Groenten

7 Verrassende gezondheidsvoordelen van wortelpeterselie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Wortelpeterselie wordt in veel keukens in heel Europa gebruikt.

Hoewel nauw verwant, moet het niet worden verward met de meer populaire peterselie die je misschien in je tuin zou kunnen verbouwen of als een kruid zou kunnen gebruiken.

Wortelpeterselie komt van een ondersoort van tuinpeterselie die wetenschappelijk bekend staat als Petroselinum crispum Tuberosum. Hoewel de bladeren eetbaar zijn, gebruikt men het voornamelijk vanwege de dikke, knolachtige wortels ( 1 ).

Hoewel het lijkt op een kruising tussen een wortel en een pastinaak, is zijn smaakprofiel vrij uniek.

Hier zijn 7 verrassende voordelen van wortelpeterselie.

1. Rijk aan voedingsstoffen

Wortelpeterselie heeft een rijk aanbod aan voedingsstoffen. Een onbewerkte portie van 100 gram bevat ( 2 ):

  • Calorieën: 55
  • Koolhydraten: 12 gram
  • Vezel: 4 gram
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 0,6 gram
  • Vitamine C: 55% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine B9 (foliumzuur): 45% van de ADH
  • Kalium: 12% van de ADH
  • Magnesium: 11% van de ADH
  • Zink: 13% van de ADH
  • Fosfor: 10% van de ADH
  • Ijzer: 7% van de ADH

Wortelpeterselie zit vol met essentiële vitamines en mineralen, vooral vitamine C, foliumzuur en zink. Het levert ook magnesium, een mineraal waarvan veel van de Nederlanders te weinig van binnen krijgen( 3 ).

Bovendien bevat het bijna 20% van de ADH voor vezels, terwijl het nog steeds een laag gehalte aan calorieën en vet heeft, waardoor het een uitstekende voedingsrijke optie is voor een verscheidenheid aan diëten.

Kortom: Wortelpeterselie bevat weinig calorieën en bevat verschillende essentiële voedingsstoffen, waaronder vitamine C, foliumzuur en vezels.

2. Bevat krachtige antioxidanten

Wortelpeterselie levert krachtige antioxidanten die kunnen bijdragen aan de potentiële gezondheidsvoordelen ervan (4).

Antioxidanten verminderen stress en bestrijden vrije radicalen – zeer reactieve deeltjes die uw cellen beschadigen, stress verhogen en kunnen bijdragen aan ziekten als het gehalte te hoog wordt in uw lichaam (5).

Myristicine en apiol, twee van de primaire antioxidanten in de wortel van peterselie, worden verantwoordelijk geacht voor een groot deel van de antioxidantactiviteit ( 6 ).

Wortelpeterselie bevat ook een aanzienlijke hoeveelheid vitamine C , een voedingsstof die als een antioxidant fungeert en kan helpen om ziekte te voorkomen (7).

Kortom: De krachtige antioxidanten van wortelpeterselie omvatten myristicine, apiol en vitamine C. Deze stoffen kunnen verantwoordelijk zijn voor veel van de gezondheidsvoordelen ervan.

3. Kan ontstekingen bestrijden

Wortelpeterselie kan verschillende ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

Hoewel ontsteking de natuurlijke reactie van uw lichaam is op stress, kan overmatige ontsteking uw risico op ziekte verhogen.

Wortelpeterselie bevat verschillende verbindingen, zoals myristicine, apiol en furanocoumarinen, waarvan bekend is dat ze zowel antioxiderende als ontstekingsremmende effecten hebben ( 6 , 8 ).

Bovendien reguleren verschillende vitamines en mineralen, zoals vitamine C, zink en magnesium , de ontstekingsreactie van uw lichaam (9).

Het opnemen van wortelpeterselie in een uitgebalanceerde maaltijd naast andere voedingsrijke groenten kan ontstekingen verminderen en bepaalde chronische aandoeningen, waaronder hartaandoeningen, kanker en osteoporose helpen voorkomen (10).

Kortom: Verschillende voedingsstoffen en antioxidanten in de wortel van peterselie kunnen een rol spelen bij het verminderen van ontstekingen en de bescherming tegen chronische ziekten.

4. Kan ontgifting stimuleren

Verschillende enzymen in uw lever helpen bij het elimineren van toxinen waaraan u mogelijk wordt blootgesteld via medicijnen, voedsel of verontreinigende stoffen.

Glutathione, een antioxidant geproduceerd door je lever , speelt een belangrijke rol in dit ontgiftingsproces (11,12).

Eén onderzoek toonde aan dat wortelpeterseliesap de hoeveelheid glutathione en andere ontgiftingsenzymen in het leverweefsel van muizen die een zeer toxisch medicijn kregen significant verhoogde (13).

Deze uitkomst suggereert dat wortelpeterseliesap kan beschermen tegen blootstelling aan schadelijke verbindingen.

Omdat deze resultaten mogelijk niet op mensen van toepassing zijn, is meer onderzoek nodig.

Kortom: Wortelpeterselie sap kan het ontgiftingsproces van uw lever ondersteunen. Dat gezegd hebbende, menselijke studies zijn nodig.

5. Kan uw immuniteit stimuleren

Wortelpeterselie is een geweldige bron van vezels en vitamine C, twee voedingsstoffen die van vitaal belang zijn voor een gezond immuunsysteem.

Een portie van 100 gram bevat meer dan de helft van de ADH voor vitamine C en bijna 20% van de ADH voor vezels ( 2 ).

Vitamine C is essentieel voor een robuust immuunsysteem, omdat het vreemde bacteriën, stress en ontstekingen bestrijdt. Bovendien helpt het je huidweefsel en spijsverteringskanaal een sterke barrière vormen tegen bacteriën en andere schadelijke stoffen (14).

Ondertussen ondersteunt vezel de groei van gezonde bacteriën in uw spijsverteringskanaal. Onderzoek wijst uit dat een gezonde kolonie van darmbacteriën beschermt tegen infectie (15).

Kortom: Wortelpeterselie is een geweldige bron van vitamine C en vezels, twee voedingsstoffen die essentieel zijn voor een gezond immuunsysteem.

6. Bevat anti-kanker eigenschappen

Sommige onderzoeken suggereren dat wortelpeterselie bepaalde soorten kanker kan bestrijden.

Deze groente bevat veel vezels, wat gepaard gaat met een verminderd risico op darm-, eierstok-, hoofd- en nekkanker (16,17,18).

Bovendien bleek uit één reageerbuisstudie dat wortelextract van peterselie de groei en proliferatie van borstkankercellen remde (19).

Hoewel deze gegevens bemoedigend zijn, zijn goede menselijke studies nodig om de effecten van deze groente op kanker beter te begrijpen.

Kortom: Eén onderzoek wees uit dat wortelpeterselieextract de groei van borstkankercellen kan voorkomen en dat het vezelgehalte van deze groente ook kankereffecten kan hebben. Er is echter meer onderzoek nodig.

7. Gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd

Wortelpeterselie is veelzijdig, eetbaar zowel rauw of gekookt en gemakkelijk toe te voegen aan je dagelijkse routine.

Probeer exemplaren te kiezen die beige van kleuren stevig zijn. Als het groen nog aanwezig is, moeten ze diepgroen zijn en niet verwelkt.

Begin met het verwijderen van het groen, die later als garnering kunnen worden gebruikt of in pesto kunnen worden verwerkt. Was de wortels grondig schoon.

Je kunt wortelpeterselie in reepjes snijden en er gewoon van genieten of met je favoriete amandel-, bonen- of vegetarische dip. Probeer ze anders te versnipperen om salades of sandwiches te garneren.

Wortelpeterselie kan ook worden gestoomd, geroosterd of gebakken. Het combineert goed met andere wortelgroenten.

Kortom: Wortelpeterselie kan zowel gekookt als rauw worden gegeten. Het is een geweldige aanvulling in soepen, stoofschotels, vleesgerechten en geroosterde groenteschotels.

Tot slot

Wortelpeterselie is nauw verwant aan peterselie en kan een aantal gezondheidsvoordelen bieden.

Het zit boordevol voedingsstoffen en plantaardige stoffen die ontstekingen kunnen verminderen, de immuniteit kunnen versterken en de leverfunctie kunnen ondersteunen.

Als je nieuwsgierig bent naar deze unieke wortelgroenten , kun je deze vandaag toevoegen aan je maaltijd.