Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Hoe Garcinia Cambogia u kan helpen gewicht en buikvet te verliezen

1335 Views

Hoe Garcinia Cambogia u kan helpen gewicht en buikvet te verliezen

Garcinia cambogia is een populair gewichtsverlies supplement.

Het is afgeleid van een vrucht met de zelfde naam, ook wel Garcinia gummi-gutta of Malabar tamarinde genoemd.

De schil van de vrucht bevat grote hoeveelheden hydroxycitric zuur (HCA), dat is het actieve ingrediënt waarvan wordt verondersteld dat zij grotendeels verantwoordelijk is voor de gewichtsverlies voordelen(1).

Dit artikel geeft een gedetailleerd overzicht van garcinia cambogia en of het is iets wat je moet nemen om gewicht te verliezen.

Wat is Garcinia Cambogia?

Garcinia gummi-gutta is een klein, pompoen-vormig, geel of groen fruit.

De vrucht is zo zuur dat in het algemeen niet vers gegeten wordt, maar eerder gebruikt voor haar zure smaak in de keuken.

Garcinia cambogia supplementen zijn gemaakt van extracten van de schil van de vrucht.

De schil van de vrucht bevat grote hoeveelheden hydroxycitroenzuur (HCA), een werkzame stof die heeft aangetoond een aantal gewichtsverlies eigenschappen te bevatten(345).

De supplementen bevatten over het algemeen 20-60% HCA. Niettemin, studies tonen aan dat mensen met 50-60% HCA de meeste voordeel kunnen behalen (2).

Kortom: Garcinia cambogia supplementen zijn gemaakt van extracten van de schil van de Garcinia gummi-gutta fruit. Ze bevatten grote hoeveelheden hydroxycitroenzuur (HCA), die verbonden zijn met gewichtsverlies voordelen.

Garcinia Cambogia supplementen veroorzaken bescheiden gewichtsverlies

Groot aantal kwalitatief hoogwaardige menselijke studies hebben de gewichtsverlies effecten van Garcinia cambogia getest.

Bovendien blijkt dat de meeste van hen tonen aan dat het supplement een kleine hoeveelheid gewichtsverlies kan veroorzaken(36)

Deze grafiek geeft een overzicht van het gewichtsverlies resultaten van negen studies over Garcinia Cambogia(7891011121314):

Garcinia Cambogia en Weight Loss Grafiek

De blauwe balken geven de resultaten van de supplement groepen, terwijl de oranje balken tonen de resultaten van de placebogroep.

Gemiddeld heeft Garcinia Cambogia aangetoond een gewichtsverlies van ongeveer 2 pond (0,88 kg) meer dan een placebo gedurende een periode van 2-12 weken(315).

Dat gezegd hebbende, verschillende studies vonden geen gewichtsverlies voordeel(91116).

Zo heeft de grootste individuele studie, die 135 deelnemers telden gedurende 12 weken getest,  men vond geen enkel verschil in gewichtsverlies tussen de groep die Garcinia Cambogia en de groep die de placebo namen(9).

Zoals u kunt zien, het bewijs is verdeeld. Garcinia cambogia supplementen kan een bescheiden gewichtsverlies bij sommige mensen produceren, maar de effectiviteit ervan kan niet worden gegarandeerd.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat Garcinia Cambogia veroorzaakt bescheiden gewichtsverlies, terwijl andere studies melden geen merkbare effecten.

Hoe werkt het bij het afvallen?

Garcinia Cambogia Fruit en een meetlint

Er zijn twee belangrijke manieren waarvan wordt gedacht dat Garcinia Cambogia kan helpen bij gewichtsverlies.

1. Het kan uw eetlust verminderen

Studies bij ratten is gebleken dat het gegeven van Garcinia Cambogia supplementen de neiging heeft om minder te eten(1718).

Ook hebben sommige menselijke studies aangetoond dat Garcinia Cambogia is in staat om de eetlust te onderdrukken en een verzadigd gevoel te geven(513141920).

Hoe het de eetlust vermindert is niet volledig bekend, maar bij ratstudies is er gesuggereerd dat het werkzame bestanddeel in Garcinia Cambogia de serotonine in de hersenen kan verhogen(521).

Theoretisch gesproken, omdat serotonine een bekende eetlustremmer is, kan hogere bloedspiegels van serotonine uw eetlust verminderen (22).

Echter, deze resultaten worden met een korreltje zout genomen. Andere studies hebben totaal geen verschil in trek tussen de groepen die dit supplement kregen en degenen die een placebo namen(10111223).

Het kan zijn dat deze effecten afhankelijk zijn van het individu.

Kortom: Sommige studies suggereren dat Garcinia Cambogia eetlust kan onderdrukken door het remmen van de opname van serotonine in de hersenen, terwijl andere studies geen effecten op de eetlust of honger hebben gevonden.

2. Het kan vet productie blokkeren en buikvet verminderen

De belangrijkste activiteit van Garcinia Cambogia is waarschijnlijk het effect op de bloedvetten en de productie van nieuwe vetzuren.

Studies bij mens en dier hebben aangetoond dat het hoge niveaus van het vet in het bloed kan verlagen en vermindert oxidatieve stress in het lichaam(2425262728).

Een studie suggereert ook dat het bijzonder effectief is in het verminderen van de ophoping van buikvet bij mensen met overgewicht(8).

Een studie gaf zwaarlijvige individuen 2800 mg Garcinia Cambogia per dag gedurende acht weken(14).

Tegen het einde van de studie, had de groep verscheidene risicofactoren voor ziektes drastisch verlaagd:

  • Totale cholesterol: 6,3% lager
  • LDL (het “slechte”) cholesterol: 12,3% lager
  • HDL (het “goede”) cholesterol: 10,7% hoger
  • Bloed triglyceriden: 8,6% lager
  • Vet metabolieten: 125-258% meer in de urine uitgescheiden

De belangrijkste reden voor deze effecten denkt men dat Garcinia Cambogia remt het enzym citraat lyase, die een belangrijke rol speelt in de productie van vet(229303132).

Door remming van citraat lyase, wordt Garcinia Cambogia verondersteld het vertragen of blokkeren de productie van vet in het lichaam. Dit kan leiden tot minder bloedvetten en vermindert u het risico van gewichtstoename, twee belangrijke risicofactoren voor ziektes(33).

Kortom: Garcinia Cambogia blokkeert de productie van nieuwe vetten in het lichaam, en heeft aangetoond een lagere cholesterolgehalte en bloed triglyceriden bij mensen met overgewicht.

Andere gezondheidsvoordelen

Dierlijke en reageerbuis studies suggereren dat Garcinia Cambogia wellicht ook enkele anti-diabetische effecten heeft, waaronder(21434):

  • Afnemende insuline niveaus
  • Het verlagen van leptine niveaus
  • Het verminderen van ontstekingen
  • Verbetering van bloedsuikerspiegel
  • Het verhogen van de insulinegevoeligheid

Garcinia Cambogia kan ook voordelen voor de spijsvertering bieden. Dierstudies suggereren dat het helpt beschermen tegen maagzweren en het verminderen van schade aan de binnenkant van het spijsverteringskanaal(3536).

Echter, deze effecten worden verder bestudeerd voordat definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Garcinia Cambogia heeft wellicht enige anti-diabetische effecten en kan ook helpen beschermen tegen maagzweren en schade aan het spijsverteringskanaal.

Veiligheid en bijwerkingen

Garcinia Cambogia Fruit and Capsules

De meeste studies hebben geconcludeerd dat Garcinia Cambogia veilig is voor gezonde mensen in de aanbevolen doseringen tot 2800 mg HCA per dag (37383940).

Dat gezegd hebbende, supplementen zijn niet gereguleerd door De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Dat betekent dat er geen garantie op de feitelijke inhoud van HCA in uw supplementen en de HCA inhoud op het etiket zal overeenkomen.

Zorg er dus voor om van gerenommeerde fabrikanten te kopen.

Mensen melden soms ook bijwerkingen van het gebruik van Garcinia Cambogia. De meest voorkomende zijn(39):

  • Digestieve symptomen
  • Hoofdpijn
  • Huiduitslag

Sommige studies hebben echter meer ernstige bijwerkingen gemeld.

Dierproeven hebben aangetoond dat een zeer hoge inname van Garcinia Cambogia testikelatrofie kan veroorzaken – het krimpen van de testikels. Studies bij ratten hebben aangetoond dat het ook invloed kan hebben op de productie van zaadcellen(384142).

Daarnaast is er een rapport van een vrouw die serotonine toxiciteit ontwikkelden als gevolg van het nemen Garcinia Cambogia met haar anti-depressiva medicijn(43).

Als u een medische aandoening heeft of het nemen van eventuele medicijnen, raadpleeg dan uw arts voordat u start met het supplement.

Kortom: Sommige mensen ervaren digestieve symptomen, hoofdpijn en huiduitslag bij het nemen van Garcinia Cambogia. dierstudies suggereren dat een zeer hoge inname toxiciteit kan veroorzaken.

Hoe Garcinia Cambogia te nemen voor de maximale voordelen

Open Groene Fles Gevuld met Capsules

Veel reformwinkels en apotheken bieden verschillende soorten Garcinia Cambogia aan.

Kies één van een gerenommeerde fabrikant die 50-60% hydroxycitroenzuur (HCA) bevat.

Aanbevolen doseringen kunnen variëren per merk. In het algemeen wordt 500 mg, driemaal per dag, 30-60 minuten voor maaltijden aanbevolen .

Het is altijd het beste om de dosering instructies op het etiket te volgen.

Studies hebben alleen deze supplementen voor maximaal 12 weken getest. Het kan daarom een goed idee zijn, om de drie maanden een paar weken te stoppen.

Kortom: Koop een supplement dat 50-60% HCA bevat en wordt gemaakt door een gerenommeerde fabrikant. Volg de dosering instructies op het etiket.

Tot slot

Bestaande studies zijn het niet eens over de effectiviteit van Garcinia Cambogia voor gewichtsverlies.

Sommige studies tonen dat het iets meer gewichtsverlies kan veroorzaken dan het niet nemen van een supplement. Dit effect is niet bevestigd, maar het is veelbelovend.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text