gezondheidsvoordelen griekse yoghurt

5 Gezondheidsvoordelen van Griekse yoghurt (en hoe het zich verhoudt tot gewone yoghurt)

5 Gezondheidsvoordelen van Griekse yoghurt (en hoe het zich verhoudt tot gewone yoghurt)

Griekse yoghurt is een dikkere, romiger versie dan gewone yoghurt .

Het is een steeds populairder zuivelproduct geworden, vooral onder gezondheidsbewusten, en wordt vaak gepromoot als een gezondere keuze dan gewone yoghurt.

Dit artikel onderzoekt de gezondheidsvoordelen van Griekse yoghurt en controleert hoe het zich verhoudt tot reguliere variëteiten.

Wat is Griekse yoghurt?

Griekse of Griekse stijl yoghurt wordt gezeefd om vloeibare melkwei te verwijderen.

Wei is het waterige deel van melk. Het is zichtbaar zodra de melk stremt of scheidt in vloeibare en vaste delen.

Om de wei te verwijderen en Griekse yoghurt te maken, wordt gewone yoghurt boven een kom in een stuk stof opgehangen en toegestaan ​​te rusten.

Het proces duurt een paar uur, zodat de vloeibare wei door de stof druipt en een dikke en romige Griekse yoghurt achterlaat.

Ondanks dat het veel dikker en rijker is (omdat het minder vloeistof bevat), lijkt het erg op gewone yoghurt.

In sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en ook NL, wordt Griekse yoghurt vaak Griekse stijl yoghurt genoemd.

Dit komt omdat wetten voor voedseletikettering in deze landen niet toestaan ​​dat producten als Grieks worden geëtiketteerd, tenzij ze in Griekenland zijn gemaakt.

Kortom: Griekse yoghurt wordt gespannen om de vloeibare wei te verwijderen. Het smaakt als gewone yoghurt, maar het heeft een dikkere, romige smaak en textuur.

Wat is het verschil tussen Griekse en reguliere yoghurt?

De wei die wordt gespannen ​​bij het maken van Griekse yoghurt bevat veel melksuiker (lactose).

Het persproces verandert dus niet alleen de textuur, maar ook enkele van de voedingseigenschappen.

Onderstaande tabel toont de voedingswaarde van 100 gram Griekse yoghurt vergeleken met dezelfde hoeveelheid normale (pure) yoghurt(1, 2):

Griekse yoghurtNormale yoghurt
calorieën9761
Koolhydraten3 g5 gram
Vet5 gram3 g
Eiwit9 gram3 g
Natrium47 mg46 mg
vitamine A4% van de ADH3% van de ADH
Calcium10% van de ADH12% van de ADH
vitamine B1213% van de ADH15% van de ADH

Kortom: Griekse yoghurt bevat meer eiwitten, vetten en calorieën dan normale yoghurt. Het is ook lager in koolhydraten en iets lager in calcium.

Voordelen van Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is zeer voedzaam en kan enkele grote gezondheidsvoordelen bieden. Hieronder zijn vijf geweldige redenen om het toe te voegen aan uw voeding.

1. Het is rijker aan eiwitten

Griekse yoghurt bevat 9 gram eiwit per 100 gram, dat drie keer zoveel is als gewone yoghurt(1, 2).

Het eten van voldoende eiwit is in verband gebracht met vele gezondheidsvoordelen, waaronder verbeterde lichaamssamenstelling, verhoogde stofwisseling en verminderde honger(3, 4, 5, 6).

Het is zelfs aangetoond dat een eiwitbron bij maaltijden en snacks je helpt langer vol te blijven, waardoor je minder calorieën zou kunnen eten(7, 8, 9).

Dit betekent dat Griekse yoghurt nuttig zou kunnen zijn voor mensen die meer eiwitten willen eten, vooral als ze proberen af te vallen.

2. Het is lager in koolhydraten

Griekse yoghurt wordt gemaakt door de wei te verwijderen, die wat lactose of melksuiker bevat.

Daarom gram voor gram, het is lager in koolhydraten .

Dit kan handig zijn voor mensen die proberen hun lactose consumptie te beperken of een koolhydraatarm dieet volgen.

Als je echter probeert om minder suiker te eten, wees ervan bewust dat sommige gearomatiseerde Griekse yoghurts toegevoegde suiker kunnen bevatten.

3. Het is goed voor uw darmen en uw gezondheid

Net als gewone yoghurt, kan Griekse yoghurt goede bacteriën bevatten die uw gezondheid ten goede kunnen komen, met name uw spijsvertering (10, 11).

Deze goede bacteriën zijn ook bekend als probiotica , en ze werken door de balans van bacteriën in je darm te veranderen(12).

Een betere balans van darmbacteriën zijn in verband gebracht met een verbeterde spijsvertering, verbeterde immuunfunctie en een verminderd risico op vele ziekten, waaronder obesitas (13).

Als je wilt controleren of je Griekse yoghurt probiotica bevat, zorg je ervoor dat op het label staat “bevat levende en actieve culturen.”

4. Het is een bron van vitamine B12

Net als gewone yoghurt is Griekse yoghurt een bron van vitamine B12.

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof die je nodig hebt en moet verkrijgen uit uw voeding.

Het is betrokken bij vele belangrijke functies in uw lichaam, waaronder de productie van rode bloedcellen en de juiste functie van uw zenuwstelsel en hersenen(14).

Zuivelproducten zoals yoghurt kunnen een belangrijke bron van vitamine B12 zijn, vooral voor vegetariërs, die zuivel eten(15).

5. Het bevat minder lactose

Lactose is de belangrijkste suiker in melk. Sommige mensen hebben een aandoening genaamd lactose-intolerantie , die wordt gekenmerkt door het onvermogen om lactose goed te verteren.

De meeste mensen met dit probleem kunnen kleine hoeveelheden lactose in hun dieet verdragen.

Het eten van te veel lactose kan echter leiden tot onaangename spijsverteringssymptomen, zoals opgeblazen gevoel , gas en pijn.

Gezien het feit dat het maken van Griekse yoghurt het grootste deel van zijn lactosebevattende wei kan verwijderen, kan het een betere keuze zijn voor mensen met lactose-intolerantie.

Kortom: Griekse yoghurt bevat veel eiwitten en vitamine B12, maar is arm aan suiker en lactose. Het kan ook een gezond spijsverteringsstelsel bevorderen.

Zijn alle Griekse yoghurt varianten hetzelfde?

Net als normale yoghurt zijn niet alle Griekse yoghurt hetzelfde. Dit komt omdat verschillende verwerkingsmethoden en toegevoegde ingrediënten het voedingsprofiel kunnen veranderen.

Ze kunnen extra ingrediënten bevatten

Een van de belangrijkste kenmerken van Griekse yoghurt is de dikke en romige textuur.

Dit wordt meestal bereikt door yoghurt te persen en de wei langzaam af te voeren. Dit proces kan ongeveer vier uur duren.

Sommige fabrikanten verkorten de verwerkingstijd door verdikkingsmiddelen toe te voegen, zoals wei-eiwitpoeder of zetmeel. Dit kan resulteren in een product dat extra ingrediënten bevat, zoals weiconcentraten en gemodificeerd maïszetmeel.

Bovendien bevatten sommige Griekse yoghurts toegevoegde smaakstoffen, die hun suikergehalte kunnen verhogen.

De lactose-inhoud

Hoewel verschillen in productiemethoden het eiwit- en vetgehalte van het eindproduct niet beïnvloeden, kunnen ze het lactosegehalte beïnvloeden.

Griekse yoghurt die op de traditionele manier wordt gemaakt, zal lang onder druk blijven staan ​​en bevat van nature weinig lactose.

Degenen die verdikkingsmiddelen hebben toegevoegd, zijn echter vaak niet zo lang gespannen.

Dit betekent dat ze meer van de lactose bevattende wei bevatten, waardoor ze meer kans hebben om een ​​probleem te veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie.

Als je je zorgen maakt over het lactosegehalte, kies dan voor een lactosevrij merk of zoek naar Griekse yoghurt die alleen op de lijst staat als melk en levende culturen als ingrediënten.

Het eiwitgehalte

Sommige merken van Griekse yoghurt bevatten meer eiwitten dan anderen.

Dit kan te wijten zijn aan verschillen in de persmethoden die tijdens het productieproces worden gebruikt of kunnen optreden als extra eiwit wordt toegevoegd tijdens het verdikkingsproces.

Om te weten hoeveel proteïne je Griekse yoghurt bevat, hoef je alleen maar het etiket te controleren.

Het vetgehalte

Het vetgehalte van Griekse yoghurt kan ook variëren, afhankelijk van de hoeveelheid vet in de melk die wordt gebruikt om het te maken.

Griekse yoghurt gemaakt met volle melk bevat bijvoorbeeld meer vet dan Griekse yoghurt gemaakt met magere of vetvrije melk.

Dit is meestal gemakkelijk te herkennen, omdat Griekse yoghurt gemaakt met laag vetgehalte of vetvrije melk wordt geëtiketteerd.

Vegetarisch-vriendelijke status

Technisch gezien zou alle Griekse yoghurt vegetarisch vriendelijk moeten zijn. Sommige bedrijven voegen er echter gelatine (een dierlijk collageen) aan toe om de textuur te verbeteren.

Om zeker te zijn dat uw product vegetarisch vriendelijk is, raadpleegt u de voedingswaarde-etiket .

Kortom: Griekse yoghurts kunnen variëren in hun productieproces, ingrediënten en voedingswaarde. Controleer het label om zeker te zijn van de inhoud.

Hoe Griekse yoghurt te eten

Griekse yoghurt is een veelzijdig voedsel dat kan worden gebruikt in een aantal manieren, waaronder:

  • Op zichzelf als snack
  • Als een topping op fruit
  • Als vervanger voor mayonaise
  • In smoothies of gemengde dranken
  • Ingevroren en als een ijsje
  • Als vervanger voor room
  • Als topping op pannenkoeken
  • Gemengd met kruiden als marinade voor vlees of groenten
  • Als basisingrediënt voor een dip
  • In een salade dressing
  • Als ingrediënt bij het bakken

Kortom: Griekse yoghurt is bijzonder veelzijdig. Je kan het eten op zijn eigen of gebruik het als een ingrediënt in snacks, gebak of maaltijden.

Moet u Grieks of gewone yoghurt kiezen?

Zowel gewone als Griekse yoghurt kunnen deel uitmaken van een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Griekse yoghurt bevat echter meer eiwitten en minder lactose dan gewone yoghurt.

Dit betekent dat als u probeert het eiwitgehalte van uw dieet te verhogen of een koolhydraatarm dieet volgt, Griekse yoghurt een betere keuze is.

Dat gezegd hebbende, kunnen alle yoghurt toegevoegde ingrediënten bevatten, waaronder suiker.

Om de gezondste Griekse yoghurt te kiezen, kies er één die melk en levende culturen die op het voedseletiket staan ​​- en verder weinig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.