jalapeños

7 Verrassende gezondheidsvoordelen van Jalapeños

Jalapeños zijn pittige chilipepers die tot de groep Capsicum annuum behoort.

Ze zijn klein, groen of rood van kleur en een scherpe smaak.

Jalapeños worden veel gebruikt in de Mexicaanse keuken, maar zijn wereldwijd populair.

Ze zitten ook boordevol voedingsstoffen en hebben veel voordelen voor de gezondheid.

Dit artikel bespreekt de voordelen van het eten van jalapeños, bespreekt hun mogelijke bijwerkingen en suggereert manieren om ze toe te voegen aan uw dieet.

1. Hoog in voedingsstoffen

Jalapeños bevatten weinig calorieën en bevatten veel vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.

Eén onbewerkte jalapeño bevat het volgende (1):

  • Calorieën: 4
  • Vezel: 0,4 gram
  • Vitamine C: 10% van de ADH
  • Mangaan: 2% van de ADH
  • Vitamine B6: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 2% van de ADH
  • Vitamine A: 2% van de ADH
  • Vezel: 0,4 gram
  • Vitamine K: 2% van de ADH

Zoals de meeste groenten en fruit, zijn jalapeño pepers een goede bron van vezel . Eén peper levert 2% van de ADH op voor een persoon die 2.000 calorieën per dag consumeert.

Jalapeños bevatten ook veel vitamine C en vitamine B6.

Vitamine C is een antioxidant die schade door vrije radicalen bestrijdt en je huid gezond en stevig houdt, terwijl vitamine B6 een essentiële voedingsstof is die betrokken is bij meer dan 140 lichamelijke reacties(2345).

Eén van de meest unieke verbindingen in jalapeños is capsaïcine, een alkaloïde die pepers hun kenmerkende pittige kwaliteit geeft en verantwoordelijk is voor veel van hun gezondheidsvoordelen.

Kortom: Jalapeños bevatten weinig calorieën en is een goede bron van vezels, vitamine C en vitamine B6. Ze bevatten ook een stof genaamd capsaïcine, die ze hun smaak geeft.

2. Kan gewichtsverlies bevorderen

Jalapeños kan u helpen af ​​te vallen door uw stofwisseling te verbeteren, waardoor uw vetverbranding toeneemt en uw eetlust vermindert (6).

Verschillende studies hebben aangetoond dat capsaïcine en andere vergelijkbare stoffen die capsaïcinoïden worden genoemd de stofwisseling met 4-5% per dag kunnen stimuleren, waardoor het gemakkelijker wordt om af te vallen ( 7 , 8 ).

Naast het stimuleren van de stofwisseling,  is aangetoond dat capsaïcinoïde supplementen het buikvet en de eetlust verminderen, zodat mensen 50-75 minder calorieën per dag eten (6910).

Al deze factoren helpen verklaren waarom het regelmatig nuttigen van chilipepers in de loop van de tijd geassocieerd is met een significant verminderd risico om overgewicht of obesitas te krijgen(11).

Hoewel dit onderzoek veelbelovend is, is het belangrijk op te merken dat veel van deze studies de effecten van capsaïcine of chilipepers in het algemeen, niet alleen jalapeños, hebben onderzocht.

Kortom: Onderzoek suggereert dat jalapeños en andere pittige pepers gewichtsverlies kunnen bevorderen door de stofwisseling te stimuleren, vetverbranding te verhogen en de eetlust te verminderen.

3. Kan kanker bestrijden

Labstudies hebben aangetoond dat capsaïcine sterke eigenschappen tegen kanker heeft en in staat is meer dan 40 soorten kankercellen te doden zonder de normale cellen te beschadigen (121314).

Capsaïcine bestrijdt kanker door(15161718):

  • De groei en verdeling van kankercellen stoppen
  • De vorming van nieuwe bloedvaten rond kankertumoren te vertragen
  • Voorkomen dat kanker zich naar andere delen van het lichaam verspreidt

Menselijke onderzoeken hebben echter niet de antikanker-voordelen die in laboratoriumstudies worden gevonden, gerepliceerd.

In feite hebben verschillende studies bij mensen aangetoond dat het regelmatig eten van chilipepers gekoppeld is aan een hoger risico op kanker. Niet alle onderzoeken hebben echter dit verband aangetoond(19202122).

Het lijkt er ook op dat dosering van belang is. Hoewel hoge doses capsaïcine de verspreiding van kanker lijken te vertragen, kunnen lage doses verspreiding stimuleren (23).

Meer studies zijn nodig om te bepalen hoe capsaïcine en chilipepers het risico op kanker bij de mens beïnvloeden.

Kortom: Voorlopige onderzoeken duiden erop dat capsaïcine kan helpen bij de bestrijding van kanker in hoge doses. Er is meer onderzoek nodig om te bepalen of dit ook geldt voor mensen.

4. Kunnen natuurlijke pijnstillers zijn

Capsaïcine is een effectieve pijnstiller bij extern gebruik (24).

Het kalmeert pijn door pijnreceptoren tijdelijk te blokkeren in het gebied waar het wordt toegepast. In eerste instantie kan een branderig gevoel worden gevoeld, gevolgd door gevoelloosheid en een afwezigheid van pijn (25).

Capsaïcine lotions en -pleisters worden vaak gebruikt om pijn veroorzaakt door het gordelroos virus, diabetische zenuwpijn en chronische spier- en gewrichtspijn (26272829).

In één onderzoek ervoeren oudere volwassenen met reumatoïde artritis 57% minder pijn na het aanbrengen van een capsaïcinecrème op hun gewrichten. Dit was significant effectiever dan de placebocrème(29).

Naast het aanbrengen van capsaïcine op de huid, kan het worden gebruikt als een neusspray om migrainepijn te verlichten(3031).

Hoewel lotions en sprays met capsaïcine effectief kunnen zijn bij de behandeling van pijn. Het is onduidelijk of het eten van jalapeños of het aanbrengen ervan op de huid hetzelfde effect heeft.

Kortom: Producten die capsaïcine bevatten, kunnen pijn helpen bij lokaal gebruik, maar het is onbekend of jalapeño-pepers vergelijkbare effecten hebben.

5. Kan helpen maagzweren te voorkomen

Maagzweren kunnen worden veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder (32):

  • Groei van H. pylori- bacteriën in de maag
  • Hoge niveaus van maagzuur
  • Lage bloedtoevoer naar de maag
  • Te veel NSAID-pijnstillers gebruiken
  • Alcohol drinken
  • Roken
  • Spanning

Hoewel algemeen wordt aangenomen dat gekruid voedsel zoals jalapeños maagzweren kan veroorzaken of verergeren, is uit onderzoek gebleken dat dit onjuist is (32).

In feite kan de capsaïcine in chilipepers de maag beschermen tegen het ontwikkelen van zweren in de eerste plaats.

Het kan dit effect hebben door maagontsteking te verminderen bij mensen met H. pylori en zelfs te helpen de infectie te doden. Het is echter niet duidelijk of de hoeveelheid capsaïcine in jalapeños groot genoeg is om dit effect te hebben (333435).

Chilipepers kunnen ook helpen de maagschade te verminderen die wordt veroorzaakt door overmatig gebruik van NSAID-pijnstillers en alcohol, waardoor de vorming van zweren vanaf het begin mogelijk wordt voorkomen (3637).

Kortom: Hoewel algemeen wordt aangenomen dat gekruid voedsel maagzweren kan verergeren. Onderzoek suggereert dat capsaicine de maag kan beschermen tegen maagzweren.

6. Help infecties te bestrijden

Specerijen en kruiden worden al lang in de keuken gebruikt om bederf en voedselvergiftiging te voorkomen (38).

Verbindingen gevonden in chilipepers zijn vooral krachtig in het vertragen van de groei van veel voorkomende voedsel overdraagbare bacteriën en gisten(394041).

Chili-extracten kunnen zelfs voorkomen dat cholera-bacteriën toxines produceren, waardoor de impact van deze dodelijke door voedsel overgedragen ziekte wordt verminderd (42).

Naast voedselvergiftiging, suggereert nieuw onderzoek dat capsaïcine andere soorten infecties kan helpen voorkomen, zoals keelontsteking, bacterieel tandbederf en chlamydia(43444546).

Het is echter belangrijk op te merken dat al deze onderzoeken chili-extracten gebruikten, niet hele chilipepers, en werden uitgevoerd in reageerbuizen en niet bij mensen.

Deze eerdere studies suggereren dat chilipepers sterke antimicrobiële eigenschappen hebben. En toekomstig onderzoek is aan de gang om te bepalen of ze kunnen worden gebruikt als natuurlijke conserveringsmiddelen of medicijnen.

Kortom: Jalapeños en andere chilipepers bevatten verbindingen die de groei van schadelijke bacteriën en gisten die infectieziekten veroorzaken kunnen voorkomen.

7. Kan je hart gezond houden

Enkele van de grootste risicofactoren voor hartziekten zijn diabetes, hoog cholesterol en hoge bloeddruk.

Capsaïcine kan de impact van deze factoren helpen verminderen en kan helpen uw hart gezond te houden(4748).

Het eten van 5 gram chili pepers voordat is aangetoond dat een koolhydraatrijke maaltijd helpt de bloedsuikers te stabiliseren en de grote pieken te voorkomen die zich voordoen na de maaltijd (4950).

Capsaïcine heeft ook aangetoond dat het cholesterol- en lipidengehalte bij dieren verlaagt, maar er zijn geen studies bij mensen uitgevoerd(5152).

Dierstudies suggereren ook dat capsaïcine de bloeddruk kan helpen verlagen door de bloedvaten te ontspannen, maar er is geen onderzoek om te laten zien of dit waar is bij mensen(53).

Al met al suggereert voorlopig onderzoek dat capsaïcine en chilipepers gunstig kunnen zijn voor de gezondheid van het hart. Er zijn meer studies bij de mens nodig.

Kortom: Capsaïcine en chilipepers hebben gunstige effecten op bloedsuikerspiegel, cholesterol en bloeddruk, maar er is meer menselijk onderzoek nodig.

Mogelijke bijwerkingen en voorzorgsmaatregelen

Terwijl het eten van jalapeños wordt geassocieerd met veelbelovende gezondheidsvoordelen, zijn er ook enkele mogelijke bijwerkingen.

De meest voorkomende bijwerking is een tijdelijk branderig gevoel van de mond na het eten. Afhankelijk van de pittigheid van de chili kan deze reactie variëren van mild tot ernstig.

Voor mensen met een lage tolerantie voor gekruid voedsel, zijn er een paar voorzorgsmaatregelen die reacties op jalapeños kunnen verminderen(545556):

  • Voorkomt littekens: zoek soepele jalapeño-pepers zonder kleine bruine lijntjes, want littekens duiden een pittigere peper aan.
  • Gebruik handschoenen: Het dragen van handschoenen tijdens het hanteren van pepers kan voorkomen dat de pittige bestanddelen worden overgebracht naar andere gevoelige delen van uw lichaam zoals uw ogen.
  • Verwijder de vlies: Verwijder de witte vliesjes in de jalapeño voordat u ermee gaat koken, omdat de vliesjes de hoogste concentratie capsaïcine bevatten.
  • Drink melk: Als de brandende sensatie te sterk wordt, kan het drinken van melk tijdelijk helpen de pijn te verminderen.

Ten minste één onderzoek heeft aangetoond dat capsaïcine maagzuur kan verergeren, dus mensen met reflux is het beste om jalapeños te vermijden als ze symptomen veroorzaken(57).

Mensen met een prikkelbare darm syndroom kan ook onaangename symptomen ervaren na het eten van chilipepers, vooral als ze geen vast onderdeel zijn van hun dieet. Vaak voorkomende bijwerkingen zijn buikpijn, brandend gevoel, krampen en diarree(585960).

Bovendien kunnen gedroogde pepers en specerijen worden verontreinigd met aflatoxine. Dit is een soort schimmel die in bepaalde omstandigheden op bepaalde voedingsmiddelen groeit. Het selecteren van bespoten specerijen kan uw blootstelling verminderen(6162).

Kortom: De meest voorkomende bijwerking van het eten van jalapeños is een tijdelijk branderig gevoel van de mond. Eenvoudige stappen kunnen worden genomen om het te verminderen. Mensen met zuurbranden, PDS of gevoeligheid voor aflatoxine is het beter om chilipepers symptomen te vermijden.

Hoe jalapeños aan uw voeding toe te voegen

Jalapeños kan rauw worden gegeten, gekookt, gerookt of gezout (ook bekend als chipotle pepers), gedroogd en zelfs in poedervorm.

Onderzoek toont aan dat er weinig tot geen verlies van capsaïcinoïden is tijdens het droogproces en slechts een gematigde vermindering van roken, dus het kan nuttig zijn om jalapeños in al hun vormen te consumeren(6364).

Jalapeños kunnen worden genoten:

  • Rauw in salades, salsa’s, chutneys of guacamoles
  • Doordrongen in pittige chili-oliën
  • Gekookt in hoofdgerechten
  • Gezout, als kruiderij
  • Gerookt, als chipotle pepers
  • Gemengd in smoothies
  • Gebakken in maïsbrood of eiergerechten
  • Gevuld met vlees, kaas of pilafs

Volgens schattingen verbruikt de gemiddelde persoon in de Verenigde Staten of Europa ongeveer 1,5 mg capsaïcinoïden per dag.

De consumptie van Capsaicinoid is veel hoger (tussen de 25-200 mg per dag) in landen als India, Thailand, Indonesië en Mexico, waar koken met chilipepers vaker voorkomt(65).

Onderzoek toont aan dat mensen die regelmatig chilipepers eten een 12% verlaagd risico op overlijden door welke oorzaak dan ook hebben, zelfs wanneer ze voor andere factoren controleren, dus het kan gunstig zijn voor mensen om meer pittige pepers aan hun dieet toe te voegen(66).

Over het algemeen geldt dat hoe pittiger de peper, des te meer gezondheidsbevorderende capsaïcine het bevat, maar nieuwer onderzoek geeft ook een gezondheidsvoordeel voor niet-pittige capsaïcinoïde verbindingen (67).

Kortom: Jalapeños kan op verschillende manieren worden gegeten. Rauw, gekookt, gerookt (ook bekend als chipotle pepers), gedroogd en zelfs in poedervorm.

Tot slot

Jalapeños zijn een veelzijdige en voedzame vrucht die op verschillende manieren kan worden genoten.

Ze bevatten capsaïcine, een stof die waarschijnlijk verantwoordelijk is voor veel van hun gezondheidsvoordelen. Waaronder gewichtsverlies, pijnverlichting, een verbeterde gezondheid van het hart en een lager risico op zweren.

Hoewel veilig voor de meesten. Bij sommige mensen kunnen ze een tijdelijk brandend gevoel in de mond en onaangename darm bijwerkingen veroorzaken.

Als u van pittig eten houdt en geen bijwerkingen ondervindt, kan jalapeños een gezonde aanvulling op uw voeding zijn.