gezondheidsvoordelen vitamine b12

9 Gezondheidsvoordelen van vitamine B12, gebaseerd op wetenschap

9 Gezondheidsvoordelen van vitamine B12, gebaseerd op wetenschap

Vitamine B12, ook bekend als cobalamine, is een essentiële vitamine die je lichaam nodig heeft maar niet zelf kan produceren.

Het komt van nature voor in dierlijke producten, maar wordt ook aan bepaalde voedingsmiddelen toegevoegd en is verkrijgbaar als een oraal supplement of een injectie.

Vitamine B12 heeft veel functies in uw lichaam. Het ondersteunt de normale functie van uw zenuwcellen en is nodig voor de vorming van rode bloedcellen en DNA-synthese.

Voor de meeste volwassenen is de aanbevolen dagelijkse ihoeveelheid (ADH) 2,4 mcg, hoewel deze hoger is voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven (1).

Vitamine B12 kan op indrukwekkende manieren van uw lichaam profiteren, zoals door uw energie te verhogen, uw geheugen te verbeteren en hartaandoeningen te helpen voorkomen.

Hier zijn 9 gezondheidsvoordelen van vitamine B12, allemaal gebaseerd op wetenschap.

1. Helpt bij de vorming van rode bloedcellen en de preventie van bloedarmoede

Vitamine B12 speelt een essentiële rol bij het helpen produceren van rode bloedcellen in uw lichaam.

Lage vitamine B12-spiegels veroorzaken een vermindering van de vorming van rode bloedcellen en zorgen ervoor dat deze niet goed kunnen worden ontwikkeld (2).

Gezonde rode bloedcellen zijn klein en rond, terwijl ze groter en typisch ovaal worden in gevallen van vitamine B12-tekort.

Vanwege deze grotere en onregelmatige vorm kunnen de rode bloedcellen niet met voldoende snelheid van het beenmerg in de bloedbaan terechtkomen, waardoor megaloblastaire bloedarmoede optreedt (2).

Als je bloedarmoede hebt, heeft je lichaam niet genoeg rode bloedcellen om zuurstof naar je vitale organen te transporteren. Dit kan symptomen zoals vermoeidheid en zwakte veroorzaken.

Kortom:Vitamine B12 is betrokken bij de vorming van rode bloedcellen. Wanneer vitamine B12-spiegels te laag zijn, is de productie van rode bloedcellen veranderd waardoor megaloblastaire bloedarmoede ontstaat.

2. Kan ernstige geboorteafwijkingen voorkomen

Adequate vitamine B12-spiegels zijn cruciaal voor een gezonde zwangerschap.

Studies tonen aan dat de hersenen en het zenuwstelsel van een foetus voldoende B12-niveaus van de moeder nodig hebben om zich goed te ontwikkelen.

Vitamine B12-tekort in de beginstadia van de zwangerschap kan het risico op geboorteafwijkingen, zoals neurale buisdefecten, verhogen. Bovendien kan vitamine B12-tekort aan moeders bijdragen tot vroeggeboorte of een miskraam (3).

Eén studie toonde aan dat vrouwen met vitamine B12-spiegels lager dan 250 mg / dL drie keer meer kans hadden om een ​​kind met geboorteafwijkingen te krijgen, in vergelijking met vrouwen met voldoende niveaus (4).

Voor vrouwen met een vitamine B12-tekort en niveaus onder 150 mg / dL was het risico vijf keer hoger, in vergelijking met vrouwen met niveaus van meer dan 400 mg / dL (4).

Kortom: Voldoende vitamine B12-niveau is de sleutel tot een gezonde zwangerschap. Ze zijn belangrijk voor de preventie van aangeboren afwijkingen in de hersenen en het ruggenmerg.

3. Kan botgezondheid ondersteunen en osteoporose voorkomen

Het handhaven van voldoende vitamine B12-niveaus kan uw gezondheid van botten ondersteunen.

Een studie bij meer dan 2500 volwassenen toonde aan dat mensen met een vitamine B12-tekort ook een lagere botdichtheid hadden (5).

Botten met verminderde mineraaldichtheid kunnen na verloop van tijd delicaat en fragiel worden, wat leidt tot een verhoogd risico op osteoporose.

Andere studies hebben ook een verband aangetoond tussen lage vitamine B12-spiegels en slechte botgezondheid en osteoporose, vooral bij vrouwen(678).

Kortom:Vitamine B12 kan een vitale rol spelen in de gezondheid van uw botten. Lage bloedspiegels van deze vitamine zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op osteoporose.

4. Kan het risico op maculaire degeneratie verminderen

Maculaire degeneratie is een oogziekte die vooral uw centrale visie beïnvloedt.

Het handhaven van voldoende vitamine B12-niveaus kan het risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie helpen voorkomen.

Onderzoekers geloven dat suppletie met vitamine B12 homocysteïne kan verlagen, een type aminozuur dat in je bloed wordt gevonden.

Verhoogde homocysteïnespiegels zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (910).

Een studie met 5000 vrouwen van 40 jaar of ouder concludeerde dat supplementen van vitamine B12, samen met foliumzuur en vitamine B6 dit risico kan verminderen (11).

De groep die deze supplementen gedurende zeven jaar kreeg, had minder gevallen van maculaire degeneratie vergeleken met de placebogroep. Het risico om een ​​of andere vorm van de aandoening te ontwikkelen was 34% lager, terwijl het voor de zwaardere types 41% lager was (11).

Uiteindelijk zijn verdere studies nodig om de rol van vitamine B12 in het bevorderen van de gezondheid van het gezichtsvermogen en het voorkomen van maculaire degeneratie volledig te begrijpen.

Kortom:Het behouden van voldoende vitamine B12-niveaus verlaagt het homocysteïnegehalte in uw bloed. Dit kan helpen de ontwikkeling van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie te voorkomen.

5. Kan de stemming en symptomen van depressie verbeteren

Vitamine B12 kan je humeur verbeteren.

Het effect van vitamine B12 op de stemming is nog niet volledig begrepen. Deze vitamine speelt echter een vitale rol bij het synthetiseren en metaboliseren van serotonine, een chemische stof die verantwoordelijk is voor het reguleren van de stemming.

Daarom kan vitamine B12-tekort leiden tot een verminderde productie van serotonine, wat een depressieve stemming kan veroorzaken.

Studies ondersteunen het gebruik van vitamine B12-supplementen voor het verbeteren van de symptomen van depressie bij mensen met een tekort aan deze vitamine.

Een studie bij mensen met depressie en lage vitamine B12-waarden wees uit dat degenen die zowel antidepressiva als vitamine B12 kregen meer kans hadden om verbeterde depressieve symptomen te vertonen, vergeleken met degenen die alleen met antidepressiva werden behandeld (12).

Een andere studie ontdekte dat vitamine B12-tekort werd geassocieerd met tweemaal het risico op ernstige depressie (13).

Daarnaast zijn hoge vitamine B12-waarden gekoppeld aan betere behandel resultaten en een verhoogde kans op herstel van depressieve stoornis (MDD) (14).

Hoewel vitamine B12-supplementen de stemming en depressie bij mensen met een tekort kunnen helpen verbeteren, suggereert onderzoek momenteel niet dat ze hetzelfde effect hebben bij mensen met een normale B12-spiegel.

Kortom:Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van serotonine, een chemische stof die verantwoordelijk is voor het reguleren van de stemming. Vitamine B12-supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de stemming bij mensen met een bestaande tekortkoming.

6. Kan uw hersenen ten goede komen door het verlies van neuronen te voorkomen

Vitamine B12-tekort is geassocieerd met geheugenverlies, vooral bij oudere volwassenen.

Deze vitamine kan een rol spelen bij het voorkomen van hersenatrofie, het verlies van neuronen in de hersenen en vaak geassocieerd met geheugenverlies of dementie.

Een studie bij mensen met beginnende dementie toonde aan dat een combinatie van vitamine B12- en omega-3-vetzuur -supplementen mentale achteruitgang vertraagde (15).

Een andere studie vond dat zelfs vitamine B12-niveaus aan de lage kant van normaal kunnen bijdragen aan slechte geheugen prestaties. Als gevolg hiervan kan een supplement van deze vitamine het geheugen verbeteren, zelfs als er geen klinisch vastgesteld gebrek is (16).

Meer onderzoek is nodig om goede conclusies te trekken over het effect van vitamine B12-supplementen op het geheugen en de cognitieve functie.

Kortom: Vitamine B12 kan hersenatrofie en geheugenverlies helpen voorkomen. Meer onderzoek is nodig om te concluderen of supplementen met deze vitamine het geheugen kan verbeteren bij mensen zonder een tekort.

7. Geeft je een energieboost

Vitamine B12-supplementen worden al lang aangeprezen als het product voor een energieboost.

Alle B-vitamines spelen een belangrijke rol in de energie productie van uw lichaam, hoewel ze niet noodzakelijk zelf energie leveren (17).

Momenteel is er geen wetenschappelijk bewijs dat doet vermoeden dat vitamine B12-supplementen energie kunnen geven aan mensen met voldoende vitamine-niveaus (18).

Omdat vitamine B12 in water oplosbaar is, kan uw lichaam geen extra hoeveelheden opslaan. Elk overschot passeert door je lichaam en wordt geëlimineerd wanneer je plast (1).

Als u daarentegen een tekort aan vitamine B12 hebt, zal het innemen van een supplement of het verhogen van uw inname waarschijnlijk uw energieniveau verbeteren (19).

In feite is één van de meest voorkomende vroege tekenen van vitamine B12-tekort vermoeidheid of gebrek aan energie.

Kortom: Vitamine B12 is betrokken bij de energie productie in uw lichaam. Het nemen van een supplement kan uw energieniveau verbeteren, maar alleen als u een tekort heeft aan deze vitamine.

8. Kan de gezondheid van het hart verbeteren door homocysteïne te verlagen

Hoge bloedwaarden van homocysteïne van het gemeenschappelijke aminozuur zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op hartaandoeningen.

Als u een tekort aan vitamine B12 hebt, worden uw homocysteïnespiegels verhoogd.

Studies hebben aangetoond dat vitamine B12 helpt de homocysteïnespiegel te verlagen, wat uw risico op hartaandoeningen kan verminderen(202122).

Er is momenteel echter geen wetenschappelijk bewijs om te bevestigen dat vitamine B12-supplementen in dit opzicht effectief zijn (23).

Daarom is verder onderzoek nodig om de relatie tussen vitamine B12 en de gezondheid van het hart te begrijpen.

Kortom: Vitamine B12 kan bloedwaarden homocysteïne verlagen, een type aminozuur dat geassocieerd is met een verhoogd risico op hartaandoeningen. Het onderzoek ondersteunt momenteel echter niet de claim dat vitamine B12 dit risico vermindert.

9. Ondersteunt gezond haar, huid en nagels

Gezien de rol van vitamine B12 bij de celproductie, zijn adequate niveaus van deze vitamine nodig om gezond haar, huid en nagels te bevorderen.

In feite kunnen lage vitamine B12-spiegels verschillende dermatologische symptomen veroorzaken, waaronder hyper pigmentatie, nagelverkleuring, haar veranderingen, vitiligo (het verlies van huidskleur in pleisters) en hoekige stomatitis (ontstoken en gebarsten mondhoeken) (2425).

Van supplementen met vitamine B12 is aangetoond dat het de dermatologische symptomen verbetert bij mensen met een B12-tekort (2627).

Als u echter geen tekort hebt aan deze vitamine, is het onwaarschijnlijk dat het nemen van een supplement uw huid, nagels of gezondheid van het haar verbetert (28).

Kortom: Gezonde vitamine B12-spiegels zijn belangrijk voor je haar, huid en nagels. Het nemen van een supplement zal echter waarschijnlijk uw gezondheid op deze gebieden niet verbeteren als uw niveaus al voldoende zijn.

Wie loopt risico van vitamine B12-tekort?

Naar schatting 6% van de mensen in Nederland van 60 jaar of ouder heeft vitamine B12-tekort, terwijl ongeveer 20% een laag tot normaal niveau heeft of op de grens van een b12-tekort(29).

Vitamine B12-tekort kan op twee manieren voorkomen. Uw voeding heeft onvoldoende hoeveelheden of uw lichaam kan het niet volledig absorberen uit het voedsel dat u eet.

Degenen met een risico op vitamine B12-tekort zijn (1):

  • Oudere volwassenen
  • Mensen met gastro-intestinale stoornissen, zoals de ziekte van Crohn of coeliakie.
  • Degenen die gastro-intestinale operaties hebben ondergaan, zoals bariatrische chirurgie of chirurgie van de darmresectie.
  • Mensen met een streng veganistisch dieet
  • Degenen die metformine gebruiken voor het beheersen van de bloedsuikerspiegel
  • Degenen die protonpompremmers gebruiken voor chronische maagzuur

Bij veel oudere volwassenen wordt de afscheiding van zoutzuur in de maag verminderd, waardoor de opname van vitamine B12 wordt verminderd.

Als uw lichaam moeite heeft vitamine B12 te absorberen, kan uw arts intramusculaire injecties van B12 aanbevelen om uw niveaus te verhogen.

Vitamine B12 wordt alleen gevonden in dierlijke producten.

Hoewel sommige op planten gebaseerde melk of granen versterkt zijn met vitamine B12, zijn veganistische diëten vaak beperkt in deze vitamine waardoor mensen een risico lopen op een tekort.

Als u gezond en gevarieerd eet, moet het voorkomen van een vitamine B12-tekort gemakkelijk zijn. Neem echter contact op met uw arts als u denkt dat u mogelijk risico loopt.

Vitamine B12-tekort kan meestal worden voorkomen of opgelost met orale of intramusculaire injecties.

Kortom: Risicofactoren voor vitamine B12-tekort omvatten een verminderd vermogen om deze vitamine te absorberen vanwege een lage zoutzuur secretie, bepaalde medicijnen of gastro-intestinale aandoeningen en operaties. Veganisten lopen ook risico op B12 tekort omdat alleen in dierlijke producten wordt aangetroffen.

Tot slot

Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine die je via voeding of supplementen moet krijgen.

Het is verantwoordelijk voor veel lichaamsfuncties en kan op verschillende manieren uw gezondheid ten goede komen, bijvoorbeeld door ernstige geboorteafwijkingen te voorkomen, de gezondheid van de botten te ondersteunen, de gemoedstoestand te verbeteren en een gezonde huid en haar te behouden.

Het is cruciaal om voldoende vitamine B12 via uw voeding binnen te krijgen. Als je echter moeite hebt om genoeg te krijgen of een aandoening hebt die de opname beïnvloedt zijn supplementen een eenvoudige manier om je B12-inname te verhogen.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.