gedroogd fruit gezond

Gedroogd fruit: goed of slecht?

Gedroogd fruit: goed of slecht?

Informatie over gedroogd fruit is zeer tegenstrijdig.

Sommigen zeggen dat het een voedzame, gezonde snack is, terwijl anderen beweren dat het niet beter is dan snoep.

Dit is een uitgebreid artikel over gedroogd fruit en hoe dit uw gezondheid kan beïnvloeden.

Wat is gedroogd fruit?

Gedroogd fruit is fruit waar bijna al het water van is verwijderd door middel van een droog methoden.

De vrucht krimpt tijdens dit proces, waardoor een kleine, gedroogde energierijke vruchten overblijft.

Rozijnen zijn de meest voorkomende type, gevolgd door dadels, pruimen, vijgen en abrikozen.

Andere variëteiten van gedroogde vruchten zijn ook beschikbaar, soms gekonfijte vorm (gesuikerd). Deze omvatten mango, ananas, veenbessen, bananen en appels.

Gedroogd fruit kan veel langer bewaard worden dan vers fruit en kan een handig tussendoortje zijn, vooral tijdens lange reizen waar koeling niet beschikbaar is.

Kortom: Gedroogd fruit is het grootste deel van het watergehalte verwijderd. De meest voorkomende soorten zijn rozijnen, dadels, pruimen, vijgen en abrikozen.

Gedroogd fruit zit vol met micronutriënten, vezels en antioxidanten

Gedroogd fruit is zeer voedzaam.

Een stuks gedroogd fruit bevat ongeveer evenveel voedingsstoffen als vers fruit, maar geconcentreerd in een veel kleiner van vorm.

Bij gewicht bevat gedroogd fruit tot 3,5 keer de vezels, vitaminen en mineralen van vers fruit.

Daarom kan een portie een groot percentage van de dagelijks aanbevolen inname van veel vitamines en mineralen zoals foliumzuur bevatten (1).

Er zijn echter enkele uitzonderingen. Het vitamine C-gehalte is bijvoorbeeld aanzienlijk lager als het fruit wordt gedroogd(2).

Gedroogd fruit bevat over het algemeen veel vezels en is een geweldige bron van antioxidanten, vooral polyfenolen(3).

Polyfenol-antioxidanten worden in verband gebracht met gezondheidsvoordelen zoals een betere doorbloeding, betere spijsvertering, verminderde oxidatieve schade en verminderd risico op vele ziekten(4).

Kortom: Gedroogd fruit is rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Het bevat ook veel fenolische antioxidanten, die tal van gezondheidsvoordelen hebben.

Gezondheidseffecten van gedroogd fruit

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die gedroogd fruit eten hebben de neiging om minder te eten en meer voedingsstoffen op te nemen, in vergelijking met personen die geen gedroogde vruchten aten(5, 6, 7).

Deze studies waren echter observationeel van aard, dus ze kunnen niet bewijzen dat de gedroogde vruchten de verbeteringen veroorzaakten.

Gedroogd fruit is ook een goede bron van veel plantaardige stoffen, waaronder krachtige antioxidanten(8, 9, 10, 11).

Kortom: Het eten van gedroogd fruit is gekoppeld aan een verhoogde inname van voedingsstoffen en een verminderd risico op obesitas.

Rozijnen kunnen het risico op bepaalde ziekten verminderen

Rozijnen zijn gedroogde druiven.

Ze zitten boordevol vezels, kalium en verschillende gezondheidsbevorderende  plantaardige stoffen.

Ze hebben een lage tot gemiddelde glycemische indexwaarde en een lage insuline index(12, 13).

Dit betekent dat rozijnen na de maaltijd geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel of insulineniveaus mogen veroorzaken.

Studies tonen aan dat het eten van rozijnen kan(12, 14, 15, 16, 17):

  • Een lagere bloeddruk.
  • Verbetert de bloedsuikerspiegel.
  • Verminderen van ontstekingsbron en cholesterolgehalte in het bloed.
  • Leiden tot een verhoogd gevoel van volheid.

Al deze factoren zouden moeten bijdragen aan een verminderd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 en hartaandoeningen.

Kortom: Rozijnen bevatten veel vezels, kalium en andere plantaardige stoffen. Het eten van rozijnen kan de bloedsuikerspiegel verbeteren, de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed verlagen, en de ontsteking verminderen.

Pruimen zijn natuurlijke laxeermiddelen en kunnen helpen tegen ziektes

Ze zijn zeer voedzaam, rijk aan vezels, kalium, beta-caroteen (vitamine A) en vitamine K.

Ze staan bekend om hun natuurlijk laxerend effect.

Dit wordt veroorzaakt door het hoge gehalte aan vezels en een suikeralcohol , sorbitol genaamd, die van nature voorkomt in sommige soorten fruit.

Het eten van gedroogde pruimen heeft aangetoond dat het de frequentie en consistentie van de ontlasting verbetert. Pruimen worden beschouwd als nog effectiever in het verlichten van constipatie dan psyllium, wat een andere veel voorkomende remedie is(18).

Als een goede bron van antioxidanten kunnen gedroogde pruimen de oxidatie remmen van het LDL-cholesterol en helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen en kanker(19, 20).

Gedroogde pruimen zijn ook rijk aan een mineraal dat borium wordt genoemd en dat kan helpen bij het bestrijden van osteoporose  (21).

Bovendien zijn gedroogde pruimen zeer verzadigend en mogen ze geen snelle stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken(19).

Kortom: Gedroogde pruimen bevatten een natuurlijke laxerende werking vanwege hun vezels en sorbitol inhoud. Zij zijn ook zeer verzadigend en helpen mogelijk tegen oxidatieve schade in het lichaam.

Dadels vergemakkelijken de zwangerschap en helpen voorkomen van diverse ziekten

Dadels zijn ongelooflijk zoet. Ze zijn een goede bron van vezels, kalium, ijzer en verschillende plantaardige stoffen.

Van alle gedroogde vruchten zijn ze één van de rijkste bronnen van antioxidanten, die bijdragen tot verminderde oxidatieve schade in het lichaam(3, 22).

Dadels hebben een lage glycemische index, wat betekent dat het eten ervan geen grote pieken in de bloedsuikerspiegel mag veroorzaken(23).

Het eten van dadels is ook onderzocht met betrekking tot zwangere vrouwen en bevalling.

Het regelmatig eten van dadels tijdens de laatste weken van de zwangerschap kan helpen vergemakkelijken van ontsluiting evenals verminderen van de noodzaak geïnduceerde bevalling(24).

Een studie met vrouwen die dadels aten gedurende de laatste weken van de zwangerschap. Slechts 4% van de vrouwen die dadels aten vereisten geïnduceerde bevalling, in vergelijking met 21% van degenen die geen dadels aten(25).

Dadels hebben ook veelbelovende resultaten opgeleverd in dier- en reageerbuisonderzoeken als een remedie tegen onvruchtbaarheid bij mannen, maar menselijke studies ontbreken op dit punt(22).

Kortom: Dadels zijn rijk aan antioxidanten, kalium, ijzer en vezels. Het eten van dadels kan helpen verminderen oxidatieve schade, lagere bloedsuikerspiegel en helpen bij bevalling van zwangere vrouwen.

Gedroogd fruit is rijk aan natuurlijke suiker en calorieën

Fruit bevat meestal aanzienlijke hoeveelheden natuurlijke suikers.

Doordat het water is verwijderd uit gedroogde vruchten, dit concentreert alle suiker en calorieën in een veel kleinere volume.

Om deze reden is gedroogd fruit zeer rijk aan calorieën en suiker, inclusief glucose en fructose.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van het natuurlijke suikergehalte van gedroogd fruit(26).

  • Rozijnen: 59%.
  • Dadels: 64-66%.
  • Pruimen: 38%.
  • Abrikozen: 53%.
  • Vijgen: 48%.

Ongeveer 22-51% van het suikergehalte is fructose. Veel fructose eten kan negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben. Dit omvat een verhoogd risico op gewichtstoename , diabetes type 2 en hartaandoeningen(27).

Een klein portie rozijnen van 100 gram bevat 84 calorieën, bijna uitsluitend uit suiker.

Omdat gedroogde vruchten zoet en energierijk zijn, is het gemakkelijk om grote hoeveelheden tegelijk te nemen, wat kan leiden tot overmatige suiker en calorie-inname.

Kortom: Gedroogd fruit is relatief hoog in calorieën en suiker. gedroogde vruchten bevatten 38-66% suiker, en te veel eten kan bijdragen aan gewichtstoename en verschillende gezondheidsproblemen.

Vermijd gedroogd fruit met toegevoegde suiker (gekonfijt fruit)

Om gedroogd fruit nog zoeter en aantrekkelijker te maken worden ze bedekt met toegevoegde suiker of siroop voordat ze worden gedroogd.

Gedroogd fruit met toegevoegde suiker wordt ook wel “gekonfijte” vrucht genoemd.

Toegevoegde suikers hebben herhaaldelijk aangetoond dat ze schadelijke effecten hebben op de gezondheid, waardoor het risico op zwaarlijvigheid, hartaandoeningen en zelfs kanker toeneemt(28, 29).

Om gedroogde vruchten met toegevoegde suiker te vermijden, is het erg belangrijk om de ingrediënten en voedingswaarde-informatie die op de verpakking staat te lezen.

Kortom: Sommig fruit is bedekt met suiker of siroop alvorens te worden gedroogd. Lees altijd de verpakking bij de aankoop van gedroogd fruit en vermijd merken die toegevoegde suiker bevatten.

Gedroogd fruit kan ook sulfieten bevatten, en kunnen worden besmet met schimmels en toxinen

Sommige producenten voegen conserveermiddelen, sulfieten genoemd toe aan hun gedroogde vruchten.

Hierdoor ziet het gedroogde fruit er aantrekkelijker uit, en omdat het voorkomt dat de vrucht verkleurd.

Dit geldt vooral voor felgekleurde vruchten zoals abrikozen en rozijnen.

Sommige personen kunnen gevoelig zijn voor sulfieten en kunnen last krijgen van buikkrampen, huiduitslag en astma-aanvallen nadat ze zijn ingenomen(30, 31).

Als u sulfieten wilt voorkomen, kiest u gedroogd fruit dat eerder bruin of grijsachtig is dan helder gekleurd(32).

Gedroogd fruit dat onjuist wordt bewaard kunnen worden verontreinigd met schimmels, aflatoxine en andere giftige stoffen(33, 34, 35).

Kortom: Sulfieten worden aan gedroogd fruit toegevoegd om de kleur te behouden, wat bij gevoelige personen nadelige gevolgen kan hebben. Gedroogd fruit dat niet goed is opgeslagen en verwerkt, kan ook zijn verontreinigd met schimmels en toxines.

Tot slot

Hetzelfde als bij veel andere voedingsmiddelen, gedroogde vruchten hebben zowel goede als slechte aspecten.

Gedroogd fruit kan je vezel- en voedingsinname stimuleren en je lichaam van grote hoeveelheden antioxidanten voorzien.

Ze bevatten echter ook veel suiker en calorieën en kunnen bij overmatig gebruik problemen veroorzaken.

Om deze reden mag gedroogd fruit alleen worden gegeten in kleine hoeveelheden, bij voorkeur samen met andere voedzame voedingsmiddelen.

Eet niet een hand vol van hen, omdat het heel gemakkelijk is om te veel calorieën uit gedroogd fruit te eten.

Bovendien zijn ze koolhydraatrijk en zijn ze ongeschikt voor een koolhydraatarm dieet.

Kort samengevat, gedroogd fruit is verre van perfect, maar het is zeker een veel gezonder en voedzamer tussendoortje dan chips of ander bewerkt junkfood.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.