Ad Clicks :Ad Views :
img

9 Krachtige gezondheidsvoordelen van komijn

1642 Views

9 Krachtige gezondheidsvoordelen van komijn

Komijn is een kruid gemaakt van de zaden van de Cuminum cyminum plant.

Veel gerechten gebruiken komijn, vooral voedingsmiddelen uit de inheemse regio’s van de Middellandse Zee en Zuidwest-Azië.

Komijn geeft zijn kenmerkende smaak aan chili, tamales en verschillende Indiase curries. De smaak is beschreven als aards, nootachtig, pittig en warm.

Bovendien wordt komijn al lang in de traditionele geneeskunde gebruikt.

Moderne studies hebben enkele van de gezondheidsvoordelen bevestigd waar komijn van oudsher bekend om staat, waaronder het bevorderen van de spijsvertering en het verminderen van door voedsel overgedragen infecties.

Onderzoek heeft ook enkele nieuwe voordelen onthuld, zoals het bevorderen van gewichtsverlies en het verbeteren van de bloedsuikerspiegel en cholesterol.

In dit artikel worden negen op feiten gebaseerde gezondheidsvoordelen van komijn besproken.

1. Bevordert de spijsvertering

De meest voorkomende traditionele gebruik van komijn is voor de spijsvertering.

In feite heeft modern onderzoek bevestigd dat komijn de normale spijsvertering kan helpen versnellen (1).

Het kan bijvoorbeeld de activiteit van spijsverteringsenzymen verhogen, waardoor de spijsvertering mogelijk wordt versneld (2).

Komijn verhoogt ook de afgifte van gal uit de lever. Gal helpt bij het verteren van vetten en bepaalde voedingsstoffen in uw darm(1).

In een onderzoek rapporteerden 57 patiënten met het prikkelbare darm syndroom(PDS) verbeterde symptomen na het innemen van geconcentreerde komijn gedurende twee weken (3).

Kortom: Komijn helpt de spijsvertering door de activiteit van spijsverteringseiwitten te vergroten. Het kan ook de symptomen van het prikkelbare darm syndroom verminderen.

2. Is een rijke bron van ijzer

Komijnzaad is van nature rijk aan ijzer(4).

Een theelepel gemalen komijn bevat 1,4 mg ijzer of 17,5% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor volwassenen(5).

IJzergebrek is een van de meest voorkomende tekorten aan voedingsstoffen, die tot 20% van de wereldbevolking aantasten en tot 10 op de 1.000 mensen in de rijkste landen 6, 7).

Vooral kinderen hebben ijzer nodig om de groei te ondersteunen en jonge vrouwen hebben ijzer nodig ter vervanging van bloed dat tijdens de menstruatie verloren is gegaan(6).

Weinig voedingsmiddelen bevatten zoveel ijzer als komijn. Dit maakt het een goede ijzerbron, zelfs als het in kleine hoeveelheden wordt gebruikt als smaakmaker.

Kortom: Veel mensen over de hele wereld krijgen niet genoeg ijzer.. Komijn bevat zeer veel ijzer, en levert bijna 20% van je dagelijkse ijzer in één theelepel.

3. Bevat gunstige plantenstoffen

Komijn bevat veel plantaardige stoffen die zijn verbonden met potentiële voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van terpeen, fenolen, flavonoïden en alkaloïden (8, 9, 10, 11).

Verscheidene van deze fungeren als antioxidanten, chemicaliën die schade aan uw lichaam door vrije radicalen verminderen(12).

Vrije radicalen zijn in principe eenzame elektronen. Elektronen houden ervan om in paren te zijn en als ze uit elkaar gaan, worden ze onstabiel.

Deze eenzame of “vrije” elektronen stelen andere elektronenpartners weg van andere chemicaliën in je lichaam. Dit proces wordt ‘oxidatie’ genoemd.

De oxidatie van vetzuren in uw bloedvaten leidt tot verstopte bloedvaten en hartaandoeningen. Oxidatie leidt ook tot ontsteking bij diabetes en de oxidatie van DNA kan bijdragen aan kanke(13).

Antioxidanten zoals die in komijn geven een elektron aan een eenzaam vrije radicalen-elektron, waardoor het stabieler wordt (14).

Komijn’s antioxidanten verklaren waarschijnlijk daarom een aantal van zijn voordelen voor de gezondheid(15).

Kortom: Vrije radicalen zijn alleenstaande elektronen die ontstekingen veroorzaken en DNA beschadigen. Komijn bevat antioxidanten die de vrije radicalen stabiliseren.

4. Kan helpen bij diabetes

Sommige componenten van komijn hebben aangetoond veelbelovend te zijn en helpen bij de behandeling van diabetes.

Eén klinisch onderzoek toonde aan dat er bij een persoon met overgewicht een geconcentreerd supplement met komijn verbeterde vroege indicatoren van diabetes, in vergelijking met een placebo(16).

Komijn bevat ook componenten die sommige van de langetermijneffecten van diabetes tegengaan.

Eén van de manieren waarop diabetes schadelijk is voor cellen in het lichaam, is door middel van geavanceerde glycering eindproducten (AGE)(17).

Ze worden spontaan in de bloedsomloop geproduceerd als de bloedsuikerspiegels hoog zijn over een lange periode, net als bij diabetes. AGE’s ontstaan ​​wanneer suikers aan eiwitten hechten en hun normale functie verstoren.

AGE’s zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor schade aan ogen, nieren, zenuwen en kleine bloedvaten bij diabetes (17).

Komijn bevat verschillende componenten die de AGE’s verminderen, althans in reageerbuisstudies(18).

Hoewel deze studies de effecten van geconcentreerde komijnsupplementen testten, kan het routinematig gebruik van komijn als smaakmaker helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden bij diabetes (19, 20).

Het is nog niet duidelijk wat verantwoordelijk is voor deze effecten, of hoeveel komijn nodig is om te profiteren van deze voordelen.

Kortom: Supplementen met komijn kunnen de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren, hoewel het niet duidelijk is wat dit effect veroorzaakt of hoeveel er nodig is.

5. Kan bloedcholesterol verbeteren

Komijn heeft ook het cholesterolgehalte in het bloed verbeterd in klinische studies.

In één studie verminderde 75 mg komijn die gedurende acht weken tweemaal daags werd ingenomen, ongezonde bloedtriglyceriden(21).

In een ander onderzoek daalden de gehalten aan geoxideerd “slecht” LDL-cholesterol met bijna 10% bij patiënten die komijnextract namen gedurende anderhalve maand(22).

Een onderzoek onder 88 vrouwen onderzocht of komijn de niveaus van “goed” HDL-cholesterol beïnvloedde. Degenen die 3 gram komijn met yoghurt driemaal daags drie maanden gebruikten hadden hogere HDL-waarden dan diegenen die het zonder yoghurt aten(23).

Het is niet bekend of komijn die als smaakmaker wordt gebruikt dezelfde cholesterolvoordelen heeft als de supplementen die in deze onderzoeken werden gebruikt.

Ook zijn niet alle studies het eens over dit effect. Eén studie vond geen veranderingen in het cholesterolgehalte in het bloed bij deelnemers die een komijnsupplement innamen(24).

Kortom: Supplementen met komijn hebben in meerdere studies het cholesterolgehalte in het bloed verhoogd. Het is onduidelijk of het gebruik van komijn in kleine hoeveelheden als smaakmaker dezelfde voordelen heeft.

6. Kan gewichtsverlies en vetreductie bevorderen

Geconcentreerde komijn supplementen hebben bijgedragen tot het bevorderen van gewichtsverlies in een paar klinische studies.

Een studie van 88 vrouwen met overgewicht ontdekte dat yoghurt met 3 gram komijn gewichtsverlies bevorderde, in vergelijking met yoghurt zonder komijn(23).

Een andere studie toonde aan dat deelnemers die dagelijks 75 mg komijnsupplementen slikten, 3 pond (1,4 kg) meer verloren dan degenen die een placebo namen(21).

In een derde klinisch onderzoek werd gekeken naar de effecten van een geconcentreerd supplement van komijn bij 78 volwassen mannen en vrouwen. Degenen die het supplement slikten verloren 2,2 ponden (1 kg) meer gedurende acht weken dan degenen die dat niet deden(16).

Nogmaals, niet alle studies zijn het eens met elkaar. Een studie die een lagere dosis van 25 mg per dag gebruikte zagen geen verandering in lichaamsgewicht in vergelijking met een placebo(23, 24).

Kortom: Geconcentreerde komijn supplementen hebben gewichtsverlies bevorderd in meerdere studies. Niet alle onderzoeken hebben dit voordeel aangetoond en hogere doses kunnen nodig zijn voor gewichtsverlies.

7. Kan voedsel overgedragen ziekten voorkomen

Een van de traditionele rollen van komijn in het kruiden kan zijn geweest voor voedselveiligheid.

Veel kruiden, waaronder komijn, lijken antimicrobiële eigenschappen te hebben die het risico op door voedsel overgedragen infecties kunnen verminderen (25).

Verschillende bestanddelen van komijn verminderen de groei van door voedsel overgedragen bacteriën en bepaalde soorten infectieuze schimmels(26, 27).

Wanneer het wordt verteerd, geeft komijn een component af genaamd megalomicine, dat antibiotische eigenschappen heeft(8).

Bovendien toonde een reageerbuisstudie aan dat komijn de geneesmiddel resistentie van bepaalde bacteriën vermindert(28).

Kortom: Traditioneel gebruik van komijn als smaakmaker kan de groei van infectieuze bacteriën en schimmels beperken. Dit kan door voedsel overgedragen ziekten verminderen.

8. Kan helpen bij drugsverslaving

Narcotische afhankelijkheid is internationaal een groeiende zorg.

Opioïde narcotica creëren verslaving door het normale gevoel van verlangen en beloning in de hersenen te kapen. Dit leidt tot voortgezet of toegenomen gebruik.

Studies bij muizen hebben aangetoond dat komijn deel van het verslavend gedrag en ontwenningsverschijnselen verminderen(29).

Er is echter veel meer onderzoek nodig om te bepalen of dit effect nuttig zou zijn bij mensen.

De volgende stappen omvatten het vinden van het specifieke ingrediënt dat dit effect veroorzaakte en het testen of het bij mensen werkt (30).

Kortom: Komijnextracten verminderen tekenen van narcotische verslaving bij muizen. Het is nog niet bekend of ze vergelijkbare effecten bij mensen zouden hebben.

9. Kan ontstekingen bestrijden

Uit reageerbuisonderzoek is gebleken dat komijnextracten ontstekingen remmen(31).

Er zijn verschillende bestanddelen van komijn die ontstekingsremmende effecten kunnen hebben, maar onderzoekers weten nog niet welke het belangrijkst zijn(8, 9, 10, 11).

Van plantenextracten in verschillende kruiden is aangetoond dat ze het niveau van een belangrijke ontstekingsmarker, NF-kappaB, verlagen(32).

Er is momenteel niet voldoende informatie om te weten of komijn in het dieet of komijn supplementen nuttig zijn bij de behandeling van ontstekingsziekten.

Kortom: Komijn bevat meerdere plantaardige stoffen die de ontsteking verminderen in reageerbuisstudies. Het is niet duidelijk of het kan worden gebruikt om ontstekingsziekten bij mensen te behandelen.

Moet je komijn gebruiken?

U kunt een aantal van de voordelen van komijn krijgen alleen door het gebruik van kleine hoeveelheden.

Deze hoeveelheden zullen antioxidanten, ijzer en potentiële voordelen bieden voor het beheersen van de bloedsuikerspiegel.

Andere meer experimentele voordelen -zoals gewichtsverlies en verbeterd cholesterolgehalte in het bloed – kunnen een hogere dosis vereisen, waarschijnlijk in supplementvorm.

Meerdere studies hebben komijn supplementen van maximaal 1 gram (ongeveer 1 theelepel) getest zonder dat hun deelnemers problemen melden. Er zijn echter ernstige allergische reacties op komijn gemeld, maar deze zijn zeer zeldzaam(33).

Dat gezegd zijnde, wees voorzichtig bij het nemen van een supplement dat veel meer komijn bevat dan je zou kunnen consumeren in de voeding.

Net als met elk ingrediënt is uw lichaam mogelijk niet uitgerust om doses te verwerken die het normaal niet zou ervaren in het dieet.

Kortom: Je kunt veel voordelen van komijn krijgen door kleine hoeveelheden als smaakmaker te gebruiken. Andere voordelen zijn mogelijk alleen beschikbaar bij aanvullende doses.

Tot slot

Komijn heeft veel bewezen voordelen voor de gezondheid. Sommige hiervan zijn al sinds de oudheid bekend, terwijl andere nog maar net ontdekt zijn.

Het gebruik van komijn als een kruid verhoogt de inname van antioxidanten, bevordert de spijsvertering, biedt ijzer, kan de bloedsuikerspiegel verbeteren en kan door voedsel overgedragen ziekten verminderen.

Het nemen van hogere doses in supplementvorm is gekoppeld aan gewichtsverlies en verbeterd cholesterolgehalte in het bloed, hoewel er meer onderzoek nodig is.

Ik geef persoonlijk de voorkeur om komijn te gebruiken in de keuken in plaats van als een supplement. Op deze manier profiteer ik van het 10e voordeel van komijn – het is heerlijk.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier − twee =

It is main inner container footer text