Paranoten zijn boomnoten afkomstig uit het Amazone-regenwoud in Brazilië, Bolivia en Peru. Hun gladde, boterachtige textuur en nootachtige smaak worden meestal rauw genuttigd.

Deze noten zijn energierijk, zeer voedzaam en één van de meest geconcentreerde voedingsbronnen van het mineraal selenium.

Het eten van paranoten kan uw gezondheid op verschillende manieren ten goede komen, waaronder het reguleren van uw schildklier, het verminderen van ontstekingen en het ondersteunen van uw hart, hersenen en immuunsysteem.

Hier zijn 7 bewezen voordelen van paranoten voor de gezondheid en de voeding

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

1. Vol met voedingsstoffen

Paranoten zijn zeer voedzaam en energierijk.

Een 28 gram portie paranoten bevat de volgende voedingsstoffen ( 1 , 2 ):

  • Calorieën: 187
  • Eiwit: 4,1 gram
  • Vet: 19 gram
  • Koolhydraten : 3,3 gram
  • Vezel : 2,1 gram
  • Selenium : 988% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Koper : 55% van de ADH
  • Magnesium : 33% van de ADH
  • Fosfor : 30% van de ADH
  • Mangaan : 17% van de ADH
  • Zink : 10,5% van de ADH
  • Thiamine: 16% van de ADH
  • Vitamine E: 11% van de ADH

Paranoten zijn rijk aan selenium, met slechts één noot die 96 mcg of 175% van de ADH bevat. De meeste andere noten leveren gemiddeld minder dan 1 mcg.( 3 ).

Bovendien hebben ze hogere concentraties magnesium, koper en zink dan de meeste andere noten, hoewel de exacte hoeveelheden van deze voedingsstoffen kunnen variëren afhankelijk van het klimaat en de bodemgesteldheid( 3 ).

Ten slotte zijn paranoten een uitstekende bron van gezonde vetten . In feite bestaat 36% van de vetten in paranoten uit 37% meervoudig onverzadigde vetzuren, een soort vet waarvan is aangetoond dat het de gezondheid van het hart ten goede komt( 1 , 4 ).

Kortom: Paranoten zijn energierijk en rijk aan gezonde vetten, selenium, magnesium, koper, fosfor, mangaan, thiamine en vitamine E.

2. Rijk aan selenium

Paranoten zijn een rijke bron van selenium. In feite bevatten ze meer van dit mineraal dan elke andere noot met een gemiddelde van 96 mcg per noot. Sommige bevatten echter wel 400 mcg per noot( 1 , 3 ).

De ADH voor selenium is voor volwassenen 55 mcg per dag. De gemiddelde paranoot bevat dus 175% van de benodigde hoeveelheid van dit mineraal ( 1 , 2 ).

Selenium is een sporenelement dat essentieel is voor het goed functioneren van uw lichaam. Het is essentieel voor uw schildklier en beïnvloedt uw immuunsysteem en celgroei ( 5 ).

Hogere niveaus van selenium zijn namelijk verbonden met een verbeterde immuunfunctie en betere resultaten tegen kanker, infecties, onvruchtbaarheid, zwangerschap, hart- en vaatziekten en stemmingsstoornissen( 6 ).

Hoewel selenium tekort zeldzaam is, hebben veel mensen over de hele wereld onvoldoende seleniuminname voor optimaal functioneren. Suboptimale selenium niveaus is bijvoorbeeld gevonden bij mensen in heel Europa, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten ( 7 ).

Paranoten zijn een zeer effectieve manier om uw seleniuminname op peil te houden of te verhogen. Een studie op 60 mensen heeft zelfs aangetoond dat het eten van twee paranoten per dag net zo effectief is als het innemen van een selenium supplement om het seleniumgehalte te verhogen( 8 ).

Kortom: Paranoten zijn rijk aan selenium. Eén noot kan 175% van de ADH bevatten. Selenium is een essentieel sporenelement dat van vitaal belang is voor uw immuunsysteem, schildklier en celgroei.

3. Ondersteunt de schildklierfunctie

Je schildklier is een kleine, vlindervormige klier die in je keel ligt. Het scheidt verschillende hormonen af die essentieel zijn voor de groei, de stofwisseling en de regulering van de lichaamstemperatuur.

Schildklierweefsel heeft de hoogste concentratie selenium, omdat het nodig is voor de productie van het schildklierhormoon T3, evenals eiwitten die uw schildklier beschermen tegen schade ( 9 , 10 ).

Een lage seleniuminname kan leiden tot cellulaire schade, verminderde schildklieractiviteit en auto-immuunziekten zoals Hashimoto’s thyroïditis en de ziekte van Graves. Het kan ook het risico op schildklierkanker verhogen ( 5 , 9 ).

Één grote studie in China toonde aan dat de mensen met lage seleniumniveaus een beduidend hoger overwicht van schildklierziekte, zoals hypothyroidism, thyroiditis, en een vergrote schildklier hadden, in vergelijking met die met normale niveaus( 11 ).

Dit benadrukt het belang van een adequate inname van selenium. Eén enkele noot per dag zou genoeg selenium moeten leveren om de juiste schildklierfunctie te behouden(1).

Kortom: Je schildklier produceert hormonen die nodig zijn voor groei, metabolisme en regulering van de lichaamstemperatuur. Eén paranoot bevat voldoende selenium om de productie van schildklierhormonen en eiwitten die uw schildklier beschermen te ondersteunen.

4. Kan mensen met schildklieraandoeningen helpen

Naast het zorgen voor een goede schildklierfunctie, kan selenium de symptomen verbeteren bij mensen met aandoeningen van de schildklier.

Hashimoto’s schildklierontsteking is een auto-immuunziekte waarbij het schildklierweefsel geleidelijk wordt vernietigd, wat leidt tot hypothyreoïdie en een reeks van symptomen zoals vermoeidheid, gewichtstoename en koud gevoel.

Verscheidene reviews hebben geconstateerd dat het supplementeren met selenium de immuunfunctie en stemming bij mensen met Hashimoto’s schildklierontsteking kan verbeteren( 12 , 13 , 14 ).

Twee andere reviews concludeerden echter dat er onvoldoende bewijs is om de rol van selenium bij de behandeling van de ziekte te bepalen. Daarom is verder onderzoek nodig( 1516 ).

De ziekte van Graves is echter een schildklieraandoening waarbij te veel schildklierhormoon wordt geproduceerd, wat leidt tot symptomen als gewichtsverlies, zwakte, slaapproblemen en uitpuilende ogen.

Studies hebben aangetoond dat supplementatie met selenium de schildklierfunctie kan verbeteren en de progressie van sommige symptomen bij mensen met deze ziekte kan vertragen. Er is echter meer onderzoek nodig ( 17 ).

Geen enkele studie heeft het gebruik van paranoten als een selenium bron onderzocht, met name bij mensen met thyroiditis of de ziekte van Graves. Desondanks kan het opnemen van hen in uw voeding een goede manier zijn om ervoor te zorgen dat uw selenium waarde voldoende is.

Kortom: Suppletie met selenium kan gunstig zijn voor mensen met schildklieraandoeningen zoals Hashimoto’s thyroïditis en de ziekte van Graves. Toch is verder onderzoek nodig.

4. Kan ontsteking verminderen

Paranoten zijn rijk aan antioxidanten , stoffen die helpen uw cellen gezond te houden. Ze doen dit door schade te bestrijden die wordt veroorzaakt door reactieve moleculen, de zogenaamde vrije radicalen.

Paranoten bevatten verschillende antioxidanten, waaronder selenium, vitamine E en fenolen zoals galluszuur en ellaginezuur ( 3 ).

Selenium verhoogt het gehalten van een enzym dat bekend staat als glutathione peroxidase (GPx), dat helpt om ontstekingen te verminderen en je lichaam te beschermen tegen oxidatieve stress – een onbalans tussen antioxidanten en vrije radicalen die tot cellulaire schade kunnen leiden( 18 , 19 , 20 ).

De ontstekingsremmende effecten van paranoten kunnen worden bereikt uit enkele grote doses en kleine doses over een langere periode.

Een studie bij 10 personen merkte op dat een enkele portie van 20 of 50 gram (respectievelijk 4 of 10 noten) een aanzienlijk aantal ontstekingsmarkers reduceerde, waaronder interleukine-6 ​​(IL-6) en tumornecrosefactor- alfa (TNF-alfa). ) ( 21 ).

Nog eens drie maanden durende studie gaf mensen die een nierbehandeling ondergingen één paranoot per dag. Het bleek dat hun selenium- en GPx-spiegels waren toegenomen, terwijl hun gehalten van ontstekingsmarkers en cholesterol significant waren afgenomen ( 22 ).

Uit vervolgstudies is echter gebleken dat, zodra mensen gestopt waren met het eten van paranoten, deze metingen weer op hun oorspronkelijke niveau kwamen. Dit toont aan dat er op lange termijn veranderingen in de voeding nodig zijn om de vruchten van paranoten te plukken(2324).

Kortom: Paranoten bevatten antioxidanten zoals selenium, vitamine E en fenolen. Slechts één noot per dag kan leiden tot verminderde ontsteking. Niettemin moet uw inname consistent zijn om het voordeel te blijven ervaren.

6. Goed voor je hart

Paranoten bevatten hart-gezonde vetzuren, waaronder meervoudig onverzadigde vetten, en zijn rijk aan antioxidanten, mineralen en vezels, die allemaal kunnen helpen het risico op hartaandoeningen te verlagen( 25 ).

Een studie bij 10 gezonde volwassenen onderzocht de effecten van het eten van paranoten op het cholesterolwaarde. Men gaf ze 5, 20 of 50 gram paranoten of een placebo.

Na 9 uur had de groep die een portie van 20 of 50 gram hadden een lagere waarde van LDL (slecht) cholesterol en hogere waarde van HDL (goed) cholesterol, vergeleken met groepen die lagere doses ontvingen ( 26 ).

Een andere studie analyseerde de effecten van het eten van paranoten bij mensen met obesitas met selenium tekort die een behandeling voor nierziekte ondergingen.

Het bleek dat het eten van paranoten met 290 mcg selenium per dag gedurende 8 weken het HDL-cholesterolwaarde significant verhoogde. Het verbeteren van uw HDL-cholesterol kan uw risico op hartaandoeningen verminderen ( 19 ).

Bovendien merkte een onderzoek van 16 weken bij obese tieners dat het eten van 15-25 gram paranoten per dag de bloedvatfunctie verbeterde en het LDL-cholesterol en triglyceriden waarden verlaagde ( 27 ).

De effecten van de paranoten op de gezondheid van het hart zijn veelbelovend. Niettemin is verder onderzoek nodig om de optimale dosis te bepalen en welke groep mensen de grootste voordelen zouden kunnen opleveren.

Kortom: Het eten van paranoten kan uw hartgezondheid verbeteren door LDL (slecht) cholesterol te verlagen, HDL (goed) cholesterol te verhogen en de bloedvatfunctie te verbeteren.

7. Kan goed zijn voor je hersenen

Paranoten bevatten ellaginezuur en selenium, beide kunnen uw hersenen ten goede komen.

Ellaginezuur is een soort polyfenol in paranoten. Het heeft zowel antioxiderende als ontstekingsremmende eigenschappen die beschermende en antidepressieve effecten op uw hersenen kunnen hebben( 28 , 29 , 30 ).

Selenium kan ook een rol spelen in de gezondheid van de hersenen doordat het als een antioxidant fungeert ( 31 ).

In één onderzoek aten oudere volwassenen met een verstandelijke beperking zes maanden lang een paranoot per dag. Naast een verhoogd selenium gehalte vertoonden ze een verbeterde verbale vloeiendheid en mentale functie ( 31 ).

Lage selenium gehaltes zijn geassocieerd met neurodegeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer en Parkinson, dus het is belangrijk om voldoende inname te garanderen ( 32 , 33).

Bovendien suggereert enig onderzoek dat suppletie met selenium kan helpen om een ​​slecht humeur te mediëren, wat significant geassocieerd is met een ontoereikende inname van selenium. Resultaten zijn echter tegenstrijdig en verder onderzoek is nodig

Kortom: Paranoten bevat ellaginezuur , wat een beschermend effect op uw hersenen kan hebben. Bovendien kan selenium uw risico op bepaalde hersenziekten verminderen en de mentale prestaties en gemoedstoestand verbeteren. Toch is verder onderzoek nodig.

Gezondheidsrisico’s van het eten van paranoten

Paranoten bieden een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen, maar te veel eten kan schadelijk zijn.

In feite kan een inname van 5.000 mcg selenium, wat de hoeveelheid is van ongeveer 50 paranoten van gemiddelde grootte, leiden tot toxiciteit. Deze gevaarlijke toestand staat bekend als selenose en kan ademhalingsproblemen, een hartaanval en nierfalen veroorzaken ( 36 ).

Bovendien is te veel selenium, met name uit supplementen, in verband gebracht met een verhoogd risico op diabetes en prostaatkanker.( 37 , 38 , 39 ).

De gemeenschappen in de Amazone met traditionele voedingen met van nature veel selenium hebben echter geen negatieve effecten of tekenen van selenium toxiciteit te zien gegeven ( 40 ).

Niettemin is het belangrijk om uw dagelijkse inname van paranoten te beperken.

De bovenwaarde van seleniumopname voor volwassenen is 400 mcg per dag. Om deze reden is het belangrijk om niet te veel paranoten te eten en voedingsetiketten op selenium gehalte te controleren.

Het beperken van uw inname tot één tot drie paranoten per dag is een slimme manier om te veel selenium te consumeren ( 25 ).

Bovendien mensen met een notenallergie kunnen allergisch zijn voor paranoten en de noodzaak om ze te vermijden.

Kortom: Selenium toxiciteit is een zeldzame maar gevaarlijke mogelijk levensbedreigende aandoening. Het veilige bovenwaarde voor selenium is 400 mcg. Het is belangrijk om uw inname te beperken tot 1-3 paranoten per dag of te controleren hoeveel selenium in de noten zit die u koopt.

Tot slot

Paranoten zijn super gezond, zorgen voor gezonde vetten, antioxidanten, vitaminen en mineralen leveren. Ze hebben een bijzonder hoog gehalte aan selenium, een mineraal met krachtige antioxiderende eigenschappen.

Het eten van paranoten kan ontstekingen verminderen, de hersenfunctie ondersteunen en uw schildklierfunctie en de gezondheid van het hart verbeteren.

Om te voorkomen dat u te veel selenium consumeert, beperkt u uw inname tot één tot drie paranoten per dag.