Ginseng al eeuwenlang in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt.

Deze langzaam groeiende plant met vlezige wortels kan op drie manieren worden ingedeeld, afhankelijk van hoe lang hij groeit: vers, wit of rood.

Verse ginseng wordt voor 4 jaar geoogst, witte ginseng wordt tussen de 4-6 jaar geoogst en rode ginseng na 6 of meer jaar.

Er zijn veel soorten van dit kruid, maar de meest populaire zijn Amerikaanse ginseng ( Panax quinquefolius ) en Aziatische ginseng ( Panax ginseng).

18 Maanden Spotify Premium

Nu eenmalig slechts €14,99

Meer informatie

Amerikaanse en Aziatische ginseng variëren in hun concentratie van actieve verbindingen en effecten op het lichaam. Men gelooft dat Amerikaanse ginseng werkt als een ontspanningsmiddel, terwijl de Aziatische variant een verkwikkend effect heeft ( 1 , 2 ).

Ginseng bevat twee belangrijke verbindingen: ginsenosiden en gintonine. Deze stoffen vullen elkaar aan en bieden voordelen voor de gezondheid( 3 ).

Hier zijn 8 wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen van ginseng.

1. Een krachtig antioxidant dat ontstekingen kan verminderen

Ginseng heeft gunstige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen ( 4 ).

Sommige reageerbuisstudies hebben aangetoond dat de ginseng extracten en de ginsenoside samenstellingen konden ontsteking remmen en antioxiderende capaciteit in cellen verhogen( 5 , 6 ).

De resultaten zijn ook veelbelovend bij de mens.

Een studie onderzocht de effecten van het feit dat 18 jonge mannelijke atleten gedurende zeven dagen drie keer per dag 2 gram Koreaans rood ginseng extract namen.

De mannen hadden vervolgens niveaus van bepaalde ontstekingsmarkers getest na het uitvoeren van een inspanningstest. Deze waarden waren significant lager dan in de placebogroep, tot maximaal 72 uur na het testen ( 7 ).

Er moet echter worden opgemerkt dat de placebogroep een ander medicinaal kruid kreeg, dus deze resultaten moeten worden genomen met een korrel zout en er zijn meer studies nodig.

Ten slotte volgde een grotere studie bij 71 vrouwen na de menopauze die 12 gram rode ginseng of een placebo dagelijks innamen. Antioxidant activiteit en oxidatieve stress markers werden vervolgens gemeten.

Onderzoekers concludeerden dat rode ginseng kan helpen oxidatieve stress te verminderen door het verhogen van antioxidant enzym activiteiten( 9 ).

Kortom: Van ginseng is aangetoond dat het de ontstekingsmarkers helpt verminderen en helpt beschermen tegen oxidatieve stress.

2. Kan mogelijk hersenfunctie ten goede komen

Ginseng kan helpen bij het verbeteren van hersenfuncties zoals geheugen, gedrag en stemming( 10 , 11 ).

Sommige reageerbuis- en dierstudies tonen aan dat componenten in ginseng, zoals ginsenosiden en verbinding K, de hersenen kunnen beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen ( 12 , 13 , 14 ).

Een studie volgde 30 gezonde mensen die gedurende vier weken dagelijks 200 mg Panax ginseng consumeerden. Aan het eind van het onderzoek toonden zij een verbetering van de geestelijke gezondheid, het sociale functioneren en de stemming aan.

Deze voordelen zijn echter na 8 weken niet meer significant, wat suggereert dat de ginseng effecten bij langdurig gebruik kunnen afnemen( 15 ).

Een andere studie onderzocht hoe enkelvoudige doses van 200 of 400 mg Panax-ginseng de mentale prestaties, mentale vermoeidheid en bloedsuikerspiegel beïnvloedden bij 30 gezonde volwassenen vóór en na een mentale test van 10 minuten.

De dosis van 200 mg, in tegenstelling tot de dosis van 400 mg was effectiever in het verbeteren van de mentale prestaties en vermoeidheid tijdens de test ( 16 ).

Het is mogelijk dat ginseng de opname van bloedsuiker door cellen heeft ondersteund, wat de prestaties en de mentale vermoeidheid had kunnen verbeteren. Toch is het niet duidelijk waarom de lagere dosis effectiever was dan de hogere.

Een derde studie toonde aan dat het nemen van 400 mg Panax-ginseng dagelijks gedurende acht dagen de ontspanning en wiskundige vaardigheden verbeterde ( 17 ).

Bovendien bleek in andere studies er positieve effecten op de hersenfunctie en het gedrag bij mensen met de ziekte van Alzheimer( 18 , 19 , 20 ).

Kortom: Van Ginseng is aangetoond dat het bijdraagt ​​aan mentale functies, gevoelens van ontspanning en gemoedstoestand. Dit bij zowel gezonde mensen als mensen met de ziekte van Alzheimer.

3. Kan erectiestoornissen verbeteren

Onderzoek heeft aangetoond dat ginseng een nuttig alternatief kan zijn voor de behandeling van erectiestoornissen bij mannen ( 21 , 22 ).

Het lijkt erop dat de verbindingen in het kan beschermen tegen oxidatieve stress in de bloedvaten en weefsels in de penis en helpen bij het herstel van de normale functie( 23 , 24 ).

Bovendien hebben studies aangetoond dat ginseng de productie van stikstofmonoxide kan bevorderen, een verbinding die de spierontspanning in de penis verbetert en de bloedcirculatie verhoogt( 24 , 25 ).

Een studie toonde aan dat mannen die behandeld werden met Koreaanse rode ginseng een verbetering van 60% van de erectiestoornissen symptomen vertoonden, vergeleken met een verbetering van 30% door een medicijn dat gebruikt werd om erectiestoornissen te behandelen( 26 ).

Bovendien toonde een andere studie aan dat 86 mannen met erectiestoornissen een significante verbetering in erectiele functie en algemene tevredenheid hadden na het nemen van 1.000 mg ginseng-extract gedurende 8 weken ( 27 ).

Er zijn echter meer studies nodig om definitieve conclusies te trekken over de effecten van ginseng op erectiestoornissen( 24 ).

Kortom: Ginseng kan de symptomen van erectiestoornissen verbeteren door oxidatieve stress in weefsels te verminderen. Tevens de doorbloeding in de spieren van de penis te verbeteren.

4. Kan het immuunsysteem versterken

Ginseng kan het immuunsysteem versterken .

Sommige studies waarin de effecten ervan op het immuunsysteem worden onderzocht, hebben zich gericht op kankerpatiënten die een chirurgische of chemotherapeutische behandeling ondergingen.

Eén studie volgde 39 mensen die herstellende waren van een operatie voor maagkanker en hen gedurende twee jaar dagelijks behandelden met 5400 mg ginseng per dag.

Interessant is dat deze mensen een aanzienlijke verbetering van de immuunfunctie hadden en een vermindering van het aantal symptomen.(28 ).

Een andere studie onderzocht het effect van rood ginseng extract op de markers van het immuunsysteem bij mensen met gevorderde maagkanker die na de operatie chemotherapie ondergaan.

Na drie maanden, hadden die die die rood ginseng extract nemen betere immuunsysteem markers dan die in de controle of de placebogroep hadden( 29 ).

Bovendien suggereerde een studie dat mensen die ginseng nemen tot 35% meer kans hebben om vijf jaar na een zware operatie zonder ziekten te leven en tot 38% een grotere overlevingskans in vergelijking met mensen die het niet nemen( 30 ).

Het lijkt erop dat ginseng extract het effect van vaccinaties tegen ziekten zoals griep ook kan verbeteren( 31 ).

Alhoewel deze studies verbeteringen van immuunsysteemmarkers in mensen met kanker tonen, is meer onderzoek nodig om de doeltreffendheid van ginseng in het verhogen van weerstand tegen besmettingen bij gezonde mensen aan te tonen. ( 32 ).

Kortom: Ginseng kan het immuunsysteem versterken bij mensen met kanker en zelfs de effecten van bepaalde vaccinaties versterken.

5. Kan potentiële voordelen hebben tegen kanker

Ginseng kan nuttig zijn bij het beperken van het risico op bepaalde vormen van kanker( 33 ).

Ginsenosiden in dit kruid hebben aangetoond dat ze helpen ontstekingen te verminderen en antioxidatieve bescherming bieden( 34 , 35 ).

De celcyclus is het proces waarbij cellen normaal gesproken groeien en zich delen. Ginsenosiden kunnen deze cyclus ten goede komen door abnormale celproductie en -groei te voorkomen( 34 , 35).

Een overzicht van verschillende studies concludeerde dat mensen die ginseng nemen een 16% lager risico op het ontwikkelen van kanker kunnen hebben( 35 ).

Bovendien suggereerde een waarnemingsstudie dat mensen die ginseng nemen minder snel bepaalde vormen van kanker ontwikkelen, zoals lip, mond, slokdarm, maag, dikke darm, lever- en longkanker dan mensen die geen ginseng niet nemen( 36 ).

Ginseng kan ook helpen om de gezondheid van patiënten die chemotherapie ondergaan te verbeteren, bijwerkingen te verminderen en het effect van sommige behandelingsmedicijnen te verbeteren( 34 ).

Hoewel studies over de rol van ginseng in kankerpreventie een aantal voordelen laten zien, zijn ze niet doorslaggevend( 37 ).

Kortom: Ginsenosiden in ginseng lijken ontstekingen te reguleren, antioxidanten te bieden en de gezondheid van de cellen in stand te houden, wat het risico op bepaalde soorten kanker kan helpen verminderen. Toch is er meer onderzoek nodig.

6. Kan vermoeidheid bestrijden en energieniveaus verhogen

Van ginseng is aangetoond dat het helpt om vermoeidheid te bestrijden en energie te bevorderen.

Verschillende dierstudies hebben sommige componenten in ginseng, zoals polysachariden en oligopeptiden, in verband gebracht met minder oxidatieve stress en een hogere energieproductie in de cellen, wat vermoeidheid kan helpen bestrijden( 38 , 39 , 40 ).

Een vier weken durende studie onderzocht de effecten van het geven van 1 of 2 gram Panax ginseng of een placebo aan 90 mensen met chronische vermoeidheid.

Degenen die Panax-ginseng kregen, ondervonden minder fysieke en geestelijke vermoeidheid, evenals verminderingen van oxydatieve spanning, dan die een placebo namen( 41 ).

Een andere studie gaf 364 overlevenden van kanker die vermoeidheid ervaren 2000 mg Amerikaanse ginseng of een placebo. Na acht weken hadden die in de ginseng-groep significant minder vermoeidheidsniveaus dan die in de placebogroep ( 42 ).

Bovendien suggereerde een overzicht van meer dan 155 studies dat ginseng supplementen niet alleen kunnen helpen om de vermoeidheid te verminderen maar ook om de fysieke activiteit te verbeteren( 43 ).

Kortom: Ginseng kan helpen om vermoeidheid te bestrijden en de fysieke activiteit te verbeteren door oxidatieve schade te verminderen en de energieproductie in de cellen te verhogen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Ginseng lijkt gunstig te zijn bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel bij mensen met en zonder diabetes ( 44 , 45 ).

Er is aangetoond dat Amerikaanse en Aziatische ginseng de alvleeskliercelfunctie verbeteren, de insulineproductie stimuleren en de opname van bloedsuiker in weefsels verbeteren.( 44 ).

Bovendien tonen studies aan dat ginseng extracten helpen door antioxidatieve bescherming te bieden die vrije radicalen in de cellen van mensen met diabetes verminderen( 44 ).

Een studie beoordeelde de effecten van 6 gram Koreaanse rode ginseng, samen met de gebruikelijke anti-diabetische medicatie of dieet, bij 19 mensen met diabetes type 2.

Interessant is dat ze in staat waren om de bloedsuikerspiegel gedurende de 12 weken durende studie goed onder controle te houden. Ze hadden ook een daling van 11% in de bloedsuikerspiegel, een 38% afname van nuchter insuline en een 33% toename in insulinegevoeligheid ( 46 ).

Een andere studie toonde aan dat Amerikaanse ginseng hielp bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel bij 10 gezonde mensen nadat ze een suikerhoudende dranktest hadden uitgevoerd ( 47 ).

Het lijkt erop dat gefermenteerde rode ginseng nog effectiever zou kunnen zijn bij de controle van de bloedsuikerspiegel. Gefermenteerde ginseng wordt geproduceerd met behulp van levende bacteriën die de ginsenosiden omzetten in een gemakkelijker geabsorbeerde en krachtige vorm( 48 ).

Een studie toonde zelfs aan dat het nemen van 2,7 gram gefermenteerde rode ginseng per dag effectief was in het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het verhogen van het insulinegehalte na een testmaaltijd, vergeleken met een placebo ( 49 ).

Kortom: Ginseng, met name gefermenteerde rode ginseng, kan helpen de insulineproductie te verhogen, de opname van bloedsuiker in de cellen te verbeteren en antioxidanten te beschermen.

8. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Ginsengwortel kan op vele manieren worden geconsumeerd. Het kan rauw gegeten worden of je kunt het licht stomen om het te verzachten.

Het kan ook worden gestoofd in water om er thee van te maken. Om dit te doen, voeg je gewoon heet water toe aan vers gesneden ginseng en laat het enkele minuten trekken.

Ginseng kan ook worden toegevoegd aan verschillende recepten zoals soepen en roerbak gerechten. En het extract is te vinden in poeder-, tablet-, capsule- en olievormen.

Hoeveel je moet nemen hangt af van wat je wilt verbeteren. In totaal worden dagelijkse doses van 1-2 gram rauwe ginsengwortel of 200-400 mg extract per dag voorgesteld. Het is het beste om te beginnen met lagere doses en deze na verloop van tijd te verhogen.

Zoek naar een standaard ginseng extract dat 2-3% ginsenosiden bevat, en consumeer het voor de maaltijd om de absorptie te verhogen en alle voordelen te benutten.

Kortom: Ginseng kan rauw worden gegeten, tot thee worden verwerkt of aan diverse gerechten worden toegevoegd. Het kan ook worden geconsumeerd als poeder, capsule of olie.

Veiligheid en mogelijke bijwerkingen

Uit onderzoek blijkt dat ginseng veilig lijkt te zijn en geen ernstige nadelige gevolgen mag hebben.

Mensen die diabetesmedicijnen gebruiken, moeten echter hun bloedsuikerspiegel nauwlettend in de gaten houden wanneer ze ginseng gebruiken om ervoor te zorgen dat deze niveaus niet te laag worden.

Bovendien kan ginseng de effectiviteit van antistollingsmiddelen verminderen.

Let op: vanwege het gebrek aan veiligheidsstudies wordt ginseng niet aanbevolen voor kinderen of vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

Ten slotte zijn er aanwijzingen dat het uitgebreide gebruik van ginseng de doeltreffendheid ervan in het lichaam zou kunnen verminderen.

Om de voordelen te maximaliseren, moet je ginseng nemen in een cyclus van 2-3 weken met een pauze van één of twee weken tussendoor( 14 ).

Kortom:Hoewel ginseng veilig lijkt te zijn, moeten mensen die bepaalde medicijnen nemen aandacht besteden aan mogelijke interacties tussen medicijnen.

Tot slot

Ginseng is een kruidensupplement dat al eeuwen in de Chinese geneeskunde wordt gebruikt.

Het wordt vaak aangeprezen om zijn antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Het kan ook helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en voordelen hebben voor sommige kankers.

Bovendien kan ginseng het immuunsysteem versterken, de hersenfunctie verbeteren, vermoeidheid tegengaan en de symptomen van erectiestoornissen verbeteren.

Ginseng kan rauw of licht gestoomd worden geconsumeerd. Het kan ook gemakkelijk worden toegevoegd aan uw voeding via het extract, capsule of in poedervorm.

Of je nu een bepaalde aandoening wilt verbeteren of gewoon je gezondheid een boost wilt geven, ginseng is zeker de moeite waard om te proberen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.