Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Op wetenschap gebaseerde gezondheidsvoordelen van selenium

60 Views

7 Op wetenschap gebaseerde gezondheidsvoordelen van selenium

Hoewel je misschien nog nooit van selenium hebt gehoord, is deze verbazingwekkende voedingsstof van vitaal belang voor je gezondheid.

Selenium is een essentieel mineraal, wat betekent dat het via uw voeding moet worden verkregen.

Het is alleen nodig in kleine hoeveelheden, maar speelt een belangrijke rol in belangrijke processen in het lichaam zoals stofwisseling en schildklierfunctie.

Dit artikel schetst 7 gezondheidsvoordelen van selenium, allemaal ondersteund door de wetenschap.

1. Werkt als een krachtig antioxidant

Antioxidanten zijn verbindingen in voedingsmiddelen die celbeschadiging door vrije radicalen voorkomen.

Vrije radicalen zijn normale bijproducten van processen zoals de stofwisseling die dagelijks in uw lichaam voorkomen.

Ze krijgen vaak een slechte rap, maar vrije radicalen zijn eigenlijk essentieel voor de gezondheid. Ze vervullen belangrijke functies, waaronder de bescherming van het lichaam tegen ziekten.

Echter, dingen zoals roken, alcoholgebruik en stress kan een overmaat aan vrije radicalen veroorzaken. Dit leidt tot oxidatieve stress, waardoor gezonde cellen worden beschadigd(1).

Oxidatieve stress is in verband gebracht met chronische ziekten zoals hartaandoeningen, de ziekte van Alzheimer en kanker, evenals vroegtijdige veroudering en het risico op een beroerte(23456).

Antioxidanten zoals selenium helpen oxidatieve stress te verminderen door het aantal vrije radicalen onder controle te houden.

Ze werken door overtollige vrije radicalen te neutraliseren en cellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door oxidatieve stress.

Kortom: Selenium is een krachtige antioxidant die oxidatieve stress bestrijdt en het lichaam helpt beschermen tegen chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en kanker.

2. Kan het risico op bepaalde vormen van kanker verminderen

Naast het verminderen van oxidatieve stress in het lichaam, kan selenium helpen het risico op bepaalde vormen van kanker te verlagen.

Dit is toegeschreven aan het vermogen van selenium om DNA-schade en oxidatieve stress te verminderen, het immuunsysteem te stimuleren en kankercellen te vernietigen (7).

Een overzicht van 69 onderzoeken waarin meer dan 350.000 mensen betrokken waren, vond dat een hoog seleniumgehalte in het bloed verdedigd werkt tegen bepaalde soorten kanker, waaronder borst-, long-, darm- en prostaatkanker(8).

Het is belangrijk op te merken dat dit effect alleen werd geassocieerd met selenium dat werd verkregen via voedingsmiddelen, niet met supplementen.

Sommige onderzoeken suggereren echter dat supplementen met selenium bijwerkingen kunnen veroorzaken bij mensen die bestralingstherapie ondergaan.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat orale seleniumsupplementen de algehele kwaliteit van leven verbeterden en verminderde door bestraling veroorzaakte diarree bij vrouwen met baarmoederhalskanker en baarmoederkanker(9).

Kortom: Hogere concentraties selenium in het bloed kunnen beschermen tegen bepaalde vormen van kanker, terwijl supplementen met selenium de kwaliteit van leven van mensen die een bestralingstherapie ondergaan kan verbeteren.

3. Kan beschermen tegen hartziekten

Een voeding rijk aan selenium kan helpen uw hart gezond te houden, omdat lage seleniumgehaltes zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op coronaire hartziekte.

In een analyse van 25 observationele studies, was een 50% toename van seleniumspiegels in het bloed geassocieerd met 24% vermindering van coronaire hartziekte(10).

Selenium kan ook markers van ontsteking in het lichaam verlagen, één van de belangrijkste risicofactoren voor hartziekten.

Een overzicht van 16 gecontroleerde onderzoeken met meer dan 433.000 mensen met coronaire hartziekten toonde bijvoorbeeld aan dat het nemen van seleniumsupplementen de niveaus van CRP van de ontstekingsmarker verlaagde.

Bovendien verhoogde het de niveaus van glutathione peroxidase, een krachtige antioxidant (11).

Dit geeft aan dat selenium het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen met het verminderen van ontstekingen en oxidatieve stress in het lichaam. Oxidatieve stress en ontsteking zijn in verband gebracht met atherosclerose of de opbouw van plaque in de bloedvaten.

Atherosclerose kan leiden tot gevaarlijke gezondheidsproblemen zoals beroertes, hartaanvallen en coronaire hartziekte(12).

Het opnemen van seleniumrijke voedingsmiddelen in uw voeding is een geweldige manier om niveaus van oxidatieve stress en ontsteking tot een minimum te beperken.

Kortom: Selenium kan helpen uw hart gezond te houden door oxidatieve stress onder controle te houden en het risico op coronaire hartziekte te verminderen.

4. Helpt geestelijk verval te voorkomen

De ziekte van Alzheimer is een verwoestende aandoening die geheugenverlies veroorzaakt en het denken en gedrag negatief beïnvloedt. Het is de zesde belangrijkste doodsoorzaak in de Verenigde Staten.

Het aantal mensen met de ziekte van Alzheimer groeit. Daarom is het noodzakelijk om manieren te vinden om deze degeneratieve ziekte te voorkomen.

Oxidatieve stress wordt verondersteld betrokken te zijn bij zowel het begin als de progressie van neurologische ziekten zoals Parkinson, multiple sclerose en de ziekte van Alzheimer (13).

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat patiënten met de ziekte van Alzheimer lagere bloedspiegels van selenium hebben(1415).

Bovendien hebben sommige onderzoeken aangetoond dat selenium in zowel voeding als supplementen het geheugen kan verbeteren bij patiënten met de ziekte van Alzheimer (16).

Een kleine studie toonde aan dat het aanvullen met één selenium-rijke Braziliaanse noten per dag verbale vloeiendheid en andere mentale functies verbeterde bij patiënten met milde cognitieve stoornissen(17).

Bovendien een Mediterraan dieet , dat rijk is aan voedsel met een hoog seleniumgehalte, zoals schaal- en schelpdieren en noten, is in verband gebracht met een lager risico om de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen(1819).

Kortom: Een voeding rijk aan selenium kan mentale achteruitgang helpen voorkomen en geheugenverlies bij mensen met de ziekte van Alzheimer verbeteren.

5. Is belangrijk voor de gezondheid van de schildklier

Selenium is belangrijk voor de goede werking van de schildklier. In feite bevat schildklierweefsel een hogere hoeveelheid selenium dan enig ander orgaan in het menselijk lichaam(20).

Dit krachtige mineraal helpt de schildklier te beschermen tegen oxidatieve schade en speelt ook een essentiële rol bij de aanmaak van schildklierhormonen.

Een gezonde schildklier is belangrijk omdat het de stofwisseling reguleert en de groei en ontwikkeling in het lichaam regelt(21).

Seleniumtekort is in verband gebracht met schildklieraandoeningen zoals Hashimoto’s thyroïditis, een soort hypothyreoïdie waarbij het immuunsysteem de schildklier aanvalt.

Een observationeel onderzoek van meer dan 6000 mensen vond dat lage serumniveaus van selenium geassocieerd waren met een verhoogd risico op auto-immune thyroïditis en hypothyreoïdie(22).

Bovendien hebben sommige onderzoeken aangetoond dat seleniumsupplementen gunstig kunnen zijn voor mensen met de ziekte van Hashimoto.

Een review wees uit dat het dagelijks nemen van seleniumsupplementen gedurende drie maanden resulteerde in lagere schildklierantistoffen. Het leidde ook tot verbeteringen in de stemming en het algemene welzijn van patiënten met de ziekte van Hashimoto(23).

Er is echter meer onderzoek nodig voordat seleniumsupplementen kunnen worden aanbevolen voor mensen met de ziekte van Hashimoto.

Kortom: Selenium beschermt de schildklier tegen oxidatieve stress en is noodzakelijk voor de productie van schildklierhormonen. Selenium kan nuttig zijn voor mensen met de ziekte van Hashimoto en andere soorten schildklieraandoeningen, maar er is meer onderzoek nodig.

6. Verhoogt het immuunsysteem

Het immuunsysteem houdt het lichaam gezond door mogelijke bedreigingen te identificeren en af ​​te weren. Deze omvatten bacteriën, virussen en parasieten.

Selenium speelt een belangrijke rol in de gezondheid van de immuunsysteem . Deze antioxidant helpt de oxidatieve stress in het lichaam te verlagen, wat de ontsteking vermindert en de immuniteit verbetert.

Studies hebben aangetoond dat verhoogde bloedspiegels van selenium geassocieerd zijn met een verhoogde immuunrespons.

Aan de andere kant is aangetoond dat deficiëntie immuuncellen negatief beïnvloedt en dit kan leiden tot een langzamere immuunrespons(24).

Studies hebben ook een tekort geassocieerd met een verhoogd risico op overlijden en ziekteprogressie bij mensen met HIV, terwijl is aangetoond dat supplementen leiden tot minder ziekenhuisopnames en een verbetering van de symptomen voor deze patiënten (25).

Bovendien kunnen supplementen van selenium het immuunsysteem helpen versterken bij patiënten met influenza, tuberculose en hepatitis C (26).

Kortom: Selenium is cruciaal voor de gezondheid en het goed functioneren van het immuunsysteem. Hogere niveaus van selenium kunnen gunstig zijn voor het stimuleren van het immuunsysteem bij patiënten met HIV, influenza, tuberculose en hepatitis C.

7. Kan helpen bij het verminderen van astmasymptomen

Astma is een chronische ziekte die de luchtwegen aantast die lucht in en uit de longen transporteren.

Deze luchtwegen worden ontstoken en beginnen te krimpen, waardoor symptomen zoals piepende ademhaling, kortademigheid, benauwdheid op de borst en hoesten (27).

Astma is in verband gebracht met verhoogde niveaus van oxidatieve stress en ontsteking in het lichaam(28).

Vanwege het vermogen van selenium om ontstekingen in het lichaam te verlagen, suggereren sommige onderzoeken dat dit mineraal effectief kan zijn bij het verminderen van astma-gerelateerde symptomen.

Onderzoek wijst uit dat mensen met astma een lager seleniumgehalte in het bloed hebben.

In feite toonde één onderzoek aan dat astmapatiënten met hogere niveaus van bloedselenium een ​​betere longfunctie hadden dan mensen met lagere niveaus(29).

Seleniumsupplementen kunnen ook gunstig zijn voor het verminderen van astma-gerelateerde symptomen.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat astmapatiënten 200 mcg selenium per dag toegediend kregen, waardoor hun gebruik van de corticosteroïdmedicijnen verminderde die werden gebruikt om hun symptomen onder controle te houden(30).

Onderzoek op dit gebied is echter tegenstrijdig en er zijn grotere studies nodig om de rol van selenium bij de ontwikkeling en behandeling van astma volledig te begrijpen(31).

Kortom: Selenium kan gunstig zijn voor mensen met astma vanwege het vermogen om ontstekingen in het lichaam te verlagen. Er is echter meer onderzoek nodig.

Beste voedingsbronnen van selenium

Gelukkig zijn er veel gezonde voedingsmiddelen met veel selenium.

De volgende voedingsmiddelen zijn geweldige bronnen:

  • Paranoten: 137% van de ADH in één noot (5 gram)
  • Heilbot: 106% van de ADH in 159 gram 
  • Geelvintonijn: 77% van de ADH in 85 gram
  • Oesters: 77% van de ADH in 85 gram
  • Zonnebloempitten: 62% van de ADH in 56 gram
  • Shiitake paddenstoelen: 51% van de ADH in 145 gram
  • Kip: 50% van de ADH in 140 gram
  • Eieren: 44% van de ADH in 2 grote eieren (100 gram)
  • Sardines: 36% in 4 sardines (48 gram)

De hoeveelheid selenium in plantaardig voedsel kan variëren, afhankelijk van het seleniumgehalte van de grond waarin ze zijn gekweekt.

Seleniumconcentraties in gewassen zijn dus grotendeels afhankelijk van waar ze worden gekweekt.

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat de selenium concentratie in paranoten sterk varieerde per regio. Terwijl één enkele paranoten uit één regio tot 288% van de aanbevolen inname opleverden, leverden anderen slechts 11%  (32).

Daarom is het belangrijk om een ​​gevarieerd dieet te gebruiken dat meer dan één goede bron van dit belangrijke mineraal bevat.

Kortom: Voedingsmiddelen rijk aan selenium omvatten zeevruchten, noten en paddenstoelen. Het is belangrijk om een ​​verscheidenheid aan voedingsmiddelen te consumeren die dit mineraal bevatten, omdat het seleniumgehalte kan variëren afhankelijk van de groeiomstandigheden.

Gevaren van overmatige inname van selenium

Hoewel selenium noodzakelijk is voor de gezondheid, kan teveel gevaarlijk zijn. Het consumeren van hoge doses selenium kan zelfs giftig en zelfs dodelijk zijn.

Hoewel selenium vergiftiging zeldzaam is, is het belangrijk om dicht bij de aanbevolen hoeveelheid van 55 mcg per dag te blijven en nooit de aanvaardbare bovengrens van 400 mcg per dag te overschrijden(33).

Paranoten bevatten een zeer hoge hoeveelheid selenium. Teveel consumeren kan leiden tot toxiciteit voor selenium.

Toxiciteit is echter eerder het geval bij het nemen van supplementen dan bij het eten van seleniumbevattend voedsel.

Tekenen van seleniumtoxiciteit omvatten:

  • Haaruitval
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • braken
  • Facial flushing
  • Tremors
  • Spierpijn

In ernstige gevallen kan acute toxiciteit van selenium leiden tot ernstige intestinale en neurologische symptomen, een hartaanval, nierfalen en overlijden(34).

Kortom: Hoewel selenium vergiftiging zeldzaam is, kan overconsumptie van dit mineraal via een dieet of supplementen gevaarlijke bijwerkingen hebben.

 Tot slot

Selenium is een krachtig mineraal dat essentieel is voor het goed functioneren van het lichaam.

Om te beginnen speelt het een cruciale rol in de stofwisseling en de schildklierfunctie. Het helpt ook het lichaam te beschermen tegen schade veroorzaakt door oxidatieve stress.

Niet alleen is selenium noodzakelijk voor de gezondheid, maar het kan ook helpen het immuunsysteem te stimuleren, langzame mentale achteruitgang van de leeftijd te verminderen en zelfs het risico op hartaandoeningen te verminderen.

Deze micronutriënt is te vinden in een breed scala aan voedingsmiddelen, van oesters tot paddenstoelen.

Het toevoegen van meer seleniumrijk voedsel aan uw dieet is een uitstekende manier om een ​​goede gezondheid te behouden.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 6 =

It is main inner container footer text