Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van avocado olie

2179 Views

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van avocado olie

De avocado is een ongewone vrucht.

Terwijl avocado-olie niet zo bekend is als olijfolie , is het net zo lekker.

Avocado-olie heeft een tal van voordelen, grotendeels in verband met het gehalte aan antioxidanten en gezonde vetten .

Hier zijn 9-bewezen voordelen voor de gezondheid van avocado-olie.

1. Rijk aan oliezuur, een zeer gezond vet

Avocado-olie is de natuurlijke olie die wordt geperst uit de pulp van een avocado.

Bijna 70% van de avocado-olie bestaat uit hart-gezond oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd omega-9-vetzuur(2).

Dit vetzuur is ook het belangrijkste bestanddeel van olijfolie en wordt verondersteld gedeeltelijk verantwoordelijk te zijn voor de gezondheidsvoordelen ervan(3).

Bovendien is ongeveer 12% van de avocado-olie verzadigd vet en ongeveer 13% meervoudig onverzadigd vet.

Terwijl avocado-olie een hoge omega-6 tot omega-3 verhouding (13: 1), zou dit niet van belang moeten zijn, omdat de totale hoeveelheid omega-6 relatief laag is.

Kortom: Het meest voorkomende vetzuur in avocado-olie is oleïnezuur, een vetzuur dat tal van gezondheidsvoordelen biedt.

2.Verlaagt cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Verschillende studies bij dieren hebben voordelen voor de gezondheid van het hart gemeld.

Een konijnenstudie vergeleek avocado-olie met kokos- , olijf- en maïsolie. Het bleek dat avocado-olie gunstige effecten heeft op het cholesterolgehalte in het bloed(4).

Bovendien bleken avocado-olie en olijfolie het meest effectief in het verhogen van HDL, het “goede” cholesterol.

Bij ratten kan avocado-olie bloedtriglyceriden en LDL-cholesterolwaarden verlagen, evenals een lagere bloeddruk(5, 6).

Kortom: Een paar onderzoeken bij dieren tonen aan dat avocado-olie de gezondheid van het hart ten goede kan komen, inclusief verlaagde bloeddruk en cholesterolgehalte in het bloed.

3. Rijk aan luteïne, een antioxidant met voordelen voor de ogen

Avocado-olie is een relatief goede bron van luteïne, een carotenoïde die van nature in uw ogen voorkomt(7).

Het werkt als een antioxidant met voordelen voor de gezondheid van het oog(8).

Het eten van veel luteïne kan het risico op cataract en maculaire degeneratie, algemene ouderdomsziekten verminderen(9, 10).

Je lichaam produceert geen luteïne, dus je moet het van je voeding krijgen(11).

Kortom: Luteïne is een carotenoïde die voorkomt in avocado-olie. Deze voedingsstof verbetert de gezondheid van het oog en kan het risico op leeftijdsgerelateerde oogziekten verminderen.

4. Verbetert de opname van belangrijke voedingsstoffen

Sommige voedingsstoffen hebben vet nodig om opgenomen te worden door je lichaam.

Voorbeelden hiervan zijn de carotenoïde antioxidanten, dat zijn pigmenten gevonden in veel plantaardige voedingsmiddelen.

Fruit en groenten met veel carotenoïden bevatten echter meestal weinig vet.

Een kleine studie vond dat het toevoegen van avocado-olie aan een salade met wortelen, Romeinse sla en spinazie de opname van carotenoïden verhoogde(12).

De toename was aanzienlijk, of 4,3 tot 17,4 keer, in vergelijking met een salade zonder vet.

Kortom: Er is een goede reden om een ​​gezonde vetbron zoals avocado-olie op te nemen bij het eten van groenten, omdat dit de absorptie van carotenoïde antioxidanten tot 17-voudig kan verhogen.

5. Kan symptomen van artritis verminderen

Artritis is een ziekte die gepaard gaat met pijnlijke ontsteking van de gewrichten. Het komt heel vaak voor en treft miljoenen mensen wereldwijd.

Artrose is de meest voorkomende vorm van artritis. Het wordt geassocieerd met de afbraak van kraakbeen in gewrichten.

Talloze studies hebben aangetoond dat extracten van avocado- en sojaolie , avocado / sojaboon, de pijn en stijfheid geassocieerd met osteoartritis kunnen verminderen(13, 14, 15, 16).

Het extract lijkt vooral gunstig te zijn voor mensen met heup- en knieartrose(17).

Kortom: Meerdere studies hebben gemeld dat een combinatie van avocado- en soja-olie-extract de symptomen van artrose kan verlichten.

6. Kan helpen bij het voorkomen van tandvleesaandoeningen

Extracten van avocado- en sojaolie kunnen niet alleen gunstig zijn voor artritis.

Er zijn aanwijzingen dat deze combinatie ook parodontitis kan helpen voorkomen, ook wel tandvleesaandoening genoemd.

Deze ontstekingsziekte kan symptomen omvatten zoals rood en bloedend tandvlees, slechte adem en de afbraak van bot en weefsel rond tanden beschermen(18).

In het slechtste geval kan dit tot tandverlies leiden.

Volgens een studie in botcellen en parodontale weefsels, kan onverzeepbare avocado / sojaboon een eiwit blokkeren dat IL1B wordt genoemd(19).

Dit eiwit bevordert ontstekingen en is de belangrijkste oorzaak van weefselvernietiging en botverlies bij tandvleesaandoeningen.

Kortom: Avocado- en sojaolie-extracten hebben ontstekingsremmende effecten doordat ze een eiwit blokkeren dat weefsel- en botverlies veroorzaakt.

7. Verbetert de huid en verbetert de wondgenezing

De vetzuren in avocado-olie lijken gunstig voor je huid.

Een studie bij 13 patiënten ontdekte dat een crème met avocado-olie en vitamine B12 de symptomen van psoriasis verbeterde na 12 weken behandeling(20).

Avocado-olie is ook onderzocht vanwege het vermogen om huidverwondingen te behandelen, en studies bij ratten hebben aangetoond dat het de wondgenezing kan versnellen(21, 22).

Kortom: Een kleine studie bij mensen vond dat een vitamine B12-crème met avocado-olie de symptomen van psoriasis verbeterde. Studies bij ratten hebben aangetoond dat avocado-olie een snellere genezing van wonden bevordert.

8. Neutraliseert vrije radicalen

Antioxidanten bestrijden cellulaire schade veroorzaakt door vrije radicalen, dit zijn de afvalproducten van de stofwisseling.

Hoge concentraties hiervan kunnen leiden tot oxidatieve stress, wat kan bijdragen aan ziekten zoals diabetes type 2 en hartaandoeningen (23, 24).

Door elektronen aan vrije radicalen te geven, kunnen antioxidanten ze neutraliseren, waardoor ze geen schade aanrichten.

Er zijn veel soorten vrije radicalen, maar van zuurstof afgeleide radicalen, bekend als reactieve zuurstofsoorten (ROS), zijn het meest zorgwekkend.

Mitochondrion, de celorganen die energie produceren, zijn belangrijke bronnen van ROS(25).

Volgens een studie bij ratten met diabetes kan avocado-olie beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen door de mitochondrion binnen te gaan(26).

Eenmaal daar is het in staat om vrije radicalen te neutraliseren en te voorkomen dat ze dit belangrijke celorgaan beschadigen.

Kortom: Bij ratten kan avocado-olie cel mitochondriën binnendringen en de productie van schadelijke vrije radicalen verminderen.

9. Is zeer eenvoudig in gebruik

Dit laatste is geen gezondheidsvoordeel, maar het is nog steeds erg belangrijk.

Het is een feit dat avocado-olie is zeer veelzijdig en gemakkelijk op te nemen in uw voeding.

Het kan bijvoorbeeld koud worden geconsumeerd, maar het is ook een veilige en gezonde bakolie omdat de vetzuren ervan stabiel zijn bij hoog vuur(27).

Hier zijn een paar manieren om avocado-olie toe te voegen aan uw voeding:

  • Voeg een eetlepel aan een smoothie toe.
  • Besprenkel over een salade.
  • Gebruik het als een marinade voor het grillen van vlees .
  • Gebruik bij het bakken.
  • Gebruik het in zelfgemaakte mayo.
  • Besprenkel het over groenten vóór het koken.
  • Besprenkel het over koude soepen, zoals gazpacho.

Daarnaast wordt avocado-olie soms gebruikt in cosmetica en huidverzorgingsproducten(28).

Kortom: Avocado-olie kan op veel manieren worden gebruikt. Het kan koud worden toegevoegd aan salades of smoothies en is ook geweldig om te koken, grillen of bakken.

10. Tot slot

Als je avocado-olie wilt proberen, koop dan een koudgeperste versie om de volledige gezondheidsvoordelen te krijgen die in dit artikel worden vermeld.

Ten slotte, als u geïnteresseerd bent in het leren over de gezondheidsvoordelen van de avocadofruit zelf, bekijk dan dit artikel: Waarom Avocado gezond is .

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

  1. ulinaiIk ben toch wel verontrust hoe snel hier conclusies worden getrokken , op basis van eigenlijk geen wetenschappelijk ondersteunde artikels . Ik zou toch graag wat meer serieuze wetenschappelijk onderbouwde beweringen willen zien, ik lees bv ergens anders als zou honig een prima vervanger zijn van suiker, inderdaad als zoetingsmiddel klopt dat culinair klopt dat ook , maar de nadelen zijn het zelfde als gewone suiker honig bevat immers veel suiker en suikers die eenvoudig om te zetten zijn naar glucose, met alle nefaste gevolgen vandien.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × vijf =

It is main inner container footer text