Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Top 8 gezondheidsvoordelen van bloemkool

1348 Views

Top 8 gezondheidsvoordelen van bloemkool

Bloemkool is een zeer gezonde groente en een belangrijke bron van voedingsstoffen.

Het bevat ook unieke plantaardige stoffen die het risico van een aantal ziekten, waaronder hart-en vaatziekten en kanker kan verminderen.

Daarnaast is het gewichtsverlies vriendelijk en ongelooflijk gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding.

Hier zijn 8 wetenschap gebaseerde gezondheidsvoordelen van bloemkool.

1. Bevat veel voedingsstoffen

Het voedingsprofiel van bloemkool is vrij indrukwekkend.

Bloemkool is zeer laag in calorieën maar rijk aan vitaminen. In feite bevat bloemkool enkele van bijna alle vitamines en mineralen die je nodig hebt ( 1 ).

Hier is een overzicht van de voedingsstoffen van een portie bloemkool van 128 gram( 1 ):

  • Calorieën: 25
  • Vezels: 3 gram
  • Vitamine C: 77% van de ADH
  • Vitamine K: 20% van de ADH
  • Vitamine B6: 11% van de ADH
  • Foliumzuur: 14% van de ADH
  • Pantotheenzuur: 7% van de ADH
  • Kalium: 9% van de ADH
  • Mangaan: 8% van de ADH
  • Magnesium: 4% van de ADH
  • Fosfor: 4% van de ADH

Samenvatting: Bloemkool is een uitstekende bron van vitaminen en mineralen, met een aantal van bijna alle vitamines en mineralen die je nodig hebt.

2. Veel vezels

Twee bloemkoolroosjes

Bloemkool is rijk aan vezels , wat gunstig is voor de algehele gezondheid.

Het bevat 3 gram vezels in een portie bloemkool, dat 10% van de dagelijkse behoeften ( 1 ).

Vezels zijn belangrijk omdat het de gezonde bacteriën voedt in je darmen die helpen ontstekingen te verminderen en het bevorderen van een gezonde spijsvertering ( 2 , 3 ).

De inname van voldoende vezels kan helpen voorkomen van digestieve aandoeningen zoals constipatie, diverticulitis en ontstekingsdarmziekte (IBD) ( 2 , 3 ).

Bovendien studies tonen aan dat een voeding met veel vezelrijke groenten zoals bloemkool is verbonden met een lager risico van verschillende ziekten, waaronder hartziekte, kanker en diabetes ( 4 , 5 , 6 ).

Vezels kunnen ook een rol spelen bij de preventie van obesitas, vanwege zijn vermogen om volheid te bevorderen en het verminderen van de totale calorie-inname ( 7 , 8 ).

Samenvatting: Bloemkool bevat een hoog gehalte aan vezels, wat belangrijk is voor spijsvertering en kan het risico op verschillende chronische ziekten verminderen.

3. Goede bron van antioxidanten

Bloemkool is een goede bron van antioxidanten, die je cellen beschermen tegen schadelijke vrije radicalen en ontstekingen .

Gelijkwaardig aan andere kruisbloemige groenten, bloemkool is bijzonder hoog gehalte aan glucosinolaten en isothiocyanaten, twee antioxidanten die hebben aangetoond dat het de groei van kankercellen kan vertragen( 9 , 10 , 11 , 12 , 13 ).

In een laboratorium test is gebleken dat glucosinolaten en isothiocyanaten bijzonder beschermend zijn tegen darm-, long-, borst- en prostaatkanker( 10 ).

Bloemkool bevat carotenoïden en flavonoïden antioxidanten, die anti-kanker effecten hebben en kan het risico van een aantal andere ziekten, waaronder hartziekte verkleinen(14 , 15 , 16 , 17 , 18 ).

Bovendien bloemkool bevat grote hoeveelheden vitamine C, die fungeert als een antioxidant. Het is bekend om zijn ontstekingsremmende effecten en kan immuun gezondheid stimuleren en het risico van hart-en vaatziekten en kanker verkleinen(19 , 20 ).

Samenvatting: Bloemkool levert een significante hoeveelheid antioxidanten, dat gunstig is voor het verminderen van ontstekingen en bescherming tegen verschillende chronische ziekten.

4. Kan helpen bij gewichtsverlies

Vork en Mes op Green Schalen

Bloemkool heeft een aantal eigenschappen die kunnen helpen bij gewichtsverlies .

Ten eerste is het laag in calorieën met slechts 25 calorieën per portie, dus je kunt er veel van eten zonder gewichtstoename.

Het kan ook dienen als een laagcalorische vervanger voor calorierijke voedingsmiddelen, zoals rijst en meel.

Als een rijke bron van vezels, bloemkool vertraagt de spijsvertering en bevordert het gevoel van volheid. Dit kan automatisch het beperken van het aantal calorieën dat je gedurende de dag eet, een belangrijke factor bij gewichtsbeheersing ( 6 , 8 ).

Hoog watergehalte is een andere gewichtsverlies vriendelijk aspect van bloemkool. In feite bestaat 92% van het gewicht uit water. Nuttigen van veel water dichte, caloriearm voedsel is geassocieerd met gewichtsverlies ( 1 , 21 ).

Samenvatting: Bloemkool is laag in calorieën, maar rijk aan vezels en water – allemaal eigenschappen die kunnen helpen bij gewichtsverlies.

5. Rijk aan choline

Bloemkool is rijk aan choline , een essentiële voedingsstof waar veel mensen een tekort aan hebben.

Een portie bloemkool bevat 45 mg choline, dat ongeveer 11% van de adequate inname (AI) voor vrouwen en 8% voor mannen ( 1 , 22 ).

Choline heeft verschillende belangrijke functies in het lichaam.

Om te beginnen het speelt een belangrijke rol bij het handhaven van de integriteit van de celmembranen, DNA synthese en stofwisseling ondersteunt ( 23 , 24 ).

Choline is ook betrokken bij de ontwikkeling van de hersenen en de productie van neurotransmitters die nodig zijn voor een gezond zenuwstelsel. Wat nog meer, het helpt voorkomen dat cholesterol zich ophoopt in de lever ( 24 ).

Degenen die niet genoeg choline consumeren kunnen een hoger risico op lever en hart-en vaatziekten hebben, in aanvulling op neurologische aandoeningen zoals dementie en de ziekte van Alzheimer ( 25 , 26 ).

Niet veel voedingsmiddelen bevatten choline. Bloemkool samen met broccoli, zijn één van de beste plantaardige bronnen van deze voedingsstof.

Samenvatting: Bloemkool is een rijke bron van choline, een voedingsstof waar veel mensen een tekort aan hebben. Het is betrokken bij vele processen in het lichaam en werkt om verschillende ziekten te voorkomen.

6. Rijk aan sulforafaan

Bloemkool bevat sulforafaan , een uitgebreid bestudeerd antioxidant.

Veel laboratorium testen en dierstudies vonden sulforafaan uiterst nuttig voor het onderdrukken van de ontwikkeling van kanker door remming van enzymen die betrokken zijn bij de groei van de kanker en tumoren(27 , 28 , 29 ).

Volgens sommige studies kan sulforafaan kan ook het potentieel hebben om de groei van kankercellen te stoppen door het vernietigen van cellen die al beschadigd zijn ( 27 , 28 , 29 ).

Sulforafaan lijkt het meest beschermend tegen darm- en prostaatkanker maar wordt ook onderzocht voor de effecten op vele andere kankers, zoals borstkanker, leukemie, alvleesklier en melanoom ( 29 ).

Uit onderzoek blijkt dat sulforafaan ook kan helpen om hoge bloeddruk te verlagen en de bloedvaten gezond te houden – dat zijn belangrijkste factoren bij het voorkomen van hart-en vaatziekten ( 30 ).

Tot slot, studies bij diren suggereren dat sulforafaan ook een rol in de preventie van diabetes kan spelen en het risico verminderen van diabetes veroorzaakte complicaties zoals nierziekte ( 30 ).

Hoewel meer onderzoek nodig is om te bepalen van de omvang van de sulforafaan effecten bij de mens, zijn de potentiële voordelen voor de gezondheid veelbelovend.

Samenvatting: Bloemkool is rijk aan sulforafaan, een planten verbinding met vele gunstige effecten, zoals verminderde risico op kanker, hart-en vaatziekten en diabetes.

7.Koolhydraatarm alternatief voor granen en peulvruchten

Hoop van bloemkoolroosjes

Bloemkool is ongelooflijk veelzijdig en kan worden gebruikt om granen en peulvruchten te vervangen in uw voeding.

Niet alleen is dit een fantastische manier om uw groente inname te verhogen, maar het is ook vooral handig voor degenen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Dit komt omdat bloemkool is significant lager in koolhydraten dan granen en peulvruchten.

Bijvoorbeeld een portie bloemkool bevat 5 gram koolhydraten. Ter vergelijking, een portie rijst bevat 45 gram koolhydraten – negen keer zoveel als bloemkool ( 31 , 1 ).

Hier zijn enkele voorbeelden van recepten die kunnen worden gemaakt met bloemkool in plaats van granen en peulvruchten:

  • Bloemkool rijst: Vervang witte of bruine rijst met bloemkool die is geraspt en vervolgens gekookt, zoals in dit recept .
  • Bloemkool pizzabodem: Door het vermalen van bloemkool in een keukenmachine en dan het tot een deeg maken, zoals in dit recept , kunt u een heerlijke pizza te maken.
  • Bloemkool hummus: Kikkererwten kan worden vervangen door bloemkool in hummus recepten als dit.
  • Bloemkool puree: In plaats van het maken van aardappelpuree, probeer dit recept voor een koolhydraatarm bloemkool puree dat is makkelijk te maken.
  • Bloemkool tortilla’s: Combineer vermalen bloemkool met eieren met koolhydraatarme tortilla’s die kunnen worden gebruikt voor wraps, taco’s of burrito’s, zoals in dit recept .
  • Bloemkool melk en kaas: Gekookte bloemkool kan worden gecombineerd met melk, kaas en specerijen, zoals in dit recept .

Samenvatting: Bloemkool kan granen en peulvruchten vervangen in veel recepten, dat is een geweldige manier om meer groenten te eten als u een koolhydraatarm dieet volg.

8. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Niet alleen is bloemkool veelzijdig, maar het is ook heel gemakkelijk om het toe te voegen aan uw voeding.

Om met te beginnen, kunt u het ongekookt consumeren, dat zeer weinig voorbereiding vereist. U kunt genieten van rauwe bloemkoolroosjes als snack in hummus of een andere gezonde plantaardige dip zoals in dit recept.

Bloemkool kan ook worden gekookt in een verscheidenheid van manieren, zoals gestoomd, roosteren of sauteren. Het is ook een uitstekende bijgerecht of kan gecombineerd worden met gerechten zoals soepen, stoofschotels en salades.

Niet te vergeten, het is vrij goedkoop en alle meeste supermarkten verkrijgbaar.

Samenvatting: Er zijn vele manieren om bloemkool toe te voegen aan uw voeding. Het kan worden gekookt of rauw gegeten worden en is een fantastische toevoeging aan zowat elk gerecht.

Tot Slot

Bloemkool biedt een aantal krachtige voordelen voor de gezondheid.

Het is een rijke bron van voedingsstoffen, met inbegrip van een paar waar veel mensen een tekort aan hebben.

Plus bloemkool bevat unieke antioxidanten die ontstekingen kunnen verminderen en beschermen tegen verschillende ziekten, zoals kanker en hart-en vaatziekten.

Wat meer, bloemkool is gemakkelijk om aan uw voeding toe te voegen. Het is lekker, makkelijk te bereiden en kan koolhydraatrijke voedingsmiddelen vervangen in verschillende recepten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + drie =

It is main inner container footer text