Home » Fruit » Top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen
GEZONDHEIDSVOORDELEN WATERMELOEN

Top 9 gezondheidsvoordelen van het eten van watermeloen

Watermeloen is een heerlijke en verfrissende vrucht die ook goed voor je is.

Het bevat slechts 46 calorieën per portie van 154 gram, en is rijk aan vitamine C, vitamine A en veel gezonde plantaardige stoffen.

Hier zijn de top 9 voordelen voor de gezondheid van het eten van watermeloen.

1. Helpt u hydrateren

Het drinken van water is een belangrijke manier om je lichaam gehydrateerd te houden.

HeteEten van voedingsmiddelen met een hoog watergehalte kan echter ook helpen.

Interessant is dat watermeloen 92% water bevat(1).

Een hoog watergehalte is één van de redenen dat fruit en groenten u helpen een verzadigd gevoel te geven. De combinatie van water en vezels betekent dat je een goede hoeveelheid voedsel eet zonder teveel aan calorieën.

Kortom: Watermeloen heeft een hoog watergehalte. Dit maakt het hydraterend en helpt je een verzadigd gevoel te geven.

2. Bevat voedingsstoffen en heilzame plantenstoffen

Watermeloen is één van de laagste in calorieën – slechts 46 calorieën per portie. Dat is lager zelfs dan “laag suikergehalte” fruit zoals bessen(2).

Een portie (154 gram) watermeloen heeft vele andere voedingsstoffen, met inbegrip van deze vitaminen en mineralen:

  • Vitamine C: 21% van de ADH.
  • Vitamine A: 18% van de ADH.
  • Kalium: 5% van de ADH.
  • Magnesium: 4% van de ADH.
  • Vitamine B1, B5 en B6: 3% van de ADH.

Watermeloen is ook rijk aan carotenoïden, zoals beta-caroteen en lycopeen. Plus heeft het een belangrijk aminozuur, citrulline.

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in watermeloen:

Vitamine C

Vitamine C is een antioxidant die helpt cel beschadiging door vrije radicalen te voorkomen.

Carotenoïden

Carotenoïden zijn plantaardige stoffen die alfa-caroteen en beta-caroteen bevat, die je lichaam omgezet in vitamine A.

Lycopeen

Lycopeen is een soort carotenoïde die niet in vitamine A verandert. Deze krachtige antioxidant geeft een rode kleur aan plantaardige voedingsmiddelen zoals tomaten en watermeloen, en is verbonden met vele gezondheidsvoordelen.

Cucurbitacine E

Cucurbitacine E is een plantaardige samenstelling met antioxidant en ontstekingsremmende effecten. Bittere meloen, een familielid van watermeloen, bevat nog meer cucurbitacine E.

Kortom: Watermeloen is een caloriearm vrucht rijk aan sommige voedingsstoffen, vooral carotenoïden, vitamine C en cucurbitacine E.

3. Bevat verbindingen die kunnen helpen kanker te voorkomen

Onderzoekers hebben lycopeen en andere individuele plantaardige stoffen in watermeloen onderzocht op hun kankerbestrijdende effecten.

Hoewel de inname van lycopeen gekoppeld is aan een lager risico op sommige vormen van kanker, zijn de resultaten verdeeld. De sterkste link tot nu toe lijkt te zijn tussen lycopeen en kankers van het spijsverteringsstelsel(1).

Lycopeen lijkt het kankerrisico te verminderen door insuline-achtige groeifactor (IGF), een eiwit dat bij celdeling is betrokken te verlagen. Hoge IGF-niveaus zijn gekoppeld aan kanker(3).

Daarnaast is cucurbitacine E onderzocht vanwege het vermogen om tumorgroei te remmen(45).

Kortom: Sommige verbindingen in watermeloen, waaronder cucurbitacine E en lycopeen, zijn onderzocht op hun potentieel om kanker te voorkomen.

4. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Hart-en vaatziekten zijn de nummer één doodsoorzaak wereldwijd(6).

Leefstijlfactoren, waaronder een dieet, kunnen het risico op hartaanvallen en beroertes verlagen door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen.

Verschillende voedingsstoffen in watermeloen hebben specifieke voordelen voor de gezondheid van het hart.

Studies suggereren dat lycopeen kan helpen bij het verlagen van cholesterol en bloeddruk. Het kan ook helpen oxidatieve schade aan cholesterol te voorkomen(1).

Volgens onderzoeken bij obese postmenopauzale vrouwen en Finse mannen kan lycopeen ook helpen de stijfheid en dikte van slagaderlijke wanden verminderen(78).

Watermeloen bevat ook citrulline, een aminozuur dat het stikstofmonoxide in het lichaam kan verhogen. Stikstofmonoxide helpt de bloedvaten te vergroten, waardoor de bloeddruk daalt(9).

Andere vitaminen en mineralen in watermeloen zijn ook goed voor je hart. Deze omvatten vitamine A, B6, C, magnesium en kalium(1).

Kortom: Watermeloen heeft verschillende hart-gezonde componenten, waaronder lycopeen, citrulline en andere vitamines en mineralen.

5. Kan ontsteking en oxidatieve stress verminderen

Ontsteking is een belangrijke oorzaak van veel chronische ziekten.

Watermeloen kan helpen om ontstekingen en oxidatieve schade te verminderen, omdat het rijk is aan de ontstekingsremmende antioxidanten lycopeen en vitamine C (1).

In 2015 kregen laboratorium ratten watermeloenpoeder als aanvulling op een ongezond voedingspatroon. In vergelijking met de controlegroep ontwikkelden ze lagere niveaus van C-reactief proteïne (een marker van ontsteking) en minder oxidatieve stress (10).

Een eerder onderzoek kregen mensen lycopeen-rijk tomatensap met toegevoegd vitamine C. Over het algemeen daalden hun markers van ontsteking en gingen antioxidanten omhoog. Watermeloen bevat zowel lycopeen als vitamine C(11).

Als antioxidant kan lycopeen ook de hersengezondheid ten goede komen. Het kan bijvoorbeeld het begin en de progressie van de ziekte van Alzheimer vertragen (12).

Kortom: Lycopeen en vitamine C zijn ontstekingsremmende antioxidanten die voorkomen in watermeloen. Ontsteking is gekoppeld aan veel chronische ziekten.

6. Kan helpen voorkomen van macula degeneratie

Gevonden in verschillende delen van het oog, helpt lycopeen beschermen tegen oxidatieve schade en ontsteking.

Het kan ook helpen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) te voorkomen. Dit is een algemeen oogprobleem dat bij oudere volwassenen blindheid kan veroorzaken(1).

De rol van Lycopeen als een antioxidant en ontstekingsremmende stof kan helpen voorkomen dat AMD zich ontwikkelt en erger wordt.

Kortom: Lycopeen kan de ogen gezond houden en beschermen tegen AMD door zijn antioxiderende en ontstekingsremmende functies.

7. Kan spierpijn helpen verlichten

Citrulline, een aminozuur in watermeloen, kan de spierpijn verminderen.

Interessant is dat watermeloen-sap de biologische beschikbaarheid van citrulline lijkt te verbeteren.

Een kleine studie gaf atleten gewoon watermeloensap, watermeloensap vermengd met citrulline of een citrulline drankje. Beide watermeloendrankjes leidden tot minder spierpijn en sneller hartslagherstel, in vergelijking met citrulline op zichzelf(13).

Daarom lijkt citrulline het meest effectief wanneer het wordt gebruikt als onderdeel van watermeloensap(14).

Kortom: Watermeloensap heeft een aantal potentieel voordelen als een herstel drank na het sporten. Citrulline kan gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor het effect van het verlichten van spierpijn.

8. Is goed voor de huid en het haar

Twee vitaminen in watermeloen – A en C – zijn belangrijk voor de huid en haargezondheid.

Vitamine C helpt je lichaam om collageen te maken, een eiwit dat je huid soepel houdt en je haar sterk.

Vitamine A is ook belangrijk voor een gezonde huid omdat het helpt huidcellen te maken en te herstellen. Zonder voldoende vitamine A, kan je huid er droog en schilferig uitzien.

Zowel lycopeen als bèta-caroteen kunnen ook helpen uw huid te beschermen tegen zonnebrand(15).

Kortom: Verschillende voedingsstoffen in watermeloen zijn goed voor je haar en huid. Sommige helpen de huid soepel te houden terwijl anderen beschermen tegen zonnebrand.

9. Kan helpen de spijsvertering te verbeteren

Watermeloen bevat veel water en een kleine hoeveelheid vezels – beide zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering.

Vezels kunnen uw stoelgang bevorderen, terwijl water helpt uw ​​spijsverteringskanaal efficiënt te laten bewegen.

Het eten van waterrijke en vezelrijke groenten en fruit, inclusief watermeloen, kan zeer nuttig zijn voor het bevorderen van een normale stoelgang.

Kortom: Vezels en water zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Watermeloen bevat beide.

Tot slot

Watermeloen is een verrassend gezond fruit. Het heeft een hoog watergehalte en levert ook veel andere belangrijke voedingsstoffen, waaronder lycopeen en vitamine C.

Deze voedingsstoffen betekenen dat watermeloen is niet alleen een smakelijke calorie arme traktatie is – het is ook heel goed voor je gezondheid.