Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Gedroogd fruit gezond?

2228 Views

Gedroogd fruit gezond?

Informatie over gedroogd fruit is erg tegenstrijdig.

Sommigen zeggen dat het een voedzame, gezonde snack is terwijl anderen beweren dat het niet beter is dan snoep.

Dit is een gedetailleerde artikel over gedroogd fruit en hoe het invloed kan hebben op uw gezondheid.

Wat is gedroogd fruit?

Gedroogd fruit is fruit waar bijna al het water van is verwijderd door middel van een droog methoden.

De vrucht krimpt tijdens dit proces, waardoor een kleine, gedroogde energierijke vruchten overblijft.

Rozijnen zijn de meest voorkomende soort, gevolgd door dadels, pruimen, vijgen en abrikozen.

Andere variëteiten van gedroogde vruchten zijn ook beschikbaar, soms gekonfijte vorm (gesuikerd). Deze omvatten mango, ananas, veenbessen, bananen en appels.

Gedroogd fruit kan worden bewaard veel langer dan vers fruit en kan een handige snack zijn, met name op lange reizen, waar koeling niet beschikbaar is.

Kortom: Het grootste deel van het gedroogd fruit is watergehalte verwijderd. De meest voorkomende soorten zijn rozijnen, dadels, pruimen, vijgen en abrikozen.

Gedroogd fruit zit vol met micronutriënten, vezels en antioxidanten

Gestapelde Gedroogd fruit

Gedroogd fruit is zeer voedzaam.

Een stuks gedroogd fruit bevat ongeveer evenveel voedingsstoffen als vers fruit, maar gecondenseerd in een veel kleiner van vorm.

Gedroogd fruit bevat tot 3,5 maal zoveel aantal vezels, vitaminen en mineralen dan in vers fruit.

Daarom kan een portie een groot percentage van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van veel vitaminen en mineralen geven(1).

Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Zo wordt het vitamine C-gehalte significant verminderd wanneer de vruchten gedroogd zijn(2).

Gedroogd fruit bevat in het algemeen veel vezels en is een grotere bron van antioxidanten, en vooral polyfenolen(3).

Polyfenolen worden geassocieerd met gezondheidsvoordelen zoals een betere doorbloeding, betere spijsvertering, verminderde oxidatieve schade en verminderd risico op vele ziekten(4).

Kortom: Gedroogd fruit is rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Het is ook hoog in antioxidanten die tal van voordelen voor de gezondheid heeft.

Gezondheidseffecten van gedroogd fruit

Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen die gedroogde vruchten eten hebben de neiging om minder te eten en meer voedingsstoffen op te nemen, in vergelijking met personen die geen gedroogde vruchten aten(5, 6, 7).

Deze studies waren echter wetenschappelijk, zodat ze niet bewijzen kunnen dat de gedroogde vruchten de verbeteringen veroorzaakt.

Gedroogd fruit is een goede bron van vele plantenstoffen, waaronder krachtige antioxidanten(8, 9, 10, 11).

Kortom: Het eten van gedroogde vruchten is gekoppeld aan een verhoogde opname van voedingsstoffen en een verlaagd risico op obesitas.

Rozijnen kan het risico van bepaalde ziekten Verminderen

Gedroogde Rozijnen

Rozijnen zijn krenten.

Ze bevatten vezels, kalium en verschillende gezondheidsbevorderende plantaardige stoffen.

Ze hebben een lage tot gemiddelde glycemische indexwaarde en een lage insuline index(12, 13).

Dit betekent dat rozijnen niet mag leiden tot grote pieken in de bloedsuikerspiegel of insuline niveaus na de maaltijd.

Studies tonen aan dat het eten rozijnen kan(12, 14, 15, 16, 17):

  • Een lagere bloeddruk.
  • Verbetert de bloedsuikerspiegel.
  • Verminderen van ontstekingsbron en cholesterolgehalte in het bloed.
  • Leiden tot een verhoogd gevoel van volheid.

Al deze factoren zouden moeten bijdragen aan een verminderd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 en hartziekte.

Kortom: Rozijnen zijn rijk aan vezels, kalium en andere plantaardige stoffen. Het eten van rozijnen kan bloedsuikerspiegel, lagere bloeddruk en cholesterolgehalte in het bloed verbeteren, evenals VERMINDEREN van ontstekingen.

Pruimen zijn een natuurlijk Laxeermiddel

Vijf Pruimen

Ze zijn zeer voedzaam, rijk aan vezels, kalium, beta-caroteen (vitamine A) en vitamine K.

Ze staan bekend om hun natuurlijk laxerend effect.

Dit wordt veroorzaakt door hun hoge gehalte aan vezels en het suikeralcohol genaamd sorbitol, die van nature in fruit zit.

Eten van pruimen is gebleken voor het verbeteren van de stoelgang frequentie en consistentie. Pruimen zijn nog doeltreffender voor het verlichten van obstipatie dan psyllium(18).

Als grote bron van antioxidanten kunnen pruimen de oxidatie remmen van het LDL-cholesterol en helpen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten en kanker (19, 20).

Pruimen zijn ook rijk aan een mineraal genaamd boor, die kunnen helpen bij de bestrijding van osteoporose(21).

Bovendien pruimen zijn zeer vullend en mag niet leiden tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel(19).

Kortom: Gedroogde pruimen bevatten een natuurlijke laxerende werking vanwege hun vezels en sorbitol inhoud. Zij zijn ook zeer vullend en helpen mogelijk tegen oxidatieve schade in het lichaam.

Dadels vergemakkelijken de zwangerschap en helpen voorkomen van diverse ziekten

Data

Dadels zijn ongelooflijk zoet. Ze zijn een goede bron van vezels, kalium, ijzer en verschillende plantaardige stoffen.

Van alle gedroogde vruchten zijn ze één van de rijkste bronnen van antioxidanten, die bijdragen tot verminderde oxidatieve schade in het lichaam(3, 22).

Dadels hebben een lage glycemische index, wat betekent dat het eten van hen mag niet leiden tot grote pieken in de bloedsuikerspiegel (23).

Het eten van dadels is ook onderzocht met betrekking tot zwangere vrouwen en bevalling.

Het regelmatig eten van dadels tijdens de laatste weken van de zwangerschap kan helpen vergemakkelijken van ontsluiting evenals verminderen van de noodzaak geïnduceerde bevalling(24).

Een studie met vrouwen die dadels aten gedurende de laatste weken van de zwangerschap. Slechts 4% van de vrouwen die dadels aten vereisten geïnduceerde bevalling, in vergelijking met 21% van degenen die geen dadels aten(25).

Dadels hebben ook aangetoond veelbelovende resultaten bij dieren en reageerbuisstudies als remedie voor onvruchtbaarheid bij mannen, maar menselijke studies ontbreken op dit punt nog (22).

Kortom: Dadels zijn rijk aan antioxidanten, kalium, ijzer en vezels. Het eten van dadels kan helpen verminderen oxidatieve schade, lagere bloedsuikerspiegel en helpen bij bevalling  van zwangere vrouwen.

Gedroogd fruit is hoog in natuurlijke suikers en calorieën

Gedroogd fruit Pile

Fruit heeft de neiging om grote hoeveelheden natuurlijke suikers te bevatten.

Doordat het water is verwijderd uit gedroogde vruchten, dit concentreert alle suiker en calorieën in een veel kleinere volume.

Daarom, gedroogd fruit is zeer hoog in calorieën en suiker, zowel glucose als fructose.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van het natuurlijke suikergehalte van gedroogd fruit(26).

  • Rozijnen: 59%.
  • Dadels: 64-66%.
  • Gedroogde pruimen: 38%.
  • Abrikozen: 53%.
  • Vijgen: 48%.

Ongeveer 22-51% van het suikergehalte is fructose. Het eten van veel fructose kan negatieve effecten op de gezondheid hebben. Dit omvat verhoogd risico op gewichtstoename, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten(27).

Een klein ons rozijnen bevat 84 calorieën, bijna uitsluitend uit suiker.

Omdat gedroogde vruchten zoet en energierijk zijn, is het gemakkelijk om grote hoeveelheden tegelijk te nemen, wat kan leiden tot overmatige suiker en calorie-inname.

Kortom: Gedroogd fruit is relatief hoog in calorieën en suiker. gedroogde vruchten bevatten 38-66% suiker, en het eten van te veel van hen kan bijdragen tot gewichtstoename en diverse gezondheidsproblemen.

Vermijd gedroogde vruchten, met toegevoegde suiker (gekonfijt fruit)

Gedroogd fruit in een Rij

Om gedroogd fruit nog zoeter en aantrekkelijker te maken worden ze bedekt met toegevoegde suiker of siroop alvorens te worden gedroogd.

Gedroogde vruchten, met toegevoegde suiker worden ook wel aangeduid als “gekonfijt” fruit.

Toegevoegde suiker heeft herhaaldelijk aangetoond dat het schadelijke effecten op de gezondheid kan hebben, waardoor het risico van overgewicht, hart- en vaatziekten en zelfs kanker(28, 29).

Gedroogde vruchten dat toegevoegde suiker bevat kan het beste worden vermeden, het is zeer belangrijk om de ingrediënten en voedingswaarde informatie op de verpakking te lezen.

Kortom: Sommig fruit is bedekt met suiker of siroop alvorens te worden gedroogd. Lees altijd de verpakking bij de aankoop van gedroogd fruit en merken die toegevoegde suiker bevatten te vermijden.

Gedroogd fruit kan ook sulfieten bevatten, en kunnen worden besmet met schimmels en toxinen

Gedroogde cranberries

Sommige producenten voegen aan hun gedroogde vruchten conserveringsmiddelen toe genaamd sulfieten.

Dit maakt dat gedroogde vruchten aantrekkelijker eruit zien en omdat het voorkomt dat de vrucht verkleurd.

Dit geldt vooral voor felgekleurde vruchten zoals abrikozen en rozijnen.

Sommige mensen zijn voor sulfieten gevoelig , en kan maagkrampen, huiduitslag en astma aanvallen veroorzaken na inname van gedroogd fruit (30, 31).Om sulfieten te vermijden kiest u gedroogd fruit dat bruin of grijs is in plaats van felgekleurd(32).

Gedroogd fruit dat onjuist wordt bewaard kunnen worden verontreinigd met schimmels, aflatoxine en andere giftige stoffen(33, 34, 35).

Kortom: Sulfieten worden toegevoegd aan gedroogd fruit voor de kleur, die bij gevoelige personen ongewenste effecten kunnen veroorzaken. Gedroogd fruit dat niet goed wordt bewaard kan ook worden besmet met schimmels en toxines.

Samenvatting

Zelfde als met veel andere voedingsmiddelen, gedroogde vruchten hebben zowel goede als slechte aspecten.

Gedroogde vruchten kunnen uw inname van vezels en voedingsstoffen stimuleren en leveren uw lichaam grote hoeveelheden antioxidanten.

Er zijn echter ook veel suiker en calorieën aan toegevoegd dan kan het problemen veroorzaken wanneer ze worden gegeten in overmaat.

Daarom gedroogde vruchten dient slechts te worden gegeten in kleine hoeveelheden, bij voorkeur samen met andere voedzame voedingsmiddelen.

Eet niet een handje vol, want het is heel gemakkelijk om te veel calorieën uit gedroogd fruit te eten.

Het is ook koolhydraat-rijk voedsel, waardoor ze ongeschikt zijn voor een koolhydraatarm dieet.

Kort samengevat, gedroogd fruit is verre van perfect, maar het is zeker een veel gezonder en voedzaam tussendoortje dan chips of andere bewerkt junkfood.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text