Ghee

Ghee (Geklaarde boter): Beter dan boter?

Ghee (Geklaarde boter): Beter dan boter?

Ghee is de laatste tijd behoorlijk populair geworden in bepaalde kringen.

Het wordt geprezen als een alternatief voor boter dat extra voordelen biedt.

Sommige mensen hebben echter de vraag gesteld of Ghee superieur is aan gewone boter, of zelfs gezondheidsrisico’s kan opleveren.

Dit artikel gaat uitgebreid in op ghee en hoe het zich verhoudt tot boter.

Wat is Ghee?

Ghee is een vorm van geklaarde boter. Het is meer geconcentreerd in vet dan boter omdat het water en de melkbestanddelen zijn verwijderd.

Het wordt al duizenden jaren in Indiase en Pakistaanse culturen gebruikt. De term komt uit het Sanskriet woord dat ”besprenkeld” betekent.

Ghee werd oorspronkelijk gemaakt om te voorkomen dat boter tijdens warm weer zou bederven.

Naast het koken, wordt het gebruikt in de Indiase alternatieve geneeskunde Ayurveda, waar het ghrita wordt genoemd.

Omdat de melkbestanddelen zijn verwijderd, wordt het niet gekoeld, en kan het bij kamertemperatuur worden bewaard gedurende enkele weken. hoeft deze niet te worden gekoeld en kan deze gedurende enkele weken bij kamertemperatuur worden bewaard. Zoals kokosolie kan het zelfs bij koude temperaturen vast worden.

Kortom: Ghee is een soort geklaarde boter die stabiel is op kamertemperatuur. Het wordt al sinds de oudheid gebruikt in de Indiase keuken en de Ayurvedische geneeskunde.

Hoe wordt het gemaakt?

Ghee wordt gemaakt door verhitting van boter door vloeibare melkbestanddelen te scheiden van het vet.

Eerst wordt boter gekookt totdat de vloeistof verdampt is en melkbestanddelenop de bodem van de pan bezinken en goudbruin tot donkerbruin worden.

Vervolgens wordt de resterende olie (ghee) afgekoeld tot het warm is. Het wordt vervolgens gezeefd alvorens te worden overgebracht naar potten of kannen. Het kan gemakkelijk thuis worden gemaakt.

Kortom: Ghee kan worden gemaakt door boter te verwarmen om water en vaste melkstoffen uit het vet te verwijderen.

Hoe verhoudt het zich tot boter?

Ghee en boter hebben vergelijkbare voedingssamenstellingen en culinaire eigenschappen, hoewel er enkele verschillen zijn.

Calorieën en voedingsstoffen

Dit zijn de gegevens van de voeding van één eetlepel (14 gram) van ghee en boter(1, 2):

GheeBoter
calorieën112100
Vet13 gram11 gram
Verzadigd vet8 gram7 gram
Enkelvoudig onverzadigd vet4 gram3 gram
Meervoudig onverzadigd vet0.5 gram0.5 gram
EiwitSporenSporen
KoolhydratenSporenSporen
Vitamine A8% van de ADH7% van de ADH
Vitamine E2% van de ADH2% van de ADH
Vitamine K1% van de ADH1% van de ADH

Beide bevatten bijna 100% van de calorieën uit vet .

Ghee is meer geconcentreerd dan boter. Het biedt iets meer boterzuur en andere verzadigde vetten met een korte keten.

Reageerbuis- en dierstudies suggereren dat deze vetten ontstekingen kunnen verminderen, de darmgezondheid kunnen bevorderen en de groei van kanker kunnen remmen (3).

Het is ook iets hoger in geconjugeerd linolzuur, een meervoudig onverzadigd vet dat kan helpen het vetverlies te vergroten (4).

Over het algemeen zijn de verschillen tussen de twee klein, en waarschijnlijk zal het kiezen van de ene boven de andere geen significante invloed hebben op uw gezondheid.

Ghee is echter volledig vrij van de melksuikerlactose en de melkeiwitcaseïne, terwijl boter kleine hoeveelheden van elk bevat. Voor mensen die allergieën of overgevoeligheden voor deze zuivelcomponenten hebben, is Ghee duidelijk de betere keuze.

Kortom: Ghee en boter zijn bijna 100% vet, maar Ghee is misschien de betere keuze voor mensen met lactose- of caseïnegevoeligheden.

Gebruik bij koken en voedselbereiding

Boter en ghee zijn rijk aan verzadigde vetzuren, die bij hogere temperaturen beter warmte kan verwerken.

Het verwarmen van ghee lijkt ook veel minder van de toxische verbinding acrylamide te produceren dan het verwarmen van plantaardige en zaadoliën.

In feite bleek uit één onderzoek dat sojaolie meer dan 10 keer zoveel acrylamide als ghee produceerde toen elk vet werd verhit tot 160 ° C (5).

Verder heeft ghee een hoog rookpunt, wat de temperatuur is waarbij vetten vluchtig worden en beginnen te verdampen als rook.

Het rookpunt is 250 ° C, dat aanzienlijk hoger is dan de boter met een rookpunt van 175 ° C. Daarom heeft ghee bij het koken op zeer hoge temperaturen een duidelijk voordeel ten opzichte van boter.

Hoewel ghee stabieler is bij hoog vuur, is boter wellicht geschikter voor bakken en koken bij lagere temperaturen vanwege de zoetere, romiger smaak.

Kortom: Ghee is misschien beter voor koken op hoge temperatuur, maar boter heeft een zoetere smaak die misschien meer geschikt is om te bakken.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Sommige onderzoeken tonen aan dat Ghee gezondheidsvoordelen kan bieden.

Gezondheid van het hart

Een aantal dier- en mensstudies suggereren dat het consumeren van ghee kan leiden tot gunstige veranderingen in sommige markeringen voor de gezondheid van het hart(6, 7, 8, 9, 10, 11, 12).

In een onderzoek bij konijnen bleek ghee HDL (“goed”) cholesterol te verhogen en de vorming van vetafzettingen in de bloedvaten te verminderen. Aan de andere kant verhoogde het ook de nuchtere bloedsuikerspiegels(8).

Bovendien was Ghee in een gecontroleerde studie met 206 gezonde volwassenen de vetbron die verantwoordelijk was voor de grootste toename van ApoA, een eiwit in HDL-deeltjes dat gekoppeld is aan een verlaagd risico op hartaandoeningen (11) .

Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen ghee gemaakt van zuivel en ghee gemaakt van plantaardige olie, die bekend staat als vanaspati ghee of plantaardige ghee.

Plantaardige ghee bevat 14-40% transvetten . Sommige onderzoekers geloven dat een verhoogde consumptie van plantaardige ghee kan bijdragen aan de stijgende hartaandoeningen onder Indiërs en Pakistanen (913).

Kortom: Onderzoek heeft uitgewezen dat ghee enkele markeringen voor de gezondheid van het hart kan verbeteren. Zorg er echter voor dat u zuivel-ghee en geen plantaardige ghee kiest.

Kanker

Verschillende dierstudies waarin ghee wordt vergeleken met sojaolie suggereren dat ghee het risico op bepaalde kankers, waaronder borstkanker, kan verminderen(14, 15, 16).

In één onderzoek hadden ratten gedurende 44 weken 10% calorieën uit Ghee toegediend, met een lager aantal verschillende borstkanker markers dan ratten die 10% calorieën uit sojaolie kregen (16).

Er is echter meer hoogwaardig onderzoek nodig om deze resultaten te bevestigen.

Kortom: Onderzoek bij dieren heeft gesuggereerd dat ghee het risico op kanker kan verlagen, tenminste in vergelijking met sojaolie.

Potentiële schadelijke effecten

Op basis van de resultaten van gecontroleerde onderzoeken lijkt ghee het LDL-cholesterolniveau (“slecht”) niet erg te beïnvloeden (1112).

De reacties van mensen op de verzadigde vetinname zijn echter zeer variabel.

Degenen van wie de LDL-cholesterolspiegel de neiging heeft te stijgen als reactie op een hoge inname van verzadigd vet, willen hun ghee- of boterinname misschien beperken tot één of twee eetlepels per dag.

Een andere zorg is dat tijdens de productie van ghee bij hoog vuur, het cholesterol ervan geoxideerd kan worden. Geoxideerd cholesterol is gekoppeld aan een verhoogd risico op verschillende ziekten, waaronder hartaandoeningen (17).

Volgens één onderzoeker heeft gedetailleerde analyse aangetoond dat ghee geoxideerd cholesterol bevat, maar verse boter niet (18).

Kortom: Mogelijke schadelijke effecten van ghee zijn onder meer een verhoging van het LDL-cholesterolgehalte en de vorming van geoxideerd cholesterol tijdens de productie.

Tot slot

Ghee is een natuurvoeding met een lange geschiedenis van medicinale en culinaire toepassingen.

Het biedt bepaalde voordelen ten opzichte van boter en heeft absoluut de voorkeur als u een allergie of intolerantie bent voor de melk.

Op dit moment zijn er echter geen aanwijzingen dat het in het algemeen gezonder is dan boter. Beide kunnen met mate worden genoten als onderdeel van een gezond dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.