Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Ghee (Geklaarde boter): Beter dan boter?

1429 Views

Ghee (Geklaarde boter): Beter dan boter?

Ghee is erg populair geworden in bepaalde kringen de laatste tijd.

Het is geprezen als een alternatief voor boter, die extra voordelen biedt.

Echter, sommige mensen vragen zich af of ghee superieur is aan gewone boter, of kan het zelfs gezondheidsrisico’s opleveren.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op ghee en hoe het zich verhoudt tot boter.

Wat is Ghee?

Ghee is een vorm van geklaarde boter. Het is meer geconcentreerd in vet dan boter omdat het water en de melkbestanddelen zijn verwijderd.

Het wordt gebruikt in de Indiase en Pakistaanse cultuur al voor duizenden jaren. De term komt uit het Sanskriet woord voor “besprenkeld.”

Ghee was oorspronkelijk gemaakt om te voorkomen dat de boter bederft tijdens warm weer.

Naast het koken, wordt het gebruikt in de Indiase alternatieve geneeskunde Ayurveda, waar het ghrita wordt genoemd.

Omdat de melkbestanddelen zijn verwijderd, wordt het niet gekoeld, en kan het bij kamertemperatuur worden bewaard gedurende enkele weken. In feite, zoals kokosolie , kan het in vaste vorm worden bewaard bij lage temperaturen.

Kortom: Ghee is een soort geklaarde boter die stabiel is bij kamertemperatuur. Het wordt gebruikt in de Indiase keuken en Ayurvedische geneeskunde sinds de oudheid.

Hoe wordt het gemaakt?

ghee-on-wooden-spoon.jpg

Ghee wordt gemaakt door verhitting van boter door vloeibare melk en vaste delen te scheiden van het vet.

Eerst wordt boter gekookt totdat de vloeistof verdampt is en melkbestanddelen bezinken op de bodem van de pan en heeft een goudgeel tot donkerbruin kleur.

Vervolgens wordt de resterende olie (ghee) afgekoeld tot het warm is. Het wordt vervolgens gezeefd alvorens te worden overgebracht naar potten of kannen. Het kan gemakkelijk thuis worden gemaakt.

Kortom: Ghee kan worden gemaakt door het verhitten van boter, water ,melk en vaste stoffen uit het vet te verwijderen.

Hoe verhoudt het zich tot boter?

Ghee en boter hebben vergelijkbare voedingssamenstellingen en culinaire eigenschappen, maar er zijn een paar verschillen.

Calorieën en voedingsstoffen

Dit zijn de gegevens van de voeding van één eetlepel (14 gram) van ghee en boter(1, 2):

GheeBoter
calorieën112100
Vet13 gram11 gram
Verzadigd vet8 gram7 gram
Enkelvoudig onverzadigd vet4 gram3 gram
Meervoudig onverzadigd vet0.5 gram0.5 gram
EiwitSporenSporen
KoolhydratenSporenSporen
Vitamine A8% van de ADH7% van de ADH
Vitamine E2% van de ADH2% van de ADH
Vitamine K1% van de ADH1% van de ADH

Beide bevatten bijna 100% van de calorieën uit vet .

Ghee is meer geconcentreerd dan boter. Per gram biedt het iets meer boterzuur en andere korte-keten verzadigde vetten. Laboratorium en dierlijke onderzoeken suggereren dat deze vetten ontsteking kan verminderen, het bevorderen van darmgezondheid en remt de groei van kanker (3).

Het is ook iets hoger in geconjugeerd linolzuur en meervoudig onverzadigd vet, dat kan helpen bij het verhogen van vetverlies(4).

Over het geheel genomen zijn de verschillen tussen de twee klein, en het kiezen van één boven de andere heeft waarschijnlijk geen significante invloed op uw gezondheid.

Echter, ghee is volledig vrij van de melksuiker lactose en het melkeiwit caseïne, terwijl boter bevat kleine hoeveelheden van elk. Voor mensen die allergisch of gevoelig zijn moeten deze zuivel componenten vermijden, ghee is dan duidelijk de betere keuze.

Kortom: Ghee en boter zijn bijna 100% vet, maar ghee kan een betere keuze zijn voor mensen met een lactose of caseïne gevoeligheid.

Gebruik bij koken en voedselbereiding

Boter en ghee zijn rijk aan verzadigde vetzuren, die beter warmte kan verwerken bij hoge temperaturen.

Verhitten van ghee lijkt ook veel minder de giftige stof acrylamide te produceren dan het verhitten van plantaardige en zaadoliën.

In feite in een studie bleek dat sojaolie meer dan 10 maal zoveel acrylamide produceerde als ghee wanneer elk vet op 160 ° C werd verhit(5).

Verder ghee heeft een hoog rookpunt, dat is de temperatuur waarbij vetten vluchtig worden en beginnen te verdampen als rook.

Het rookpunt is 250 ° C, dat aanzienlijk hoger is dan de boter met een rookpunt van 175 ° C. Daarom is het koken bij zeer hoge temperaturen ghee beter en heeft een duidelijk voordeel ten opzichte van boter.

Echter, terwijl ghee stabieler is op hoog vuur, boter kan meer geschikt zijn voor het bakken en koken bij lagere temperaturen vanwege zijn zoetere, romige smaak.

Kortom: Ghee kan beter zijn voor het koken op hogere temperaturen, maar boter heeft een zoetere smaak die meer geschikt is voor het bakken bij lagere temperaturen.

Potentiële voordelen voor de gezondheid

Uit Sommig onderzoek bleek dat ghee voordelen voor de gezondheid kan hebben.

Hartgezondheid markers

Een aantal dieren en mensen studies suggereren dat de consumptie van ghee kan leiden tot gunstige veranderingen in sommige hartgezondheid markers(6, 7, 8, 9, 10, 11, 12).

Een studie met konijnen werd gevonden dat ghee verhoogd het HDL ( “goede”) cholesterol en vermindert de vorming van vetafzettingen in de slagaders. Aan de andere kant, het verhoogde ook de nuchtere bloedsuikerspiegels(8).

Bovendien, in een gecontroleerde studie bij 206 gezonde volwassenen, ghee was verantwoordelijk voor de grootste stijging van ApoA , een eiwit in HDL deeltjes die zijn gekoppeld aan een verminderd risico op hartziekten(11).

Echter, het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de ghee gemaakt van zuivel en ghee gemaakt van plantaardige olie, die bekend staat als vanaspati ghee of plantaardige ghee.

Plantaardige ghee bevat 14-40% transvetten . Sommige onderzoekers zijn van mening dat de toegenomen consumptie van plantaardige ghee kunnen bijdragen aan de stijgende hart-en vaatziekten onder Indiërs en Pakistanen(9, 13).

Kortom: Studies hebben aangetoond dat ghee sommige hartgezondheidsmarkers kunnen verbeteren. Echter, zorg ervoor dat u zuivel ghee kiest en geen plantaardige ghee.

Kanker

Verschillende dierlijke studies vergelijken ghee met sojaolie en suggereren dat ghee het risico van bepaalde kankers kan verminderen zoals borstkanker(14, 15, 16).

In één studie, ratten die 10% van de calorieën uit ghee gedurende 44 weken hadden lagere niveaus van verschillende borstkanker markers dan ratten die 10% van de calorieën uit sojaolie namen(16).

Er is echter meer hoogwaardig onderzoek nodig om deze resultaten te bevestigen.

Kortom: Studies bij dieren hebben gesuggereerd dat ghee het risico op kanker kan verminderen, althans in vergelijking met sojaolie.

Mogelijke bijwerkingen

ghee

Gebaseerd op de resultaten van gecontroleerde studies lijkt ghee geen invloed te hebben op LDL het ( “slechte” cholesterol)(11, 12).

Echter, de reacties van mensen op verzadigd vet inname zijn zeer variabel.

Degenen wiens LDL-cholesterol waarden de neiging om in reactie op hoog verzadigd vet inname te verhogen kunnen hun ghee of boter inname beperken tot één of twee eetlepels per dag.

Een andere zorg is dat tijdens de productie van ghee bij hoge temperatuur, kan het cholesterol geoxideerd worden. Geoxideerde cholesterol is gekoppeld aan een verhoogd risico van verscheidene ziekten, waaronder hartziekte(17).

Volgens een onderzoeker, heeft een gedetailleerde analyse aangetoond dat ghee bevat geoxideerd cholesterol en verse boter niet(18).

Kortom: Mogelijke bijwerkingen van ghee omvatten een toename van LDL-cholesterol en de vorming van geoxideerde cholesterol tijdens de productie.

Tot Slot

Ghee is een natuurlijke voeding met een lange geschiedenis van geneeskrachtige en culinaire toepassingen.

Het geeft u een aantal voordelen ten opzichte van het koken/bakken van boter en is zeker te verkiezen als je een zuivelallergie hebt of intolerantie bent.

Echter, op dit moment is er geen bewijs dat suggereert dat het over het algemeen gezonder is dan boter. Beide kunnen worden genoten in matige hoeveelheden als onderdeel van een gezonde voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + dertien =

It is main inner container footer text