geitenkaas

Geitenkaas: voeding, voordelen en receptideeën

Romig en onderscheidend in smaak is geitenkaas een zuivelproduct dat over de hele wereld wordt genoten.

Geitenkaas is er in een breed scala aan smaken en texturen verkrijgbaar, van zachte en smeerbare verse kaas tot zoute, kruimelige oude kaas.

Hoewel het gemaakt is met hetzelfde coagulatie- en scheidingsproces als kaas gemaakt van koemelk, verschilt geitenkaas in voedingsstoffen.

Bovendien wordt geitenkaas anders verteerd dan koemelk en is het een hypoallergeen alternatief voor mensen die allergisch zijn voor kaas gemaakt van koemelk.

Dit artikel legt de voedingswaarde van geitenkaas uit en biedt creatieve manieren om deze heerlijke kaas aan uw voeding toe te voegen is.

Geitenkaas voedingsstof

Geitenkaas, ook wel bekend als chèvre, verwijst naar elke kaas gemaakt van geitenmelk. Het is verkrijgbaar in vele vormen, inclusief verse kaasblokken, gerijpte Cheddar en zelfs Brie.

De voedingswaarde van geitenkaas varieert afhankelijk van de verwerkingsmethode die wordt gebruikt, zoals veroudering of uitharding.

Alle soorten geitenkaas bevatten voedingsstoffen die gunstig zijn voor uw gezondheid, zoals gezonde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen.

Hoewel de aanbevolen portie voor geitenkaas klein is, biedt het eten van slechts 28 gram indrukwekkende hoeveelheden voedingsstoffen.

Eén ons (28-gram) portie van zachte geitenkaas biedt (1):

  • Calorieën: 102
  • Eiwit: 6 gram
  • Vet: 8 gram
  • Vitamine A: 8% van de ADH
  • Riboflavine (vitamine B2): 11% van de ADH
  • Calcium: 8% van de ADH
  • Fosfor: 10% van de ADH
  • Koper: 8% van de ADH
  • Ijzer: 3% van de ADH

Het is ook een goede bron van selenium, magnesium en niacine (vitamine B3).

Een ons geitenkaas levert 6 gram eiwit samen met een krachtige combinatie van calcium-, fosfor- en koper-voedingsstoffen die essentieel zijn voor gezonde botten (2).

Bovendien biedt geitenkaas gezonde vetten, waaronder middellange-keten-vetzuren, die de verzadiging kunnen verbeteren en gewichtsverlies kunnen veroorzaken( 3 ).

Bovendien bevat geitenmelk meer vetzuren met middellange ketens dan koemelk. Deze worden snel afgebroken en geabsorbeerd door het lichaam en worden minder snel als vet opgeslagen (4).

Bepaalde vetten die in geitenmelk worden aangetroffen, kunnen ook op andere manieren de gezondheid bevorderen.

Zo bevat geitenmelk caprinezuur, een vetzuur met middelmatige ketens waarvan is aangetoond dat het antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen bezit.

Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat caprinezuur effectief is in de bestrijding van P. acnes, een bacteriesoort die ontstekingen verhoogt en kan worden betrokken bij de ontwikkeling van acne(5).

Kortom: Geitenkaas is een goede bron van eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen. De vetzuren in geitenmelk hebben antibacteriële eigenschappen en kan helpen verzadiging te verhogen.

Het bevat probiotica

Probiotica zijn vriendelijke bacteriën die op vele manieren uw gezondheid ten goede komen.

Afhankelijk van het soort kan geitenkaas een grote verscheidenheid aan probiotica bevatten, waaronder L. acidophilus en L. plantarum (6).

Van voedingsmiddelen met veel probiotica is aangetoond dat ze de spijsvertering bevorderen, ontstekingen verminderen en de immuniteit versterken(7).

Interessant is dat kaas een superieure drager van probiotica is, vanwege het hoge vetgehalte en de harde textuur die de bacteriën beschermen.

Het is gebleken dat kaas probiotica beschermt tijdens het verteringsproces, waardoor grotere hoeveelheden in de darm kunnen worden afgeleverd, waar de bacteriën bijdragen aan de gezondheid(8).

Wanneer u op zoek gaat naar geitenkaas die het hoogst is in probiotica, kies dan voor oude kazen of voor kaas die rauwe of ongepasteuriseerde melk (9).

Kortom: Bepaalde soorten geitenkaas, zoals variëteiten gemaakt van rauwe, ongepasteuriseerde melk, bevatten nuttige bacteriën die probiotica worden genoemd.

Het is gemakkelijker verteerbaar dan koeienmelk

Veel mensen vinden dat het overstappen van koemelk producten naar die gemaakt zijn van geitenmelk gemakkelijker is voor hun spijsvertering.

Dit komt omdat geitenmelk producten, inclusief kaas, een andere eiwitstructuur hebben dan koemelk producten. Ze bevatten ook van nature minder lactose.

Lactose is het belangrijkste koolhydraat in melk geproduceerd door zoogdieren.

Naar schatting heeft tot 70% van de wereldbevolking problemen met het verteren van lactose, wat symptomen veroorzaakt zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn, gas en diarree (10).

Deskundige suggereren dat de meeste mensen met lactose malabsorptie een kleine hoeveelheid (tot ongeveer 12 gram) lactose kunnen consumeren voordat ze spijsverteringssymptomen ervaren(11).

Omdat geitenmelk minder lactose bevat dan koemelk, kunnen producten gemaakt van geitenmelk, waaronder yoghurt en kaas, een betere keuze zijn voor mensen met lactose-intolerantie.

Mensen met lactose-intolerantie moeten echter in gedachten houden dat zachtere kazen meer lactose bevatten dan harde gerijpte kazen, ongeacht de melk waaruit de kaas van is gemaakt.

Geitenmelk heeft ook lagere niveaus van A1-caseïne dan koemelk, een soort eiwit dat bij sommige mensen gevoeligheid voor melk kan veroorzaken door een ontsteking in de darm te veroorzaken(1213).

Geitenmelk producten bevatten meestal A2-caseïne, een type eiwit waarvan is aangetoond dat het minder allergeen en minder ontstekingsreacties vertoont dan het A1-type.

Een onderzoek bij 45 mensen met lactose-intolerantie wees uit dat het drinken van melk met A1-caseïne spijsverteringsongemakken en verhoogde ontstekingsmarkers veroorzaakte.

Toen deze mensen overstapten op melk die alleen A2-caseïne bevatte, waren de spijsverteringssymptomen niet verergerd en verbeterde de darmontsteking aanzienlijk(14).

Kortom: Geitenkaas bevat minder lactose en aanzienlijk minder A1-caseïne dan koemelk, waardoor het een betere keuze is voor mensen die intolerant zijn voor zuivelproducten gemaakt van koemelk.

Het maakt je sneller vol dan andere kazen

Geitenmelk bevat een uniek vetzuurprofiel dat is geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen.

Zuivelproducten gemaakt van geitenmelk blijken bijvoorbeeld ontstekingsremmende eigenschappen te bezitten en kunnen zelfs de honger helpen verminderen.

Geitenmelk is hoger in vetzuren met een korte en middellange keten dan in koemelk. In het bijzonder bevat geitenmelk grote hoeveelheden van de middellange keten vetzuren caprinezuur en caprylzuur.

Deze vetzuren worden snel verteerd en vormen een onmiddellijke bron van energie die leidt tot verhoogde gevoelens van verzadiging.

Een onderzoek onder 33 volwassenen toonde aan dat het consumeren van een op geitenmelk gebaseerd ontbijt de wens om meer te eten aanzienlijk verminderde en resulteerde in lagere hongercijfers in vergelijking met een ontbijt op basis van koeienmelk(15).

Vermindering van honger en toenemende volheid zijn belangrijke factoren die gewichtsverlies kunnen helpen bevorderen.

Afgezien van toenemende volheid, hebben studies aangetoond dat geitenmelk producten kunnen helpen ontstekingen in uw lichaam te verminderen.

Eén studie toonde aan dat geitenmelk in vergelijking met ezelinnenmelk de niveaus van de ontstekingseiwitten interleukine-8 en interleukine-6 ​​bij gezonde ouderen aanzienlijk verlaagde (16).

Kortom: Producten gemaakt van geitenmelk, inclusief kaas, kunnen helpen de volheid te vergroten en het hongergevoel te verminderen, waardoor gewichtsverlies kan worden bevorderd.

Geitenkaas recepten

Naast de vele gezondheidsvoordelen, is geitenkaas een heerlijke aanvulling in veel gerechten.

Omdat kaas verschilt in smaak, is het kopen van een mildere kaas die in een groot aantal verschillende recepten kan worden verwerkt misschien wel de beste keuze.

Hier zijn enkele creatieve manieren om geitenkaas aan je voeding toe te voegen:

  • Verkruimel zachte geitenkaas op verse groentes als een romige salade topper.
  • Verspreid geitenkaas op toast, samen met avocado, gestoomde groenten en eieren voor een heerlijke ontbijt combinatie.
  • Bestrooi uw favoriete crackers met geitenkaas en stukjes appels voor een lekkere snack.
  • Vul kippenborsten met de kaas en verse kruiden en rooster ze in de oven voor een diner dat het hele gezin zal genieten.
  • Voeg geitenkaas toe aan uw favoriete quiche of frittata recept.
  • Combineer de kaas met havermout, dan bovenkant met zoete of hartige ingrediënten zoals fruit of groenten.
  • Vul paprika met gekookte quinoa, groenten en geitenkaas voor het roosteren of grillen.
  • Gebruik ipv mozzarella of ricotta een geitenkaas bij het maken van zelfgemaakte pizza of brood.
  • Maak een omelet met geitenkaas, champignons en verse kruiden.
  • Voeg geitenkaas aan aardappelpuree voor een unieke smaak.
  • Gebruik geitenkaas in plaats van zware room of boter bij het maken van soepen tot textuur en smaak toe te voegen.
  • Combineer slagroom geitenkaas met een beetje honing en serveer met gesneden fruit voor een gezondere dessert.

Zoals je ziet, kan geitenkaas aan veel recepten worden toegevoegd.

Naast dat het veelzijdig is, is geitenkaas een veilige keuze om te gebruiken bij het koken voor vrienden en familieleden die koemelk producten niet verdragen.

Kortom: Geitenkaas kan worden toegevoegd aan zowel zoete als hartige gerechten om de smaak en textuur te verbeteren. Het heeft een breed scala aan toepassingen en is een heerlijke toevoeging aan veel recepten.

Tot slot

Geitenkaas is een voedzaam zuivelproduct boordevol vitamines, mineralen en gezonde vetten.

Het eten van geitenkaas kan op verschillende manieren uw gezondheid ten goede komen, waaronder een toename van het gevoel van verzadiging en minder ontstekingen.

Bovendien maakt het eiwitstructuur en lagere niveaus van lactose het een betere keuze voor mensen met een intolerantie voor koemelk.

Het in voorraad hebben van dit veelzijdige ingrediënt in je keuken kan ervoor zorgen dat je altijd een uniek en heerlijk ingrediënt hebt om op te nemen in zowel zoete als hartige gerechten.