het eten van zuivelproducten kan spijsvertering problemen veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel, gas en pijn (9).

Toch kunnen de meeste mensen met lactose-intolerantie kleine hoeveelheden melk tolereren, vooral als het probiotica bevat(10).

Dit komt omdat probiotische bacteriën breken sommige lactose af, waardoor de hoeveelheid per portie afneemt.

Omdat sommige soorten frozen yoghurt probiotica bevatten, kunnen mensen met een lactose-intolerantie in staat zijn om ze te eten zonder enige problemen met de spijsvertering.

Echter, het is belangrijk om op te merken dat niet alle soorten bevatten levende bacteriën, zodat ze misschien niet dezelfde voordelen hebben(11).

Het kan voedingsstoffen bevatten die botgezondheid ten goede komt

Frozen Yoghurt bevat ook redelijke hoeveelheden van sommige voedingsstoffen die gekoppeld is aan een goede gezondheid voor de botten, zoals calcium en eiwitten(12).

Ondanks deze potentiële voordeel, het is vermeldenswaard dat je ook deze voedingsstoffen kunt krijgen uit gewone yoghurt.

Het kan lager zijn in calorieën dan regulier ijs

Als je probeert om te bezuinigen op calorieën, frozen yoghurt is lager in calorieën dan gewoon ijs(2, 13).

Echter, zorg ervoor dat uw let op porties grote en topping keuzes. Als je niet voorzichtig bent kunnen deze gemakkelijk meer calorieën bevatten dan gewoon ijs.

Samenvatting: Frozen yoghurt kan gunstig probiotica bevatten, lagere niveaus van lactose, voedingsstoffen voor een goede gezondheid van de botten en minder calorieën dan ijs.

Is frozen yogurt zo gezond als yoghurt?

Griekse yoghurt in een Blauwe Kom

Yoghurt kan een gezonde, smakelijke aanvulling op uw voeding zijn.

Echter, in tegenstelling tot de meeste gewone yoghurt, frozen yoghurt bevat meestal veel toegevoegde suiker(3, 14).

In feite, suiker is één van de belangrijkste ingrediënten in het productieproces.

Het toevoegen van suiker aan yoghurt voordat het bevroren wordt voorkomt grote ijskristallen en verzekert dat de frozen yoghurt een romige textuur heeft die lijkt op ijs. Het zorgt ook dat de smaak acceptabeler is, zodat het een zoete smaak heeft in plaats van zuur.

Echter, frozen yoghurt bevat nog steeds meer toegevoegde suiker dan gewone suiker gezoete yoghurt (2, 15).

Als u op zoek bent naar de gezondste yoghurt, kies voor een gewone, normale variatie. Dit geeft je alle voordelen voor de gezondheid, zonder toegevoegde suiker.

Samenvatting: Gewone yoghurt heeft alle voordelen van frozen yoghurt zonder toegevoegde suiker.

Is het gezonder dan ijs?

Een van de redenen waarom mensen kiezen voor frozen yoghurt is omdat het wordt beschouwd als een gezondere optie dan ijs.

Het belangrijkste verschil tussen de twee producten is dat frozen yoghurt is gemaakt met melk en niet met room. Dit betekent dat ijs bevat meer vet(2, 16).

Het is echter belangrijk op te merken dat de fabrikanten vaak dit gebrek aan vet met suiker compenseren. Wees dus voorzichtig – je frozen yoghurt mag evenzeer zo niet meer suiker dan ijs doen bevatten.

Dit geldt vooral voor de magere versies van bevroren yoghurt, die vaak meer suiker bevat.

In combinatie met grote porties en een variatie van suiker-rijke toppings, dit betekent dat frozen yoghurt veel meer calorieën en suiker dan een ijsje kan bevatten.

Dus ondanks de gezonde klinkende naam, bevroren yoghurt is een dessert net als ijs. Geen van beide is beter dan de andere, ofwel kan worden genoten van af en toe als een traktatie.

Samenvatting: IJs bevat meer vet dan frozen yoghurt. Echter, frozen yoghurt bevat grote hoeveelheden suiker, wat betekent dat het als dessert moet worden behandeld.

Hoe maak je gezonde frozen yoghurt

Strawberry Frozen Yogurt

Om uw frozen yoghurt zo gezond mogelijk te maken, probeert u het volgende:

Let op uw porties

Ondanks dat het een zoete traktatie is, frozen yoghurt komt over het algemeen in veel grotere porties voor dan ijs.

Als u uw portie in toom wilt houden, vasthouden aan ongeveer een halve beker.

U kunt ook proberen uw kopje te vullen met fruit en serveren met een kleinere hoeveelheid frozen yoghurt er bovenop.

Kies gezonde toppings

Om uw dessert gezonder te maken, ga dan voor een topping zoals vers fruit.

Andere toppings zoals snoep, fruitsiropen, koekjes en chocolade kan het suikergehalte verhogen zonder enig toegevoegde vezel of voedingsstoffen.

Als u een lekkerdere topping dan fruit wilt, probeer pure chocolade of noten, die beide bevatten minder suikers en komen met bepaalde heilzame voedingsstoffen(17).

Neem soorten zonder toevoeging van suiker

Sommige frozen yoghurt is gemaakt met kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker.

Wilt u uw calorie-inname onder controle houden, overweeg dan deze om te proberen.

Vetvrij soorten vermijden

Vetvrije soorten bevatten meer toegevoegde suiker dan vetarme of normale soorten.

Het eten van teveel toegevoegde suikers is in verband gebracht met een slechte gezondheidssituatie, dus het is waarschijnlijk beter te houden aan een vetarm of volvette frozen yoghurt(18).

Kies voor levende culturen

Vanwege hun potentiële voordelen voor de gezondheid, frozen yoghurt die levende probiotische culturen bevatten is de beste keuze.

Maak zelf frozen yoghurt

Het maken van uw eigen frozen yoghurt geeft u meer controle over de ingrediënten en de calorieën in uw dessert.

Er zijn tal van eenvoudige recepten online, zoals deze en deze .

Sommige mensen gebruiken Griekse yoghurt als basis te wijten aan de hogere eiwitgehalte(19).

Samenvatting: Als u een frozen yoghurt gezonder wilt maken, houd je porties onder controle en vermijd vetvrije versies. Als je kunt, probeer het zelf te maken thuis.

Tot Slot

Frozen yoghurt komt vaak in grote porties voor en kunnen hoog oplopen in suikergehalte .

Net als andere desserts, het is fijn om het af en toe te eten als een traktatie, maar laat je niet misleiden door te denken dat het een health food is.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − zes =

It is main inner container footer text