Watermeloen is een heerlijke en verfrissende vrucht die ook goed voor je is.

Het bevat slechts 46 calorieën per portie van 154 gram, en is rijk aan vitamine C, vitamine A en veel gezonde plantaardige stoffen.

Hier zijn de top 9 voordelen voor de gezondheid van het eten van watermeloen.

1. Helpt je hydrateren

Het drinken van water is een belangrijke manier om je lichaam gehydrateerd te houden.

Het eten van voedingsmiddelen met een hoog watergehalte kan echter ook helpen.

Interessant is dat watermeloen 92% water bevat(1).

Een hoog watergehalte is één van de redenen dat fruit en groenten u helpen een verzadigd gevoel te geven.

De combinatie van water en vezels betekent dat je een goede hoeveelheid voedsel eet zonder teveel aan calorieën.

Kortom: Watermeloen heeft een hoog watergehalte. Dit maakt het hydraterend en helpt je een verzadigd gevoel te geven.

2. Bevat voedingsstoffen en heilzame plantenstoffen

Wat fruit betreft, is watermeloen één van de laagste calorieën – slechts 46 calorieën per 154 gram. Dat is lager dan zelfs suikerarm fruit zoals bessen(2).

Een portie (154 gram) watermeloen heeft vele andere voedingsstoffen, waaronder deze vitamines en mineralen:

  • Vitamine C: 21% van de ADH.
  • Vitamine A: 18% van de ADH.
  • Kalium: 5% van de ADH.
  • Magnesium: 4% van de ADH.
  • Vitamine B1, B5 en B6: 3% van de ADH.

Watermeloen bevat ook veel carotenoïden, waaronder bèta-caroteen en lycopeen. Bovendien heeft het citrulline een belangrijk aminozuur.

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste antioxidanten van watermeloen:

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die helpt celbeschadiging door vrije radicalen te voorkomen.

Carotenoïden

Carotenoïden zijn plantaardige stoffen die alfa-caroteen en beta-caroteen bevatten, die door uw lichaam worden omgezet in vitamine A.

Lycopeen

Lycopeen is een type carotenoïde dat niet verandert in vitamine A. Deze krachtige antioxidant geeft een rode kleur aan plantaardig voedsel zoals tomaten en watermeloen en is gekoppeld aan vele gezondheidsvoordelen.

Cucurbitacine E

Cucurbitacine E is een plantaardige verbinding met antioxiderende en ontstekingsremmende effecten. Bitter meloen, een familielid van watermeloen, bevat nog meer cucurbitacine E.

Kortom: Watermeloen is een caloriearm vrucht met een hoog gehalte aan voedingsstoffen, vooral carotenoïden, vitamine C en cucurbitacine E.

3. Bevat verbindingen die kunnen helpen kanker te voorkomen

Onderzoekers hebben lycopeen en andere individuele plantaardige stoffen in watermeloen onderzocht op hun kankerbestrijdende effecten.

Hoewel de inname van lycopeen geassocieerd is met een lager risico op sommige vormen van kanker, zijn de studieresultaten verdeeld. De sterkste link tot nu toe lijkt te zijn tussen lycopeen en kankers van het spijsverteringsstelsel(1).

Het lijkt het risico op kanker te verminderen door het verlagen van de insulineachtige groeifactor (IGF), een eiwit dat een rol speelt bij de celdeling. Hoge IGF-niveaus zijn gekoppeld aan kanker(3).

Daarnaast is cucurbitacine E onderzocht op zijn vermogen om tumorgroei te remmen(45).

Kortom: Sommige verbindingen in watermeloen, waaronder cucurbitacine E en lycopeen, zijn onderzocht op hun potentieel om kanker te voorkomen, hoewel de onderzoeksresultaten verdeeld zijn.

4. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Hart-en vaatziekten zijn de nummer één doodsoorzaak wereldwijd(6).

Leefstijlfactoren, waaronder een dieet , kunnen het risico op een hartaanval en beroerte verlagen door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen.

Verschillende voedingsstoffen in watermeloen hebben specifieke voordelen voor de gezondheid van het hart.

Studies suggereren dat lycopeen kan helpen bij het verlagen van cholesterol en bloeddruk. Het kan ook helpen oxidatieve schade aan cholesterol te voorkomen(1).

Volgens onderzoeken bij obese postmenopauzale vrouwen en Finse mannen kan lycopeen ook helpen de stijfheid en dikte van slagaderwanden verminderen(78).

Watermeloen bevat ook citrulline, een aminozuur dat het stikstofmonoxide in het lichaam kan verhogen. Stikstofmonoxide helpt de bloedvaten te vergroten, waardoor de bloeddruk daalt(9).

Andere vitamines en mineralen in watermeloen zijn ook goed voor je hart. Deze omvatten vitamines A, B6, C, magnesium en kalium(1).

Kortom: Watermeloen heeft verschillende hart-gezonde componenten, waaronder lycopeen, citrulline en andere vitamines en mineralen.

5. Kan ontsteking en oxidatieve stress verminderen

Ontsteking is een belangrijke oorzaak van veel chronische ziekten.

Watermeloen kan helpen om ontstekingen en oxidatieve schade te verminderen, omdat het rijk is aan de ontstekingsremmende antioxidanten lycopene en vitamine C(1).

In 2015 kregen labratten watermeloenenpoeder als aanvulling op een ongezond voedingspatroon. In vergelijking met de controlegroep ontwikkelden ze lagere niveaus van het C-reactieve eiwit van de inflammatoire marker en minder oxidatieve stress  (10).

Een eerder onderzoek kregen mensen lycopeen-rijk tomatensap met toegevoegd vitamine C. Over het algemeen daalden hun markers van ontsteking en gingen antioxidanten omhoog. Watermeloen bevat zowel lycopeen als vitamine C(11).

Als antioxidant kan lycopeen ook de hersengezondheid ten goede komen. Het kan bijvoorbeeld helpen het ontstaan ​​en de progressie van de ziekte van Alzheimer te vertragen(12).

Kortom: Lycopeen en vitamine C zijn ontstekingsremmende antioxidanten die voorkomen in watermeloen. Ontsteking is gekoppeld aan veel chronische ziekten.

6. Kan helpen voorkomen van macula degeneratie

Lycopeen wordt in verschillende delen van het oog aangetroffen, waar het helpt beschermen tegen oxidatieve schade en ontsteking.

Het kan ook leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) voorkomen. Dit is een algemeen oogprobleem dat bij oudere volwassenen blindheid kan veroorzaken(1).

De rol van Lycopeen als een antioxidant en ontstekingsremmende stof kan helpen voorkomen dat AMD zich ontwikkelt en erger wordt.

Kortom: Lycopeen kan helpen de ogen gezond te houden en te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) dankzij de antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen.

7. Kan spierpijn helpen verlichten

Citrulline, een aminozuur in watermeloen, kan de spierpijn verminderen. Het is ook beschikbaar als een supplement.

Interessant is dat watermeloen-sap de opname van citrulline lijkt te bevorderen.

Een kleine studie gaf atleten gewoon watermeloen sap, watermeloen sap gemengd met citrulline of een citrulline drankje. Beide watermeloendrankjes leidden tot minder spierpijn en sneller hartslagherstel, in vergelijking met citrulline op zichzelf (13).

De onderzoekers voerden ook een reageerbuis-experiment uit, waarbij de absorptie van citrulline werd onderzocht. Hun bevindingen suggereren dat citrulline-absorptie het meest effectief is als het wordt geconsumeerd als een component van watermeloenensap.

In ander onderzoek is ook gekeken naar het potentieel van citrulline om het uithoudingsvermogen en de prestaties van de training te verbeteren.

Tot nu toe lijkt citrulline de trainingsprestaties niet te verbeteren in de bestudeerde hoeveelheden, maar het is nog steeds een onderzoeksgebied (14).

Kortom: Watermeloensap heeft een potentieel als hersteldrank na het sporten. Citrulline kan gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor het effect van het verlichten van spierpijn.

8. Is goed voor de huid en het haar

Twee vitamines in watermeloen – A en C – zijn belangrijk voor de gezondheid van huid en haar.

Vitamine C helpt je lichaam om collageen te maken, een eiwit dat je huid soepel houdt en je haar sterk.

Vitamine A is ook belangrijk voor een gezonde huid, omdat het helpt bij het maken en herstellen van huidcellen. Zonder voldoende vitamine A , kan je huid er droog en schilferig uitzien.

Zowel lycopeen als bèta-caroteen kunnen ook helpen uw huid te beschermen tegen zonnebrand(15).

Kortom: Verschillende voedingsstoffen in watermeloen zijn goed voor je haar en huid.Sommige helpen de huid soepel te houden terwijl anderen beschermen tegen zonnebrand.

9. Kan de spijsvertering verbeteren

Watermeloen bevat veel water en een kleine hoeveelheid vezels – beide zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Vezels kunnen uw stoelgang bevorderen, terwijl water helpt uw ​​spijsverteringskanaal efficiënt te laten bewegen.

Het eten van waterrijke en vezelrijke groenten en fruit, inclusief watermeloen, kan zeer nuttig zijn voor het bevorderen van een normale stoelgang.

Kortom: Vezels en water zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Watermeloen bevat beide.

Tot slot

Watermeloen is een verrassend gezond fruit. Het heeft een hoog watergehalte en levert ook veel andere belangrijke voedingsstoffen, waaronder lycopeen en vitamine C.

Deze voedingsstoffen betekenen dat watermeloen niet alleen een smakelijke caloriearme behandeling is – het is ook heel goed voor je gezondheid.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.