Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van avocado olie

1996 Views

9 Bewezen gezondheidsvoordelen van avocado olie

De avocado is een ongewone vrucht.

Terwijl avocado-olie is niet zo bekend als olijfolie, het is net zo heerlijk.

Avocado-olie heeft een tal van voordelen, vooral met betrekking tot het gehalte aan antioxidanten en gezonde vetten.

Hier zijn 9-bewezen voordelen voor de gezondheid van avocado-olie.

1. Rijk aan oliezuur, een zeer gezond vet

Avocado olie is de natuurlijke olie geperst uit het vruchtvlees van een avocado.

Bijna 70% van avocado-olie bestaat uit hart-gezonde oliezuur , een enkelvoudig onverzadigde omega-9-vetzuur(2).

Dit vetzuur is de belangrijkste component van olijfolie en is deels verantwoordelijk voor de gezondheidsvoordelen (3).

Bovendien bestaat ongeveer 12% van avocado-olie uit verzadigd vet en ongeveer 13% meervoudig onverzadigd vet.

Terwijl avocado-olie heeft een hoog omega-6 tot omega-3 verhouding (13: 1), moet dit niet van belang zijn als de totale hoeveelheid omega-6 relatief laag is.

Kortom: De meest voorkomende vetzuur in avocado-olie is oliezuur, een vetzuur dat talrijke voordelen voor de gezondheid biedt.

2.Verlaagd cholesterol en verbetert de gezondheid van het hart

Verschillende studies bij dieren meldde voordelen voor de gezondheid van het hart.

Een studie met konijnen vergeleek avocado-olie met kokos, olijfolie en maïsolie. Zij stelde vast dat avocado-olie een gunstig effect heeft op cholesterolgehalte in het bloed(4).

Bovendien, avocado-olie en olijfolie bleken het meest effectief in het verhogen van HDL, het “goede” cholesterol te zijn.

Bij ratten, kan avocado olie bloed triglyceriden en de LDL-cholesterol waarden, alsmede lagere bloeddruk verlagen(5, 6).

Kortom: Een paar studies bij dieren tonen aan dat avocado olie de gezondheid van het hart, met inbegrip van verlaagde bloeddruk en bloed cholesterolniveaus kan verbeteren.

3. Rijk aan luteïne, een antioxidant die voordelen biedt voor de ogen

Avocado-olie is een relatief goede bron van luteïne , een carotenoïde dat van nature is te vinden in uw ogen (7).

Het functioneert als een antioxidant en heeft voordelen voor de gezondheid van het oog(8).

Eten van veel luteïne kan het risico verminderen van cataract en maculadegeneratie , deze oogziekte komt veelvuldig voor bij oudere mensen(9, 10).

Je lichaam produceert geen luteïne, dus je moet het verkrijgen uit je voeding(11).

Kortom: Luteïne is een carotenoïde gevonden in avocado olie. Deze voedingsstof verbetert oog gezondheid  en kan het risico van leeftijdsgebonden oogaandoeningen verlagen.

4. Verbetert de opname van belangrijke voedingsstoffen

Avocado Dripping Olie

Bepaalde voedingsstoffen hebben vet nodig om door uw lichaam te worden geabsorbeerd.

Voorbeelden hiervan zijn de carotenoïde antioxidanten, dat zijn pigmenten gevonden in veel plantaardige voedingsmiddelen.

Echter, vruchten en groenten rijk aan carotenoïden bevatten gewoonlijk weinig vet.

Een kleine studie bleek dat de toevoeging van avocado-olie in een salade met wortelen, Romeinse sla en spinazie verhoogde de absorptie van carotenoïden(12).

De stijging was aanzienlijk van 4,3 naar 17,4, in vergelijking met een salade zonder vet.

Kortom: Er is goede reden om een gezonde vet bron zoals avocado olie op te nemen bij het eten van groenten, zodat het de absorptie van Carotenoïde antioxidanten tot 17-keer kan verhogen.

5. Kan symptomen van artritis verminderen

Artritis is een ziekte die betrekking heeft op pijnlijke ontsteking van de gewrichten. Het komt heel vaak voor en treft miljoenen mensen wereldwijd.

Artrose is de meest voorkomende vorm van artritis. Het wordt geassocieerd met de afbraak van kraakbeen in de gewrichten.

Talrijke studies hebben geconstateerd dat extracten van avocado en soja olie, avocado/sojaboon vermindert de pijn en stijfheid geassocieerd met artrose vooral gunstig voor mensen die heup en knie artrose hebben(13, 14, 15, 16).

Het extract lijkt vooral gunstig te zijn voor mensen met artrose van de heup en knie(17).

Kortom: Meerdere studies rapporteren dat een combinatie van avocado en sojaboonolie extract de symptomen van osteoartritis kan verlichten.

6. Kan tandvleesaandoeningen helpen voorkomen

avocado-olie

Extracten uit avocado en soja-olie zijn niet alleen goed tegen artritis.

Er zijn aanwijzingen dat deze combinatie ook kan helpen voorkomen van parodontitis, ook wel tandvleesaandoeningen genoemd.

Deze ontstekingsziekte kan onder andere symptomen zoals rood en bloedend tandvlees, slechte adem en de afbraak van bot en weefsel rond de tanden beschermen(18).

In het ergste scenario’s, kan het verlies van tanden veroorzaken.

Volgens een studie van botcellen en parodontaal weefsels, avocado/soja onverzeepbare bestanddelen kan een eiwit genaamd IL1B blokkeren(19).

Dit eiwit bevordert de ontsteking en is de belangrijkste veroorzaker van weefselvernietiging en botverlies bij tandvleesaandoeningen.

kortom: Avocado en soja-olie extracten tonen ontstekingsremmende effecten door het blokkeren van een eiwit dat weefsel en botverlies veroorzaakt.

7. Verbetert huid en wondgenezing

De vetzuren in avocado-olie lijkt gunstig te zijn voor uw huid.

Een studie bij 13 patiënten vonden dat een crème met avocado-olie en vitamine B12 verbeterde symptomen van psoriasis na 12 weken behandeling(20).

Avocado olie is ook onderzocht voor haar vermogen om de huid te behandelen van verwondingen, en onderzoeken bij ratten is gebleken dat het wondgenezing kan versnellen(21, 22).

kortom: Een kleine studie bij mensen bleek dat een vitamine B12 crème met avocado-olie verbeterde symptomen van psoriasis. Studies bij ratten hebben aangetoond dat avocado-olie bevordert een snellere genezing van wonden.

8. Neutraliseert vrije radicalen

Avocado En oliekruik

Antioxidanten bestrijden cellulaire schade veroorzaakt door vrije radicalen, dit zijn de afvalproducten van de stofwisseling.

Hoge niveaus daarvan kan leiden tot oxidatieve stress, wat kan bijdragen tot ziekten zoals diabetes type 2 en hartziektes(23, 24).

Door het geven van elektronen aan de vrije radicalen, kunnen antioxidanten hen neutraliseren, zodat kan worden voorkomen dat ze schade veroorzaken.

Er bestaan veel soorten vrije radicalen maar zuurstof afgeleide resten bekend als reactieve zuurstof species (ROS), zijn het meest zorgwekkend.

Mitochondrion, de celorganen die energie produceert, zijn belangrijke bronnen van ROS(25).

Volgens een studie bij diabetische ratten, avocado-olie kan beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen door mitochondrion(26).

Eenmaal daar is het in staat om vrije radicalen te neutraliseren en voorkomen dat ze schade aan deze belangrijke cel toebrengen.

Kortom: Bij ratten, avocado-olie kan mitochondrion binnengaan en de productie van schadelijke vrije radicalen verminderen.

9. Zeer eenvoudig in gebruik

Dit laatste is geen voordeel voor de gezondheid, maar het is nog steeds erg belangrijk.

Het is een feit dat avocado-olie is zeer veelzijdig en gemakkelijk op te nemen in uw voeding.

Bijvoorbeeld kan het worden geconsumeerd koud, maar het is ook een veilige en gezonde olie om mee te koken omdat de vetzuren stabiel zijn op hoog vuur (27).

Hier zijn een paar manieren om avocado-olie toe te voegen aan uw voeding:

  • Voeg een eetlepel aan een smoothie toe.
  • Besprenkel over een salade.
  • Gebruik het als een marinade voor het grillen van vlees .
  • Gebruik bij het bakken.
  • Gebruik het in zelfgemaakte mayo.
  • Besprenkel het over groenten vóór het koken.
  • Besprenkel het over koude soepen, zoals gazpacho.

Bovendien wordt avocado-olie soms gebruikt in cosmetica en huidverzorgingsproducten (28).

Kortom: Avocado olie kan gebruikt worden op vele manieren. Het kan koud worden toegevoegd aan salades of smoothies, en is ook zeer geschikt voor het koken, grillen of bakken.

10. Tot Slot

Als u  avocado-olie wilt proberen, zorg ervoor dat u een koud geperste versie koopt om de volledige voordelen voor de gezondheid te benutten.

Tot slot, als je geïnteresseerd bent wat de voordelen voor de gezondheid van de avocado vrucht zelf is, bekijk dan dit artikel: Waarom Avocado gezond is .

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

1 Comments

  1. ulinaiIk ben toch wel verontrust hoe snel hier conclusies worden getrokken , op basis van eigenlijk geen wetenschappelijk ondersteunde artikels . Ik zou toch graag wat meer serieuze wetenschappelijk onderbouwde beweringen willen zien, ik lees bv ergens anders als zou honig een prima vervanger zijn van suiker, inderdaad als zoetingsmiddel klopt dat culinair klopt dat ook , maar de nadelen zijn het zelfde als gewone suiker honig bevat immers veel suiker en suikers die eenvoudig om te zetten zijn naar glucose, met alle nefaste gevolgen vandien.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text