krill olie

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van krill olie

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van krill olie

Krill olie is een supplement dat snel aan populariteit wint als alternatief voor visolie.

Het is gemaakt van krill, dit zijn half-doorzichtige, garnaalachtige zeediertjes die behoren tot het dierlijk plankton en geconsumeerd worden door walvissen, pinguïns en andere zeedieren.

Net zoals visolie is het een bron van docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA), soorten omega-3-vetten die alleen in mariene bronnen worden aangetroffen. Ze hebben belangrijke functies in het lichaam en zijn gekoppeld aan een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen (1234).

Daarom is het een goed idee om een ​​supplement met EPA en DHA in te nemen als u de aanbevolen acht gram zeevruchten per week niet haalt(5).

Krill olie wordt soms op de markt gebracht als superieur aan visolie, hoewel daar meer onderzoek naar nodig is. Hoe dan ook, het kan enkele belangrijke gezondheidsvoordelen hebben.

Hier zijn zes op wetenschap gebaseerde gezondheidsvoordelen van krill olie.

1. Uitstekende bron van gezonde vetten

Zowel krill olie als visolie bevat de omega-3 vetten EPA en DHA.

Er zijn echter aanwijzingen dat de vetten in krill olie gemakkelijker te gebruiken zijn voor het lichaam dan die van visolie, aangezien de meeste omega-3-vetten in visolie worden bewaard in de vorm van triglyceriden(6).

Anderzijds is een groot deel van de omega-3-vetten in krill olie te vinden in de vorm van moleculen die fosfolipiden worden genoemd en die gemakkelijker in de bloedbaan kunnen worden opgenomen(6).

Enkele studies hebben aangetoond dat krill olie effectiever is dan visolie bij het verhogen van het omega-3-niveau en de hypothese dat hun verschillende vormen van omega-3-vetten mogelijk de reden zijn(67).

Een andere studie sloot zorgvuldig de hoeveelheden EPA en DHA in krill olie en visolie en ontdekte dat de oliën even effectief waren bij het verhogen van het omega-3-gehalte in het bloed(8).

Meer onderzoek is nodig om te bepalen of krill olie eigenlijk een effectievere, biologisch beschikbare bron van omega-3-vetten is dan visolie.

Kortom: Krill olie is een uitstekende bron van gezonde vetten. De omega-3-vetten in krill olie zijn misschien gemakkelijker te absorberen dan die in visolie, maar er zijn zeker meer studies nodig om er zeker van te zijn. 

2. Kan helpen tegen ontstekingen

Het is aangetoond dat omega-3-vetzuren, zoals die in krill olie worden gevonden, belangrijk zijn als ontstekingsremmende functies in het lichaam(9).

Krill olie kan zelfs nog effectiever zijn in het bestrijden van ontstekingen dan andere omega-3-bronnen in de zee omdat het gemakkelijker voor het lichaam lijkt te zijn om te gebruiken.

Bovendien bevat krill olie een roze-oranje pigment, astaxanthine genaamd, dat ontstekingsremmende en antioxiderende effecten heeft(9).

Een paar studies zijn begonnen met het onderzoeken van de specifieke effecten van krill olie op ontstekingen.

Een reageerbuisstudie wees uit dat het de productie van ontstekingsveroorzakende moleculen verminderde wanneer schadelijke bacteriën in menselijke darmcellen werden geïntroduceerd(9).

Een onderzoek onder 25 mensen met licht verhoogde vetwaarden in het bloed toonde aan dat het innemen van 1.000 mg-supplementen van krill olie dagelijks een marker van ontsteking nog beter verbeterde dan een supplement van 2.000 mg dagelijks gezuiverde omega-3 vetzuren(10).

Bovendien bleek uit onderzoek bij 90 mensen met chronische ontsteking dat het dagelijks nemen van 300 mg krill olie voldoende was om een ​​marker van ontstekingen tot 30% na één maand te verminderen(11).

Hoewel er maar een paar studies zijn die krill olie en ontsteking onderzoeken, hebben ze potentieel gunstige resultaten laten zien.

Kortom: Krill olie bevat ontstekingsbestrijdende omega-3 vetten en een antioxidant genaamd astaxanthine. Slechts een paar studies hebben specifiek de effecten van krill olie op ontsteking onderzocht, maar ze hebben allemaal gunstige effecten gevonden.

3. Vermindert artritis en gewrichtspijn

Omdat krill olie lijkt te helpen ontsteking te verminderen, kan het ook de symptomen van artritis verminderen en gewrichtspijn, die vaak het gevolg zijn van ontsteking.

Een onderzoek dat vond dat krill olie een marker van ontsteking aanzienlijk reduceerde, toonde ook aan dat krill olie stijfheid, functionele beperkingen en pijn verminderde bij patiënten met reumatoïde of osteoartritis(11).

Een tweede, kleine onderzoek onder 50 volwassenen met milde kniepijn vond dat het nemen van krill olie gedurende 30 dagen de pijn van de deelnemers aanzienlijk verminderde terwijl ze sliepen en stonden. Het verhoogde ook hun bewegingsbereik (12).

Bovendien bestudeerden de onderzoekers de effecten van krill olie bij muizen met artritis. Toen de muizen krill olie innamen, hadden ze betere artritisscores, minder zwelling en minder ontstekingscellen in hun gewrichten(13).

Hoewel meer studies nodig zijn om deze resultaten te ondersteunen, lijkt krill olie een goed potentieel te hebben als aanvullende behandeling voor artritis en gewrichtspijn.

Kortom:Verschillende dier- en mensstudies hebben aangetoond dat het nemen van krill-oliesupplementen helpt de gewrichtspijn en artritis te verbeteren, hoewel er meer studies nodig zijn.

4. Kon bloedlipiden en hartgezondheid verbeteren

Omega-3 vetten, en DHA en EPA worden in het bijzonder beschouwd als gezond voor het hart(2).

Onderzoek heeft aangetoond dat visolie de bloedlipideniveaus kan verbeteren, en krill olie lijkt ook effectief te zijn. Studies hebben aangetoond dat het bijzonder effectief kan zijn bij het verlagen van niveaus van triglyceriden en andere bloedvetten (214151617).

Eén studie vergeleek de effecten van krill olie en gezuiverde omega-3 vetzuren op cholesterol- en triglycerideniveaus.

Alleen krill olie bracht “goede” high-density-lipoproteïne (HDL) cholesterol omhoog. Het was ook effectiever in het verminderen van een marker van ontsteking, hoewel de dosering veel lager was. Aan de andere kant waren de pure omega-3’s effectiever in het verlagen van triglyceriden  (10).

Een recent overzicht van zeven studies concludeerde dat krill olie effectief is in het verlagen van “slechte” LDL-cholesterol en triglyceriden en dat het ook “goed” HDL-cholesterol kan verhogen(17).

Een andere studie vergeleek krill olie met olijfolie en ontdekte dat krill olie significant de insulineresistentiescores verbeterde, evenals de functie van de wanden van de bloedvaten (18).

Meer lange termijn studies zijn nodig om te onderzoeken hoe krill olie het risico op hartaandoeningen beïnvloedt. Maar op basis van het bewijs tot nu toe lijkt het effectief in het verbeteren van bepaalde bekende risicofactoren.

Kortom: Studies hebben aangetoond dat krill olie, net als andere bronnen van omega-3-vetten, effectief kan zijn bij het verbeteren van bloedlipideniveaus en andere risicofactoren voor hartziekten.

5. Kan helpen bij het beheren van PMS-symptomen

In het algemeen kan het consumeren van omega-3-vetten helpen pijn en ontsteking te verminderen (19).

Verschillende studies hebben aangetoond dat het nemen van omega-3 of visoliesupplementen kan helpen bij het verminderen van menstruatiepijn en symptomen van het premenstrueel syndroom (PMS), in sommige gevallen genoeg om het gebruik van pijnstillers te verminderen(2021222324).

Het lijkt erop dat krill olie, die dezelfde soorten omega-3-vetten bevat, net zo effectief is.

Eén studie vergeleek de effecten van krill olie en visolie bij vrouwen met de diagnose PMS (25).

De studie toonde aan dat hoewel beide supplementen resulteerden in statistisch significante verbetering van de symptomen, namen vrouwen die krill olie namen significant minder pijnmedicatie dan vrouwen die visolie gebruikten (25).

Deze studie suggereert dat krill olie minstens even effectief is als andere bronnen van omega-3-vetten bij het verbeteren van PMS-symptomen.

Kortom: Verschillende studies hebben aangetoond dat omega-3-vetten de menstruatiepijn en PMS kunnen helpen verbeteren. Tot nu toe heeft slechts één studie de effecten van krill olie op PMS onderzocht, maar de resultaten waren veelbelovend.

6. Het is gemakkelijk om aan je dagelijkse routine toe te voegen

Krill olie innemen is een eenvoudige manier om uw EPA- en DHA-inname te verhogen.

Het is overal verkrijgbaar en kan online of bij de meeste apotheken worden gekocht. De capsules zijn meestal kleiner dan die van visoliesupplementen en het is minder waarschijnlijk dat ze een nare nasmaak veroorzaken.

Krill olie wordt ook over het algemeen beschouwd als een duurzamere keuze dan visolie, omdat krill zo overvloedig is en zich snel voortplant. In tegenstelling tot visolie bevat het ook antioxidanten.

Helaas komt het ook met een aanzienlijk hoger prijskaartje.

Gezondheidsorganisaties adviseren  meestal een inname van 250-500 mg per dag van DHA en EPA gecombineerd(26).

Er zijn echter meer studies nodig voordat een ideale dosering van krill olie kan worden aanbevolen. Volg de instructies op de verpakking of bespreek het met uw arts.

Het wordt niet aanbevolen om meer dan 5.000 mg EPA en DHA gecombineerd per dag te gebruiken, uit een dieet of supplementen(26).

Houd er ten slotte rekening mee dat sommige mensen geen krill olie mogen nemen zonder hun arts te raadplegen. Dit omvat iedereen die bloedverdunners gebruikt, mensen die zich voorbereiden op een operatie of vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven(4).

Dit komt omdat omega-3-vetten een antistollingseffect kunnen hebben bij hoge doses, hoewel de huidige gegevens erop wijzen dat dit misschien niet schadelijk is. Krill olie is niet onderzocht op veiligheid tijdens zwangerschap of borstvoeding.

Je moet ook vermijden krill olie te gebruiken als je een zeevruchtenallergie hebt.

Kortom: Krill-oliecapsules zijn overal verkrijgbaar en hebben de neiging kleiner te zijn dan visoliecapsules. Zorg ervoor dat u de doseringsaanbevelingen op het pakket opvolgt.

Tot slot

Krill olie wint aan populariteit als een alternatief voor visolie.

Het kan unieke voordelen bieden, zoals een kleinere dosering, antioxidanten, duurzame inkoop en minder bijwerkingen.

Of het echt superieure kwaliteiten heeft ten opzichte van visolie valt nog te bezien, en meer studies zijn nodig om de gezondheidseffecten en de ideale dosering te verduidelijken.

Het bewijs tot nu toe suggereert is echter dat krill olie een effectieve bron is van omega-3-vetten die verschillende op wetenschap gebaseerde voordelen biedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.