Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Gezonde noten?

1534 Views

Gezonde noten?

Noten en zaden zijn de embryo’s van diverse bomen, struiken en planten. Ze zitten allemaal vol met de voedingsstoffen die nodig zijn om een heel nieuw plant voort te brengen en worden al sinds de prehistorie gewaardeerd vanwege hun voedzaamheid. Kokosnoten zijn de belangrijkste noten die geoogst worden, gevolgd door pinda’s- eigenlijk een groente zijn, maar vaak als noten worden geclassificeerd en geconsumeerd. Noten zijn zeer voedzaam en onderzoek is aangetoond dat ze heel goed zijn voor de gezondheid.

Voedingswaarde van Noten

De vele gezondheidsvoordelen van noten zijn te wijten aan de rijke verscheidenheid van vitaminen, mineralen en organische stoffen die worden gevonden in veel van hen. Meer specifiek, de voordelen uit de voedingsvezels, enkelvoudig onverzadigde vetzuren, linolzuur, flavonoïden, antioxidanten, caroteen, L-arginine, vitamine E, plantensterolen en mineralen zoals koper, ijzer, calcium, kalium, zink, magnesium en mangaan. De indrukwekkende lijst met gezonde kenmerken in tientallen noten rassen bijdragen aan de vele voordelen voor de gezondheid, die worden hieronder uitgelegd.

Gezondheidsvoordelen van noten

Kankerpreventie: Een van de beste aspecten van noten is hun hoge gehalte aan gezonde vetten, die klinkt als een oxymoron voor sommige mensen, maar er zijn gunstige vormen van vet die het lichaam nodig heeft, en noten zijn een prachtige bron van deze meervoudig onverzadigde vetten genoemd omega-3 vetzuren, meer in het bijzonder alfa-linoleenzuur (ALA). Dit type vetzuur bepaalde anti-inflammatoire eigenschappen die zijn getoond om de kans te verminderen van darm-, prostaat- en borstkanker bij proefpersonen. Bovendien is de hoge mate van voedingsvezels in noten; bevordert een goede stoelgang en spijsvertering, waardoor de kans op bepaalde maag-darmkanker vermindert.

Spijsvertering en gewichtsverlies:  Elke variëteit van noten heeft een hoog gehalte aan vezels , dat is een van de meer gunstige en veelzijdige elementen in voedsel. Allereerst vezels zijn belangrijk bij de spijsvertering, want het voegt bulk aan de ontlasting toe. Dit betekent dat stoelgang soepeler door het spijsverteringskanaal beweegt , omdat de vezels stimuleert peristaltische beweging in de gladde spier van de darmen. Wanneer ontlasting  zich vrij door het systeem beweegt, wordt constipatie verminderd, en regelmatige stoelgang kan beginnen. Dit vermindert de kans op het ontwikkelen verschillende digestieve aandoeningen zoals aambeien of poliepen, met inbegrip van meer ernstige ziekten zoals kanker. Voorts zorgt vezels ervoor dat overtollige cholesterol uit het lichaam, met name de schadelijke omega-6 vetzuren verlaat.

Tot slot, vezels zorgen er voor dat het lichaam een vol gevoel ervaart, en remt het vrijkomen van ghreline, het honger hormoon af, zodat zwaarlijvige mensen weerhoudt om overmatig te gaan eten. Dit maakt dat noten een waardevol onderdeel van gewichtsverlies regimes is. Samen met vezels in de strijd tegen overgewicht, noten bevatten een krachtpatser van voedingsstoffen en heilzame vitaminen, zonder toevoeging van te veel calorieën aan de voeding. Uiteraard, noten die zwaar zijn gezouten of gedoopt in chocolade verliest een deel van dit gewichtsverlies voordeel.

Verhoogde hartgezondheid: Misschien wel het belangrijkste kenmerk van noten in termen van algemene gezondheid is de impact van het cardiovasculaire systeem. Dit gebeurt op een aantal manieren. Allereerst, noten bevatten een grote hoeveelheid ‘goede cholesterol’ , ook wel bekend als HDL cholesterol. Deze gunstige soort cholesterol daadwerkelijk vermindert de aanwezigheid van gevaarlijke cholesterol (LDL-cholesterol) in het bloed en zorgt ervoor dat ze niet binden aan de wanden van slagaders en bloedvaten. Noten verminderen de kans op bloedstolsels en atherosclerose van ernstige nadelige gevolgen voor uw cardiovasculaire systeem.

Ten tweede, noten bevatten een belangrijke aminozuur genaamd L-arginine, die bloedvaten ontspant en verlicht vernauwing of chronische contracties. Wanneer de bloedvaten ontspannen zijn, bloed stroomt vrijer, en hun is minder stress op het hele systeem, en de bloeddruk daalt. Ook bloedstolsels hebben minder kans in het lichaam wanneer de vaten zijn ontspannen en het bloed beïnvloeden als snel en soepel stromen. Noten zijn ook een rijke bron van bepaalde poly-fenol flavonoïde componenten , waaronder resveratrol. Deze krachtige verbinding remt de activiteit van angiotensine, waardoor de bloedvaten aan te scherpen. Het induceert ook de afgifte van stikstofmonoxide, een bekende vasodilator.

Over het geheel genomen noten zijn één van de beste dingen die je kunt eten om te helpen uw gezondheid van het hart en cardiovasculaire problemen te voorkomen. Een heleboel noten eten wordt vaak genoemd als een mediterrane dieet, en de culturen rondom de Middellandse Zee hebben een beduidend lager niveau van hart-en vaatziekten.

Vitamine-E Inhoud:Vitamine in de hoogste concentraties in noten zijn vitamine E , dat is een krachtige antioxidant. Antioxidanten tegen de effecten van vrije radicalen in het lichaam, die bijproducten van cellulair metabolisme dat een groot aantal ziekten en gevaarlijke omstandigheden, waaronder verschillende soorten kanker kunnen veroorzaken. Ook de gezondheidsvoordelen van vitamine E omvatten het vermogen om gezonde huid te stimuleren en bestrijden van de schadelijke effecten van vrije radicalen die leiden tot rimpels en vroegtijdige veroudering. Deze vitamine versterkt eveneens het immuunsysteem, verhoogt de metabolische functies van het lichaam, en bevordert cellulaire reparatie.

Geestelijke gezondheid: Noten hebben een positieve effecten van psychische stoornissen, waaronder ook tegen de ziekte van Alzheimer , schizofrenie en depressie vanwege de omega-3 vetzuren. Deze verbindingen hebben ook goed verminderen reumatoïde artritis, omdat het anti-inflammatoire aard, waarbij de bloedtoevoer naar de hersenen verhoogt, een verdere verhoging gezonde cognitieve functie.

Kalium Inhoud: Het hoge kaliumgehalte in sommige noten zijn zeer gunstig voor cellulaire vloeistof en waterhuishouding van de cellen. Dit kan helpen om het lichaam gehydrateerd en correct werken als hydratatie is zeer belangrijk. Kalium werkt ook als een vaatverwijdend middel om verder te verlagen de bloeddruk en het hart te beschermen tegen verschillende omstandigheden.

Koper en ijzer: . Deze twee essentiële mineralen zijn nodig voor de goede werking en de instelling van rode bloedcellen. IJzer en koper zijn beide actieve componenten in rode bloedcellen, zodat zij werken om symptomen van anemie, ook bekend ijzer deficiëntie te verlichten, te resulteren in vermoeidheid, licht gevoel in het hoofd, maag problemen en slaapstoornissen.

Een paar woorden van Let op: Helaas, ondanks alle van de voordelen voor de gezondheid van noten, er is een keerzijde. Noten meestal een sterk allergene stof en het kan manifesteren op verschillende manieren. Als allergisch voor een nut is niet hetzelfde als een andere, dus je moet voorzichtig zijn wanneer je eet een nieuw type moer. Als u allergisch bent de reacties kunnen variëren van mild tot zeer ernstig, en omvatten de huid en gezicht irritatie, zwelling van de keel, luchtwegen storingen, anafylactische shock, hartritmestoornissen, braken, diarree en maag ongemak. Zolang u zich bewust bent van wat je lichaam wel en niet kan verwerken, noten zijn een zeer waardevolle impuls aan uw algehele gezondheid!

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − twee =

It is main inner container footer text