Hoewel je misschien nog nooit van selenium hebt gehoord, is deze verbazingwekkende voedingsstof van vitaal belang voor je gezondheid.

Selenium is een essentieel mineraal, wat betekent dat het moet worden verkregen via je voeding.

Het is slechts in kleine hoeveelheden nodig, maar speelt een belangrijke rol in belangrijke processen in uw lichaam, waaronder uw stofwisseling en schildklierfunctie.

Dit artikel schetst 7 gezondheidsvoordelen van selenium, alle ondersteund door de wetenschap.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

1. Werkt als een krachtig antioxidant

Antioxidanten zijn verbindingen in voedingsmiddelen die celschade door vrije radicalen voorkomen.

Vrije radicalen zijn normale bijproducten van processen zoals de stofwisseling die zich dagelijks in je lichaam vormen.

Ze krijgen vaak een slechte reputatie, maar vrije radicalen zijn essentieel voor uw gezondheid. Ze vervullen belangrijke functies, waaronder het beschermen van uw lichaam tegen ziekten.

Dingen als roken, alcoholgebruik en stress kunnen echter een overmaat aan vrije radicalen veroorzaken. Dit leidt tot oxidatieve stress, die gezonde cellen beschadigt(1).

Oxidatieve stress is verbonden met chronische aandoeningen zoals hartkwaal, Alzheimer, en kanker, evenals vroegtijdige veroudering en het risico van een beroerte.(23456).

Antioxidanten zoals selenium helpen oxidatieve stress te verminderen door vrije radicalen in toom te houden.

Ze werken door het neutraliseren van overtollige vrije radicalen en het beschermen van cellen tegen schade veroorzaakt door oxidatieve stress.

Kortom: Selenium is een krachtige antioxidant die oxidatieve stress bestrijdt en helpt uw lichaam te beschermen tegen chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en kanker.

2. Kan uw risico op bepaalde kankers verminderen

Naast het verminderen van oxidatieve stress, kan selenium helpen om het risico op bepaalde kankers te verminderen.

Dit is toegeschreven aan het vermogen van selenium om DNA-schade en oxidatieve stress te verminderen, uw immuunsysteem te versterken en kankercellen te vernietigen(7).

Een overzicht van 69 studies die meer dan 350.000 mensen omvatten vond dat het hebben van een hoog seleniumgehalte in het bloed werd geassocieerd met een lager risico op bepaalde soorten kanker, waaronder borst-, long-, dikkedarm-, en prostaatkanker(8).

Het is belangrijk op te merken dat dit effect alleen werd geassocieerd met selenium verkregen door middel van voedsel, niet met supplementen.

Sommige onderzoeken suggereren echter dat suppletie met selenium bijwerkingen kan verminderen bij mensen die bestralingstherapie ondergaan.

Een studie wees bijvoorbeeld uit dat orale selenium supplementen de algehele kwaliteit van leven verbeteren en de door straling veroorzaakte diarree bij vrouwen met baarmoeder- en baarmoederkanker verminderen(9).

Kortom: Een hoger seleniumgehalte in het bloed kan bescherming bieden tegen bepaalde vormen van kanker, terwijl een supplementatie met selenium de levenskwaliteit van mensen die bestralingstherapie ondergaan, kan helpen verbeteren.

3. Kan beschermen tegen hartziekten

Een voeding rijk aan selenium kan helpen om uw hart gezond te houden, aangezien een laag seleniumgehalte in verband is gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

In een analyse van 25 observatiestudies, werd een 50% verhoging van de bloedseleniumspiegels geassocieerd met een 24% vermindering van het risico op hart- en vaatziekten(10).

Selenium kan ook markers van ontsteking in uw lichaam verlagen- een van de belangrijkste risicofactoren voor hart-en vaatziekten.

Een overzicht van 16 gecontroleerde studies, waaronder meer dan 433.000 mensen met hart- en vaatziekten, toonde bijvoorbeeld aan dat het gebruik van selenium supplementen het niveau van het ontstekingsmarkerende C-reactieve proteïne (CRP) deed afnemen.

Bovendien, het verhoogde niveaus van glutathione peroxidase, een krachtige antioxidant(11).

Dit geeft aan dat selenium het risico op hart- en vaatziekten kan helpen verminderen door ontstekingen en oxidatieve stress in uw lichaam te verminderen. Oxidatieve stress en ontstekingen zijn in verband gebracht met atherosclerose, of de opbouw van plak in de slagaders.

Atherosclerose kan leiden tot gevaarlijke gezondheidsproblemen zoals beroertes, hartaanvallen en hartaandoeningen(12).

Het opnemen van seleniumrijk voedsel in uw voeding is een geweldige manier om de niveaus van oxidatieve stress en ontstekingen tot een minimum te beperken.

Kortom: Selenium kan helpen uw hart gezond te houden door oxidatieve stress onder controle te houden en uw risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

4. Helpt geestelijk verval te voorkomen

De ziekte van Alzheimer is een verwoestende aandoening die geheugenverlies veroorzaakt en het denken en gedrag negatief beïnvloedt. Het is de zesde belangrijkste doodsoorzaak in de Verenigde Staten.

Het aantal mensen met de ziekte van Alzheimer neemt toe. Daarom is het vinden van manieren om deze degeneratieve ziekte te voorkomen noodzakelijk.

Oxidatieve stress wordt verondersteld om betrokken te zijn bij zowel het begin als de progressie van neurologische ziekten zoals Parkinson, multiple sclerose en Alzheimer(13).

Verschillende studies hebben aangetoond dat patiënten met de ziekte van Alzheimer een lager seleniumgehalte in het bloed hebben(1415).

Sommige studies hebben bovendien aangetoond dat antioxidanten in zowel voedingsmiddelen als supplementen het geheugen bij patiënten met Alzheimer kunnen verbeteren(16).

Een kleine studie toonde aan dat het aanvullen met één seleniumrijke paranoot per dag de spreekvaardigheid en andere mentale functies bij patiënten met een lichte cognitieve stoornis verbetert(17).

Bovendien is het mediterrane dieet, dat rijk is aan seleniumrijke voedingsmiddelen zoals zeevruchten en noten, is geassociërd met een lager risico om de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen(1819).

Kortom: Een voeding rijk aan selenium kan helpen mentale achteruitgang te voorkomen en het geheugenverlies bij mensen met de ziekte van Alzheimer te verbeteren.

5. Is belangrijk voor de gezondheid van de schildklier

Selenium is belangrijk voor de goede werking van uw schildklier. In feite bevat het schildklierweefsel meer selenium dan welk ander orgaan in het menselijk lichaam dan ook(20).

Dit krachtige mineraal helpt de schildklier te beschermen tegen oxidatieve schade en speelt een essentiële rol bij de productie van schildklierhormonen.

Een gezonde schildklier is belangrijk, omdat deze uw stofwisseling reguleert en de groei en ontwikkeling regelt(21).

Selenium tekort wordt in verband gebracht met schildklieraandoeningen zoals Hashimoto’s schildklierontsteking, een vorm van hypothyreoïdie waarbij het immuunsysteem de schildklier aanvalt.

Een observationeel onderzoek van meer dan 6000 mensen vond dat lage serumniveaus van selenium geassocieerd waren met een verhoogd risico op auto-immuun thyroïditis en hypothyreoïdie(22).

Daarnaast hebben sommige studies aangetoond dat selenium supplementen gunstig kunnen zijn voor mensen met de ziekte van Hashimoto.

Een review concludeerde dat het nemen van selenium supplementen per dag gedurende drie maanden resulteerde in lagere schildklierantilichamen. Het leidde ook tot verbeteringen in stemming en algemeen welzijn in die met de ziekte van Hashimoto(23).

Er is echter meer onderzoek nodig voordat selenium supplementen kunnen worden aanbevolen voor mensen met de ziekte van Hashimoto.

Kortom: Selenium beschermt de schildklier tegen oxidatieve stress en is noodzakelijk voor de productie van schildklierhormoon. Selenium kan mensen met de ziekte van Hashimoto en andere soorten schildklierziekten helpen, maar er is meer onderzoek nodig.

6. Versterkt het immuunsysteem

Uw immuunsysteem houdt uw lichaam gezond door potentiële bedreigingen te identificeren en af te weren. Deze omvatten bacteriën, virussen en parasieten.

Selenium speelt een belangrijke rol in de gezondheid van uw immuunsysteem. Deze antioxidant helpt de oxidatieve stress in je lichaam te verminderen, wat de ontsteking vermindert en de immuniteit verhoogt.

Studies hebben aangetoond dat verhoogde bloedspiegels van selenium geassocieerd zijn met een verhoogde immuunrespons.

Aan de andere kant is aangetoond dat een tekort immuuncellen negatief beïnvloedt en dit kan leiden tot een langzamere immuunrespons(24).

Studies hebben ook een tekort geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden en ziekteprogressie bij mensen met HIV, terwijl is aangetoond dat supplementen leiden tot minder ziekenhuisopnames en een verbetering van de symptomen voor deze patiënten (25).

Bovendien kunnen supplementen van selenium het immuunsysteem helpen versterken bij patiënten met influenza, tuberculose en hepatitis C (26).

Kortom: Selenium is cruciaal voor de gezondheid en het goed functioneren van het immuunsysteem. Hogere niveaus van selenium kunnen gunstig zijn voor het stimuleren van het immuunsysteem bij patiënten met HIV, influenza, tuberculose en hepatitis C.

7. Kan helpen astmasymptomen te verminderen

Astma is een chronische ziekte die de luchtwegen aantast die lucht in en uit de longen transporteren.

Deze luchtwegen worden ontstoken en beginnen te krimpen, waardoor symptomen zoals piepende ademhaling, kortademigheid, benauwdheid op de borst en hoesten (27).

Astma is in verband gebracht met verhoogde niveaus van oxidatieve stress en ontsteking in het lichaam(28).

Vanwege het vermogen van selenium om ontstekingen te verminderen, suggereren sommige studies dat dit mineraal kan helpen bij het verminderen van astma-gerelateerde symptomen.

Onderzoek suggereert dat mensen met astma een lager seleniumgehalte in het bloed hebben.

In een studie bleek dat astmatische patiënten met hogere gehaltes aan bloed selenium betere longfuncties hadden dan patiënten met lagere gehaltes(29).

Selenium supplementen kunnen ook gunstig zijn voor het verminderen van astma-gerelateerde symptomen.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat astmapatiënten 200 mcg selenium per dag toegediend kregen, waardoor hun gebruik van de corticosteroïd medicijnen verminderde die werden gebruikt om hun symptomen onder controle te houden(30).

Onderzoek op dit gebied is echter tegenstrijdig en er zijn grotere studies nodig om de rol van selenium bij de ontwikkeling en behandeling van astma volledig te begrijpen(31).

Kortom: Selenium kan gunstig zijn voor mensen met astma vanwege het vermogen om ontstekingen in het lichaam te verlagen. Er is echter meer onderzoek nodig.

Beste bronnen van selenium in de voeding

Gelukkig zijn er veel gezonde voedingsmiddelen met veel selenium.

De volgende voedingsmiddelen zijn geweldige bronnen:

  • Paranoten: 137% van de ADH in één noot (5 gram)
  • Heilbot: 106% van de ADH in 159 gram 
  • Geelvintonijn: 77% van de ADH in 85 gram
  • Oesters: 77% van de ADH in 85 gram
  • Zonnebloempitten: 62% van de ADH in 56 gram
  • Shiitake paddenstoelen: 51% van de ADH in 145 gram
  • Kip: 50% van de ADH in 140 gram
  • Eieren: 44% van de ADH in 2 grote eieren (100 gram)
  • Sardines: 36% in 4 sardines (48 gram)

De hoeveelheid selenium in plantaardig voedsel varieert afhankelijk van het seleniumgehalte van de bodem waarin het is geteeld.

De selenium concentraties in gewassen zijn dus grotendeels afhankelijk van de plaats waar ze worden geteeld.

Uit een studie is bijvoorbeeld gebleken dat de selenium concentratie in paranoten per regio sterk varieert. Terwijl één enkele paranoten uit één regio tot 288% van de aanbevolen inname voor zijn rekening nam, leverden andere regio’s slechts 11% van de aanbevolen inname(32).

Daarom is het belangrijk om een gevarieerde voeding te consumeren die meer dan één goede bron van dit belangrijke mineraal bevat.

Kortom: Voedingsmiddelen rijk aan selenium zijn onder meer zeevruchten, noten en paddenstoelen. Het is belangrijk om een verscheidenheid aan voedingsmiddelen te consumeren die dit mineraal bevatten, omdat het seleniumgehalte kan variëren afhankelijk van de groeiomstandigheden.

Gevaren van overmatige inname van selenium

Hoewel selenium noodzakelijk is voor een goede gezondheid, kan het gevaarlijk zijn om te veel selenium te krijgen. In feite kan het consumeren van hoge doses selenium giftig en kan zelfs dodelijk zijn.

Hoewel selenium vergiftiging zeldzaam is, is het belangrijk om dicht bij de aanbevolen hoeveelheid van 55 mcg per dag te blijven en nooit de tolereerbare bovengrens van 400 mcg per dag te overschrijden(33).

Paranoten bevatten een zeer hoog gehalte aan selenium. Het gebruik van te grote hoeveelheden selenium kan leiden tot selenium vergiftiging.

De kans op vergiftiging is echter groter bij het gebruik van supplementen dan bij het eten van seleniumhoudende voedingsmiddelen.

Tekenen van selenium vergiftiging omvatten:

  • Haaruitval
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • braken
  • Facial flushing
  • Tremors
  • Spierpijn

In ernstige gevallen kan acute selenium vergiftiging leiden tot ernstige darm- en neurologische symptomen, hartaanval, nierfalen en overlijden(34).

Kortom: Hoewel selenium vergiftiging zeldzaam is, kan overconsumptie van dit mineraal door middel van voeding of supplementen gevaarlijke neveneffecten hebben.

 Tot slot

Selenium is een krachtig mineraal dat essentieel is voor het goed functioneren van uw lichaam.

Het speelt een cruciale rol in de stofwisseling en de schildklierfunctie en helpt uw lichaam te beschermen tegen schade veroorzaakt door oxidatieve stress.

Bovendien kan selenium helpen om uw immuunsysteem te versterken, een langzame mentale achteruitgang als gevolg van ouderdom en zelfs uw risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

Deze micronutriënt is te vinden in een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen, van oesters tot paddenstoelen en paranoten.

Het toevoegen van meer seleniumrijk voedsel aan uw voeding is een uitstekende manier om een goede gezondheid te behouden.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.