frozen yoghurt

Frozen Yoghurt: Een gezond dessert dat laag is in calorieën

Frozen Yoghurt is een dessert dat vaak wordt gepromoot als een gezond alternatief voor ijs. Het is echter niet alleen gewone yoghurt die in de vriezer is geweest.

In feite kan het een heel ander voedingsprofiel hebben dan normale yoghurt.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht van frozen yoghurt, waarbij het de voedingswaarde en gezondheidseffecten ervan onderzoekt, met name als vervanging voor ijs.

Wat is frozen yoghurt en hoe wordt het gemaakt?

Frozen yoghurt ook wel yoghurtijs genoemd is een populaire dessert gemaakt met yoghurt . Het heeft een romige textuur en een zoete, pittige smaak.

Frozen yoghurt is vrij gelijkwaardig aan ijs, maar het belangrijkste verschil is dat het gemaakt is met melk in plaats van room.

Bovendien wordt het net als ijs vaak verkocht in bekers met een breed scala aan topping opties, zoals fruit, koekjes en chocoladeschilfers.

U kunt frozen yoghurt kopen in de winkel of thuis zelf maken. Het wordt ook soms gebruikt als ingrediënt in dranken, zoals smoothies, desserts of als een substituut voor ijs.

Ingrediënten kunnen verschillen tussen merken, maar de belangrijkste zijn:

  • Melk: Dit kan vloeibare melk of melkpoeder zijn. Melkpoeder wordt ook aangeduid als “melkbestanddelen” op de lijst van ingrediënten.
  • Yoghurt culturen: Dit zijn ‘goede’ bacteriën zoals Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus .
  • Suiker: De meeste bedrijven maken gebruik van gewoon tafelsuiker, maar sommige merken maken gebruik van alternatieve zoetstoffen zoals agavesiroop.

Veel frozen yoghurt (yoghurtijs) bevatten ook ingrediënten zoals smaakstoffen en stabilisatoren om hun smaak en textuur te verbeteren.

Om frozen yoghurt te maken, mengen fabrikanten melk en suiker. Ze pasteuriseren het mengsel en verwarmen het tot een hoge temperatuur om schadelijke bacteriën te doden.

De yoghurt culturen worden vervolgens toegevoegd en men laat het mengsel tot vier uur rusten voordat het wordt ingevroren.

Kortom: Frozen yoghurt is een bevroren dessert gemaakt met melk, yoghurtculturen en suiker. Het heeft een romige textuur en een pittige smaak.

Voedingsstoffen in frozen yoghurt

De voedingswaarde van bevroren yoghurt kan variëren afhankelijk van het type melk, zoetstoffen en smaakstoffen die in het yoghurtmengsel worden gebruikt.

Zo heeft frozen yoghurt gemaakt met magere melk een lager vetgehalte dan variëteiten gemaakt met volle melk (1).

Bovendien kunnen de toppings die u kiest extra calorieën, vet en suiker toevoegen aan het eindproduct.

Hieronder staan de voedingsstoffen van 100 gram met volle melk frozen yoghurt en 100 gram van magere frozen yoghurt, zonder toppings en smaakstoffen(2, 3):

Volle Frozen YoghurtMagere Frozen Yoghurt
calorieën127112
Vet4 gram0 gram
Eiwit3 g4 gram
Koolhydraten22 gram23 gram
Vezel0 gram0 gram
Calcium10% van de ADH10% van de ADH
vitamine A6% van de ADH0% van de ADH
Ijzer3% van de ADH0% van de ADH
Vitamine C1% van de ADH0% van de ADH

Vanwege de variaties in recepten moet u altijd de ingrediëntenlijst controleren op het etiket om er zeker van te zijn wat er in frozen yoghurt zit.

Kortom: Frozen yoghurt bevat weinig vet en eiwitten, maar kan heel veel suiker bevatten. Het vet- en suikergehalte is afhankelijk van de hoeveelheid vet in de melk.

Gezondheidsvoordelen van frozen yoghurt

Frozen yoghurt kan een aantal voordelen voor de gezondheid hebben in vergelijking met andere bevroren desserts.

Het kan nuttige voedingsstoffen en bacteriën bevatten, lagere niveaus van lactose en minder calorieën dan desserts zoals ijs.

Het kan goede bacteriën bevatten

Net als gewone yoghurt bevat sommige frozen yogurt probiotica.

Probiotica zijn levende bacteriën die ook bekend staan ​​als ‘goede bacteriën’. Wanneer ze worden gegeten kunnen ze gunstige effecten hebben op uw gezondheid (45).

De voordelen van bacteriën in frozen yoghurt is afhankelijk of de goede bacteriën het productieproces overleven.

Als je frozen yoghurt word gepasteuriseerd nadat de goede bacteriën werden toegevoegd, dan zullen ze zijn gedood.

Er is ook gesuggereerd dat het vriesproces het aantal goede bacteriën zou kunnen verminderen. Sommige studies hebben echter gesuggereerd dat dit niet het geval is, dus bevriezing is mogelijk geen probleem(6, 7, 8).

Om te zien of frozen yoghurt probiotica bevat, controleer op het etiket of er “levende culturen” op staat vermeld.

Het bevat mogelijk lagere niveaus van lactose

Als u intolerant bent voor lactose , kan het eten van zuivelproducten spijsverteringsproblemen veroorzaken zoals een opgeblazen gevoel, gas en pijn (9).

Toch kunnen de meeste mensen met lactose-intolerantie kleine hoeveelheden zuivel tolereren, vooral als het probiotica bevat(10).

Dit komt omdat probiotische bacteriën een deel van de lactose afbreken, waardoor de hoeveelheid per portie wordt verminderd.

Omdat sommige soorten frozen yoghurt probiotica bevatten,kunnen mensen met lactose-intolerantie ze misschien zonder spijsverteringsproblemen eten.

Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle soorten levende bacteriën bevatten, dus ze hebben mogelijk niet dezelfde voordelen (11).

Het kan voedingsstoffen bevatten die botgezondheid ten goede komt

Frozen Yoghurt bevat ook redelijke hoeveelheden van enkele voedingsstoffen in verband met een goede botgezondheid, zoals calcium en eiwit (12).

Ondanks dit potentiële voordeel, is het echter het vermeldenswaard dat je deze voedingsstoffen ook kunt krijgen van normale yoghurt.

Het kan in calorieën lager zijn dan normaal ijs

Als je probeert om te bezuinigen op calorieën, frozen yoghurt is lager in calorieën dan normaal ijs(2, 13).

Zorg er echter voor dat u uw portiegroottes en topping keuze voor het maken bekijkt. Als u niet oppast, kunnen deze gemakkelijk de calorieën oplopen.

Kortom: Frozen yoghurt kan gunstig probiotica bevatten, lagere niveaus van lactose, voedingsstoffen voor een goede gezondheid van de botten en minder calorieën dan ijs.

Is frozen yoghurt net zo gezond als normale yoghurt?

Yoghurt kan een gezonde, smakelijke toevoeging zijn aan uw voeding.

In tegenstelling tot de meeste gewone yoghurt, bevat frozen yoghurt meestal veel toegevoegde suiker (314) .

Suiker is feitelijk één van de belangrijkste ingrediënten in het productieproces.

Het toevoegen van suiker aan yoghurt voordat het bevroren is, voorkomt dat zich grote ijskristallen vormen en zorgt ervoor dat frozen yoghurt een romige textuur behoudt die lijkt op ijs. Het maakt de smaak ook acceptabeler, zodat het zoet en pittig is in plaats van zuur.

Bevroren yoghurt kan echter nog steeds meer toegevoegde suiker bevatten dan reguliere suiker-gezoete yoghurt (215).

Als u op zoek bent naar de gezondste yoghurt, kies voor een gewone, normale variatie. Dit geeft je alle voordelen voor de gezondheid zonder toegevoegde suiker.

Kortom: Frozen yoghurt heeft alle voordelen van gewone yoghurt zonder toegevoegde suiker.

Is het gezonder dan ijs?

Een van de redenen waarom mensen kiezen voor frozen yoghurt is omdat het wordt beschouwd als een gezondere optie dan ijs.

Het belangrijkste verschil tussen de twee producten is dat frozen yoghurt is gemaakt met melk en niet met room. Dit betekent dat ijs meer vet bevat (216).

Het is echter belangrijk op te merken dat fabrikanten dit gebrek aan vet vaak compenseren met suiker. Dus pas op – uw frozen yoghurt kan net zoveel, zo niet meer, suiker bevatten dan ijs.

Dit geldt met name voor de niet-vette versies van frozen yoghurt, die meestal meer suiker bevatten.

In combinatie met grotere porties en een variatie van suikerrijke toppings, kan frozen yoghurt uiteindelijk veel meer calorieën en suiker bevatten dan een ijshoorntje.

Dus ondanks de gezond klinkende naam, is frozen yoghurt een dessert, net als ijs. Geen van beide is beter dan de andere en beide kunnen af ​​en toe als een traktatie worden genoten.

Kortom: IJs bevat meer vet dan frozen yoghurt. Frozen yoghurt kan echter grote hoeveelheden suiker bevatten, wat betekent dat het als een dessert moet worden behandeld.

Hoe maak je gezonde frozen yoghurt

Om uw frozen yoghurt zo gezond mogelijk te maken probeert u het volgende:

Let op uw porties

Ondanks dat het een zoete traktatie is, frozen yoghurt komt over het algemeen in veel grotere porties voor dan ijs.

Als u uw portie in toom wilt houden, vasthouden aan ongeveer een halve beker.

U kunt ook proberen uw kopje te vullen met fruit en serveren met een kleinere hoeveelheid frozen yoghurt er bovenop.

Kies gezonde toppings

Om je dessert gezonder te maken, ga je voor een topping zoals vers fruit.

Andere toppings zoals snoep, fruitsiropen, koekjes en chocolade kunnen het suikergehalte verhogen zonder toegevoegde vezels of voedingsstoffen.

Als u een lekkerdere topping dan fruit wilt, probeer pure chocolade of noten, die beide minder suiker bevatten en een aantal nuttige voedingsstoffen bevatten (17) .

Neem soorten zonder toevoeging van suiker

Sommige frozen yoghurt is gemaakt met kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker.

Wilt u uw calorie-inname onder controle houden, overweeg dan om het te proberen.

Vermijd vetvrije variëteiten

Vetvrije variëteiten bevatten meer toegevoegde suikers dan vetarme of gewone variëteiten.

Het eten van teveel toegevoegde suikers is in verband gebracht met een slechte gezondheidssituatie, dus het is waarschijnlijk beter te houden aan een vetarm of volvette frozen yoghurt(18).

Kies voor levende culturen

Vanwege hun potentiële voordelen voor de gezondheid zijn frozen yoghurt die levende probiotische culturen bevatten de beste keuze.

Maak zelf frozen yoghurt

Het maken van uw eigen frozen yoghurt geeft u meer controle over de ingrediënten en de calorieën in uw dessert.

Er zijn tal van eenvoudige recepten online, zoals deze en deze .

Sommige mensen gebruiken Griekse yoghurt als basis vanwege het hogere eiwitgehalte (19).

Kortom: Om je frozen yoghurt gezonder te maken, moet je je porties in de gaten houden en vetvrije versies vermijden.. Als je kunt, probeer het zelf te maken thuis.

Tot slot

Frozen yoghurt komt vaak in grote porties en kan veel suiker bevatten.

Net als andere desserts is het prima om af en toe iets te eten, maar laat je niet misleiden door te denken dat het een gezond is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.