Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Ghreline: Het “honger hormoon” uitgelegd

1722 Views

Ghreline: Het “honger hormoon” uitgelegd

Gewicht verliezen kan moeilijk zijn, maar het onderhoud van uw gewicht na een dieet is nog veel moeilijker.

Onderzoek toont een groot percentage van de mensen die willen afvallen herwinnen al het gewicht dat ze binnen één jaar verloren(1).

Opnieuw gewichtstoename is gedeeltelijk te wijten aan uw lichaam de eetlust en gewicht-regulering van hormonen, die proberen het te handhaven en zelfs opnieuw vet te winnen (2, 3, 4, 5).

Ghreline, het “honger hormoon,” speelt een belangrijke rol omdat het signalen naar je hersenen stuurt om te gaan eten(6, 7, 8).

De niveaus verhogen tijdens een dieet en intensivering van de honger, waardoor het moeilijk is om gewicht te verliezen(9, 10).

Hier is alles wat u moet weten over dit hormoon en hoe het in toom is te houden.

Wat is Ghreline?

Ghreline is een hormoon geproduceerd in de darm. Het wordt vaak aangeduid als het honger hormoon, en ook wel lenomorelin genoemd.

Het reist via uw bloedbaan naar uw hersenen, waar het je hersenen vertelt dat je honger hebt en opzoek moet gaan naar voedsel.

Hoofdfunctie van ghreline is om de eetlust te verhogen. Het zorgt dat je meer voedsel consumeert, en het nemen van meer calorieën en zal dan het vet opslaan(7, 11).

Onderstaande grafiek laat zien hoe ratten geïnjecteerd zijn met het hormoon en hadden een snelle gewichtstoename (12).

Ghreline Gewichtstoename Graph

Daarnaast is het van invloed op uw slaap / waak-cyclus, beloningsgedrag, smaakbeleving en koolhydraat stofwisseling(7, 11).

Dit hormoon wordt geproduceerd in uw maag en uitgescheiden wanneer je maag leeg is. Het voert door de bloedbaan en beïnvloedt het deel van de hersenen die bekend staat als de hypothalamus, die uw hormonen en eetlust regelt(11, 13).

Hoe hoger je niveau, hoe hongeriger je wordt. Hoe lager uw niveau, hoe meer voller je voelt en hoe makkelijker het is om minder calorieën te eten.

Dus als je wilt afvallen , het verlagen van uw ghreline niveaus kan nuttig zijn.

Ghreline klinkt misschien als een vreselijke, dieet-wrecking hormoon. In het verleden speelde het een rol van overleving door mensen te helpen een gezond lichaamsvet niveau te handhaven.

Deze dagen, als u te weinig eet of worstel met gewichtstoename, kunnen hogere ghreline niveaus u helpen meer calorieën per dag te consumeren.

Kortom: Ghreline is een hormoon dat een signaal naar je hersenen zendt om hongerig te voelen. Het speelt een belangrijke rol in de regulering van calorieën en lichaamsvet.

Wat zijn de oorzaken dat ghreline toeneemt?

Ghreline niveaus doorgaans stijgt voor een maaltijd, als je maag leeg is. Dan dalen ze kort daarna, wanneer je maag vol is(14).

Terwijl je zou kunnen veronderstellen dat zwaarlijvige mensen hebben een hoger niveau, kunnen ze gevoeliger zijn voor de effecten. In feite, wat onderzoek aantoont dat de niveaus zijn in feite lager dan bij slanke mensen (15, 16, 17).

Ander onderzoek suggereert dat zwaarlijvige mensen een overactief ghreline receptor heeft, bekend als vermoedelijk GHS-R , hetgeen hogere calorieopname bezorgt(6, 7).

Nog ongeacht hoeveel vet je hebt, ghreline niveaus verhogen en zorgt dat je honger hebt wanneer u een dieet start. Dit is een natuurlijke reactie van uw lichaam, die probeert u te beschermen tegen het honger gevoel.

Tijdens een dieet, uw eetlust neemt toe en uw niveaus van het ‘volheid hormoon “leptine gaat naar beneden. Je stofwisseling beoogt ook aanzienlijk te verminderen, vooral als je calorieën beperkt voor langere tijd(18, 19).

Voor de hand liggende redenen, kunnen deze aanpassingen het aanzienlijk moeilijker maken om gewicht te verliezen en het weg te houden.

Uw hormonen en de stofwisseling proberen zich aanpassen om opnieuw al het gewicht dat je verloren hebt terug te winnen.

Kortom: Ghreline niveaus kan stijgen tijdens een dieet, het verhogen van de honger maakt het moeilijker om gewicht te verliezen.

Hoe uw niveaus wijzigen tijdens een dieet

Binnen één dag na het beginnen van een dieet, zal uw ghreline niveaus omhoog gaan. Deze verandering gaat in de loop van weken.

Een studie bij de mens vond een stijging van 24% in ghreline niveaus op een 6-maanden dieet(20).

In een andere 3 maanden dieet van het gewichtsverlies studie, vonden de onderzoekers de niveaus bijna verdubbeld van 770 tot 1322 pmol / liter(21).

Tijdens een 6-maanden bodybuilding dieet, dat een extreem laag niveau van lichaamsvet door middel van strenge dieetbeperkingen bereikt, ghreline verhoogde met 40%(22).

Deze trends wijzen erop dat hoe langer je dieet volgt – hoe meer lichaamsvet en spiermassa je verliest – hoe hoger je niveau zal stijgen.

Dit maakt je hongeriger, dus wordt het veel moeilijker om uw nieuwe gewicht te behouden.

Kortom: Ghreline niveaus verhogen significant bij een gewichtsverlies dieet. Hoe langer het dieet, hoe meer de niveaus zal toenemen.

Hoe ghreline te verlagen en het verminderen van honger

Vork en Mes op Green Schalen

Ghreline lijkt een hormoon dat niet direct kan worden gecontroleerd met geneesmiddelen, voeding of supplementen.

Echter, er zijn een paar dingen die je kunt doen om te helpen handhaven van gezonde niveaus:

  • Vermijd gewicht uitersten: Zowel obesitas en anorexia veranderen ghreline niveaus(23, 24)
  • Goede nachtrust: Slechte slaap verhoogt uw niveaus, en is gekoppeld aan meer honger en gewichtstoename(25, 26).
  • Toename van de spiermassa: Hogere hoeveelheden vetvrije massa of spiermassa worden geassocieerd met lagere niveaus (27, 28, 29).
  • Eet meer eiwitten: Een eiwitrijk dieet verhoogt de volheid en vermindert honger. Eén van de mechanismen hierachter is een verlaging van ghreline(30).
  • Handhaven van een stabiel gewicht: Drastische gewichtsveranderingen en jojo-diëten verstoren belangrijke hormonen, waaronder ghreline(31).
  • Schommel met je calorieën: Perioden van hogere calorie-inname vermindert het honger-hormoon en verhoogd leptine. Één studie vond 2 weken op 29 – 45% meer calorieën ghreline niveaus met 18% gedaald(32).

Kortom: Het handhaven van een stabiel gewicht, het vermijden van lange periodes op dieet, het eten van meer eiwitten en het krijgen van meer slaap kan helpen bij het optimaliseren van ghreline niveaus.

Tot Slot

Ghreline is een zeer belangrijk honger hormoon.

Het speelt een belangrijke rol in honger, eetlust en voedselinname. Hierdoor kan het grote effecten hebben op succes bij gewichtsverlies en onderhoud daarvan.

Door het hebben van een duurzamer en aangenamer dieet plan, kunt u grote hormonale veranderingen die kunnen leiden tot jojo-diëten en gewicht herwinnen voorkomen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 − een =

It is main inner container footer text