img

9 Krachtige gezondheidsvoordelen van komijn

1499 Views

9 Krachtige gezondheidsvoordelen van komijn

Komijn is een specerij gemaakt van de zaden van de Cuminum cyminum plant.

Veel gerechten gebruiken komijn, vooral voedingsmiddelen uit inheemse gebieden van de Middellandse Zee en Zuidwest-Azië.

Komijn leent zijn karakteristieke smaak aan chili, tamales en verschillende Indiase curry’s. De smaak is beschreven als aards, nootachtige, kruidig ​​en warm.

Wat meer, komijn wordt al lang gebruikt in de traditionele geneeskunde.

Moderne studies hebben bevestigd dat de gezondheidsvoordelen van komijn staan van oudsher bekend om het bevorderen van de spijsvertering en het verminderen door voedsel overgedragen infecties.

Onderzoek heeft ook aangetoond dat een aantal nieuwe voordelen, zoals het bevorderen van gewichtsverlies en het verbeteren van de bloedsuikerspiegel en cholesterol.

Dit artikel zal negen bewezen voordelen beoordelen voor de gezondheid van de komijn.

1. Bevordert de spijsvertering

De meest voorkomende traditionele gebruik van komijn is voor de spijsvertering.

In feite heeft modern onderzoek bevestigd dat komijn kan helpen versnellen van de normale spijsvertering (1).

Zo verhoogt het de afgifte van spijsvertering eiwitten die in de mond, maag en dunne darm zitten, die de spijsvertering kan versnellen (2).

Komijn verhoogt ook de afgifte van gal uit de lever. Gal helpt bij het verteren van vetten en bepaalde voedingsstoffen in je darmen(1).

In één studie, 57 patiënten met prikkelbare darmsyndroom (PDS) rapporteerden verbeterde symptomen na inname van geconcentreerd komijn voor twee weken lang (3).

Samenvatting: Komijn helpt de spijsvertering door het verhogen van de vrijgegeven eiwitten. Het kan ook symptomen van het Prikkelbare darmsyndroom verminderen.

2. Is een rijke bron van ijzer

Zaden van de komijn in een Stapel

Komijnzaad is van nature rijk aan ijzer(4).

Een theelepel gemalen komijn bevat 1,4 mg ijzer of 17,5% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor volwassenen(5).

Ijzer tekort is één van de meest voorkomende tekorten, die tot 20% van de wereldbevolking en 10 op de 1.000 mensen in de rijkste landen(6, 7).

In het bijzonder kinderen hebben ijzer nodig om de groei te ondersteunen en jonge vrouwen moeten ijzer om bloedverlies tijdens de menstruatie op te vangen(6).

Weinig voedingsmiddelen bevatten zoveel ijzer als komijn. Dit maakt het een rijke bron van ijzer, zelfs wanneer die in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd.

Samenvatting: Veel mensen over de hele wereld krijgen onvoldoende ijzer. Komijn bevat zeer veel ijzer, dat bijna 20% van je dagelijkse hoeveelheid ijzer in een theelepel.

3. Bevat gunstige plantenstoffen

Komijn bevat veel plantaardige stoffen die zijn verbonden met potentiële voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van terpeen, fenolen, flavonoïden en alkaloïden (8, 9, 10, 11).

Verschillende van deze fungeren als antioxidanten, deze chemische stoffen verminderen schade aan uw lichaam veroorzaakt door vrije radicalen(12).

Vrije radicalen zijn in principe eenzame elektronen. Elektronen waant zich in paren, en wanneer opgesplitst zijn ze instabiel.

Deze eenzame, of “vrije” elektronen stelen van andere elektronen partners uit de buurt van andere chemische stoffen in je lichaam. Dit proces wordt “oxidatie” genoemd.

De oxidatie van vetzuren in uw bloedvaten lijdt tot verstopte slagaders en hart-en vaatziekten. Oxidatie lijdt ook tot ontstekingen bij diabetes en de oxidatie van DNA kan bijdragen aan kanker(13).

Antioxidanten zoals die in komijn geven een elektron aan een eenzame vrije radicalen elektron, waardoor het stabieler wordt(14).

Komijn’s antioxidanten verklaren daarom waarschijnlijk een aantal van zijn voordelen voor de gezondheid(15).

Samenvatting: Vrije radicalen zijn eenzame elektronen die ontsteking en beschadiging van DNA veroorzaken. Komijn bevat antioxidanten die vrije radicalen stabiliseren.

4. Kan helpen bij diabetes

Bloedglucosemeter en Punch voor diagnose

Sommige van de komijn-componenten zo is gebleken kan helpen voor de behandeling van diabetes.

Een klinische studie toonde aan dat een geconcentreerde komijn supplement verbeterde vroege indicatoren van diabetes bij mensen met overgewicht, vergeleken met een placebo(16).

Komijn bevat ook componenten die een deel van de lange-termijn effecten van diabetes tegen kan gaan.

Eén van de manieren waarom diabetes schadelijk is voor cellen in het lichaam, is door middel van geavanceerde glycering eindproducten (AGE)(17).

Ze worden spontaan geproduceerd in de bloedbaan wanneer bloedsuikerspiegel hoog gedurende lange perioden van tijd, zoals bij diabetes. AGEs worden gemaakt wanneer suikers aan eiwitten hechten en hun normale functie verstoren.

AGEs zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor schade aan ogen, nieren, zenuwen en kleine bloedvaten(17).

Komijn bevat verschillende componenten die AGEs verminderen, althans reageerbuisstudies(18).

Hoewel deze studies de effecten van geconcentreerde komijn supplementen getest zijn, routinematig gebruik van komijn als een smaakmaker kan helpen de bloedsuikerspiegel te verbeteren bij diabetes (19, 20).

Het is nog niet duidelijk wat verantwoordelijk is voor deze effecten, of hoeveel komijn nodig is om deze voordelen te veroorzaken.

Samenvatting: Komijn supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel, maar het is niet duidelijk wat dit effect veroorzaakt of hoeveel er nodig is.

5. Kan bloedcholesterol verbeteren

Komijn verbeterd ook cholesterolgehalte in het bloed in klinische studies.

In een studie, 75 mg komijn tweemaal daags gedurende acht weken daalde ongezonde bloed triglyceriden(21).

In een andere studie, werden niveaus van geoxideerde “het slechte” LDL-cholesterol daalde met bijna 10% voor mensen die komijn extract meer dan 1 1/2 maand namen(22).

Één studie van 88 vrouwen werd gekeken of komijn niveaus van ” het goede” HDL cholesterol beïnvloed. Wie 3 gram komijn nam met yoghurt tweemaal per dag gedurende drie maanden hadden hogere niveaus van het HDL dan degenen die yoghurt zonder het aten(23).

Het is niet bekend of komijn gebruikt als smaakmaker in de voeding dezelfde cholesterolgehalte voordelen heeft in het bloed als de supplementen in deze studies.

Ook zijn niet alle studies het eens over dit effect. Uit een onderzoek bleek geen veranderingen in het bloedcholesterol bij de deelnemers die een komijn supplement namen(24).

Samenvatting: Komijn supplementen kunnen cholesterolgehalte in het bloed verbeterd in meerdere studies. Het is onduidelijk of het gebruik van komijn in kleine hoeveelheden als een smaakmaker dezelfde voordelen heeft.

6. Kan gewichtsverlies bevorderen en vet verminderen

Weegschaal

Geconcentreerde komijn supplementen hebben geholpen gewichtsverlies te bevorderen in een aantal klinische studies.

Een studie van 88 vrouwen met overgewicht bleek dat yoghurt met 3 gram komijn bevorderd gewichtsverlies, vergeleken met zonder yoghurt(23).

Een andere studie toonde aan dat de deelnemers die dagelijks 75 mg komijn supplementen namen verloren 3 pond (1,4 kg) meer dan degenen die een placebo kregen(21).

Een derde klinische studie is gekeken naar de effecten van een geconcentreerde komijn supplement bij 78 volwassen mannen en vrouwen. Degenen die het supplement namen verloren 2,2 pond (1 kg) voor meer dan acht weken dan degenen die dat niet deden(16).

Nogmaals, niet alle studies zijn het eens met elkaar. Een studie die een lagere dosis van 25 mg per dag gebruikten zagen geen verandering in lichaamsgewicht in vergelijking met een placebo(23, 24).

Samenvatting: Geconcentreerde komijn supplementen kunnen gewichtsverlies bevorderen bij meerdere studies. Niet alle studies hebben dit voordeel aangetoond en hogere doses kunnen nodig zijn voor gewichtsverlies.

7. Kan voedsel overgedragen ziekten voorkomen

Een van de traditionele rollen van komijn als smaakmaker kan zijn geweest voor voedselveiligheid.

Veel kruiden met inbegrip van komijn, lijken antibacteriële eigenschappen te bevatten dat het risico op voedsel overgedragen infecties kan verminderen (25).

Verschillende componenten van komijn verminderen de groei van voedsel overgedragen bacteriën en bepaalde soorten besmettelijke schimmels(26, 27).

Wanneer verteerd, vrijgegeven komijn een component genaamd megalomicin, heeft antibiotische eigenschappen(8).

Bovendien in een reageerbuisstudie is gebleken dat komijn reduceert de resistentie van bepaalde bacteriën(28).

Samenvatting: traditioneel gebruikte Komijn als een smaakmaker kan de groei van besmettelijke bacteriën en schimmels beperken. Dit kan door voedsel overgedragen ziekten te verminderen.

8. Kan helpen bij drugsverslaving

Witte Fles en Pillen

Drugs afhankelijkheid is een groeiende zorg internationaal.

Morfinomimeticum verdovende middelen creëren verslaving door het hijacking van de normale gevoel van verlangen en beloning in de hersenen. Dit leidt tot voortdurende of intensiever gebruik.

Studies bij muizen hebben aangetoond dat komijn deel van het verslavend gedrag en ontwenningsverschijnselen kunnen verminderen(29).

Er is echter nog veel meer onderzoek nodig om te bepalen of dit effect bruikbaar is bij de mens.

De volgende stappen zijn onder andere het vinden van het specifieke ingrediënt dat dit effect veroorzaakt en het testen of het werkt bij de mens(30).

Samenvatting: Komijn extracten verminderen tekenen van verslaving aan verdovende middelen bij muizen. Het is nog niet bekend of ze soortgelijke effecten bij de mens hebben.

9. Vecht tegen ontstekingen

In reageerbuisstudies is gebleken dat komijn extracten remt ontstekingen(31).

Er zijn verschillende componenten in komijn dat ontstekingsremmende effecten kan hebben, maar de onderzoekers weten nog niet welke de belangrijkste zijn(8, 9, 10, 11).

Plantaardige stoffen in verschillende kruiden hebben aangetoond dat niveaus van een belangrijke ontstekingsmarker vermindert van NF-kappaB(32).

Er is niet genoeg informatie op dit moment om te weten of komijn in de voeding of komijn supplementen nuttig zijn bij de behandeling van ontstekingsziekten.

Samenvatting: Komijn bevat meerdere plantaardige stoffen die ontstekingen verminderen in reageerbuisstudies. Het is niet duidelijk of het kan worden gebruikt voor de behandeling van ontstekingsziekten bij mensen.

Mocht u gebruik maken van de komijn?

Vijf Herb Capsules

U kunt een aantal van de voordelen van komijn krijgen alleen door het gebruik van kleine hoeveelheden.

Deze hoeveelheden zullen antioxidanten, ijzer en potentiële voordelen voor het regelen van de bloedsuikerspiegel bieden.

Andere meer experimentele voordelen – zoals gewichtsverlies en verbeterde cholesterolgehalte in het bloed – kan een hogere dosis nodig zijn, waarschijnlijk in supplement vorm.

Meerdere studies hebben komijn supplementen van maximaal 1 gram (ongeveer 1 theelepel) getest zonder dat de deelnemers problemen melden. Echter, ernstige allergische reacties op komijn zijn gemeld, maar zijn zeer zeldzaam(33).

Dat gezegd zijnde, wees voorzichtig bij het nemen van een supplement dat veel meer komijn bevat dan je zou kunnen consumeren in de voeding.

Net als bij elk ingrediënt, kan je lichaam niet uitgerust zijn voor het verwerken van een doses die het normaal gesproken niet in de voeding zou ervaren.

Samenvatting: U kunt veel voordelen van komijn krijgen alleen door het gebruik van kleine hoeveelheden als smaakmaker. Andere voordelen kunnen alleen verkrijgbaar zijn bij aanvullende doses.

Tot Slot

Komijn heeft veel bewezen voordelen voor de gezondheid. Sommige van deze zijn bekend sinds de oudheid, terwijl anderen nog maar pas zijn onderzocht.

Het consumeren van komijn als specerij verhoogt het de antioxidant inname, bevordert het de spijsvertering, biedt veel ijzer, kan de bloedsuikerspiegel verbeteren en kan door voedsel overgedragen ziekten verminderen.

Hogere doseringen in supplement vorm nemen is gekoppeld aan gewichtsverlies en verbeterde bloedcholesterol, hoewel meer onderzoek nodig is.

Persoonlijk verkies ik komijn te gebruiken in de keuken in plaats van als een supplement.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text