ginseng gezond

8 Bewezen gezondheidsvoordelen van Ginseng

Ginseng wordt al eeuwenlang in de traditionele Chinese geneeskunde gebruikt.

Verse ginseng wordt vóór zijn 4é jaar geoogst. Terwijl witte ginseng wordt geoogst tussen 4-6 jaar en rode ginseng wordt geoogst na 6 of meerdere jaren.

Er zijn veel soorten van dit kruid, maar de meest populaire zijn Amerikaanse ginseng ( Panax quinquefolius ) en Aziatische ginseng ( Panax ginseng).

Amerikaanse en Aziatische ginseng variëren in hun concentratie van actieve verbindingen en effecten op het lichaam. Er wordt aangenomen dat Amerikaanse ginseng werkt als een ontspanningsmiddel, terwijl de Aziatische variant een verkwikkend effect heeft ( 1 , 2 ).

Ginseng bevat twee belangrijke stoffen: ginsenosiden en gintonine. Deze verbindingen vullen elkaar aan om gezondheidsvoordelen te bieden ( 3 ).

Hier zijn 8 wetenschappelijk bewezen gezondheidsvoordelen van ginseng.

1. Een krachtig antioxidant dat ontstekingen kan verminderen

Ginseng heeft gunstige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen ( 4 ).

Sommige reageerbuisstudies hebben aangetoond dat ginseng-extracten en ginsenoside verbindingen ontstekingen kunnen remmen en de antioxidantcapaciteit in cellen kunnen verhogen( 5 , 6 ).

De resultaten zijn ook veelbelovend bij de mens.

Een studie onderzocht de effecten bij18 jonge mannelijke atleten die 2 gram Koreaans rode ginseng extract driemaal per dag namen.

De mannen hadden vervolgens niveaus van bepaalde ontstekingsmarkers getest na het uitvoeren van een inspanningstest. Deze waarden waren significant lager dan in de placebogroep, tot maximaal 72 uur na het testen ( 7 ).

Een andere studie volgde mensen met een huidontsteking.  Er werden verbeteringen gevonden in ontsteking en antioxidatieve activiteit na behandeling met het Koreaanse extract van rode ginseng ( 8 ).

Ten slotte volgde een grotere studie bij 71 vrouwen na de menopauze die 12 gram rode ginseng of een placebo dagelijks innamen. Antioxidant activiteit en oxidatieve stress markers werden vervolgens gemeten.

Onderzoekers concludeerden dat rode ginseng oxidatieve stress kan verminderen door de antioxidanten enzym activiteiten te verhogen ( 9 ).

Kortom: Van ginseng is aangetoond dat het helpt bij het verminderen van ontstekingsmarkers en helpt beschermen tegen oxidatieve stress.

2. Kan mogelijk hersenfunctie ten goede komen

Ginseng kan helpen hersenfuncties zoals geheugen, gedrag en stemming te verbeteren ( 10 , 11 ).

Sommige reageerbuis- en dierstudies tonen aan dat componenten in ginseng, zoals ginsenosiden en verbinding K, de hersenen kunnen beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen ( 12 , 13 , 14 ).

Eén studie volgde 30 gezonde mensen die dagelijks gedurende vier weken 200 mg Panax-ginseng consumeerden . Aan het einde van het onderzoek toonden ze een verbetering in geestelijke gezondheid, sociaal functioneren en gemoedstoestand.

Deze voordelen zijn echter na 8 weken niet meer significant, wat suggereert dat ginseng-effecten kunnen afnemen bij langdurig gebruik ( 15 ).

Een andere studie onderzocht hoe enkelvoudige doses van 200 of 400 mg Panax-ginseng de mentale prestaties, mentale vermoeidheid en bloedsuikerspiegel beïnvloedden bij 30 gezonde volwassenen vóór en na een mentale test van 10 minuten.

De dosis van 200 mg, in tegenstelling tot de dosis van 400 mg, was effectiever in het verbeteren van de mentale prestaties en vermoeidheid tijdens de test ( 16 ).

Het is mogelijk dat ginseng de opname van bloedsuikerspiegel door cellen bevorderde, dat verbeterde prestaties en verminderde mentale vermoeidheid. Toch is het niet duidelijk waarom de lagere dosis effectiever was dan de hogere.

Een derde studie toonde aan dat het nemen van 400 mg Panax-ginseng dagelijks gedurende acht dagen de ontspanning en wiskundige vaardigheden verbeterde ( 17 ).

Bovendien vonden andere studies positieve effecten op de hersenfunctie en het gedrag van mensen met de ziekte van Alzheimer ( 18 , 19 , 20 ).

Kortom: Van Ginseng is aangetoond dat het bijdraagt ​​aan mentale functies, gevoelens van ontspanning en gemoedstoestand. Dit bij zowel gezonde mensen als mensen met de ziekte van Alzheimer.

3. Kan erectiestoornissen verbeteren

Onderzoek heeft aangetoond dat ginseng een nuttig alternatief kan zijn voor de behandeling van erectiestoornissen bij mannen ( 21 , 22 ).

Het lijkt erop dat verbindingen erin bescherming kunnen bieden tegen oxidatieve stress in de bloedvaten en weefsels in de penis en helpen de normale functie te herstellen ( 23 , 24 ).

Bovendien hebben studies aangetoond dat ginseng de productie van stikstofoxide kan bevorderen, een stof die spierontspanning in de penis verbetert en de bloedcirculatie verhoogt ( 24 , 25 ).

Een onderzoek toonde aan dat mannen die werden behandeld met Koreaanse rode ginseng een verbetering van 60% hadden in erectiestoornis-symptomen, vergeleken met een verbetering van 30% veroorzaakt door een medicijn dat werd gebruikt om erectiestoornissen te behandelen ( 26 ).

Bovendien toonde een andere studie aan dat 86 mannen met erectiestoornissen een significante verbetering in erectiele functie en algemene tevredenheid hadden na het nemen van 1.000 mg ginseng-extract gedurende 8 weken ( 27 ).

Er zijn echter meer studies nodig om definitieve conclusies te trekken over de effecten van ginseng op erectiestoornissen( 24 ).

Kortom: Ginseng kan de symptomen van erectiestoornissen verbeteren door oxidatieve stress in weefsels te verminderen. Tevens de doorbloeding in de spieren van de penis te verbeteren..

4. Kan het immuunsysteem versterken

Ginseng kan het immuunsysteem versterken .

Sommige onderzoeken keken naar de effecten ervan op het immuunsysteem. Deze waren gericht op kankerpatiënten die een operatie of chemotherapiebehandeling ondergingen.

Eén studie volgde 39 mensen met maagkanker na chirurgische ingrepen. Ze werden dagelijks met 5400 mg ginseng behandeld gedurende twee jaar.

Interessant is dat deze mensen significante verbeteringen in immuunfuncties en een minder terugkerende symptomen hadden (28 ).

Een andere studie onderzocht het effect van rode ginseng-extract op markers van het immuunsysteem. Dit werd gedaan bij mensen met gevorderde maagkanker die postoperatieve chemotherapie ondergingen.

Na drie maanden hadden degenen die rode ginseng-extract namen, betere immuunsysteem markers dan die in de controle- of placebogroep ( 29 ).

Bovendien suggereerde een onderzoek dat mensen die ginseng nemen, tot 35% hogere kans hebben om vijf jaar na een curatieve operatie ziektevrij te leven en tot 38% meer overlevingspercentage dan degenen die het niet gebruiken ( 30 ).

Het lijkt erop dat ginseng-extract ook het effect van vaccinaties tegen ziekten zoals influenza kan versterken ( 31 ).

Hoewel deze onderzoeken verbeteringen laten zien in immuunsysteem markers bij mensen met kanker, is er meer onderzoek nodig om de werkzaamheid van ginseng in het stimuleren van resistentie tegen infecties bij gezonde mensen aan te tonen ( 32 ).

Kortom: Ginseng kan het immuunsysteem bij mensen met kanker versterken en zelfs de effecten van bepaalde vaccinaties versterken.

5. Kan potentiële voordelen hebben tegen kanker

Ginseng kan nuttig zijn om het risico op bepaalde soorten kanker te verminderen ( 33 ).

Van Ginsenosides in dit kruid is aangetoond dat ze helpen ontstekingen te verminderen en bescherming tegen oxidatie bieden ( 34 , 35 ).

De celcyclus is het proces waardoor cellen normaal groeien en delen. Ginsenosides zouden deze cyclus kunnen bevorderen door abnormale celproductie en groei te voorkomen ( 34 , 35).

Een overzicht van verschillende onderzoeken wees uit dat mensen die ginseng namen een 16% lager risico hadden om kanker te ontwikkelen ( 35 ).

Bovendien suggereerde een observationeel onderzoek dat mensen die ginseng nemen, minder snel geneigd zijn bepaalde soorten kanker te ontwikkelen, zoals lip, mond, slokdarm, maag, dikke darm, lever en longkanker, dan degenen die het niet nemen ( 36 ).

Ginseng kan ook helpen de gezondheid te verbeteren van patiënten die chemotherapie ondergaan, bijwerkingen verminderen en het effect van sommige behandelingsgeneesmiddelen( 34 ).

Hoewel studies over de rol van ginseng bij de preventie van kanker enkele voordelen laten zien, blijven ze onduidelijk ( 37 ).

Kortom: Ginsenosides in ginseng lijken de ontstekingen te reguleren. Maar bieden ook antioxiderende bescherming en handhaven de gezondheid van cellen. Dit zou kunnen helpen het risico op bepaalde soorten kanker te verminderen. Niettemin is meer onderzoek nodig.

6. Kan vermoeidheid bestrijden en energieniveaus verhogen

Van Ginseng is aangetoond dat het helpt bij het bestrijden van vermoeidheid en het bevorderen van energie.

Verschillende dierstudies hebben enkele componenten in ginseng gekoppeld, zoals polysacchariden en oligopeptiden, met lagere oxidatieve stress en hogere energieproductie in cellen, wat zou kunnen helpen bij het bestrijden van vermoeidheid ( 38 , 39 , 40 ).

Een onderzoek van vier weken onderzocht de effecten van het geven van 1 of 2 gram Panax ginseng of een placebo aan 90 mensen met chronische vermoeidheid .

Degenen die Panax-ginseng kregen, ervaarden minder fysieke en mentale vermoeidheid en verminderden de oxidatieve stress dan degenen die de placebo namen ( 41 ).

Een andere studie gaf 364 overlevenden van kanker die vermoeidheid ervaren 2000 mg Amerikaanse ginseng of een placebo. Na acht weken hadden die in de ginseng-groep significant minder vermoeidheidsniveaus dan die in de placebogroep ( 42 ).

Bovendien suggereerde een review van meer dan 155 studies dat ginseng-supplementen niet alleen de vermoeidheid helpen verminderen, maar ook de fysieke activiteit verbeteren ( 43 ).

Kortom: Ginseng kan helpen vermoeidheid te bestrijden en de fysieke activiteit te verbeteren. Dit doet het door oxidatieve schade te verminderen en de energieproductie in cellen te verhogen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Ginseng lijkt gunstig te zijn bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel bij mensen met en zonder diabetes ( 44 , 45 ).

Het is aangetoond dat Amerikaanse en Aziatische ginseng de werking van de alvleeskliercellen verbeteren, de insulineproductie verhogen en de opname van bloedsuiker in weefsels verbeteren( 44 ).

Bovendien tonen onderzoeken aan dat ginseng-extracten helpen door antioxidanten bescherming te bieden die vrije radicalen in de cellen van mensen met diabetes vermindert ( 44 ).

Eén studie beoordeelde de effecten van 6 gram Koreaanse rode ginseng, samen met de gebruikelijke antidiabetische medicatie of dieet, bij 19 mensen met diabetes type 2.

Interessant is dat ze tijdens de 12 weken durende studie goede bloedsuikerspiegel konden worden handhaven. Ze hadden ook een daling van 11% in bloedsuikerspiegels, een 38% afname van nuchter insuline en een 33% toename in insulinegevoeligheid ( 46 ).

Een andere studie toonde aan dat Amerikaanse ginseng hielp bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel bij 10 gezonde mensen nadat ze een suikerhoudende dranktest hadden uitgevoerd ( 47 ).

Het lijkt erop dat gefermenteerde rode ginseng nog effectiever kan zijn bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Gefermenteerde ginseng wordt geproduceerd met behulp van levende bacteriën die de ginsenosiden transformeren tot een gemakkelijker te absorberen en krachtige vorm ( 48 ).

Een studie toonde zelfs aan dat het nemen van 2,7 gram gefermenteerde rode ginseng per dag effectief was in het verlagen van de bloedsuikerspiegel en het verhogen van het insulinegehalte na een testmaaltijd, vergeleken met een placebo ( 49 ).

Kortom: Ginseng met name gefermenteerde rode ginseng, kan de insulineproductie helpen verhogen, de opname van bloedsuiker in cellen verbeteren en bescherming tegen oxidatie bieden.

8. Eenvoudig toe te voegen aan je voeding

Ginseng-wortel kan op vele manieren worden geconsumeerd. Het kan rauw gegeten worden of je kunt het lichtjes stomen om het te verzachten.

Het kan ook worden gestoofd in water om er een ​​thee van te maken. Om dit te doen, voeg je gewoon heet water toe aan de vers gesneden ginseng en laat je het een paar minuten trekken.

Ginseng kan ook worden toegevoegd aan verschillende recepten zoals soepen en roerbak gerechten. En het extract kan worden gevonden in poeder-, tablet-, capsule- en olievormen.

Hoeveel u moet nemen, hangt af van de toestand die u wilt verbeteren. Over het algemeen worden dagelijkse doses van 1-2 gram ginseng wortel of 200-400 mg extract voorgesteld. Het is het beste om te beginnen met lagere doses en in de loop van de tijd te verhogen.

Zoek naar een standaard ginseng-extract dat 2-3% totale ginsenosiden bevat. Consumeer het voor de maaltijd om de absorptie te verhogen en de volledige voordelen te krijgen.

Kortom: Ginseng kan rauw worden gegeten, thee van worden gezet of aan verschillende gerechten worden toegevoegd. Het kan ook worden geconsumeerd als poeder, capsule of olie.

Veiligheid en mogelijke bijwerkingen

Volgens onderzoek lijkt ginseng veilig en zou het geen ernstige bijwerkingen veroorzaken.

Mensen die diabetes medicatie nemen, moeten hun bloedsuikerspiegels echter nauwlettend volgen bij het gebruik van ginseng om te zorgen dat deze niveaus niet te laag worden.

Bovendien kan ginseng de effectiviteit van anticoagulantia verminderen.

Merk op dat ginseng vanwege het gebrek aan veiligheidsstudies niet wordt aanbevolen voor kinderen of vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

Er is bewijs dat suggereert dat langdurig gebruik van ginseng de effectiviteit ervan in het lichaam zou kunnen verminderen.

Om de voordelen ervan te maximaliseren, moet u ginseng innemen in cyclus van 2-3 weken met een onderbreking van één of twee weken ( 14 ).

Kortom: Terwijl ginseng veilig lijkt, moeten mensen die bepaalde medicijnen nemen aandacht schenken aan mogelijke interacties tussen geneesmiddelen.

Tot slot

Ginseng is een kruidensupplement dat al eeuwen in de Chinese geneeskunde wordt gebruikt.

Het wordt vaak aangeprezen vanwege zijn antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Het kan ook helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en heeft voordelen bij sommige kankers.

Bovendien kan ginseng het immuunsysteem versterken, de hersenfunctie verbeteren, vermoeidheid bestrijden en de symptomen van erectiestoornissen verbeteren.

Ginseng kan rauw of licht gestoomd worden geconsumeerd. Het kan ook gemakkelijk aan uw dieet worden toegevoegd via een extract, capsule of poedervorm.

Of je nu een bepaalde aandoening wilt verbeteren of gewoon je gezondheid een boost wilt geven. Ginseng is zeker het proberen waard.