tijm

8 Gezondheidsvoordelen van tijm

Tijm heeft een uitgebreide geschiedenis van gebruik in de natuurgeneeskunde bij de behandeling van ademhalingsproblemen zoals bronchitis, hoesten, en borst congestie. 

De gezondheidsvoordelen van tijm komen uit de vele fytonutriënten (plantaardige stoffen), vitamines en mineralen die cruciaal zijn voor iemands welzijn. 

Onder de populaire planten in de culinaire wereld, is tijm inheems in Zuid-Europa en het Middellandse-Zeegebied.

1) Het bevat veel voedingsstoffen

Tijm zit boordevol flavonoïden met antioxiderende eigenschappen. Het is ook een goede bron van mangaan en vitamine K, die antioxidant bescherming mogelijk maken. Antioxidanten beschermen tegen schade door vrije radicalen en oxidatieve stress, die het risico op kanker en hartaandoeningen verhogen en het verouderingsproces versnellen.

 2) Een rijke bron van ijzer

Tijm is een geweldige bron van ijzer, goed voor bijna 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassene in slechts 2,8 gram. IJzer is essentieel voor energieproductie en ijzertekort kan bloedarmoede en vermoeidheid veroorzaken en het lichaam vatbaarder maken voor infecties.

3) Gezondheid van de huid

Een studie aan de Leeds Metropolitan University in Engeland wees uit dat tijm effectief was in de bestrijding van de bacteriën die acne veroorzaken. Kruiden als tijm worden beschouwd als zachter voor de huid dan andere producten vanwege hun ontstekingsremmende eigenschappen.

4) Het bevat veel antioxidanten

De wetenschappers ontdekte dat in de hedendaagse moderne tijd, een goede basis voor traditioneel gebruik van tijm als opwekkend drankje iemands levensverwachting kan verhogen. De vluchtige oliën in tijm daarvan werd ontdekt dat het kan helpen met het verzorgen van de geest door toenemende gunstige omega 3 vetzuren binnen iemands hersenen, om uw cellen van uw lichaam gezond te houden en bij het vertragen van het verouderingsproces.

Vetzuren zijn essentieel voor het construeren van celwanden en voor het behoud van de structuur van het zenuwstelsel, de hersenen en slagaders. Tijm helpt deze vetten te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen, vanwege zijn sterke antioxidanten. Studies onderzoeken nog of tijm kan helpen bij het voorkomen van de ziekte van Alzheimer.

5) Gezondheid van het bot

Tijm kan ook helpen de gezondheid van de botten te verbeteren, omdat het een uitstekende bron van vitamine K en een goede bron van ijzer, calcium en mangaan is, die allemaal essentieel zijn voor het bevorderen van een goede botgroei, het behouden van sterke, gezonde botten en het voorkomen van botziekte.

6) Verlicht indigestie

Tijmthee wordt vaak aanbevolen door natuurlijke genezers om een goede spijsvertering te bevorderen, gas en een opgeblazen gevoel te verminderen.

Tijm heeft antibacteriële eigenschappen waarvan bewezen is dat ze helpen bij het bestrijden van verschillende bacteriën en schimmels, waaronder e.coli. Laboratoriumstudies hebben aangetoond dat het extract van tijmolie resistentie is tegen antibiotica resistente stammen van verschillende soorten bacteriën vertoonde.

8) Helpt bij hoesten, verkoudheid en meer

Tijm helpt de luchtwegen te verbeteren en wordt al eeuwenlang gebruikt voor de behandeling van aandoeningen van de borst en de luchtwegen, zoals hoest en bronchitis. Probeer je eigen tijmthee te maken door enkele blaadjes in heet water te weken en te laten trekken. Drink de thee om de luchtwegen en verkoudheid te helpen behandelen.

Het maken van tijmthee

Maak een thee met 2 takjes tijm, samen met het sap van de helft van een citroen en wat honing. Deze behandeling is zeer geschikt voor kinkhoest, bronchiale astma, en slijm in de longen. Deze tijmthee helpt het beste als het 4 of 5 keer per dag wordt gedronken.

Je kunt meteen een liter thee maken en in een thermoskan bewaren om de thee de hele dag beschikbaar te hebben. Vermenigvuldig de hoeveelheid ingrediënten dan met 4.