Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen

1523 Views

Top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen

Watermeloen is een heerlijk en verfrissend fruit dat ook goed voor je is.

Het bevat slechts 46 calorieën per portie, en is rijk aan vitamine C, vitamine A en veel gezonde plantaardige stoffen.

Hier zijn de top 9 voordelen voor de gezondheid van het eten van watermeloen.

1. Helpt u hydrateren

Het drinken van water is een belangrijke manier om je lichaam te hydrateren.

Eten van voedingsmiddelen met een hoog watergehalte kan echter ook helpen.

Interessant, watermeloen bevat 92% water(1).

Een hoog watergehalte is één van de redenen dat fruit en groenten helpt u een verzadigd gevoel te geven. De combinatie van water en vezels betekent dat je een goede hoeveelheid voedsel eet zonder teveel aan calorieën.

Kortom: Watermeloen heeft een hoog watergehalte. Dit maakt het hydraterend en helpt je een verzadigd gevoel te geven.

2. Bevat voedingsstoffen en heilzame plantenstoffen

Zes Plakken van de watermeloen

Watermeloen is één van de laagste in calorieën – slechts 46 calorieën per portie. Dat is lager zelfs dan “laag suikergehalte” fruit zoals bessen(2).

Een portie (154 gram) watermeloen heeft vele andere voedingsstoffen, met inbegrip van deze vitaminen en mineralen:

  • Vitamine C: 21% van de ADH.
  • Vitamine A: 18% van de ADH.
  • Kalium: 5% van de ADH.
  • Magnesium: 4% van de ADH.
  • Vitamine B1, B5 en B6: 3% van de ADH.

Watermeloen is ook rijk aan carotenoïden, zoals beta-caroteen en lycopeen. Plus heeft het een belangrijk aminozuur, citrulline.

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in watermeloen:

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die helpt cel beschadiging door vrije radicalen te voorkomen.

Carotenoïden

Carotenoïden zijn plantaardige stoffen die alfa-caroteen en beta-caroteen bevat, die je lichaam omgezet in vitamine A.

Lycopeen

Lycopeen is een soort carotenoïde die niet in vitamine A verandert. Deze krachtige antioxidant geeft een rode kleur aan plantaardige voedingsmiddelen zoals tomaten en watermeloen, en is verbonden met vele gezondheidsvoordelen.

Cucurbitacine E

Cucurbitacine E is een plantaardige samenstelling met antioxidant en ontstekingsremmende effecten. Bittere meloen, een familielid van watermeloen, bevat nog meer cucurbitacine E.

Kortom: Watermeloen is een caloriearm vrucht rijk aan sommige voedingsstoffen, vooral carotenoïden, vitamine C en cucurbitacine E.

3. Bevat verbindingen die kanker kan helpen voorkomen

Onderzoekers hebben bestudeerd dat lycopeen en andere individuele plantaardige stoffen in watermeloen anti-kanker effecten bevatten.

Hoewel lycopeen inname is verbonden met een lager risico van sommige vormen van kanker, zijn de resultaten verdeeld. De sterkste schakel lijkt te zijn tussen lycopeen en kanker in het spijsverteringsstelsel(1).

Lycopeen lijkt risico op kanker te verlagen door het verlagen van de insuline-achtige groei factor (IGF), een proteïne die betrokken is bij de celdeling. Hoge niveaus van het IGF zijn gekoppeld aan kanker(3).

Daarnaast is cucurbitacine E onderzocht op zijn vermogen om tumorgroei te remmen(45).

Kortom: Sommige verbindingen in watermeloen, met inbegrip van cucurbitacine E en lycopeen, zijn onderzocht op hun potentieel om kanker te voorkomen.

4. Kan gezondheid van het hart verbeteren

Drie Plakken van de watermeloen

Hart-en vaatziekten is de nummer één doodsoorzaak ter wereld(6).

Levensstijl factoren, waaronder voeding, kan het risico van hartproblemen zoals een hoog cholesterol, hoge bloeddruk, beroerte en hartaanval verlagen.

Verschillende voedingsstoffen in watermeloen hebben specifieke voordelen voor de gezondheid van het hart.

Studies suggereren dat lycopeen het cholesterolgehalte en de bloeddruk kan helpen verlagen. Het kan ook helpen voorkomen van oxidatieve schade aan cholesterol(1).

Volgens studies bij postmenopauzale vrouwen met obesitas en Finse mannen, kan lycopeen ook helpen de stijfheid verminderen en de dikte van de slagader wanden te verbeteren(78).

Watermeloen bevat ook citrulline, een aminozuur dat stikstofmonoxide niveaus in het lichaam kunnen verhogen. Stikstofmonoxide helpt uw bloedvaten te verwijden, die verlaagt de bloeddruk(9).

Andere vitaminen en mineralen in watermeloen zijn ook goed voor je hart. Deze omvatten vitamine A, B6, C, magnesium en kalium (1).

Kortom: Watermeloen heeft een aantal hart-gezonde voordelen, waaronder lycopeen, citrulline en andere vitaminen en mineralen.

5. Kan ontsteking verlagen en oxidatieve stress

Ontsteking is een belangrijke factor van vele chronische ziekten.

Watermeloen kan helpen ontstekingen en oxidatieve schade te verminderen, aangezien het is rijk aan de ontstekingremmende antioxidanten lycopeen en vitamine C (1).

In een studie, werden laboratorium ratten gevoed met watermeloen poeder ter aanvulling op een ongezonde voeding. In vergelijking met de controlegroep, ontwikkelden ze lagere niveaus van C – reactief proteïne (een marker voor ontsteking) en minder oxidatieve stress(10).

In een eerdere studie, mensen kregen lycopeen-rijke tomatensap met toegevoegde vitamine C. Overall, hun markers van ontsteking ging naar beneden en antioxidanten gingen omhoog. Watermeloen heeft zowel lycopeen als vitamine C(11).

Als een antioxidant, kan lycopeen ook profiteren voor de gezondheid van de hersenen. Zo kan het helpen vertragen het ontstaan en de progressie van de ziekte van Alzheimer(12).

Kortom: Lycopeen en vitamine C zijn ontstekingsremmende antioxidanten in watermeloen. Ontstekingen zijn verbonden met vele chronische ziekten.

6. Kan helpen voorkomen van macula degeneratie

Vier Plakken van de watermeloen

In verscheidene delen van het oog, lycopeen beschermt tegen oxidatieve schade en ontsteking.

Het kan ook helpen voorkomen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (MD). Dit is een veel voorkomende oogaandoening die blindheid kan veroorzaken bij ouderen(1).

De rol van lycopeen als een antioxidant en ontstekingsremmende verbinding kan helpen voorkomen dat MD zich nog erger ontwikkelt.

Kortom: Lycopeen kan helpen om de ogen te beschermen tegen MD door zijn antioxidant en ontstekingsremmende functies.

7. Kan helpen spierpijn te verlichten

Citrulline, een aminozuur in watermeloen kan spierpijn verminderen.

Interessant, lijkt watermeloen sap de bio-beschikbaarheid van citrulline te versterken.

Een kleine studie gaf atleten watermeloen sap, watermeloen sap gemengd met citrulline of citrulline drankje. Beide sapjes leidde tot minder spierpijn en sneller hartslag herstel, in vergelijking met alleen citrulline(13).

Daarom citrulline lijkt het meest effectief wanneer het wordt gebruikt als onderdeel van watermeloen sap(14).

Kortom: Watermeloen sap heeft een aantal potentieel voordelen als een herstel drank na het sporten. Citrulline kan gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor het effect van het verlichten van spierpijn.

8. Is goed voor de huid en het haar

Twee vitaminen in watermeloen – A en C – zijn belangrijk voor de huid en haar gezondheid .

Vitamine C helpt uw lichaam collageen aan te maken, een eiwit dat uw huid soepel houdt en je haar sterk blijft.

Vitamine A is ook belangrijk voor gezonde huid omdat het helpt bij het creëren en repareren van huidcellen. Zonder voldoende vitamine A, kan uw huid droog en schilferig uitzien.

Zowel lycopeen en beta-caroteen kan ook helpen bij de bescherming van uw huid tegen zonnebrand(15).

Kortom: Verschillende voedingsstoffen in watermeloen zijn goed voor je haar en huid. Sommige helpen om de huid soepel te houden, terwijl anderen beschermen tegen zonnebrand.

9. Kan helpen verbeteren van de spijsvertering

Watermeloen bevat veel water en een kleine hoeveelheid vezels – beide zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Vezels kunnen uw stoelgang bevorderen, terwijl water helpt u uw spijsverteringskanaal efficiënt verplaatsen.

Het eten van waterrijk en vezelrijke groenten en fruit, zoals watermeloen, kan zeer nuttig zijn voor het bevorderen van een normale stoelgang.

Kortom: Vezels en water zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Watermeloen bevat ze alle twee.

Tot slot

Watermeloen is een verrassend gezond fruit. Het heeft een hoog watergehalte en biedt ook vele andere belangrijke voedingsstoffen, waaronder lycopeen en vitamine C.

Deze voedingsstoffen betekenen dat watermeloen is niet alleen een smakelijke calorie arm traktatie – het is ook erg goed voor je gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text